wanneer klaar voor de B-dressuur ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: wanneer klaar voor de B-dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:10

Ja, af en toe zit sinterklaas in het hokje.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:11

Ik ga ook binnenkort starten, maar ook ik ga geen b starten zolang ik geen L1 proef zou kunnen. Dit krijg ik ook mee van mijn instructrice :j

Nageven vind ik overigens wel een must, maar als een paard net voor of net achter de ll loopt vind ik dat geen schande voor de b!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:11

oji schreef:
Ja, af en toe zit sinterklaas in het hokje.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:12

Renskexb schreef:
dat staat er kort samengevat in het proeven boekje dus ik zat fout maar ook weer niet want ik weet dat je ook een proef kan halen zonder nagefelijkheid

Sinterklaas als jury gehad? Bij strenge jury's kom je er echt niet mee weg. Hooguit als je paard er tegenaan hangt, maar anders normaal gesproken niet.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:16

Ik ben begonnen een jaar geleden toen ik nog niet nagevelijk reed mijn punten waren toen 167 en er stond alleen maar: nagevelijk houden, daarna paar proeven rond de 170/175 na de herfst ging het knopje om en lukte het met een goede instructeur nagevelijk te rijden maar toen in een fijne proef met nagevelijkheid en impuls en stelling en... alsnog 174 gehaald. De laatste 4 proeven van mij zijn nu, 186, 182, 185 en 3e en 197 en 2e

Ik geef toe mijn eerste proeven waren geen winstpunt waard maar het was een goede ervaring! Maar om proef met winstpunt te halen is toch wel nagevelijkheid(constante aanleuning) impuls en ontspanning nodig... ook al word er naar mij mening soms te streng gejureerd voor de b klasse maar goed... ik rij nu 2 jaar en ben 15 en dan word toch strenger gejureerd als iemand van 11 die 5 jaar rijd

let er ook op dat je concurrentie sterk is! Ik zie vaak dat ruiters met allang de punten voor de l1 en die de oefeningen al beheersen in de B blijven voor de prijzen, vind dit zelf erg jammer vooral voor de mensen die net beginnen met wedstrijden

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:19

Ik ben met mijn merrie gisteren voor de 2e keer op wedstrijd geweest, dit was ook de 2e keer dat we 'uit' rijden gingen.
Door spanning 162 en 136 punten (ja de 2e proef was echt een drama) gekregen.
Het was erg leuk en we doen t voor de ervaring :)
Ze is 6 maar heeft nog niet veel gezien..
Met name witte hekjes en ramen vind ze eng..

Thuis ben ik zeker klaar voor de B maar op ander terrein gaat t toch anders :P

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:20

Gewoon gaan, ik ben toen voor het eerst b gaan starten, kwam thuis met 164 en 165. Nou toen twee maanden niet gestart en goed geoefend. Keer daarna hadden we wel winst!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:23

Wanneer je de controle voor elkaar hebt is het in principe 'veilig' om een B proef te starten. Je kunt altijd kijken waar je staat natuurlijk.

Pas als je de basis van de nageeflijkheid voor elkaar hebt, dus het paard heeft de neiging om de hand te volgen naar beneden, ga je winstpunten halen. Het hoeft echt nog niet helemaal constant in aanleuning te zijn en precies op de loodlijn, maar het moet wel een ontspannen beeld geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:27

matedor schreef:
let er ook op dat je concurrentie sterk is! Ik zie vaak dat ruiters met allang de punten voor de l1 en die de oefeningen al beheersen in de B blijven voor de prijzen, vind dit zelf erg jammer vooral voor de mensen die net beginnen met wedstrijden

Als je beter wilt zijn, moet je gewoon hard werken.
Je mag tot en met het M2 in elke klasse blijven tot je 30 winstpunten hebt, dan moet je over.
Dus als mensen in de B zitten en allang over mogen maar nog niet gaan, vind ik dat geen probleem. Laat ze lekker ervaring op doen en in het L weer zo scoren. Ik denk dat een jury dat liever ziet dan de mensen die eeuwig krappe winstpunten scoren en zo elke klasse doorlopen.

Maar ik snap dat het af en toe wrang is. Maar alleen hard werken kan er voor zorgen dat je ergens komt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:32

@matedor, Ik rij jonge paarden vaak door tot 20-25 punten in een klasse. Niet om prijzen te pakken, maar om een paard rustig op te leiden en vertrouwen te geven op wedstrijd. Niet meteen als ie het ene beheerst het moeilijker maken, maar gewoon even doorrijden in zijn comfort zone op het toch vaak al spannende wedstrijd terrein.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:44

Ik snap het heel goed! Iedereen werkt er heel hard!! Ook als je de jonge paarden wil laten wennen en ervaring op wilt laten doen snap ik het! Als je dan direct moeilijke oefeningen gaat vragen komt het vertrouwen er niet. Ik snap jullie ook allemaal heel goed!! Vat het niet verkeerd op! Maar vind het soms zo jammer voor net beginnende wedstrijd ruiters.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:49

matedor schreef:
Ik snap het heel goed! Iedereen werkt er heel hard!! Ook als je de jonge paarden wil laten wennen en ervaring op wilt laten doen snap ik het! Als je dan direct moeilijke oefeningen gaat vragen komt het vertrouwen er niet. Ik snap jullie ook allemaal heel goed!! Vat het niet verkeerd op! Maar vind het soms zo jammer voor net beginnende wedstrijd ruiters.

Oh gelukkig maar!

Ik lees en hoor het vaak om me heen, dat mensen iemand die 'te' goed rijdt niet in hun klasse dulden. Dat die maar snel over moeten etc. En dan vraag ik me af of die ooit hebben geleerd dat ze hard moeten werken om te bereiken wat ze willen. En dat niet alles op een presenteerblaadje aan komt waaien.

Natuurlijk is het sneu voor de beginnende wedstrijdruiter. Maar als die zijn/haar ogen goed de kost geven alvorens zelf te gaan starten, dan kunnen ze ook besluiten eerst wat harder te gaan werken thuis. Om goed voorbereid op concours te komen. Maar er wordt naar mijn idee ook vaak te licht gedacht over officiele wedstrijden, alsof een manegeruiter ook prima mee kan doen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:56

@Janine: eens!
Als men het protocol van een B proef leest, denkt men vaak, oh dat kan ik ook. Maar een correcte en nette proef rijden op niveau, komt gewoon meer bij kijken en moet je voor trainen.
Ik vraag me altijd af waarom er in de paardensport vaak gedacht wordt, dat je maar snel bovenin de punten en de uitslagen denkt te kunnen/moeten rijden. In elke andere sport is het toch vaak zo, als je begint, eindig je onderaan, en door veel trainen, oefenen, op je bek gaan en weer opkrabbelen komen de betere uiteindelijk bovendrijven en die promoveren. Ik vind eigenlijk dat de promotieregelingen al best soepel zijn en frons mijn wenkbrauwen meer dan eens en denk...hoe ben jij ooit in deze klasse terecht gekomen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:01

En ik snap best, dat je met een jong paard, of een nieuwe combinatie een keer op wedstrijd gaat, gewoon om te kijken, hoe reageert mijn paard op vreemd terrein en in de setting van een wedstrijd. Dat doe ik zelf ook. Als paard daar heel gespannen op reageert, snap ik ook best dat je doorstart, ook al ben je niet helemaal klaar, maar gewoon om je paard te laten wennen en het gewoner te maken. Dat is gewoon onderdeel van de opleiding en dan start je zonder enige verwachting, is gewoon braaf gedrag al top. Maar soms zie ik paarden, cooler dan cool op wedstrijdterrein, maar lopen alsof ze een bezemsteel hebben doorgeslikt, niet aan het been, overgangen om te janken en dan denk ik alleen maar...wat doet jou bewegen om 20 euri neer te tellen om te starten. Wat is jouw doel??? Dat snap ik echt niet. Maar dat zijn wel vaak de combinaties die het hardste klagen als de punten worden uitgedeeld ;-(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:11

Moderatoropmerking:
Omdat het topic vrij hard gaat komt mijn reactie een beetje als mosterd na de maaltijd maar toch het verzoek om netjes en respectvol te discussiëren en niet persoonlijk te worden. Laten we de sfeer prettig houden op Bokt.

Yfkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:15

Naar mijn mening ben je pas klaar voor de B klasse wanneer je een paard hebt wat fijn aan de hulpen is en je naar de ontspanning kunt rijden. Juist op vreemd terrein is het van belang dat er wederzijds vertrouwen is tussen jou en je paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:24

oji schreef:
@Janine: eens!
Als men het protocol van een B proef leest, denkt men vaak, oh dat kan ik ook. Maar een correcte en nette proef rijden op niveau, komt gewoon meer bij kijken en moet je voor trainen.
Ik vraag me altijd af waarom er in de paardensport vaak gedacht wordt, dat je maar snel bovenin de punten en de uitslagen denkt te kunnen/moeten rijden. In elke andere sport is het toch vaak zo, als je begint, eindig je onderaan, en door veel trainen, oefenen, op je bek gaan en weer opkrabbelen komen de betere uiteindelijk bovendrijven en die promoveren. Ik vind eigenlijk dat de promotieregelingen al best soepel zijn en frons mijn wenkbrauwen meer dan eens en denk...hoe ben jij ooit in deze klasse terecht gekomen.

Heel bijzonder inderdaad...
En hoewel je een goed paard kan kopen, mits je de middelen er voor hebt, is de gedachte helemaal bijzonder omdat je te maken hebt met een levend wezen waar je als ruiter toch afhankelijk van bent.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:33

Jullie zeggen dus eigenlijk twee dingen:

Het is geen probleem om tot 30 winstpunten in de klasse door te rijden, ondanks dat je klaar bent voor de volgende klasse.
Er wordt gedacht dat je maar snel bovenin de punten en uitslagen moet rijden.

Maar dit gaat toch samen? Als je heel lang in de klasse doorrijdt met ruim 200 punten, kun je vaak in een klasse hoger ook meteen in de prijzen rijden. Tenzij je natuurlijk heel vaak op wedstrijd gaat, niet verbetert, en met telkens 180 punten die 30 winstpunten opbouwt. Ik heb het idee dat die (amateur)ruiters de 30 winstpunten om door te rijden in de klasse meer nodig hebben dan de mensen die standaard met 200 punten thuiskomen.

Ik snap zeker dat je wat langer in een lagere klasse blijft hoor, zo bedoel ik het niet. Maar dat verklaart misschien wel waarom het voor de wat minder ervaren ruiters wel eens vervelend over kan komen..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:00

marijkiiii schreef:
Jullie zeggen dus eigenlijk twee dingen:

Het is geen probleem om tot 30 winstpunten in de klasse door te rijden, ondanks dat je klaar bent voor de volgende klasse.
Er wordt gedacht dat je maar snel bovenin de punten en uitslagen moet rijden.

Maar dit gaat toch samen? Als je heel lang in de klasse doorrijdt met ruim 200 punten, kun je vaak in een klasse hoger ook meteen in de prijzen rijden. Tenzij je natuurlijk heel vaak op wedstrijd gaat, niet verbetert, en met telkens 180 punten die 30 winstpunten opbouwt. Ik heb het idee dat die (amateur)ruiters de 30 winstpunten om door te rijden in de klasse meer nodig hebben dan de mensen die standaard met 200 punten thuiskomen.

Ik snap zeker dat je wat langer in een lagere klasse blijft hoor, zo bedoel ik het niet. Maar dat verklaart misschien wel waarom het voor de wat minder ervaren ruiters wel eens vervelend over kan komen..

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt ;)

Het zijn twee afzonderlijke dingen die 'we' van mening zijn.
En dat is dat doorrijden tot 30 winstpunten geen probleem is, ook niet als je keihard elke keer 1e wordt. Als je dat nodig hebt voor jezelf om omdat je je paard graag laat wennen aan concoursen, vooral doen! Het is niet zo dat je het doet om anderen te pesten, of dat je er niet voor werkt.

De gedachte over het snel bovenin rijden is er eentje die beginnende mensen of mensen die liever niet werken voor het resultaat hebben. Omdat ze denken dat een paard in de B niet nageeflijk hoeft te lopen en dan bedrogen uitkomen op concours (en dan afgeven op de mensen die hun paarden top voor elkaar hebben en lekker tot 30 wp doorstarten). Terwijl ze er geen rekening mee houden dat ze met een levend dier op stap zijn en ze hebben laten liggen in de voorbereiding. Of gewoon zelf geheel bleu de wedstrijden in gaan en geen idee hebben wat ze moeten/kunnen verwachten.

Maar je hebt wel gelijk, langer doorrijden in klasse a, betekent ook een betere voorbereiding op klasse b. Want ja, je paard heeft voldoende wedstrijd ervaring en je hebt er hard voor gewerkt.
Helaas wil niet iedereen dat in zien ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:03

Heel lang in een klasse doorrijden als je standaard 200 punten rijdt, zal je niet lukken, dan ben je met circa 7 wedstrijden nl verplicht te promoveren :-)
Ikzelf vindt dat ik toch wel minimaal een aantal keer 195+ gereden moet hebben, vind ik een paard klaar voor de volgende klasse. Iedereen kijkt daar anders tegenaan. Genoeg mensen die vinden dat zodra je de punten hebt, al heb je ze met 10 x 180 (waarbij de 8 voor verzorging een aantal zaken compenseert) over moet naar de volgende klasse, het dan niet erg vinden om in die volgende klasse een (flink) aantal keer laag in de punten te rijden, maar het zonde van het startgeld vinden om door te rijden in een klasse terwijl ze over mogen. Prima als je dat vindt, moet je dat ook zeker doen.
Zelf zit ik meer op de lijn dat ik het fijn vindt om een jong paard maximaal vertrouwen te geven en er lol in te laten houden, en dus het "relatief" simpel te houden op de toch al uitdagende wedstrijdomstandigheden. Als ik standaard boven de 180 rijdt in een klasse, ga ik vaak eerst nog in die klasse die dus inmiddels tot de comfort zone hoort, naar wat grotere en drukkere concoursen, met een groot deelnemersveld en veel toeters en bellen. Vind ik fijn om dan mijn paard eerst aan die omgeving te laten wennen, zonder moeilijke dingen te hoeven vragen. Als het dan ook op dat soort terreinen goed gaat, dan ga ik door naar de volgende klasse.
Maar voor iedereen is dat dus verschillend, hoe ze tegen wedstrijden aankijken en wat het doel is van een wedstrijd. Ik zie wedstrijden als onderdeel van een opleiding. Ik heb wel ambities, maar ik heb geen haast. Met een jong paard vind ik ook anders als met een ervaren rot. Is een paard groen, dan leg ik de lat om B te gaan starten lager. Dan wil je vast dat ze wennen aan vreemde omstandigheden en gaat het om de ervaring. Koop je een ervaren paard en moet je alleen als combinatie groeien, dan zou ik zeker pas op wedstrijd gaan als de puntjes op de i staan. Met een groene wil ik dus ook die punten op de i wel voor ik promoveer naar een andere klasse.
Maar dat is ieder zijn ding.

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:14

ik heb vorig jaar onderlinge wedstrijdjes gereden in de B en daar word al een stuk minder streng gejureerd zegmaar. en zelfs daar werd van mij verwacht om nagevelijk te rijden 2 proeven lukte het me niet door dat mn paard erg lastig werd en haalde toen zelfs geen winstpunt en wanneer ik dat wel deed reed ik meerdere winstpunten. op het protocol staat trouwens ook een onderdeel : het rechtgerichte ontspannen en in aanleuning gaande paard. dus dat telt zeker wel mee anders staat dat er niet op natuurlijk

nu heb ik volgende week mijn eerste federatie wedstrijd en vind het best wel spannend haha.. is toch even wat anders dan de onderlinge wedstrijdjes

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:28

Haha ja Oji, dan ben je met 15 proeven klaar... En dan zijn 7 wedstrijden inderdaad maar verdomd weinig om ervaring op te doen...

Die 65% is voor mij overigens ook een criteria om over te gaan.

En de verzorging mag wat mij betreft standaard een 7 zijn. Als je daar je winstpunt op moet halen dan is het niet best gesteld... :n

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:46

Ik vind gewoon dat jij je paard in de ontspanning moet kunnen rijden, en dat je de overgangen onder controle moet hebben en dat jij jouw paard/pony onder controle moet hebben.
Ik ben gewoon van mening dat sommige jury's te streng jureren, dat ik denk van.. Wat een muggenzifterij. Je moet toch ergens kunnen beginnen? En natuurlijk haal je geen wp als jouw paard met z'n hoofd in de sterren hemel loopt. Maar het moet toch mogelijk zijn voor een ruiter die ik hier boven beschrijf?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:48

Hillady schreef:
Ik vind gewoon dat jij je paard in de ontspanning moet kunnen rijden, en dat je de overgangen onder controle moet hebben en dat jij jouw paard/pony onder controle moet hebben.
Ik ben gewoon van mening dat sommige jury's te streng jureren, dat ik denk van.. Wat een muggenzifterij. Je moet toch ergens kunnen beginnen? En natuurlijk haal je geen wp als jouw paard met z'n hoofd in de sterren hemel loopt. Maar het moet toch mogelijk zijn voor een ruiter die ik hier boven beschrijf?

Tipje, ga eens kijken of je bij een paar verschillende jury's kunt schrijven. Leer je onwijs veel van en dan is het ineens niet zo'n muggenzifterij meer hoor...

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:53

Janine1990 schreef:
Hillady schreef:

Tipje, ga eens kijken of je bij een paar verschillende jury's kunt schrijven. Leer je onwijs veel van en dan is het ineens niet zo'n muggenzifterij meer hoor...

Ik zeg soms. Dus lange niet altijd. Heb al genoeg geschreven bij jury's :)
En hoe ik muggenzifterij bedoel is niet dat ze voor een slordige wending een 4 of 3 geven. Nee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dan de kleinste foutjes die worden gemaakt, dat ze daarvoor direct een punt minder geven.

Het valt mij vooral veel op als jij met je B proef tussen de M/Z paarden rijdt dat je wel heel laag gejureerd word. Omdat het beeld van de M paarden in hun hoofd zit. En daarin tegen lijkt een B proef echt niks. En dan denk ik van..