stijntilla schreef:Achterwaarts ga ik ook eens proberen... Wordt nog een kwarwei, maar idd dan moet ze wel blijven opletten. Op dit moment is voorwaarts de stal in, in blinde paniek de stal in vanwege de angst dat ze wat raakt en daardoor raakt ze de stal dus ook.
Daarbij zit ik er mee dat het dus 3 weken goed is gegaan (uiteraard de voorgaande jaren ook hoor! ze is hier geboren) Al met al is het een aantal dagen mis gegaan en deze angst moet er gewoon weer uit...
Ergens herken ik dit Mijn vorige paard vloog ook altijd zijn stal in. Eerst had ik ook zoiets van je gaat dit maar mooi opnieuw doen totdat het goed gaat. Dit idee heb ik die dag gelijk laten varen. Paard had angst bij ingaan van de stal. Stootte daarbij ook flink zijn heup tegen stalopening. Op een gegeven moment kon alleen ik hem nog maar uit en in zijn stal zetten. Met stal uitgaan was het op een moment zo erg dat ie een flinke tik op zn billen moest krijgen en het terrein voor stal leeg, want hij vloog er echt uit. Was niet in een gangpad maar op een open stuk van zeker 10 bij 10 meter voor zijn stal. Mensen vroeg ik altijd even aan de kant te gaan. Daarbij weer beloond als ie weer rustig was nadat ie in blinde paniek naar buiten was gestormd. Gelukkig is dit maar een hele korte periode zo geweest. En nee hij mankeerde niks. Geen blokkades en niet blind. Puur angst. Dan denk ik negatief gedrag negeren en positief gedrag belonen. Negeren van het vluchtgedrag en belonen van zijn daarna rustige gedrag.
Zijn gehele gedrag heb ik maar genegeerd. Wil je je stal in racen? Prima ga je gang. Echt hij ging er nog net niet in galop in. Beloond als ie dan weer rustig erbij stond. Het weer leuk maken. Dus echt wachten met belonen totdat ie weer rustig was. Binnen een week kon iedereen hem weer op stal en van stal halen met een kleine handleiding erbij. Af en toe had ie een terugval. Dus weer zelf elke keer alles gedaan en binnen 2 dagen over.