Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Joolien schreef:'Ik kan klikken wat ik wil maar uiteindelijk krijgt ze toch een zwieperd met het touw' of iets in die trant. Hieruit maak ik op dat je veeeeel te lief bent. Paard mag van mij al een zwieperd krijgen als ie er aan denkt om langzamer te gaan.
Ik snap dat je lief en vriendelijk wil zijn, maar tegelijkertijd veel verwachten én 10 keer klikken voordat er een duidelijke grens gesteld wordt is natuurlijk erg lastig te begrijpen voor het (jonge) paard. Het signaal dat je dan afgeeft is 'het moet pas NU na 10 x klikken en vragen'. Durf assertief te zijn! Je paard gaat ook 'klieren' van onduidelijkheid, en dan krijg je idd machtsspelletjes. Een 'trainingssessie' kan ook maar vijf minuten zijn, als je maar duidelijk bent. En: duidelijk zijn is niet hetzelfde als 'niet lief' of 'gemeen' tegen je paard zijn.
Alvast bedankt.
Bovendien is het ook een stuk beter voor je eigen humeur
Simpelman schreef:@Ulfeino,
Ik begrijp je standpunt.
Toch heb ik soortgelijke problemen vaak gezien en opgelost door mensen zich er bewust van te laten worden dat ze vooral "vriendjes" met hun paard willen zijn.
Dat willen we allemaal, maar dat werkt bij paarden anders dan bij mensen.
Paarden hebben daarbij een vaststelling van rangorde nodig.
De ruiter moet "hengst" kunnen zijn, "merrie" en koppelgenoot.
Hooooo niet te lang, straks breek je de benen