paard wil de box niet in :o

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: paard wil de box niet in :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 06:01

Waarom moet ie perse naar binnen? Paarden houden niet van opgesloten zijn. Laat hem anders lekker buiten of laat hem kiezen. Je kunt hem ook leren dat het binnen leuk is, maarja daar moet je dan wel tijd aan besteden. Hoe meer je hem dwingt, hoe slechter het gaat. Maar dat heb je zelf ook al ondervonden. ;)

Zoek lekker een pension voor hem zolang je nog geen maatje voor hem hebt. Zal je zelf ook goed doen als je niet alle verantwoordelijkheid alleen hoeft te dragen als je depressief bent. Kop op.

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 07:43

Mensen, ik schrik van de reacties. Het is niet dat Nishanta zich ellendog voelt of zo. Het is ook niet dat hij hele dagen binnen staat. Hij gaat sochtends vroeg maar buiten en kan naar de koeien kijken (ik woon op een boerderij). Ik besteed veel tijd aan hem en ik merk dat hij plezier heeft.

Dat ik in een depressie zit is geen smoes. Door mijn paard ben ik meer buiten en ik geniet van het contact met hem. Mijn ouders en vrienden helpen enorm met het paard. Hierdoor kan ik alle rust en tijd nemen om mijn paard te leren kennen.

Als mijn paard uiteindelijk in de box staat is het goed. Ik snap wel dat een paard een kudde dier is en dat ie niet alleen kan staat etc etc, daar ben ik al mee bezig.

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 07:45

Ivy_ schreef:
Dus omdat jij in een depressie zit moet je paard maar alleen blijven staan terwijl hij aangeeft zich niet fijn te voelen?
Geloof me, ik weet hoe het is om een depressie te hebben, maar daar zou mijn paard niet onder lijden.

Het is niet dat mijn paard er onder lijdt. Hij helpt mij juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 07:48

Als je op een boerderij woont, zou ik hem gewoon lekker 24/7 buiten laten staan. :j

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 07:49

Elco schreef:
Ja als het paard alleen staat,vind ik het ook geen wonder dat hij niet wil. Jij in een depressie paard een depressie, zo snel mogelijk die shet gaan halen..Dat je dit goed praat.. ;(

Ik bedoel het helemaal niet om iets goed te praten.

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 07:49

KoudbloedKim schreef:
Als je op een boerderij woont, zou ik hem gewoon lekker 24/7 buiten laten staan. :j

Kan dat ook als hij gewend is om snachts binnen te staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 07:51

Jawel hoor! Desnoods doe je een dekentje op.
De meeste paarden worden echt gelukkiger van 24/7 weide dan op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 07:51

Wat de mensen hier bedoelen, is dat juist jij zou moeten kunnen begrijpen door je eigen depressie, dat je je paard nu ook binnen no time depressief hebt gemaakt, door een kudde dier in zijn dooie uppie te zetten. Een shet is zo gehaald, dus daar mag jij het niet op laten afhangen hoor, dat komt op ons nogal wreed over. En ik heb het met eigen ogen gezien, hoe depressief en apathisch een paard word, als die korte of langere tijd moederziel alleen moet doorbrengen en hoe ze opknappen als er dan gezelschap bijkomt.

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 07:53

KoudbloedKim schreef:
Jawel hoor! Desnoods doe je een dekentje op.
De meeste paarden worden echt gelukkiger van 24/7 weide dan op stal.

Dankje wel, ik zal het zeker gaan proberen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 07:57

Het verbaasd me dat je alles goed blijft praten en wil relatieveren...
Mooi dat je paard jou helpt, maar help hem dan ook en zorg voor een vriendje...

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 07:58

ohjajoh6 schreef:
Wat de mensen hier bedoelen, is dat juist jij zou moeten kunnen begrijpen door je eigen depressie, dat je je paard nu ook binnen no time depressief hebt gemaakt, door een kudde dier in zijn dooie uppie te zetten. Een shet is zo gehaald, dus daar mag jij het niet op laten afhangen hoor, dat komt op ons nogal wreed over. En ik heb het met eigen ogen gezien, hoe depressief en apathisch een paard word, als die korte of langere tijd moederziel alleen moet doorbrengen en hoe ze opknappen als er dan gezelschap bijkomt.

Ik bedoelde het helemaal niet om wreed te doen.Het enigste wat ik wilde was tips om het paard naar binnen te krijgen savonds zolang hij nog alleen staat. Mijn paard is niet depressief, hij is juist vrolijk en als hij de box in moet is het echt zo van: 'tja dat doe ik niet, daar heb ik geen zin in.'

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 07:58

ijssnuiver schreef:

Daar ben ik toch mee bezig? :p

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:07

BaukjeEV schreef:
ijssnuiver schreef:

Dat soort dingen moet je van te voren geregeld hebben. Je weet toch dat je een kuddedier koopt?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:27

Ah wat sneu, dat er nog steeds mensen zijn die paarden gewoon alleen houden en dit normaal vinden. Je paard is natuurlijk helemaal van slag, van een pensionstal met veel maatjes naar moederziel alleen. Ik hoop dat je gauw een leuk maatje voor hem hebt gevonden, je paard zal je dankbaar zijn.

Mijn pony kan trouwens ook kijken naar de koeien, maar geeft daar niets om. De paardenvriendjes vindt hij veel gezelliger ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:32

Heb je al een bokt advertentie gemaakt? Ik denk dat je dan straks al een weidemaatje kan ophalen!
Waar woon je?

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 08:37

troi schreef:
Heb je al een bokt advertentie gemaakt? Ik denk dat je dan straks al een weidemaatje kan ophalen!
Waar woon je?

Dat is een goed idee, dankje! Ik woon vlak bij Dokkum

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:46

BaukjeEV schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ik bedoelde het helemaal niet om wreed te doen.Het enigste wat ik wilde was tips om het paard naar binnen te krijgen savonds zolang hij nog alleen staat. Mijn paard is niet depressief, hij is juist vrolijk en als hij de box in moet is het echt zo van: 'tja dat doe ik niet, daar heb ik geen zin in.'

Helaas kan een paard zo niet denken. Je paard laat zien zich onveilig te voelen en wil daarom niet. Dan nog even een vraag; kunnen mensen zonder met jou de praten op jou voorhoofd zien dat jij depressief bent?

Stel jezelf eens de volgende vraag: waarom zou het aan mijn paard wel zo te zien zijn en aan mij niet? Dan snap je dat er echt met heel veel haast. Een vriendje geregeld moet worden ;)

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:50

Beetje rustig aan allemaal ;) Ik ben het volledig met jullie eens dat een paard NOOIT alleen zou mogen staan maar ik denk dat TS gewoon niet bij de ernst van het probleem stilstaat aangezien haar vorig paard 'er geen probleem van maakte'. Ik zet dat nu tussen aanhalingstekens omdat een paard dat alleen staat daar altijd onder lijdt maar het soms gewoon niet laat zien. Ze wilt er graag iets aan doen dus bijt haar hoofd er niet af :) Ze bedoelt het volgens mij allemaal goed denk ik aangezien ze aangeeft er echt iets aan te willen doen. Voor sommige mensen is dit gewoon geen algemene kennis jammer genoeg.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:52

Ik denk dat de reden waarom het paard niet naar binnen wil nu onderhand wel bekend is hoor. :)
Er zijn duidelijk geen tips over hoe je het beter voor elkaar gaat krijgen.
Wel de tip er een paard bij te zetten groot of klein.

Ik zie het nut er niet zo van om daar nou nog een aantal pagina`s over door te zagen.
TS is geen 12 meer.

Wat misschien nog een idee kan zijn TS, is er een klant bij te nemen.
Iemand die een plekje zoekt voor zijn/haar shet en er dan zelf voor zorgt.
Klant betaald zelf de kosten en jij hebt er geen zorgen van.

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 08:59

Caaatje schreef:
Beetje rustig aan allemaal ;) Ik ben het volledig met jullie eens dat een paard NOOIT alleen zou mogen staan maar ik denk dat TS gewoon niet bij de ernst van het probleem stilstaat aangezien haar vorig paard 'er geen probleem van maakte'. Ik zet dat nu tussen aanhalingstekens omdat een paard dat alleen staat daar altijd onder lijdt maar het soms gewoon niet laat zien. Ze wilt er graag iets aan doen dus bijt haar hoofd er niet af :) Ze bedoelt het volgens mij allemaal goed denk ik aangezien ze aangeeft er echt iets aan te willen doen. Voor sommige mensen is dit gewoon geen algemene kennis jammer genoeg.

Bedankt

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:06

Mijn merrie heeft hier op de vorige stal ook een tijd last van gehad, althans als ze naar binne werden gehaald (los) wilde ze de stal niet in. Aan de hand liever ook niet maarja, ik baas zei dat dat moest dus dan moet het maar.
Maar dit was inderdaad omdat ze alleen stond en geen vriendje naast haar had staan.

ik denk zodra er een paardje bijkomt dat het al veel beter zal gaan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:10

Als je op een boerderij woont is er toch wel elke dag een plukje hooi over voor een shettevriendje ? Gun je paard en je zelf die "ontstressing "

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:17

Een shetlander is het geld niet TS. Gewoon ophalen en lekker naar buiten met z´n tweeën.

Het is echt voor het behoud van je paard. Paarden ervaren enorme stress door het alleen staan en ontwikkelen erg veel klachten. Dat zie je niet altijd meteen maar dat betekend niet dat het er niet is.
Soms zie je dat pas op de lange termijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:19

BaukjeEV schreef:

Ohhh super. Overheen gelezen. sorry. +:)+

BaukjeEV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 09:22

NatasjavE schreef:
BaukjeEV schreef:

Ohhh super. Overheen gelezen. sorry. +:)+

Geeft niet, hihi ;)