Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Gini schreef:Daarom dat ik ook zeg dat je moet proberen uit te zoeken wat bij jouw paard werkt.Bij die van mij is dat toevallig eten, bij een ander is dat misschien een longeerlijntje langs de kont, bij nog een ander streng zijn en veel druk en de laatste wilt iedere keer driemaal schrapen op de laadklep voordat die de trailer op loopt. Ik wil gewoon maar zeggen dat er niet 1 methode is om je paard te kunnen laden en dat je best wel eens dingen kunt proberen die strikt genomen niet volgens het boekje zijn.
Starbreeze schreef:Over het hebben moeten opgeven, het is niet zo dat een paard iets expres doet om jou te pesten nee. Maar doordat je gestopt bent met laden kan een paard dat als een beloning zien, er wordt druk weg gehaald namelijk.
Sure_lee schreef:Ik zou wel met een touwhalster gaan werken als hij dat ook deed. Ik had hetzelfde probleem en ook les gehad. Ik neem nu standaard mijn touwhalster, leadrope en stick mee. Mochten ze er dan aan een gewoon halstertje niet inlopen dan doe ik het touwhalster om. De inwerking is echt anders. Alleen je paard nooit aan het touwhalster vastzetten in de trailer. Maar dat wist je vast al.
Als het met oefenen niet werkt, dan ga ik een touwhalster aanschaffen
Wat het verschil is weet ik zelf niet zo heel goed. nathe schreef:Zeker oefenen zonder druk! Gezellig alleen, met niemand erbij. Maak 2 uurtjes vrij en begin er even ontspannen aan. Lukt het goed, dan doe je het nog een keer.
Ik heb met beide paarden problemen gehad met laden. Terwijl super rustige vriendlief ze er op 5 min op kreeg, bleven ze bij mij rustig een half uur tegen wringen.
Ik doe het touw door 2 ringen van het halster (kan je vergelijken met dually). Loop naar de trailer en wanneer ze stopt dan zet je druk op het touw. Niet sleuren en trekken maar een rustige constante druk. Ondertussen blijf ik naar de trailer kijken en houd mijn lichaam dus gedraaid. Zetten ze een stapje vooruit dan laat je even los en daarna gewoon terug diezelfde druk. Wanneer hij twijfeld om naar achter te gaan maar dan toch blijft staan, ook weer de druk lossen.
Wanneer hij toch achteruit of opzij gaat, gewoon de druk houden tot hij stil staat en terug een stapje naar voor zet.
Ondertussen kennen mijn beide merries dit heel goed. Wanneer ze dan toch stoppen dan doe ik rustig dat touw er door en dan lopen ze er meestal zo al op.
Je krijgt er dan vanzelf wel weer meer vertrouwen in.
Starbreeze schreef:Druk weghalen betekent voor een paard even rust, niets hoeven. Dus zodra je paard er nog niet op staat, hem bezig houden, niet stil laten staan en de aandacht bij de trailer houden. Maar zodra hij op de trailer staat niks doen, paard gewoon een moment met rust laten en evt een beloning geven.
)
af en toe gewoon zomaar even oefenen. Janine1990 schreef:nummer13 schreef:jammer dat jij het laden al 2 keer hebt moeten staken... dat heeft hem bevestigd dat als hij maar genoeg tegensputtert, het niet meer hoeft en híj dan in control is...
Even geknipt in je reactie, anders wordt het zo onoverzichtelijk.
Na het lezen van de ebook van Eddy Modde en de training van John afgelopen maandag geloof ik niet dat dit paard het zo ziet. Ik begrijp je reactie volkomen, ik weet ook dat er paarden zijn die zo lijken te denken hoewel menigeen daar niet in gelooft. Ik dacht ook altijd zo en menig koppig paard krijg je er heus wel op. Maar dit paard doet het niet om mij te pesten, als hij mij zou willen pesten had hij nadien niet zo hard gewerkt onder het zadel gisteren. Dan had hij me ook nog op andere manieren kunnen pesten. Na de training van John afgelopen maandag heb ik met eigen ogen kunnen zien en beoefenen dat hij me niet pest, maar dat hij het prima kan zonder morren.
Starbreeze schreef:Over het hebben moeten opgeven, het is niet zo dat een paard iets expres doet om jou te pesten nee. Maar doordat je gestopt bent met laden kan een paard dat als een beloning zien, er wordt druk weg gehaald namelijk.
denice schreef:maar, misschien gek gezegd, maar hebben jullie weleens in een rijdende trailer gestaan? Ik kan me best voorstellen dat een aantal paarden dit echt als naar ervaart en daarom niet meer de trailer op willen..
Wat niet wegneemt dat het een vervelend probleem is natuurlijk.
). Toen was de maat echt vol, het werd echt gevaarlijk. We kochten een hengstenketting en nadat ze die even goed gevoeld heeft, loopt ze nu heel braaf mee de trailer op. Nu doe ik gewoon standaard de hengstenketting om en loop recht voor haar uit zonder om te kijken, dan loopt ze zo mee. In de trailer krijgt ze dan een wortel.
), paard heeft zich tot 3 keer toe losgerukt en vloog in volle galop het terrein over en het werd gewoon gevaarlijk. Besloten om haar een nachtje te laten staan en het de volgende ochtend opnieuw te proberen. Na een uur met 5 man de trailer ingekregen, ik was compleet over de zeik en heb ook een flinke partij zitten janken.
Ik ondervind er geen stress meer aan, ik weet dat we (vooral ik) het gewoon kán. Kyrseltje schreef:Klinkt me erg bekend in de oren dit. Ook een paard wat de trailer niet in wilt en als hij staat en de stang er achter komt, er met een noodgang uitvliegt. Ik heb toen ook John erbij gehad en met hem ging het erg goed. Maar zelf lukt het me gewoon niet.. Waar ik vooral tegenaan loop is dat mijn paard alleen maar zijn kont wegdraait bij de zweep en niet voorwaarts gaat.
Bij jou is het dus eigenlijk puur beter gegaan doordat iemand anders het wel lukte en jij daar vertrouwen uit haalde o.i.d.?
En volhouden... de aanhouder wint! Tobbes schreef:Gewoon heel veel oefeninG, en wat je ook kunt doen is trailer als voer plaats, poetsplaats, enz gebruiken.
Meeste problemen met trailer laden ontstaan doordat er te weinig geoefend wordt.
(ik weet dat het wel vaak het geval is inderdaad) Aangezien we elke week twee keer weggingen de afgelopen maanden.
Kyrseltje schreef:Wat goed om te horen! Misschien moet ik het ook maar een keer proberen met een rustiger en minder emotioneel betrokken persoon.. Fijn iig dat jullie weer lekker op pad kunnen
Casarell schreef:Hier een paard gehad met uitgesproken karakter, die ineens op een wedstrijd de trailer niet meer in wilde..![]()
Uiteindelijk toch de trailer in gekregen, waar meneer eens beledigd achterom keek en gewoon op zijn gemakje ging staan eten.
Dus de volgende dag de trailer aangekoppeld en een dually halster erbij gepakt.
Na wat voorbereidend werk liep hij zo de klep op.. zonder probleem 2x achter elkaar.. de 3e keer wilde hij weer niet.
Toen heb ik hem even goed gecorrigeerd, waar het halster zijn werk deed.. en het is nooit meer een probleem geweest.. paard was vanaf dat moment alleen te laden.
Moet zeggen dat dit géén angst was, maar puur karakter..
Als hij 'nee' in zijn hoofd, had was het ook echt 'nee'.. daarom heb ik hem uiteindelijk ook verkocht.
Janine1990 schreef:Kyrseltje schreef:Wat goed om te horen! Misschien moet ik het ook maar een keer proberen met een rustiger en minder emotioneel betrokken persoon.. Fijn iig dat jullie weer lekker op pad kunnen
Zeker doen!!!
Voor mij is het een hele handige reminder is dat ik niet voor het paard ga staan. Ik weet precies waar ik we moet staan, het is een fries en hij heeft altijd twee hengstenvlechten in. Ik ga tussen de twee vlechten in staan. Ik zet hem voor de trailer, draai mezelf dan om (en dan wil hij al wel de trailer op), vraag hem voorwaarts en hef de zweep.
En je moet natuurlijk nog even aanleren om snel en correct te reageren. Dat vond ik vorige week ook enorm lastig! Maar echt, ga oefenen! John heeft een begin gemaakt bij het oplossen van je probleem, je hebt handvatten aangereikt gekregen en daar moet je het mee gaan doen
. Kyrseltje schreef:Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik hem wel een aantal stappen voorwaarts de laadklep op krijg, maar ik kan hem dan niet opsluiten. Ik moest van John hem echt laten nadenken over waar hij heen gaat, dus niet meer adem in en met een grote sprong de trailer in gaan. Echt stapje voor stapje. Dus na enkele stappen stil zetten en weer verder. Maar als ik hem stil zet, gaat hij gelijk in zijn achteruit. Maar ik ga het gewoon nog een tijdje proberen en als het echt niet lukt haal ik John er gewoon nog een keer bij. Misschien heb ik net dat laatste zetje even nodig.
Janine1990 schreef:Kyrseltje schreef:Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik hem wel een aantal stappen voorwaarts de laadklep op krijg, maar ik kan hem dan niet opsluiten. Ik moest van John hem echt laten nadenken over waar hij heen gaat, dus niet meer adem in en met een grote sprong de trailer in gaan. Echt stapje voor stapje. Dus na enkele stappen stil zetten en weer verder. Maar als ik hem stil zet, gaat hij gelijk in zijn achteruit. Maar ik ga het gewoon nog een tijdje proberen en als het echt niet lukt haal ik John er gewoon nog een keer bij. Misschien heb ik net dat laatste zetje even nodig.
Maar dan moet je hem voor zijn, zodra hij achteruit wil, doe jij hem weer in de vooruit.
Zoals ik gisteravond had, de stang ging er achter en hij wilde eigenlijk naar achteren. Ik hoefde alleen nog maar de zweep op te tillen om hem weer naar voren te laten gaan. Dat signaal moet je tijdig geven.
En ik weet niet of dit een optie is, er zijn in dit topic ongetwijfeld mensen die meer ervaring met de methode van John hebben... Maar hem eerst in de trailer hebben en het stapje voor stapje oefenen door hem er af te halen? Dus stapje, stilstaan, stapje, stilstaan.
En dan beginnen met stapje terug, stapje vooruit.
Ik had het geluk dat toen die van mij weer wist dat hij gewoon de trailer op kon, het ook niet meer vergat of weer ging moeilijk doen. Van daaruit kon ik weer met die stapjes gaan werken.![]()
Wel weer gaan oefenen hoor! Ik heb zelf gezien hoeveel profijt je er van hebt!