Trailerladen, wat een ellende...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:58

Over het hebben moeten opgeven, het is niet zo dat een paard iets expres doet om jou te pesten nee. Maar doordat je gestopt bent met laden kan een paard dat als een beloning zien, er wordt druk weg gehaald namelijk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:04

Ik zou wel met een touwhalster gaan werken als hij dat ook deed. Ik had hetzelfde probleem en ook les gehad. Ik neem nu standaard mijn touwhalster, leadrope en stick mee. Mochten ze er dan aan een gewoon halstertje niet inlopen dan doe ik het touwhalster om. De inwerking is echt anders. Alleen je paard nooit aan het touwhalster vastzetten in de trailer. Maar dat wist je vast al.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:09

Zeker oefenen zonder druk! Gezellig alleen, met niemand erbij. Maak 2 uurtjes vrij en begin er even ontspannen aan. Lukt het goed, dan doe je het nog een keer.
Ik heb met beide paarden problemen gehad met laden. Terwijl super rustige vriendlief ze er op 5 min op kreeg, bleven ze bij mij rustig een half uur tegen wringen.
Ik doe het touw door 2 ringen van het halster (kan je vergelijken met dually). Loop naar de trailer en wanneer ze stopt dan zet je druk op het touw. Niet sleuren en trekken maar een rustige constante druk. Ondertussen blijf ik naar de trailer kijken en houd mijn lichaam dus gedraaid. Zetten ze een stapje vooruit dan laat je even los en daarna gewoon terug diezelfde druk. Wanneer hij twijfeld om naar achter te gaan maar dan toch blijft staan, ook weer de druk lossen.
Wanneer hij toch achteruit of opzij gaat, gewoon de druk houden tot hij stil staat en terug een stapje naar voor zet.

Ondertussen kennen mijn beide merries dit heel goed. Wanneer ze dan toch stoppen dan doe ik rustig dat touw er door en dan lopen ze er meestal zo al op.
Je krijgt er dan vanzelf wel weer meer vertrouwen in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 16:49

Gini schreef:
Daarom dat ik ook zeg dat je moet proberen uit te zoeken wat bij jouw paard werkt. :) Bij die van mij is dat toevallig eten, bij een ander is dat misschien een longeerlijntje langs de kont, bij nog een ander streng zijn en veel druk en de laatste wilt iedere keer driemaal schrapen op de laadklep voordat die de trailer op loopt. Ik wil gewoon maar zeggen dat er niet 1 methode is om je paard te kunnen laden en dat je best wel eens dingen kunt proberen die strikt genomen niet volgens het boekje zijn. :)

Oh zo, sorry dan heb ik je verkeerd begrepen.
Ik weet niet goed wat volgens het boekje is, alles daarbuiten is al geprobeerd. Je kan het je werkelijk zo gek niet bedenken of ze hebben het geprobeerd. Vandaar ook dat ik zo vreselijk wanhopig ben.
Ik weet nu dat de methode van John werkt, daar wil ik heel erg graag mee verder. Maar dan moet ik dat wel strikte volgens het boekje volgen :P

Starbreeze schreef:
Over het hebben moeten opgeven, het is niet zo dat een paard iets expres doet om jou te pesten nee. Maar doordat je gestopt bent met laden kan een paard dat als een beloning zien, er wordt druk weg gehaald namelijk.

Dat is wel heel erg waar, daar heb ik niet bij stil gestaan... Heb jij misschien suggesties om de druk weg te halen wanneer hij op de trailer staat? Ik vind dat heel erg moeilijk namelijk. In principe moet de zweep naar beneden al voldoende zijn. Kriebelen zou ook goed moeten zijn. Maar dit is allemaal best wel errug nieuw voor mij. Wel super hoe jij je paard nu kunt laden! Ik ga vanavond ook een longeerlijn gebruiken, toch even wat langer dan een halstertouw.

Sure_lee schreef:
Ik zou wel met een touwhalster gaan werken als hij dat ook deed. Ik had hetzelfde probleem en ook les gehad. Ik neem nu standaard mijn touwhalster, leadrope en stick mee. Mochten ze er dan aan een gewoon halstertje niet inlopen dan doe ik het touwhalster om. De inwerking is echt anders. Alleen je paard nooit aan het touwhalster vastzetten in de trailer. Maar dat wist je vast al.

Van het niet vastzetten wist ik inderdaad :j Als het met oefenen niet werkt, dan ga ik een touwhalster aanschaffen :) Wat het verschil is weet ik zelf niet zo heel goed.

nathe schreef:
Zeker oefenen zonder druk! Gezellig alleen, met niemand erbij. Maak 2 uurtjes vrij en begin er even ontspannen aan. Lukt het goed, dan doe je het nog een keer.
Ik heb met beide paarden problemen gehad met laden. Terwijl super rustige vriendlief ze er op 5 min op kreeg, bleven ze bij mij rustig een half uur tegen wringen.
Ik doe het touw door 2 ringen van het halster (kan je vergelijken met dually). Loop naar de trailer en wanneer ze stopt dan zet je druk op het touw. Niet sleuren en trekken maar een rustige constante druk. Ondertussen blijf ik naar de trailer kijken en houd mijn lichaam dus gedraaid. Zetten ze een stapje vooruit dan laat je even los en daarna gewoon terug diezelfde druk. Wanneer hij twijfeld om naar achter te gaan maar dan toch blijft staan, ook weer de druk lossen.
Wanneer hij toch achteruit of opzij gaat, gewoon de druk houden tot hij stil staat en terug een stapje naar voor zet.

Ondertussen kennen mijn beide merries dit heel goed. Wanneer ze dan toch stoppen dan doe ik rustig dat touw er door en dan lopen ze er meestal zo al op.
Je krijgt er dan vanzelf wel weer meer vertrouwen in.

Ik wil het vertrouwen dat het met de methode van John mij ook lukt. Dat heeft overigens niets met letterlijke druk te maken zoals jij aangeeft. Je vraagt het paard de trailer op te gaan en de enige druk die je uitoefent is je drijvende kracht (de zweep).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:35

Druk weghalen betekent voor een paard even rust, niets hoeven. Dus zodra je paard er nog niet op staat, hem bezig houden, niet stil laten staan en de aandacht bij de trailer houden. Maar zodra hij op de trailer staat niks doen, paard gewoon een moment met rust laten en evt een beloning geven.

Ja die lange lijn is sowieso erg fijn bij het in en uitladen. Doordat je de lijn over de balk hebt kun je zijn hoofd ook de trailer in laten kijken ipv dat ze er een zwieper mee naar de andere kant geven. Werkte bij mijn snel afgeleide paard super!
Ik heb trouwens wel een voerbak in de trailer gemaakt waar ik wat muesli in doe zodat hij makkelijker stil staat wanneer ik de balk dicht wil doen.

Oja, als je gaat oefenen, als je paard er dan zelf oploopt, vraag hem dan direct daarna terug de trailer uit als hij zelf dat initiatief gaat nemen. Het moet namelijk op jouw commando gebeuren. Uiteindelijk wachten ze dan op jouw commando en blijven ze goed stil staan (zodat je zelf de balk erachter kan doen). In feite kun je je paard dan de trailer opsturen, weer achteruit vragen en halverwege de klep hem weer erin sturen. Jij hebt dan controle.
Succes!!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:47

Starbreeze schreef:
Druk weghalen betekent voor een paard even rust, niets hoeven. Dus zodra je paard er nog niet op staat, hem bezig houden, niet stil laten staan en de aandacht bij de trailer houden. Maar zodra hij op de trailer staat niks doen, paard gewoon een moment met rust laten en evt een beloning geven.

Inderdaad. Druk weghalen is je paard even de rug toekeren, alles laten hangen, geen priemende ogen, schouders naar beneden, eens diep uitzuchten,... Dat zijn allemaal signalen richting je paard dat je hem comfort geeft in de situatie. Het wegnemen van druk is de grootste beloning voor een paard (en dan een snoepje ;) )

wwillemijn

Re: Trailerladen, wat een ellende...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:52

Ik had er ook zo een. Cursus gehad van www.gadepaard.nl. De kunst afgekeken en zelf herhaaldelijk toegepast. En nu een maand later loopt meneer zonder problemen de trailer in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 17:35

Bedankt voor alle tips! Gisteravond viel het niet mee, eerst heb ik een poosje staan klooien, maar natuurlijk alweer helemaal droevig wat niet hielp. Toen heeft de eigenaar het geprobeerd, hem lukte het en goed ook. Paard een poosje op de trailer gehad met de stang vast. (en toen hij een poosje stond heeft hij twee wortels gehad) En daarna heb ik het nog een paar keer geprobeerd. (toen we de stang losdeden knalde hij niet meteen achteruit maar wachtte op mij) En toen lukte het wel! Eigenaar gaf me heel verstandig maar een paar geslaagde pogingen waarna we het paard weer op stal hebben gezet. Niet oneindig oefenen elke dag, dat werkt niet. Gewoon een paar keer en dan moet het ook goed zijn.
We hebben afgesproken elke dag te gaan oefenen.

John gaf ook aan dat een stukje vertrouwen voor mezelf ook belangrijk is en dat het zo wel goed zou komen. Dus dit alles geeft de burger weer moed!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:03

Super!! En vanaf nu wordt het alleen maar makkelijker :) af en toe gewoon zomaar even oefenen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:34

Starbreeze schreef:
Super!! En vanaf nu wordt het alleen maar makkelijker :) af en toe gewoon zomaar even oefenen.

Haha dat klopt zeker! Waren we woensdag nog een flinke poos bezig, liep hij gisteren meteen de trailer op!

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:11

Janine1990 schreef:
nummer13 schreef:
jammer dat jij het laden al 2 keer hebt moeten staken... dat heeft hem bevestigd dat als hij maar genoeg tegensputtert, het niet meer hoeft en híj dan in control is...

Even geknipt in je reactie, anders wordt het zo onoverzichtelijk.
Na het lezen van de ebook van Eddy Modde en de training van John afgelopen maandag geloof ik niet dat dit paard het zo ziet. Ik begrijp je reactie volkomen, ik weet ook dat er paarden zijn die zo lijken te denken hoewel menigeen daar niet in gelooft. Ik dacht ook altijd zo en menig koppig paard krijg je er heus wel op. Maar dit paard doet het niet om mij te pesten, als hij mij zou willen pesten had hij nadien niet zo hard gewerkt onder het zadel gisteren. Dan had hij me ook nog op andere manieren kunnen pesten. Na de training van John afgelopen maandag heb ik met eigen ogen kunnen zien en beoefenen dat hij me niet pest, maar dat hij het prima kan zonder morren.

Starbreeze schreef:

precies goed verwoord door starbreeze hoe ik het bedoelde
fijn dat het ondertussen met oefenen wel weer goed is gelukt! oefening baart kunst, komt vast goed zo +:)+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:25

maar, misschien gek gezegd, maar hebben jullie weleens in een rijdende trailer gestaan? Ik kan me best voorstellen dat een aantal paarden dit echt als naar ervaart en daarom niet meer de trailer op willen..

Wat niet wegneemt dat het een vervelend probleem is natuurlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 16:51

denice schreef:
maar, misschien gek gezegd, maar hebben jullie weleens in een rijdende trailer gestaan? Ik kan me best voorstellen dat een aantal paarden dit echt als naar ervaart en daarom niet meer de trailer op willen..

Wat niet wegneemt dat het een vervelend probleem is natuurlijk.

Soort trailer, combinatie auto en trailer en de chauffeur maken het verschil denk ik.

Je kan een mens natuurlijk ook niet vergelijken met een paard.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:04

Klinkt me erg bekend in de oren dit. Ook een paard wat de trailer niet in wilt en als hij staat en de stang er achter komt, er met een noodgang uitvliegt. Ik heb toen ook John erbij gehad en met hem ging het erg goed. Maar zelf lukt het me gewoon niet.. Waar ik vooral tegenaan loop is dat mijn paard alleen maar zijn kont wegdraait bij de zweep en niet voorwaarts gaat.

Bij jou is het dus eigenlijk puur beter gegaan doordat iemand anders het wel lukte en jij daar vertrouwen uit haalde o.i.d.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:11

Gewoon heel veel oefeninG, en wat je ook kunt doen is trailer als voer plaats, poetsplaats, enz gebruiken.
Meeste problemen met trailer laden ontstaan doordat er te weinig geoefend wordt.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:26

Mijn paard is als veulen en jong paard al een aantal keren in de trailer geweest zodat ze daar goed aan zou wennen. Toen ik haar kocht liep ze eerst ook gewoon mee de trailer op, maar na een aantal keer thuis proberen ging het steeds slechter. We hebben toen echt alles geprobeerd, lokken met eten, anderen die haar er op leiden, longeerlijnen er achter, sterke mannen die haar er van achter optilden. Maar niets hielp, mevrouw was gewoon te dwars, want ze was absoluut niet bang. Het duurde dus elke keer een half uur totdat ze het opgaf en er doodgewoon op liep. Maar het werd steeds erger en toen kwam er een keer dat ze haar nek eropzette en weg draaide en mij gewoon meesleurde, rennend naar de wei. Toen heeft mijn vader het nog een aantal keer geprobeerd en ook hem sleurde ze mee, (ja, ze is heel sterk als ze haar nek er op weet te zetten := ). Toen was de maat echt vol, het werd echt gevaarlijk. We kochten een hengstenketting en nadat ze die even goed gevoeld heeft, loopt ze nu heel braaf mee de trailer op. Nu doe ik gewoon standaard de hengstenketting om en loop recht voor haar uit zonder om te kijken, dan loopt ze zo mee. In de trailer krijgt ze dan een wortel.
Ja, ik vind dat als je paard gewoon zo dwars doet dat er best eens goed doorgepakt mag worden, mijn paard had totaal geen respect en dat leid tot gevaarlijke situaties..

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:27

Ik kan je niet echt tips geven maar ik weet verschrikkelijk goed hoe je je op dit moment voelt! :(:)

Anderhalf jaar geleden toen ik m'n paard net had op verschillende locaties geweest met de trailer: alleen en samen met een andere pony. Ging allemaal prima! Toen opeens het keerpunt: ik wilde haar inladen voor les maar ze ging er niet in. Na een half uur klungelen toch gelukt, was al te laat voor de les maar toch maar gegaan. De terugweg was echter nog meer drama. Anderhalf uur hebben we in het donker gestaan (dat trok uiteraard wat publiek -O- ), paard heeft zich tot 3 keer toe losgerukt en vloog in volle galop het terrein over en het werd gewoon gevaarlijk. Besloten om haar een nachtje te laten staan en het de volgende ochtend opnieuw te proberen. Na een uur met 5 man de trailer ingekregen, ik was compleet over de zeik en heb ook een flinke partij zitten janken.
De volgende paar weken geoefend met stalgenoten maar ik merkte ook meteen dat het bij mij niet goed zat in m'n hoofd. "Ik kan het niet, ze luistert toch niet, het gaat toch niet lukken", je kent het wel. Ze ging er na 20 minuten wel op, maar niet van harte en dat zorgde voor verschrikkelijk veel stress bij mij, paard vond het allemaal wel grappig...
Toen kwam er een eye opener voor mij. Stalgenootje had iemand laten komen om te helpen met het trailerladen van haar paard en ik ben er de gehele sessie bij geweest (3 uur lang). Heb stukken gefilmd, opgeschreven en ik vond gewoon een stukje rust: het zit maar tussen m'n oren. De weken erna veel bezig geweest met de oefeningen die zij had getoond, dagen geoefend met de trailer: ook als ik nergens heen hoefde. En nu loopt ze er al een half jaar zonder problemen op :D Ik ondervind er geen stress meer aan, ik weet dat we (vooral ik) het gewoon kán.

Nogmaals, echt tips kan ik je niet geven maar ik wilde toch even mijn verhaal delen: heel veel oefenen en het gaat je echt lukken. Succes +:)+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 11:17

Kyrseltje schreef:
Klinkt me erg bekend in de oren dit. Ook een paard wat de trailer niet in wilt en als hij staat en de stang er achter komt, er met een noodgang uitvliegt. Ik heb toen ook John erbij gehad en met hem ging het erg goed. Maar zelf lukt het me gewoon niet.. Waar ik vooral tegenaan loop is dat mijn paard alleen maar zijn kont wegdraait bij de zweep en niet voorwaarts gaat.

Bij jou is het dus eigenlijk puur beter gegaan doordat iemand anders het wel lukte en jij daar vertrouwen uit haalde o.i.d.?

Door mijn 'paniek' en onzekerheid kon ik me niet meer herinneren hoe John het oplostte. Gelukkig is de eigenaar heel rustig en nam hij het van me over. Hoewel hij geen moment heeft geoefend toen John er was, heeft hij alleen gekeken. Hij kon het gelukkig wel nadoen en is zeker een half uur bezig geweest. En uiteindelijk stapte het paard weer de trailer in.
We hadden verwacht dat de dag daarop hij weer een poos bezig zou zijn, maar mijn paard stapte toen meteen de trailer op zonder enige twijfel.

Het is dus gewoon weer even dat foefje gebruiken om je paard op de trailer te krijgen :) En volhouden... de aanhouder wint!

Tobbes schreef:
Gewoon heel veel oefeninG, en wat je ook kunt doen is trailer als voer plaats, poetsplaats, enz gebruiken.
Meeste problemen met trailer laden ontstaan doordat er te weinig geoefend wordt.

Dat was het probleem bij ons niet... :') (ik weet dat het wel vaak het geval is inderdaad) Aangezien we elke week twee keer weggingen de afgelopen maanden.

Voor iedereen met goedbedoelde tips... Het is inmiddels gelukt! Zie bovenstaande :)
Gisteren zijn we weer voor het echie weg geweest en hij liep zonder enige twijfel de trailer op. Ik heb de zweep niet meer nodig om hem voorwaarts te laten gaan. De eigenaar zou de stang er achter doen en toen wilde hij achteruit, hoefde alleen de zweep omhoog te laten komen en hij ging alweer naar voren! Bleef ook keurig wachten tot de stang er achter zat. *\o/*
Vrijdag gaan we weer op wedstrijd, moet ook lukken denk ik :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:33

Super :)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:42

Wat goed om te horen! Misschien moet ik het ook maar een keer proberen met een rustiger en minder emotioneel betrokken persoon.. Fijn iig dat jullie weer lekker op pad kunnen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 11:51

Kyrseltje schreef:
Wat goed om te horen! Misschien moet ik het ook maar een keer proberen met een rustiger en minder emotioneel betrokken persoon.. Fijn iig dat jullie weer lekker op pad kunnen :)

Zeker doen!!!

Voor mij is het een hele handige reminder is dat ik niet voor het paard ga staan. Ik weet precies waar ik we moet staan, het is een fries en hij heeft altijd twee hengstenvlechten in. Ik ga tussen de twee vlechten in staan. Ik zet hem voor de trailer, draai mezelf dan om (en dan wil hij al wel de trailer op), vraag hem voorwaarts en hef de zweep.

En je moet natuurlijk nog even aanleren om snel en correct te reageren. Dat vond ik vorige week ook enorm lastig! Maar echt, ga oefenen! John heeft een begin gemaakt bij het oplossen van je probleem, je hebt handvatten aangereikt gekregen en daar moet je het mee gaan doen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:55

Casarell schreef:
Hier een paard gehad met uitgesproken karakter, die ineens op een wedstrijd de trailer niet meer in wilde.. -:(-
Uiteindelijk toch de trailer in gekregen, waar meneer eens beledigd achterom keek en gewoon op zijn gemakje ging staan eten.

Dus de volgende dag de trailer aangekoppeld en een dually halster erbij gepakt.
Na wat voorbereidend werk liep hij zo de klep op.. zonder probleem 2x achter elkaar.. de 3e keer wilde hij weer niet.
Toen heb ik hem even goed gecorrigeerd, waar het halster zijn werk deed.. en het is nooit meer een probleem geweest.. paard was vanaf dat moment alleen te laden.

Moet zeggen dat dit géén angst was, maar puur karakter..
Als hij 'nee' in zijn hoofd, had was het ook echt 'nee'.. daarom heb ik hem uiteindelijk ook verkocht.

Ik wilde ook al vragen: al eens een MR trainingshalster (of dually halster) geprobeerd? Ik vind dat ideaal en heb t ook gebruikt bij een paard dat bijzonder moeilijk te laden was. Was ook geen angst, maar puur karakter. We gingen een poos met de trailer alleen maar naar les en daar werd meneer moe (je traint toch wat zwaarder dan thuis) van dus koppelde hij dat aan de trailer. En was van de ene op de andere dag beslist niet meer te laden. Vanalles geprobeerd en hij liep overal dwars doorheen. Terug naar huis ging nog maar heen naar een locatie was een drama. Tot ik het dually halster ging gebruiken. 1 x goed "gesnukt" en het probleem was over. Wel van belang is dat je de "druk" erop houdt en het paard geen gelegenheid geeft om achteruit te lopen ook al gaat hij scheef naast de trailerklep staan (dan stapt ie er langs de zijkant maar op) De grap is wel, dat als ik wel eens vergeet de lijn aan 1 van de neusringen te bevestigen (dus gewoon aan de halster ring), hij dat meteen door heeft en het dus weer vertikt. Dat laat wel zie dat het halster goed werkt. Met dat halster loopt ie er direct en zonder problemen op.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:19

Janine1990 schreef:
Kyrseltje schreef:

Zeker doen!!!

Voor mij is het een hele handige reminder is dat ik niet voor het paard ga staan. Ik weet precies waar ik we moet staan, het is een fries en hij heeft altijd twee hengstenvlechten in. Ik ga tussen de twee vlechten in staan. Ik zet hem voor de trailer, draai mezelf dan om (en dan wil hij al wel de trailer op), vraag hem voorwaarts en hef de zweep.

En je moet natuurlijk nog even aanleren om snel en correct te reageren. Dat vond ik vorige week ook enorm lastig! Maar echt, ga oefenen! John heeft een begin gemaakt bij het oplossen van je probleem, je hebt handvatten aangereikt gekregen en daar moet je het mee gaan doen :)

Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik hem wel een aantal stappen voorwaarts de laadklep op krijg, maar ik kan hem dan niet opsluiten. Ik moest van John hem echt laten nadenken over waar hij heen gaat, dus niet meer adem in en met een grote sprong de trailer in gaan. Echt stapje voor stapje. Dus na enkele stappen stil zetten en weer verder. Maar als ik hem stil zet, gaat hij gelijk in zijn achteruit. Maar ik ga het gewoon nog een tijdje proberen en als het echt niet lukt haal ik John er gewoon nog een keer bij. Misschien heb ik net dat laatste zetje even nodig ;).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 14:31

Kyrseltje schreef:
Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik hem wel een aantal stappen voorwaarts de laadklep op krijg, maar ik kan hem dan niet opsluiten. Ik moest van John hem echt laten nadenken over waar hij heen gaat, dus niet meer adem in en met een grote sprong de trailer in gaan. Echt stapje voor stapje. Dus na enkele stappen stil zetten en weer verder. Maar als ik hem stil zet, gaat hij gelijk in zijn achteruit. Maar ik ga het gewoon nog een tijdje proberen en als het echt niet lukt haal ik John er gewoon nog een keer bij. Misschien heb ik net dat laatste zetje even nodig ;).

Maar dan moet je hem voor zijn, zodra hij achteruit wil, doe jij hem weer in de vooruit.
Zoals ik gisteravond had, de stang ging er achter en hij wilde eigenlijk naar achteren. Ik hoefde alleen nog maar de zweep op te tillen om hem weer naar voren te laten gaan. Dat signaal moet je tijdig geven.

En ik weet niet of dit een optie is, er zijn in dit topic ongetwijfeld mensen die meer ervaring met de methode van John hebben... Maar hem eerst in de trailer hebben en het stapje voor stapje oefenen door hem er af te halen? Dus stapje, stilstaan, stapje, stilstaan.
En dan beginnen met stapje terug, stapje vooruit.

Ik had het geluk dat toen die van mij weer wist dat hij gewoon de trailer op kon, het ook niet meer vergat of weer ging moeilijk doen. Van daaruit kon ik weer met die stapjes gaan werken. :)

Wel weer gaan oefenen hoor! Ik heb zelf gezien hoeveel profijt je er van hebt!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:40

Janine1990 schreef:
Kyrseltje schreef:

Maar dan moet je hem voor zijn, zodra hij achteruit wil, doe jij hem weer in de vooruit.
Zoals ik gisteravond had, de stang ging er achter en hij wilde eigenlijk naar achteren. Ik hoefde alleen nog maar de zweep op te tillen om hem weer naar voren te laten gaan. Dat signaal moet je tijdig geven.

En ik weet niet of dit een optie is, er zijn in dit topic ongetwijfeld mensen die meer ervaring met de methode van John hebben... Maar hem eerst in de trailer hebben en het stapje voor stapje oefenen door hem er af te halen? Dus stapje, stilstaan, stapje, stilstaan.
En dan beginnen met stapje terug, stapje vooruit.

Ik had het geluk dat toen die van mij weer wist dat hij gewoon de trailer op kon, het ook niet meer vergat of weer ging moeilijk doen. Van daaruit kon ik weer met die stapjes gaan werken. :)

Wel weer gaan oefenen hoor! Ik heb zelf gezien hoeveel profijt je er van hebt!

Dat probeer ik echter trekt hij dan zo weinig aan van de zweep. Eerst gewoon omhoog houden, loopt hij doorheen, dan beetje kriebelen, loopt hij ook doorheen en wanneer ik hem dan een tikje geef dan is hij weer helemaal in de stress.

Eerst inzetten is ook nog een idee, dat ik het vanuit daar ga uitbreiden.. Die van mij staat hier sinds een half jaar en eigenlijk nooit geweldig trailer geladen en de keren dat hij mee gegaan is, vond hij het ook echt niet leuk. En voornamelijk de stang dood eng, stuiterbal effect tussen de voor en achter stang. Dus hij moet weer ervaren dat het ding niet bijt. Maar je hebt zeker gelijk, oefenen werkt het beste. Ga dit weekend maar eens eventjes aan de slag.