Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:45

Maar dan komen we bij het punt als je het over een beginnerspaard hebt wanneer is het nou echt een beginners paard? Bijvoorbeeld: Pony's die braaf in de beginners les mee hobbelen maar als er een meer ervaren ruiter er op komt de pony begint te protesteren. Is de pony dan een pony voor beginners of een zeer ervaren ruiter die de pony even moet aanpakken?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:52

ligt er denk ik aan wat je van de pony gedaan wilt krijgen..

er zijn pony's waar een beginner gewoon zijn rondje op kan lopen,
waar een half gevorderde met moeite wat mee kan doen.
maar waar een gevorderde manageruiter de sterren uit een M proefje kan lopen.

geschikt voor beginners zou ik zeggen.. geen beginnende pony?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:55

In zulke gevallen zou ik gewoon even bellen naar de verkoper. Het begrip beginner is zo breed.
Of je nou 2 weken of 10 jaar ervaring hebt, het hangt af van de perceptie van degene die het opschrijft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:00

Voor mij is iemand geen beginner meer als hij er onafhankelijke zit heeft.
Dus als een paard opzij springt of een bokje maakt er niet meteen naast ligt.
En dat die persoon een paard wat kan leren en op zijn gedragingen goed kan handelen.
Dus niet alleen maar netjes op een paard zitten en rond rijden. Maar als een paard ook naar hoger niveau kan tillen of in ieder geval minstens het niveau kan behouden wat hij heeft.
En zelfstandig kan signaleren als er wat mis is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:02

Oh ja.
Als ik een advertentie zet met geen beginners paard. Hoe gemeen het ook klinkt en er zullen vast mensen over gaan vallen.
Dan heb ik een paard te koop staan waar mensen met enkel manege ervaring niet op passen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:47

bruintje123 schreef:
Oh ja.
Als ik een advertentie zet met geen beginners paard. Hoe gemeen het ook klinkt en er zullen vast mensen over gaan vallen.
Dan heb ik een paard te koop staan waar mensen met enkel manege ervaring niet op passen.

niet over vallen,

maar gewoon interesse, in wat voor opzicht past een 'manegeruiter' er dan niet op?
te sensibel? of rillerig? schieterig?
(over onervaren of licht ervaren manegeruiters spreek ik dan niet.. maar bijvoorbeeld een ruim volwassene die gewoon zelf nog nooit een eigen paard heeft gehad).

ik vond het namelijk tijdens mijn zoektocht erg lastig.. Uiteindelijk ook maar gewoon bij 'niet voor beginners' wezen kijken. Immers als je alleen manegepaarden onder handen hebt gehad en/of hier en daar een verzorgpaard door de jaren is het lastig inschatten waar je nu precies staat in wat er bij je past. Ondanks dat ik bij een springstal had meegelopen een poosje om wat meer inzicht in mijzelf te krijgen, wat ik kan handelen en wat er bij mij past (niet kwa rijden, want ik klim niet op jonge goede paarden die vol in opleiding staan, daar ben ik niet zeker genoeg voor, maar puur in omgang).

zelf waren mijn grenzen dat ik geen übersensibel paard wilde, geen rillerig ding en geen paard dat de neiging tot schieten had. niet vanwege 'onervarenheid', maar puur omdat ik daar nerveus van wordt dus dat is een enkeltje ellende.

ik vraag mij daarom wel eens af waarom een paard niet geschikt is voor een beginner.
Persoonlijk heb ik in zulke gevallen heel duidelijk aangegeven wat mijn 'ervaring' was, en waar ik niet mee door een deur kon. Ik kreeg dan over het algemeen wel een duidelijk antwoord terug of het paard wel of niet geschikt voor mij zou kunnen zijn. Ongeveer de helft van de paarden die 'niet geschikt' voor beginners waren, waren potentieel wel geschikt voor mij.. de andere helft betrof hete dondertjes, ubersensibele paarden en dergelijken. En dan kan ik nog zo ervaren zijn over een aantal jaar, dan nog zouden die niet geschikt voor mij zijn..

vandaar mijn vraag, als je het label plaats 'niet geschikt voor beginners', en daarmee niet geschikt voor 'manegeruiters'. om wat voor reden plaats je het er dan op?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:07

@elena, zoals ik al eerder aangaf heb ik een pony te koop staan met het bijschrift niet voor beginnende ruiters, en daar bedoel ik ook manegeruiters mee inderdaad.
Om nu antwoord te geven op de vraag waarom die van mij niet voor beginners is: ze heeft een te sterk karakter. Ze heeft iemand nodig met een stille, onafhankelijke zit anders wordt ze er narrig, bokkerig en loopt ze niet.
Daarbij zal ze elke kans aangrijpen ervan door te rennen met een mooie rodeoshow.

Dit is absoluut niet het geval als er een ervaren en goede ruiter op zit, die zijn hulpen kan scheiden en duidelijk is in wat hij of zij wil! Dan loopt ze heerlijk en zal ze voor je werken.

Een beginner gaat geen plezier hebben van deze pony, en de pony ook niet van de beginner.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:28

begrijpelijk inderdaad sunneva..

en ook bedankt voor je antwoord..

al wil dat natuurlijk niet zeggen dat de zelfbenoemde zeer ervaren ruiter met eigen paard (uch, moet daar ook soms wel om lachen), een betere ruiter zou zijn als iemand die van 6> 45 op manege's heeft gereden..

maar kan mij goed voorstellen dat je ook niet zit te wachten op de berg van aspirant kopers die van een manege komt in de hoop dat er wellicht 1 bij zit die zichzelf correct inschat en ook echt voldoende rijtechnische is voor zo'n pony..

voor mij zou zo eentje afvallen.. niet zozeer door het eerste deel, want dat zal nog wel gaan.. maar het tweede deel 'Daarbij zal ze elke kans aangrijpen ervan door te rennen met een mooie rodeoshow'. is voor mij dan gelijk iets dat mijn natuurlijk 'onzekerheid' trickert. niet als in onzeker met rijden.. maar krijg er altijd spontaan een minderwaardigheidscomplex door rofl en bestempel mijzelf dan direct als beginner op de een of andere manier..

de pony die ik uiteindelijk mee in gekocht heb, is eigenlijk hetzelfde.. je krijgt alleen passief verzet, wordt niet narrig en bokkerig en zeker geen rodeo show.. maar hij zal zich niet ontspannen, zijn rug niet gebruiken en stug worden. feitelijk zou je er een beginner op kunnen zetten (veilig genoeg), alleen die zal er niet ver mee komen.. een kind kan er wel zo veilig mee het bos in (absoluut)..

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:34

Haha ik snap je helemaal Elena, de genoemde pony zal de eerste keer ook braaf de rondjes lopen, en daar verkijkt men zich dan op. Maar je hebt gelijk, een beginnende ruiter is nog wat anders dan een onzekere ruiter. Ik schaar het veel te gemakkelijk onder het zelfde kopje, en dat hoort niet. Maar toch verwacht iemand van een ervaren ruiter dat hij geen sterke gevoelens van angst of onzekerheid meer ervaart op het paard.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:41

klopt,
tijdens mijn zoektocht blijkt het ook vooral 'faalangst' te zijn, wat mij dan weerhield om te gaan kijken..
zelf onderschatting getrickerd door omschrijvingen :')...

daar heb ik mij echt overheen moeten zetten.. en uiteindelijk vond ik mijn aanwinst ook tussen de paarden waar ik een half jaar daarvoor echt niet zou hebben gekeken.. bij het woord deels arabier rende ik in mijn hoofd al heel hard de andere kant op :j

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:51

Mijn pony's zijn beide niet voor beginnende ruiters. Ondanks dat kan ik er best iemand op zetten die nooit op een paard heeft gezeten en die kan een leuk rondje door de bak sturen. Mijn IJslander is een schat van een paard maar ze heeft zo haar merrie momenten en soms word ze te enthousiast en soms is ze zo lui dat ze je hulpen negeert. Bij mij negeert ze me niet maar iemand die niet weet hoe het werkt doet ze het ook niet voor bijv. een beginner die wil proberen aan te draven. Ze negeert de druk/schopjes en blijft stappen. Wat je ook doet.

Mijn shetlander is te pittig voor een beginner. Ze heeft veel karakter en laat heel duidelijk merken wat ze wel en niet leuk vind. Daarnaast is ze ook nog super gevoelig en als je boos op haar word of haar een iets te strenge correctie geeft slaat dat over in paniek en stopt ze met te doen wat ze moet doen. Of ze gaat stil staan of ze negeert je en slaat spontaan links of rechts af. Dit gebeurd ook als ze wel een shetlander streek heeft een duidelijke correctie aangeven zonder er voor te zorgen dat het niet overslaat in paniek is een hele kunst. Wil niet zeggen dat ik er geen kind op kan zetten om leuke ritjes te maken met mij er naast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:31

Het gaat inderdaad om het vooraf filteren. En ja daar vast wel een geschikte manege ruiter mee mislopen.
Dan reageren er ook mensen die wel een eigen paard hadden gehad waarvan ik ook al vond dat ze ervaring miste.
Mijn paard was rillerig / schrikkerig. Maar reed je doortastend door minderde dat zo veel dat het gedrag bijna verdween.
Zat je uit balans. Ving je dat op door je evenwicht te bewaren door teveel met de benen te knijpen of aan de mond te komen versterkte dat juist weer enorm. Ook als de ruiter dan afwachtend ging rijden.
Vandaar dus als filtering geen beginners paard.
Zijn karakter had ik ook beknopt omschreven want aan 100 mailers of bellers heb je niets.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:17

bruintje123 schreef:
Het gaat inderdaad om het vooraf filteren. En ja daar vast wel een geschikte manege ruiter mee mislopen.
Dan reageren er ook mensen die wel een eigen paard hadden gehad waarvan ik ook al vond dat ze ervaring miste.
Mijn paard was rillerig / schrikkerig. Maar reed je doortastend door minderde dat zo veel dat het gedrag bijna verdween.
Zat je uit balans. Ving je dat op door je evenwicht te bewaren door teveel met de benen te knijpen of aan de mond te komen versterkte dat juist weer enorm. Ook als de ruiter dan afwachtend ging rijden.
Vandaar dus als filtering geen beginners paard.
Zijn karakter had ik ook beknopt omschreven want aan 100 mailers of bellers heb je niets.

beknopt erbij plaatsen is inderdaad handig in zo'n geval.. Te vaak zie je het 'kaal' erbij geploft worden.

en jouw geval kan ik mij het wel goed voorstellen, zeker dat je er een beknopte karakter beschrijving bij hebt gedaan... want het moet wel je ding zijn en je moet het maar net willen.. Zorgt in ieder geval ervoor dat je dan een selectie hebt van mensen die dat niet alleen aan kunnen maar ook willen.

zulk type paardjes vind ik altijd super leuk om te zien, maar het zal nooit iets voor mij zijn.. ik wordt zelf gewoon nerveus van een nerveus paard.. niet nerveus om er naast te belanden. Maar het heeft dan gewoon een negatieve versterking.. pas zelf meer bij het wat koelere karakter (niet te verwarren met 'niet meer ademend :') )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:28

Haha je laatste zin:)

Kaal er neer zetten vond ik ook zo wat.
Want dan kom je uit bij dit topic. Wat verstaan mensen eronder.

Ik denk dat achteraf gezien mijn advertentie goed heeft weergegeven wie hij was.
Ondertussen staat hij alweer 2 jaar bij zijn nieuwe baasje die er erg gelukkig mee is.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:40

Ik heb 4 jaar op een manege gereden en 2 jaar verschillende bijrijdpaarden (van doodbrave fjord, tot Z2 pony tot net zadelmak paard) en ik vond mezelf beginnend. Nu rijd ik een paard dat mij een spiegel voorhoudt, zij vergeeft mijn verkeerde draf-hulp niet. Dus ik ben toch nog meer beginnend dan ik dacht. Ik heb geen onafhankelijke zit, dus bij 'niet geschikt voor beginners' zou ik nu afhaken. (Nou ben ik ook onzeker dus ik zou alleen reageren op de brave oudjes haha)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:48

tjah wat is beginner..

Ik zie hier veel staan over het rijden.. Maar mijn rijkunsten zijn niet zo best begin nu beetje door te krijgen hoe ik me paard op eigen benen kan laten lopen.

Maar in omgang en longeren grondwerk enz ben ik vele malen verder en ook kan ik dat vaak beter dan andere opstal.

Vaak wordt gewoon bedoelt met niet voor beginners dat het een wat lastiger paard is en dan moet je zelf kijken wat je wil en voor iedereen is beginner of gevorderd anders.

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 18:54

Ik kan niet geloven dat ik al 40 reacties heb super!!!! *\o/* *\o/* :D :D :D

Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem aanloopt :o

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:04

Ik vind het lastig te zeggen. Sommige zijn met 3 jaar (manege) ervaring nog echt wel een beginner en sommige zijn al veel verder met dezelfde manege ervaring. Ik vind iemand een beginner als de rest van de les echt bewust rekening met je moet houden. Dus niet de standaard bak regels, maar echt extra. Dus dat ze op moeten letten waar jij bent en er rekening mee moeten houden dat jij bepaalde dingen nog niet zo goed kunt (sturen, remmen, gas geven etc.) Zoals eerder gezegd, iemand die gewoon meelift en verder z'n paard niks leert. Ook als je je paard niet correct kunt corrigeren en signalen van een paard niet kunnen oppikken (wanneer ze bijvoorbeeld gaan liggen, die hebben we er nog wel eens bij :+ )

Maar dit is voor iedereen totaal verschillend natuurlijk. En ik zou mezelf niet als een beginner neerzetten, maar bij 'niet geschikt voor beginners' zou ik me toch wel af vragen waarom dan voor ik op zoiets zou reageren (maar dat ligt er gewoon aan dat ik een watje ben, een knie blessure heb en gewoon overall kneuzig ben :+ :o :') ) Lastige vraag dus!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:11

Signalen als willen gaan rollen bedoel ik daar dan weer niet mee.
Ik denk al weer heel wat stappen verder in het rij proces.
Voor mij zijn het de vele kleinere dingen die bedoel. Rug tikkie aanspannen voordat er weg gebokt of gesprongen wordt. Al eens met de scheel oog kijken naar die scheve zandkorrel in de bak voordat er een reactie komt. En een ruiter die dat aanvoelt en een paard dan voor is zodat hij die reactie niet meer geeft.

Maar zo zie je dan weer. Iedereen bedoeld wat anders. Leuk topic.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:05

Of je vertrouwen in jezelf hebt op het paard, of je een goede houding hebt en duidelijk kan zijn tegen paarden. Belangrijk is dat ze meestal voorwaarts zijn of niet altijd even goed luisteren. Beginners zijn vaak nog een beetje onzeker en paarden voelen dat. Daarom is het als beginner niet handig om op een iets voorwaartse paard te zitten bv

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:35

Gydja schreef:
Op Facebook zie ik bij advertenties vaak staan van paarden ''geen beginner met minimaal L1 wedstrijd ervaring'' Dat zou dus betekenen alleen al omdat ik geen wedstrijd rijd ik een beginner ben. Terwijl ik nu bijna 12 jaar rij en zelf 2 eigen paarden heb. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik vind dat je geen beginner meer bent als je een onafhankelijke zit hebt en je je paard zelf kunt rond sturen en niet perse achter anderen aan hoeft te hobbelen. Wil niet zeggen dat je dan perse meteen een 'anky' moet zijn.

Helemaal mee eens.Ik heb nooit les gehad maar wel 15 jaar eigen paarden gehad.Ben geen beginner maar ik zou bij god niet weten hoe ik een dressuurproef zou moeten rijden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:50

NMS schreef:
Gydja schreef:
Op Facebook zie ik bij advertenties vaak staan van paarden ''geen beginner met minimaal L1 wedstrijd ervaring'' Dat zou dus betekenen alleen al omdat ik geen wedstrijd rijd ik een beginner ben. Terwijl ik nu bijna 12 jaar rij en zelf 2 eigen paarden heb. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik vind dat je geen beginner meer bent als je een onafhankelijke zit hebt en je je paard zelf kunt rond sturen en niet perse achter anderen aan hoeft te hobbelen. Wil niet zeggen dat je dan perse meteen een 'anky' moet zijn.

Helemaal mee eens.Ik heb nooit les gehad maar wel 15 jaar eigen paarden gehad.Ben geen beginner maar ik zou bij god niet weten hoe ik een dressuurproef zou moeten rijden.

Het minimaal L2 niveau snap ik op zich als men een paard heeft dat op wedstrijden uitkomt, maar waar je een ruiter bij zoekt omdat je geen tijd hebt om alle training zelf te doen.

zoals je aangeeft, zelf heb je geen idee hoe je een dressuurproef moet rijden en hoe je het paard dressuurmatig moet trainen.. Dat kan prima te leren zijn hoor, vooral als je geen beginner bent te paard. maar of een eigenaar daar de tijd voor wil nemen is een tweede.

maar te vaak wordt 'l2' gebruikt als indicatie dat je geen beginner meer zou zijn, vanuit die optiek ben ik het helemaal met je eens.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:09

Ik denk dat je iig de basis moet kunnen en ook vooral moet durven, zowel in bak als buiten. Ik denk dat je geen beginner meer bent als je zelfverzekerd genoeg bent. In het begin zit je op je paard, leer je de hulpen te geven en begeleid het paard jou meer dan andersom. Op het moment dat jij jou paard gaat begeleiden is denk ik het punt dat je niet meer beginner bent. Gevorderd zou je denk ik nog niet kunnen zeggen op dat moment, maar echt beginner ben je niet meer.

Ik denk vooral dat je zelfstandig moet kunnen zijn met je paard. Zolang iemand nog hulp nodig heeft met bijvoorbeeld het opzadelen (tenzij te hoog paard), vind ik dat je nog niet zelfstandig genoeg bent om tot gevorderde te behoren.
Naar mijn idee slaat dat gevorderde dus meer op de omgang met de paarden (en dus stevig in je rijlaarzen kunnen staan) dan je niveau qua rijden. Tuurlijk een stevige zit en goed kunnen lichtrijden is een must, maar ik vind niet dat je gelijk maar een beginner bent omdat je je handen niet goed stil kan houden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 00:04

Maar als je bijvoorbeeld je handen niet stil kunt houden dan heb je toch kans dat het heel fout kan gaan op sensibele sportpaarden.
Een paard wat ik wat jaren terug had en je had je handen niet stil dan vloog hij vanuit het niets op de rem. Zou je dan niet de reactie snelheid hebben direct je hand te ontspannen zou hij recht omhoog staan.
Ruiters met stille hand, zit en been reden echter zo met hem weg.

Nu heb ik hem nooit geadverteerd maar ook daar zou bijstaan niet voor beginners.

Misschien dat er ook bij het lezen van een advertentie verschil in bekijken is of er sport paard te koop staat of een waar (ook) recreatief mee gereden wordt?
Of zeg ik nu iets raars?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 00:27

Niet voor een beginner = paard kan wel eens wat apenstreken uithalen ~ tot~ zo ongeveer staatsgevaarlijk.
Het zijn wel verkoopadvertenties.