paard slaat andere, ligt het aan mij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:12

Misschien is het een idee om hem pas later in de kudde te zetten zodat die zich heeft kunnen vormen. Als daar de rangorde bepaald is dan staan ze sterker tegenover een nieuwkomer die zich misdraagt en zullen ze hem beter corrigeren. Als ze onderling nog bezig zijn met bekvechten dan zou het voor jouw pony een verdeel en heers-strategie kunnen worden.

jwl

Re: paard slaat andere, ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 13:22

Ja daar zat ik ook aan te denken om hem eerst op het kleine landje voor het grote land te zetten
Ze grenzen wel aan dus hij zou nog sociaal contact kunnen hebben

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:33

Ik heb ook zo'n ruin. Hij denk gewoon dat hij de baas is en valt alle paard aan die bij 'zijn' merrie in de buurt komen.
Mijn ervaring is om gewoon de paarden in een groot land te zetten, het liefst die elkaar niet kennen. En ze gewoon zelf de rangvolgorde laten bepalen. En dat duurt soms een week of wat maar dan is er wel weer rust in het land. Ook al valt hij nog steeds de paarden aan die te dicht bij zijn vriendin in de buurt komen.
succes er mee!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 06:46

LindyH schreef:
Misschien is het een idee om hem pas later in de kudde te zetten zodat die zich heeft kunnen vormen.

Ben je dan niet bang dat het allen tegen 1 wordt?

Andere vraag: kun je hem corrigeren op het moment dat hij flipt?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:24

Jasmijn159 schreef:
LindyH schreef:
Misschien is het een idee om hem pas later in de kudde te zetten zodat die zich heeft kunnen vormen.

Dat is juist de bedoeling. De pony van TS heeft een lesje nederigheid nodig zodat hij zijn gedrag aanpast aan wat de kudde van hem verlangt. Als hij zich sociaal correct gaat gedragen dan zal hij heus wel geaccepteerd worden. Dat kan best wel een tijd duren, maar dat is aan hem zelf.

Rebbocop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:15

Tsjaa, vervelend als je pony zo doet. Probeer hem echt te laten merken dat dat niet kan, maar doe hem geen pijn.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 01:46

LindyH schreef:
Jasmijn159 schreef:

Dat is juist de bedoeling. De pony van TS heeft een lesje nederigheid nodig zodat hij zijn gedrag aanpast aan wat de kudde van hem verlangt. Als hij zich sociaal correct gaat gedragen dan zal hij heus wel geaccepteerd worden. Dat kan best wel een tijd duren, maar dat is aan hem zelf.

Als hij nooit met soortgenoten heeft gestaan heeft hij misschien helemaal geen idee wat sociaal correct is? Ik zou denk ik bang zijn dat hij hier alleen van leert dat een kudde eng is en vervolgens zelf maar vast zal gaan beginnen met slaan, voor de groep de kans krijgt weer bovenop hem te duiken. Maar misschien ben ik te bang.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 02:42

Vala schreef:
Dat hij dat gedrag vertoond als jij er bent herken ik wel. Mijn paard jaagt iedereen weg als ik in de buurt ben. Ik ben dan van hem en hij wordt dan heel jaloers. De mijne grijpt ze alleen niet zo flink als de jouwe dus ik kan er wel om lachen en vind het stiekem schattig :+
Maar ik kan begrijpen dat deze situatie voor jou niet leuk is. Je wilt het ook niet op een gevecht waarbij ze elkaar flink verwonden aan laten komen.

Als hij het alleen of vooral problematisch vertoond wanneer jij erbij bent dan ziet hij jou niet als leider en probeert je te beschermen/claimen.
Als jij als eigenaar zorgt dat jij de andere paarden weg jaagt bij jullie (zoals een kuddeleider dat doet) dan zal dit waarschijnlijk minder worden en zal hij gaan accepteren dat jij best jezelf kan beschermen en dat jij bepaald wie er in je ruimte komen. Ik ben daarin heel resoluut, geen geklooi met elkaar als ik er tussen loop.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 14:06

Hij gaat binnenkort los met de leidende ruin
Op hoop van zegen dat dat goed gaat
Ik denk dat het in de groep 2 kanten op kan maar ik ga het gewoon proberen hij zal zich toch moeten gaan aanpassen
Misschien dat het negatief uit pakt maar ik hoop op een goede uitkomst

Ik kan hem wel stoppen als hij dit gedag vertoont