advies mbt verborgen gebrek.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: advies mbt verborgen gebrek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:45

Het zou inderdaad stres kunnen zijn. Wellicht vind ze het ook niet prettig dat ze nu naast de groep staat, ipv erbij? Ik zou haar dus eerst in de groep zetten, voordat je eventuele overwegingen maakt.

Luchtzuigen staat niet altijd in verband met koliek (vaker niet dan wel), dus als het paard verder voldoet aan de eisen zou ik het daarvoor zeker niet terug brengen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 09:50

Het probleem is dat per paard verschillend is of ze er klinisch last van hebben of krijgen.. dat is het risico.. volgens de dierenarts is er een verhoogt risico op maag darm problemen en slijtage van de tanden op latere leeftijd.. Het hoeft niet zo te zijn, maar gunstig is het niet.
We hadden het gewoon vooraf moeten weten aangezien ze het eerder gedaan heeft.
Stel het is alleen van de stress en ze stopt ermee als ze gewend is.. wie zegt dat bij elke volgende stress situatie ze het niet weer gaat doen (andere stal, vertrek van ander pensionpaard, komst van een nieuwe, vreemd terrein etc).
Niemand kan ons garanderen dat het geen risico vormt..
Arts zei dat hij een paard van 27 kent die er nooit last van had.. en een 2 jarige had die ondanks alle voorzorgen wel continue maagproblemen had na periode van flink zuigen en dat dat er vicieuze cirkel ontstond.. maagproblemen door zuigen en zuigen door maagpijn..
Dus ja.. nemen we het risico is de vraag..

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:07

Voor zover ik weet pak je het goed aan, je hebt een filmpje en je laat het gebrek direct door de dierenarts vaststellen +:)+
Nu moet je besluiten wat je wilt denk ik, koop ongedaan maken of een deel van het aankoopbedrag terug?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:13

Ik zou bij de verkoper of een deel van het verkoopbedrag terugeisen of de koop laten ontbinden en de kosten van het keuren eisen.

Verkopers geeft toe dat het paard dit gedrag in het verleden heeft laten zien en heeft dit vooraf niet aangegeven.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:26

Een hele lastige vraag,

Je moet je zelf afvragen of je een paard, die lucht zuigt wel wil hebben.
Niet alles stallen staan te juichen om een luchtzuiger en mocht je hem door willen verkopen met de tijd, kan dat ook wat lastig worden. Het feit dat ze eerste recht van terug koop heeft, zegt niets, want ze is het niet verplicht.
Ik weet natuurlijk niet hoe de prijs is geweest, maar je vertelde al dat het een duur paardje was. Past de prijs nog wel bij zo'n paardje?

Ik zou heel zuinig zijn op het filmpje en het sms-je en eens goed afvragen of je het paardje wilt houden. Er is nu nog geen band en het zou vervelend zijn als je er straks spijt krijgt van de aankoop. Het geld kan immers maar één keer uitgegeven worden. Laten we eerlijk zijn, er staan zo ontzettend veel paarden te koop, dat het niet van deze ene hoeft af te hangen. Tenzij dit die ene is, die te vinden is als een naald in de hooiberg, die zo bijzonder is, en waar je geen spijt van krijgt en zeker bent dat hij geen gevolgen krijgt van het lucht zuigen. Mocht je kiezen om hem terug te brengen, maak er dan gelijk werk van.

Wat je ook zou kunnen doen is, de medische gegevens opvragen van de vorige dierenarts, om te kijken of het daar bekend was en of hij bekend is met koliek e.d. Misschien wil de vorige eigenaar deze wel opvragen en geven, heeft ze hier problemen mee, dan heeft ze dus wel degelijk iets te verbergen.

Stond het paardje prive of op een pension stal of manege, misschien kun je daar eens na gaan vragen aan willekeurige mensen. Zeker als het een manege is, dan kun je daar vast wel iemand aanspreken, genoeg argeloze kind of klant die het er zo uit floept. Zeker als je met een omweg er naar vraagt.

Tja...rest mij nog mijn persoonlijke mening: ik had hem retour gedaan. Maar dat is wat ik denk, ik heb hem natuurlijk nooit gezien en bereden. Maar ik ben misschien daar wat harder daar in. Er is geen hand vol, maar een hand vol. Verkoper wist het, en verzweeg het, al dan niet opzettelijk. Wie weet wat er nog meer niet is gezegd wat jij zou moeten weten.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:27

Zou het paard per direct terug brengen!

Paard wat lucht zuigt zou ik niet eens op stal willen hebben, laat het niet goed praten door verkopende partij bedenk welke kosten je "kan" gaan krijgen mocht je hem houden.

Succes

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:30

Eerst melding ook doorgeven bij je rechtsbijstand. Ook al doe je er verder niets mee omdat het over gaat dan heb je al melding gedaan. Ik heb ook ooit een luchtzuiger gekocht wat niet verteld was. Ik heb de Fokker gebeld en die vertelde dat paardlief dat al vanaf hele jonge leeftijd deed. (hij was 5 bij aankoop). Hij deed het ook niet op een paaltje maar via z'n wang en tong. Hoe lief wij paard ook vonden we hebben hem retour naar handelaar gedaan die er gelukkig ook geen probleem van maakte.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:38

Wij hebben in het verleden een luchtzuiger gekocht, de vorige eigenaar had het paard altijd met een band om staan, na enkele dagen bij ons de band eraf gehaald. Vorig jaar op ca 25 jarige leeftijd hebben wij hem moeten laten gaan (ivm een andere reden). Paardje heeft in alle jaren dat wij hem gehad hebben eenmaal koliek gehad, dit doordat er gemaaid gras in het land gegooid was.

Persoonlijk zou ik een paard niet om die reden laten staan als het paard verder aan al je eisen voldoet.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:47

CoriienRN schreef:

Paard wat lucht zuigt zou ik niet eens op stal willen hebben, laat het niet goed praten door verkopende partij bedenk welke kosten je "kan" gaan krijgen mocht je hem houden.

Succes

Helemaal mee eens + het feit dat een paard die luchtzuigt, dan al niet door tijdelijke stress, een heel stuk minder waard is.
Ik zou het risico niet durven nemen in ieder geval, er staan genoeg leuke paarden te koop die wel gezond zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:48

CoriienRN schreef:

Succes

Ik ben heel benieuwd welke kosten je zou kunnen verwachten door het luchtzuigen.

Even los van of TS het paardje wel of niet moet terugbrengen ivm het gebrek.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:56

Dit kan zéker door de stress komen! ik had een pony verkocht,geen luchtzuiger! maar bij die mensen ging ze wel luchtzuigen.Ik heb de pony terug genomen,ze is later aan iemand anders verkocht en daar deed ze het niet.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:06

Brainless schreef:
CoriienRN schreef:

Succes

Ik ben heel benieuwd welke kosten je zou kunnen verwachten door het luchtzuigen.

Even los van of TS het paardje wel of niet moet terugbrengen ivm het gebrek.

Kosten door tandproblemen, maagproblemen, aanpassingen van de stal etc etc.
Mijn beste vriendin heeft haar paard verkocht omdat het paard van stress na verplichte stalrust van enkele weken na een operatie ging luchtzuigen.
Ze hebben er alles aan gedaan maar het hield niet op en paard kreeg er wel degelijk maagproblemen van.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:14

CoriienRN schreef:

Mij is nog nooit gevraagd of mijn paarden luchtzogen als ik bij een stalling kwam kijken.. Sterker, zelfs de leeftijd is nog nooit naar gevraagd..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:33

CoriienRN schreef:

Succes

tamaramt schreef:
Helemaal mee eens + het feit dat een paard die luchtzuigt, dan al niet door tijdelijke stress, een heel stuk minder waard is.
Ik zou het risico niet durven nemen in ieder geval, er staan genoeg leuke paarden te koop die wel gezond zijn.

Lucht zuigen is - net als weven - niet voor niets een verkoop vernietigend gebrek. Het kan tot problemen leiden met de gezondheid van het paard.
Wil niet zeggen dat een luchtzuiger geen goed paard zou kunnen zijn. Maar een paard dat lucht zuigt is in het algemeen heel wat minder waard.
Dit soort stalondeugden worden door de verkoper vaak verzwegen (zeker onervaren paardenkopers zijn gauw de klos) omdat ze weten dat je heel snel moet zijn om het gebrek te melden en te laten vaststellen door een DA, anders heb je geen poot om op te staan. Als zo'n verkoper dus zegt: "kijk het maar even aan", dan weet je al dat deze niet bonafide is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:39

Casarell schreef:
Maar.. het kán ook van de stress zijn.. :j
Sommige paarden zijn ernstige binnenvetters en dat kan op de organen (bv maag) slaan..

Goed dat je de vorige eigenaar in heb gelicht, en ik zou inderdaad navraag doen bij de DA.
Maar ik zou haar ook de kans geven en het een paar dagen aankijken..

Natuurlijk kan het van de stress zijn, maar dit is een duidelijk geval van een bestaande luchtzuiger, het dier weet precies hoe en wat en dat is mij wel duidelijk.

Het is niet wat het voor het eerst doet ineens.

Een bekende luchtzuiger dus, direct terugbrengen is wat ik zou doen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:00

Even ter verduidelijking: een paard heeft al maagproblemen en daarom gaat ie luchtzuigen.... not the other way around. Extra kosten vanwege door luchtzuigen ontstane maagproblemen is dus kul, het paard had al maagproblemen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:10

Mijn vorige paard was een luchtzuiger, geen maagzweren. Nooit koliek gehad in de 11 jaar dat ik hem gehad heb.

Is uiteindelijk op zn 17e ingeslapen aan zware artrose aan zn voorbeen.

Bij mij is het luchtzuigen begonnen na 2 jaar toen hij op een stal stond tussen houten platen en tralies (kon niet naar buiten kijken). Hij deed t vooral als er mensen in het gangpad liepen (had geleerd dat ie aandacht kreeg als mensen er op reageerden).

Hij heeft t nooit afgeleerd, deed t af en aan wel minder toen we op een andere stal met buitenluik stonden.

Ken wel een handvol luchtzuigers die wél gingen luchtzuigen als ze maagzweren hadden. Door t luchtzuigen maken ze een stofje aan dat de pijn verdoofd.

Het hoeft niet altijd "ernstig" te zijn MAAR het is een verborgen gebrek en volgens mij kun je een paard daar gewoon voor terugbrengen.

Ik zou dat wel doen iig.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:17

Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren....net wat iemand al reageerde, het paard wist precies hoe of wat te doen, zonder er over na te denken, dus het was hem zeker niet onbekend. Iets van lang geleden, is niet gelijk weer boven water en dat met x keren in 2 minuten. Gewoon een verborgen gebrek, en net wat TS vertelde stond al gepoetst klaar en gelijk rijden of eten krijgen. Verhuizen kan inderdaad stress, maar ik vraag me af hoe het dan moet als je eens iets bijzonders wilt gaan doen? bv een andere stal, mee op vakantie, wedstrijdje, trektocht noem maar op. Als hij van mij was had ik hem terug gedaan, heel jammer dan....

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:24

Arme Grand Prix paarden die ook luchtzuigen.

Ja het is een stalondeugd, maar persoonlijk niet het einde van de wereld. Luchtzuigen kan ontstaan vanuit ongemak. Het is niet zo dat door het luchtzuigen er ongemak komt. Precies zoals S_en_Z al zei. Echter zijn er een heleboel paarden die luchtzuigen en nergens last van hebben.

Wat betreft maagzweren. Het schijnt dat veel meer paarden er last van hebben dan dat we weten. Dus ook die vele niet luchtzuigende paarden. Dat zijn er in verhouding veel meer dan de luchtzuigende paarden.

Verder moeten de kopers zich bedenken. Wegen de pluspunten van het paard waar ze voor gingen op tegen het luchtzuigen. Ikzelf stoor me niet meer aan het geluid. Die keuze kunnen alleen zij zelf maken. Ik ben benieuwd.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:52

Misschien is het inderdaad niet storend, dat is persoonlijk, maar dat neemt niet weg dat de verkoper de koper hier over had moeten vertellen. De koper heeft zoals vermeld in de openingspost geen goedkoop paard gekocht en dan komt dit wel als mosterd na de maaltijd. Verkoper had dit van te voren moeten melden, zodat koper goed kon beslissen of ze het paard wel wilde of niet en eventueel een andere prijs van kunnen maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:13

CoriienRN schreef:

Succes

Even los van of TS het paardje wel of niet moet terugbrengen ivm het gebrek.[/quote]

Kosten door tandproblemen, maagproblemen, aanpassingen van de stal etc etc.
Mijn beste vriendin heeft haar paard verkocht omdat het paard van stress na verplichte stalrust van enkele weken na een operatie ging luchtzuigen.
Ze hebben er alles aan gedaan maar het hield niet op en paard kreeg er wel degelijk maagproblemen van.[/quote]

Lekker figuur dan die vriendin van jou, paard kreeg problemen met de maag na een operatie? en in plaats van dat je vriendin het op lost, verkoopt ze het paard gewoon?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:04

Maag/darmproblemen ontstaan vaak door verkeerd voer(beleid), allergieën, slechte darmflora en teveel op stal staan/stalrust. Niet door luchtzuigen. Wat een onzin.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 13:53

Even een update.. De verkoopster heeft toegegeven dat ze het eerder gedaan heeft. Op het moment staat ze nog steeds de hele dag te luchtzuigen.
We hebben het paard gekocht op haar brave karakter. Ze heeft verder nog niets gepresenteerd in de sport en heeft nette papieren maar meer ook niet. De verkoopster wil niets van de prijs afdoen (5500 euro) en is sinds de melding van onze klacht ook niet bereikbaar, ondanks de belofte ons gisteren op een afgesproken tijd te bellen.
Hadden wij vooraf geweten dat ze een luchtzuiger was waren we niet gaan kijken (vanwege afstand en de prijs) en hadden we haar uiteraard niet laten keuren. De dierenarts heeft waar ik bij stond gevraagd of er gebreken of ondeugden bekend waren waar ze nee op heeft gezegd.. dus inmiddels voelen we ons behoorlijk genaaid..
kortom ze gaat terug en wij hopen op (een deel van) de keuringskosten terug.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:05

Heel verstandig!

Veel succes met de afhandeling.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:24

Ik geef jullie helemaal gelijk met deze wijze beslissing.

Bewaar alles goed en stel als jullie die hebben de rechtsbijstand verzekering in.
Ook al is ze niet bereikbaar, stuur een aangetekende brief, desnoods via de rechtsbijstand, dat schikt altijd af.

Voor de rest doe eventueel aangifte van oplichting, ook dat zijn afschrik middelen zodat de verkoopster gaat reageren.

Ik wens je heel veel succes en een pluim voor jullie goede beslissing.

Mocht ze niet tegemoet willen komen in de keurings kosten, neem dat dan maar voor lief, want de waardevermindering van een luchtzuiger is over het algemeen meer dan de kosten van zo'n keuring.

P.s ik weet natuurlijk niet hoe het paardje loopt (beweegt) en de afstamming, maar vind het een hoop geld en zeker in combinatie van dit gebrek. Voor dat geld ( en ook wel voor minder) vind je vast wel weer een ander leuk paardje.