vriend dressuur proef laten voorlezen??? hoe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 10:44

phoee wat een tips allemaal *\o/*

super bedankt!!!

wat bedoelen jullie precies met droogrijden?

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:45

Mijn vader (die ook niet rijdt maar wel graag helpt als ik geen voorlezer heb) heeft een kaartje gemaakt met de bakletter, deze houdt hij bij het proeflezen naast het boekje. Zo weet hij waar ik rij. Ook heb, en dat advies was al gegeven zag ik, een aantal voor te lezen punten wat ingekort, wijken bijvoorbeeld. Afwenden, 5m wijken en daarna doorzitten is voor mij genoeg. Een aantal puntjes die ik zelf nog wel eens vergeet tijdens de proef (doorzitten of lichtrijden bijvoorbeeld) heb ik onderstreept. Zo weet mijn vader dat dit 3 keer voorgelezen moet.

Ook de oefeneningen die snel achter elkaar komen geef ik op de proef aan met een pijl. Als teken om dit direct na elkaar te lezen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:48

De logica van de bakletters is }:0 . Teken een overzicht van de rijbaan incl. alle bakletters op een (geel) memobriefje. Vergeet D, X en G niet! Plak die bij de proef. Je vriend kan het briefje dan zodanig plakken dat hij altijd het goede overzicht heeft.

Koop een magnetisch tekenbord (bijv. bij de Action), zo’n soort ding:
http://www.slimmerspelen.nl/magnetisch- ... medium=cpc
Plak/schrijf daar de bakletters op en teken samen de proef uit. Zodat hij weet waar je heen gaat bij een bepaalde oefening. Oefen zowel vanaf E als B. Zeker bij indoorwedstrijden heb je niet altijd de mogelijkheid bij je favoriete letter te staan. En bij buitenwedstrijden kan de zon of wind je parten spelen.

Werk met haakjes als 2 (of meer) onderdelen gelijktijdig gelezen moeten worden. Bijvoorbeeld:
halhouden – enkele passen achterwaarts
voorwaarts arbeidsdraf
Het is handig om dat allemaal in 1x te weten.

De tip van Evelijn, tekst overtikken en onnodige tekst schrappen, werk ik ook mee. Mijn moeder kan die kleine lettertjes niet lezen. En ik heb voldoende aan: A Afwenden, 5 mtr wijken voor het rechterbeen. Als voorbeeld.

Oefen een paar keer thuis voordat je het op concours gaat proberen.

Last but not least:Koop/doe iets leuks voor je vriend. Wat een kei dat hij dat allemaal voor je wil doen!

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 10:54

Roodvos schreef:
De logica van de bakletters is }:0 . Teken een overzicht van de rijbaan incl. alle bakletters op een (geel) memobriefje. Vergeet D, X en G niet! Plak die bij de proef. Je vriend kan het briefje dan zodanig plakken dat hij altijd het goede overzicht heeft.

Koop een magnetisch tekenbord (bijv. bij de Action), zo’n soort ding:
http://www.slimmerspelen.nl/magnetisch- ... medium=cpc
Plak/schrijf daar de bakletters op en teken samen de proef uit. Zodat hij weet waar je heen gaat bij een bepaalde oefening. Oefen zowel vanaf E als B. Zeker bij indoorwedstrijden heb je niet altijd de mogelijkheid bij je favoriete letter te staan. En bij buitenwedstrijden kan de zon of wind je parten spelen.

Werk met haakjes als 2 (of meer) onderdelen gelijktijdig gelezen moeten worden. Bijvoorbeeld:
halhouden – enkele passen achterwaarts
voorwaarts arbeidsdraf

Het is handig om dat allemaal in 1x te weten.

De tip van Evelijn, tekst overtikken en onnodige tekst schrappen, werk ik ook mee. Mijn moeder kan die kleine lettertjes niet lezen. En ik heb voldoende aan: A Afwenden, 5 mtr wijken voor het rechterbeen. Als voorbeeld.

Oefen een paar keer thuis voordat je het op concours gaat proberen.

Last but not least:Koop/doe iets leuks voor je vriend. Wat een kei dat hij dat allemaal voor je wil doen!

super tips thnx!!!!

mijn vriend komt ook zeker niks te kort :D laast heeft hij nog zijn vis uitrusting op mijn kosten mogen uitbreiden.

hij heeft alleen altijd het idee dat hij dan wat terug moet doen. dus heb ik een nieuw zadel XD

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:58

Roodvos schreef:
Mijn moeder kan die kleine lettertjes niet lezen.

Wij werken inderdaad ook met een "45+" versie :oo

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:03

Naast wat Roodvos zegt waar ik het compleet mee eens ben.
Ik heb mensen wel eens geholpen met het voorlezen, deze mensen hadden nog nooit proeven voorgelezen en hun dochter reed wedstrijd. Dus wat deed ik bij een oefenwedstrijd ging ik langs de lezer staan en gaf ik elke keer een seintje dat ze op dat moment moesten voorlezen. Zo krijgen ze een beetje het timing gevoel voor de ruiter. Zelf vind ik het ook erg handig als alles 2x herhaalt word als ruiter. Vooral omdat ik wel eens mij afsluit tijdens het rijden en dan mijn voorlezer niet hoor. Ook wind ofzo kan buiten wel eens parten spelen.
De rest is doen, doen en doen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:11

Evelijn schreef:
Sommige proeven hebben ook veels te veel tekst. Ik heb voor mijn vader wat geschrapt zodat het makkelijker werd en ik toch wist wat er moest gebeuren. Bijvoorbeeld bij het wijken staat er een hele lap tekst terwijl je met minder prima af kan.
Daarnaast vinger bij de tekst houden, minstens twee keer de tekst lezen en vriend moet niet naar jou kijken maar naar welke letter je bent. Ik wil als ruiter liever een hele zijde hebben om voor te bereiden.
Als ik lees probeer ik vaak twee onderdelen samen te lezen en dan als onderdeel 1 is afgerond lees ik 2 weer voor samen met 3 .... (Ligt natuurlijk wel beetje aan proefje) maar dan weet ruiter wat die ongeveer nu moet doen en wat daar op volgt.

Mijn man bleek trouwens natuurtalent in voorlezen <3 maar je moet hem daarna niet vragen hoe ik gereden heb wat hij heeft niks gezien :Y)

haha ja ik ken dat. Dat hoef je mij ook niet te vragen namelijk, want dat is namelijk waar ik helemaal niet op let tijdens het voorlezen. Het enige wat ik doe als ik kijk naar de combinatie, is kijken waar ze op dat moment zijn, zodat ik daar op kan inspringen met volgende onderdeel lezen.
Ook ik kort dingen in, omdat het anders echt niet lekker vlot voorleest.
Zoals idd bv dat wijken; ik zeg alleen wijken voor het linker (of rechter ofc) been, dat hele stuk richting welke letter ze moeten laat ik weg. Is ook compleet overbodig om dat stukje voor te lezen.

Toen ik voor het eerst ging voorlezen kende ik nog niet de letters in de bak uit het hoofd; dus waar de m is etc. Dus als voorbereiding het plaatje in het proevenboekje meerdere malen doorgenomen tot ik precies wist waar wat was. Toen voor mezelf de proef doorgelezen met dat plaatje erbij en met mn vinger 'meerijden' op dat plaatje zodat ik wist hoe de proef er uitzag. Daarna proef nog even een paar keer door genomen. Heeft ontzettend geholpen, want mn eerste keer voorlezen ging gelijk vlekkeloos.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 02-03-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:12

Jaaaaaaaaa Roodvos bedankt voor de tips ;) . Mijn vriend durft het ook nog niet aan. Is bang om het verkeerd te doen waardoor ik mijn proeven verpruts. Thuis gaat het redelijk. In het begin had mijn vriend dus geen idee waar de X en D en G enzo in de bak zitten, want dat zie je dus niet. Voor ons als ruiters is dat volkomen logisch maar voor een leek niet :+ :D . Sinds hij weet dat de X in het midden van de bak is, zijn de proeven voor hem ook een stuk logischer :) . Ik vind het inderdaad ook superlief van mijn vriend dat hij altijd mee wil op concours en dan loopt te sjouwen met paard spullen zooi etc dat ik gewoon voorlopig iemand anders vraag voor te lezen. Stalgenoten willen vaak wel helpen en ik help zelf ook anderen voorlezen dus tot nu toe geen problemen.

Rex_Rolfo

Re: vriend dressuur proef laten voorlezen??? hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:24

De X is een makkelijke omdat de diagonalen kruisen. Voor de rest moet ik ook nog vaak genoeg Alle Friese Boeren erbij halen hoor :o

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:05

Maar die letter heb je toch helemaal niet nodig als je de figuren een beetje kent :=

Ik heb wel eens onvoorbereid een Z-proef gelezen. Daar zitten ineens letters bij die ik niet dagelijks tegenkom in een bak. Ging prima. Amazone wist het wel ;)

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:09

Als je leest van C-X halve grote volte links gevolgd door X-A halve grote volte rechts dan is het best praktisch als je als voorlezer weet dat de X in het midden is. Mijn vriend zocht zich wezenloos naar de X die overal in voorkwam maar die hij niet kon vinden. Door de X werden de figuren opeens stukken logischer :-)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:30

De X is inderdaad wel makkelijk om te weten, maar heel eerlijk weet ik zelf niet eens waar welke hoekletter zit :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:48

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 00:49

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 01:13

Haha, snel typen op mobiel is geen succes.. _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 06:06

Ik stuurde mijn vriend in het begin met een boekwerk op pad: de hele proef uitgetekend met een kruisje op de plaats waar hij de volgende opdracht moest geven en een streep onder het stuk tekst waar hij de nadruk op moest leggen.

lynnkerstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:58

je zou je vriend ook een keer kunnen laten "oefenen" als jij de proef een keer wilt oefenen.
En anders zijn er op wedstrijd ook wel mensen die jou willen helpen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:22

Oooo herkenbaar drama!! Mijn man leest heel lief altijd voor, maar nu moeten we voor het eerst de L in. Vorige wedstrijden las iemand anders altijd voor ( jantine, nogmaals onwijs bedankt als je dit leest :D).
Komende zondag gaan we het weer proberen, maar ik ga wel daar vragen of er iemand is die met hem mee wil kijken, door het slechte weer heb ik de grote bak namelijk al een tijd niet kunnen gebruiken, en we hebben dus niet kunnen oefenen!!

Wij maken een word document van alle tekst van de proef, en daarachter tekenen we een mini bakje met de letters ( in word, dus de bakjes zijn even groot en niet rommelig) Ik teken daar het figuur in wat in de tekst staat, en geef met een pijltje de richting aan. Ik moet zeggen dat dat in de B altijd best goed ging. Ik zorg dan wel zelf dat ik de proef redelijk uit mijn hoofd weet, zodat als hij even de weg kwijt is ik niet gelijk een probleem heb.
Helemaal uit mijn hoofd rijden lukt me niet, ik moet op teveel dingen tegelijk letten en kan het gewoon niet onthouden.

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:27

Wat als je het gewoon samen met hem de proef gaat lopen? Dus gewoon wat je normaal te paard doet, maar nu te voet. Dan kun je goed laten zien hoe de oefening gaat en waar die begint en eindigt! Eventueel loop jij hem en kijkt hij, maar geef jij aan wat je precies doet en wanneer iets begint en weer eindigt. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:49

Benice schreef:
Wat als je het gewoon samen met hem de proef gaat lopen? Dus gewoon wat je normaal te paard doet, maar nu te voet. Dan kun je goed laten zien hoe de oefening gaat en waar die begint en eindigt! Eventueel loop jij hem en kijkt hij, maar geef jij aan wat je precies doet en wanneer iets begint en weer eindigt. :)

Dit heb ik ook gedaan! Ik heb de bak op de grond getekend en dan liep ik de proef terwijl hij hem voorlas. Zo begreep hij wat hij aan het voorlezen was en kreeg hij beter inzicht in waar en wanneer hij iets moest zeggen. Dat vond ik wel fijn, want als hij een foutje zou maken dan zou hij zich kunnen herstellen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:57

Mijn vader las mij ook altijd voor. Hij ging regelmatig mee naar de manege toen ik jong was, dus was al wel een aantal jaar bekend met het paardrijd-gebeuren.

Hij ging ook altijd mee naar stal/manege om van tevoren mijn proefje te oefenen. Na iedere keer dat we een proefje hadden geoefend kwamen we even bij elkaar om te bespreken waar knelpunten zaten, meestal zag hij dat zelf al in.

Hij maakte ook voor zichzelf van tevoren een tekening in paint, dan wist hij voor het oefenen al waar hij sneller moest zijn, en waar hij meer tijd had.

In de tijd dat ik 'regelmatig' proefjes reed liep hij bij een logopedist en moest hij oefenen om zijn stem goed te gebruiken wanneer hij luid en duidelijk moest praten. Win-win situatie dus.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:37

Knikken al geprobeerd? Of ja zeggen.
Dus dat hij 1 zin op moet lezen als jij knikt/of ja zegt? Natuurlijk alleen om het thuis te oefenen.
Oefening baart kunst (hopelijk)

anoniem_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 05:47

Gewoon veel oefenen ik heb het mijn moeder ook moeten leren, op een gegeven moment gaan hun ook de letters en figuren begrijpen. En een goede tip leer de proef zelf uit je hoofd.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:47

Ik ben begonnen met een a4tje, dus grote letters en dingen weggelaten die logisch zijn of die ik weet zodat je alleen een beetje de simpelere dingen hebt met de figuren e.d.
Een bak met de letters tekenen wel letten op de plek waar hij staat.
Zo heb ik het mijn vriend ook geleerd. Vooral veel oefenen en de figuren leren.
De mijne leest nu ook vaak voor en gewoon uit het proevenboekje.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:55

Bij mijn vader printte ik de proef uit, en schreef ik voor elk onderdeel de bakletter waar hij het onderdeel moest voorlezen. En hij tekende aan de rechterkant van het papier, een schetsje van elke oefening, zodat hij wist wat ik ging doen. En ik streepte al het overbodige door, zodat hij niet zoveel hoefde te zeggen.

Dus zo:
M: A afwenden, wijken voor het linkerbeen.