Stal reserveren bedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Stal reserveren bedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:49

Op de stallen hier in de omgeving moet je gewoon 1 maand volle huur van de stal betalen als je paard bvb. een maand, 2 maanden ergens op training gaat.

Ze kunnen immers de stal evengoed verder verhuren.
De prijs van een lege stal vind ik ergens wel logisch om te betalen als je even weg gaat.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:57

Bij mijn stalling gebruik ik mijn stal in de weidemaanden ook niet.
De spinnenwebben groeien er dan in.
Ik wil na de zomer wel weer die stal gebruiken, dus de stalhouder mag die stal niet verhuren.
Ik reserveer de stal dus tot ik er wel weer gebruik van maak.
Ik ken eigenlijk geen andere stal waar je in de zomer alleen de wei betaald en in de winter toch verzekerd bent van een plek op stal.

Wil je alleen de wei betalen, dan mag de stalhouder de stal verhuren aan een ander en loop jij het risico dat je na de zomer dus zonder stal zit.

Ik snap niet dat je je hierover verbaast.
Ik verbaas me er zelfs over dat je dit raar vind.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:01

Ik begrijp dus dat de wei die je gaat gebruiken niet van de stalhouder is? Dan vind ik het niet vreemd, hij verdient die maanden immers niets aan je en kan dan net zo goed de stal verder verhuren. Door kale stalhuur te vragen voorkomt hij dat. Afhankelijk van de hoogte van je normale maandelijkse huur lijkt 100 euro mij een vrij normaal bedrag.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:04

Op zich wel een fijne gedachte om toch een stal achter de hand te hebben?
Pony kan ook ziek worden of geblesseerd raken...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:10

Ik begrijp je gevoel wel. Maar het is wel redelijk normaal. Hij loopt natuurlijk ook inkomsten mis.
Als je stal een algemene voorwaarden lijst heeft staat het er als het goed is ook in.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:11

Ik vind het een normale regeling.
De staleigenaar verdient er nu immers niks op en kan de stal niet verhuren als jij de stal reserveert.
Of je moet het risico nemen om de stal op te zeggen en na de zomer weer terug te komen mits er een stal vrij is.
Dat is een risico en moet je zelf afwegen of je die wil maken.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:14

Hier gebeurd precies hetzelfde. Stal mag je aanhouden voor 100 euro in de maand, wil je dit niet dan is de kans er dat de stal is verhuurt aan een andere wanneer je terug wilt komen. Vind het redelijk normaal *D. Stal staat al de tijd leeg terwijl als iemand anders de stal huurt er geld word verdiend.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:16

Ik heb op een stal gestaan waar ik 250 per maand volle stalling betaalde
Stalgenoot bracht haar paard voor training naar een andere stal en moest om haar box te kunnen behouden 200 euro per maand betalen.
Tja als je wil dat die box er nog is nadat je weg bent geweest zul je wel moeten.
100 euro lijkt mij heel redelijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:45

Als je in een huurhuis zit en je twee maanden op vakantie gaat moet je ook gewoon je huur betalen.
Bij ons op stal staan ze in de zomer buiten en het stalgeld is hele jaar gelijk. Als je zomers je stal wilt gebruiken kan dat maar dan moet je zelf voor hooi en strooisel zorgen want dat zit niet in de stalprijs gerekend. Er wordt vanuit gegaan dat je paard lekker buiten blijft van mei tot okt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:55

Ik betaalde bij een stalling €165,- p.m om mijn box vrij te houden wanneer mijn paard op de wei liep (niet aanwezig bij de stal).
Op een andere stal waar wel wei aanwezig was betaalde ik €200,- p.m p.p
Dit was gewoon voor gebruik van de faciliteiten en al wilde jij je paard de hele zomer binnen houden was dat ook goed want bodembedekking en eten zat niet bij de €200,- kale huur in.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:02

ik had het hier heel luxe (weet niet of en hoeveel je moet betalen bij tussendoor afwezig voor enkele maanden overigens).

tijdens mijn zoektocht naar mijn eerste paard, toen het er naar uit begon te zien dat het toch echt niet langer meer zou duren dan 3 maanden heb ik 'mijn pensionstal' benaderd.

stalgeld daar is 185 euro per maand (inclusief 4 balen vlas p.m en 2x11kg hooi p.d. en binnen en buitenzetten). Het bedrag om de de box vast te leggen was half stalgeld.. Dus 92.50.. Dat heb ik betaald en heb meteen ook gevraagd op de hoeveelste van de maand ze de betalingen wilde ontvangen..

Niets dus, tenzij er een paard in stond.. Nog aangegeven dat ik echt niet wist of het 3 weken was of nog 6 maanden bij wijze van spreken.. Maakte niet uit, was een 1-malig..

Dus ik zei nog, als het langer dan een paar maanden duurt, lap ik nog wel een keertje half stalgeld, want je kunt de box natuurlijk ook voor het dubbele verhuren met paard erin.. Maar daar wilde ze niets van weten, niet haar manier van werken..

Heb hier waarschijnlijk dus gewoon echt mazzel.. denk overigens wel dat half stalgeld doorbetalen bij afwezigheid van toepassing zou worden.. maar ja dat dacht ik van te voren ook..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:53

moyra schreef:
Ik betaalde bij een stalling €165,- p.m om mijn box vrij te houden wanneer mijn paard op de wei liep (niet aanwezig bij de stal).
Dit was gewoon voor gebruik van de faciliteiten en al wilde jij je paard de hele zomer binnen houden was dat ook goed want bodembedekking en eten zat niet bij de €200,- kale huur in.

Was die 200 echt kaal :wow:

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:17

Polly schreef:
moyra schreef:

Was die 200 echt kaal :wow:

Ja €200,- was je startbedrag van de maand.
In de wintermaanden zat biks er trouwens wel bij inbegrepen( maar ik gaf ander biks wat ik dus zelf aankocht ) en een heel klein gedeelte van je hooi.
Je vlas + groot gedeelte van je hooi kwam er in de wintermaanden nog boven op.
In de zomer maanden maak(te) je hier geen gebruik van en betaalde je standaard €200,- p.m p.p
Dan stond je paard dus in de wei en was dat weide kosten + gebruik van faciliteiten.
Denk aan de binnenbak, buitenbak, longeerbak,paddock, en wasplaats.
Als je in de zomermaanden je paard om wat voor reden dan ook binnen zetten kwam het hooi en vlas er bovenop zonder de winter constructie dat er een klein gedeelte hooi bij de startprijs inbegrepen zat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:45

Jeumig wat een geld...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:48

200 euro kaal is in mijn omgeving ( randstad ) heel normaal.
Bij ons moet je ook de helft van de stalling door betalen, vind ik ook niet meer dan normaal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:56

NiFallor schreef:
Cahill schreef:
Ik ben niet van plan om de onkosten van de eigenaar te betalen als ik er geen gebruik van maak. Wat zijn jullie ervaringen? Is dit reëel of niet?

Die zin snap ik even niet? Onkosten van de eigenaar :? ?

Die 100 euro is gewoon je kale stalhuur, niet meer en niet minder. Je huurt de stal dus 'kaal' in die 5 maanden. De staleigenaar mag jouw stal dan dus ook niet verhuren.

Ik ben het met je eens Nifallor, alleen toen ik dit in het verleden deed, stond mijn paard nog niet op de wei of er stond al een ander paard in haar box. Terwijl ik 140,- pm kale huur betaalde...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:02

Cahill schreef:
Ik ben niet van plan om de onkosten van de eigenaar te betalen als ik er geen gebruik van maak. Wat zijn jullie ervaringen? Is dit reëel of niet?

Die zin snap ik even niet? Onkosten van de eigenaar :? ?

Die 100 euro is gewoon je kale stalhuur, niet meer en niet minder. Je huurt de stal dus 'kaal' in die 5 maanden. De staleigenaar mag jouw stal dan dus ook niet verhuren.[/quote]

Ik ben het met je eens Nifallor, alleen toen ik dit in het verleden deed, stond mijn paard nog niet op de wei of er stond al een ander paard in haar box. Terwijl ik 140,- pm kale huur betaalde...[/quote]

Dat zou ik niet accepteren, tenzij jij dan niet hoefde te betalen, de staleigenaar vangt dan 1.5 x de stalling. En is dan niet echt klantvriendelijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:03

Dubbel verhuren mag niet, wat dan als jij ineens je box nodig hebt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:04

Ik was idd behoorlijk pissig toen ik erachter kwam. Zij vonden dat ze zelf uitmaakten wat ze met de stal deden, ik betaalde voor het feit dat ik hem terugkreeg na het weideseizoen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:06

Dat kan ik me indenken...

Voor een dergelijk bedrag zou je er gewoon beschikking over moeten hebben, zou er desnoods een fiets in zetten :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:17

ik heb er nog nooit over nagedacht, maar ik vind het op zich niet onredelijk. Hij zou anders idd de stal kunnen verhuren en hier inkomsten uit genereren. Dit loopt hij nu mis omdat hij de stal voor jou moet "vasthouden" .

Ik vraag me af waarom je uberhaupt een stal huurt zonder weidegang. Dat betekent dus dat je paard 7 maanden per jaar niet op een wei/buiten komt???

Verder vraag ik me af of je het er niet over hebt gehad toen je op deze stal kwam staan. Het lijkt me dat zo'n staleigenaar dat verteld, dat hij wel de stal voor je wilt vasthouden maar dat dit je geld kost?!
Of heb je bij aanvang niet gezegd dat je in de zomermaanden vijf maanden weg zult zijn?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:20

Wij hadden idd geen weide toen bij stal, wel een paddock overigens, in de zomer gingen ze elders de wei op

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:35

maar nu heb je dus wederom geen weide bij stal... Ikzelf zou hier nooit voor kiezen. Lijkt me ook erg lastig (weet niet hoever de wei van de stal vandaan is), je hebt toch al je spullen in stal liggen denk ik zo?!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:39

Hier regio Amsterdam zijn nog veel stallen zonder weidegang. Soms zelfs ook zonder paddocks... eigenaren zetten vaak in de zomer hun paarden één of twee maanden goedkoop bij een boer op de wei en gaan zelf op vakantie. Deze paarden staan het hele jaar door 24/7 binnen en dan ineens 24/7 buiten...
Bij alle stallen betaal je reserveringskosten (minimaal 100 euro) of gewoon je volledige stalgeld.

Toen ik mijn paard kocht stond ze ook op zo'n stal...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:42

max66 schreef:
maar nu heb je dus wederom geen weide bij stal... Ikzelf zou hier nooit voor kiezen. Lijkt me ook erg lastig (weet niet hoever de wei van de stal vandaan is), je hebt toch al je spullen in stal liggen denk ik zo?!

Heb je het over mij of iemand anders?