"veiligheidsdingetjes"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:03

Ik los het weer anders op. Ik sta op een pensionstal/manege. Punt is dat manegeruiters vaak niet door hebben dat paarden in het algemeen kunnen schrikken van onverwachte dingen (rennen langs de bak, zwaaien met plastic zakjes etc). Logisch want manegepaarden is het enige wat ze kennen die worden geselecteerd op braafheid.

Nu is paardrijden sowieso risicovol maar ik wil het niet nóg erger maken door dit soort gedrag. Wat ik doe is ze proberen bij te brengen dat paarden vluchtdieren zijn en flink aan de kletter kunnen gaan met alle risico's van dien. Dat ze dus rustig langs de bak moeten lopen en niet gillend naar achteren moeten rennen.

Het gebeurd wel eens dat ze zien dat een paard daarvan schrikt en pas dan valt het kwartje.

Zelf lig ik er niet gauw naast, maar je weet gewoon nooit. Een paard kan altijd een keer aan de kletter gaan, maar je moet niet dat soort situaties uitlokken denk ik. Stel je komt net banketstaaf terecht, heb jij een probleem.

Kinderen en onervaren ruiters idd altijd cap op en goed schoeisel. Bodyprotector en veiligheidsbeugels zijn ook zeker nuttige zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:04

Ik rij zelf met cap en nekbeschermer en buitenrijden ook met veiligheidsbeugels.

Ashley5

Re: "veiligheidsdingetjes"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:15

Ik vind het heel belangrijk om veiligheidsbeugels aan het zadel te hebben, want ik wil er ook niet aan denken wat er gebeurt als ik val en blijf hangen in de beugels. Ook heb ik altijd mijn cap op, want ik heb nog wel eens de neiging om eerst met mijn hoofd naar beneden te vallen als ik val... :')

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:17

Kan iemand me hier ook nog vertellen hoe die veiligheidsbeugels met de rubbers aan de zijkant werken (niet met de elastieken, die snap ik wel :-) ). Die zien er wel oké uit.

Verder vond ik de tip van de goed schoenen wel een goede. Eén van onze dochters rijdt het liefst met jodphurs en chaps, maar die schieten natuurlijk niet zo makkelijk uit als laarzen. Met buitenrijden dus toch maar laarzen aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:20

LadyUrsy schreef:
Kan iemand me hier ook nog vertellen hoe die veiligheidsbeugels met de rubbers aan de zijkant werken (niet met de elastieken, die snap ik wel :-) ). Die zien er wel oké uit.

Verder vond ik de tip van de goed schoenen wel een goede. Eén van onze dochters rijdt het liefst met jodphurs en chaps, maar die schieten natuurlijk niet zo makkelijk uit als laarzen. Met buitenrijden dus toch maar laarzen aan.

Goede jodphurs met passende chaps zijn net zo goed als laarzen. Die gaan net zo gemakkelijk uit de beugel als laarzen.
Het valt me elke keer weer op dat ze in GB bijna standaard met jodphurs rijden op buitenritten; meestal met chaps maar soms ook zonder.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:25

LadyUrsy schreef:

Wat mij betreft zit daar weinig verschil in. Ik rijd altijd met jodphurs zonder chaps, die schieten nog makkelijker uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:27

LadyUrsy schreef:
Eén van onze dochters rijdt het liefst met jodphurs en chaps, maar die schieten natuurlijk niet zo makkelijk uit als laarzen. Met buitenrijden dus toch maar laarzen aan.

Volgens mij bedoel jij dat het kind uit de laars schiet, en niet de laars uit de beugel, klopt dat?

Als de laars in de beugel zou blijven hangen, dan schiet je kind ook niet uit de laars, daar moet je niet op inzetten. Laat maar gerust met goede rijschoenen en chaps rijden.
Het is belangrijker dat de beugel/beugelriem losschiet, ALS de voet er in blijft. Want daar is het eigenlijk al mis he, dan ben je eigenlijk al te laat. Een voet mag niet in de beugel blijven steken. Zorg dat de beugels passen, dus niet te krap zijn in de breedte. En evt een korfje is ook een goede tip.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:28

LadyUrsy schreef:

Het rubber beschermt het buigzame deel (scharnier denk ik?), beugel kan dus omknakken

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:31

volgens mij zit er een soort fietsketting die scharniert.

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:33

ik zelf heb alleen maar een cap op en met springen een cap en bodyprotecktoor aan maar als ze nog pas anderhalf jaar rijden zou ik zeker een body aan doen maar meer niet

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:33

Ik rij met een fietscross/motorcrossbodyprotector (juniormaat) :)
Veel flexibeler en toch redelijk beschermd tegen de meeste dingen.
Verder met een cap en altijd met stevige schoenen.
Laarzen en jodpurs vind ik echt ondingen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:36

Ik heb ponymans al 5 jaar, hij is doodbraaf en ik ben er nog nooit afgevallen, en wij rijden altijd zo rond;
Afbeelding

Cap, bodyprotector en korfbeugels dus :)
Voor mij werkt dit goed. Cap kan je in mijn ogen sowieso niet zonder, bodyprotector zit heel comfortabel (bij het juiste model óók met vrouwelijke vormen :j (heb zelf 75E)) en die korfjes daar merk je echt niks van. En als je er absoluut geen last van hebt, en het wel (veel) veiliger is, waarom dan niet gebruiken :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:37

Lielle schreef:

Als het de originele Sprengers zijn, zit daar inderdaad een (motor)fietsketting in.
Een hele grote waarschuwing op deze beugels: als je hiermee gaat rijden is daarna de rest voor de mindere goden :j }:)

@Blijheid: wat zijn dat voor beugels, dat ook je riem vlak ligt?
Laatst bijgewerkt door ikke op 25-02-15 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:38

ik rijd met een cap en rijschoenen en chaps dat was het :=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:40

Als jij je daar goed bij voelt moet je dat zeker doen. Ik zie er - op dit moment en tijdens mijn gewone werk thuis - de noodzaak niet van in, muv de cap, omdat ieder paard kan struikelen. De kans dat ik er thuis met mijn dresssuurwerk afval, is IMO zodanig klein dat een BP en veiligheidsbeugels te weinig toevoegen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:41

Ik vind een cap genoeg.
Bodyprotector vind ik ondingen en verder ook niet nodig omdat ik weet hoe ik m'n val kan breken. Wat een bodyprotector trouwens ook moeilijk maakt. Pas als ik risicovolle dingen zou gaan doen zou ik zo'n ding overwegen (denk aan jonge, moeilijke paarden inrijden, cross). Daarnaast rijd ik western en zou die bp iedere keer de achterkant van het zadel raken. Is trouwens ook helemaal niet nodig bij dit paard, super braaf beest :+
Veiligheidsbeugels vind ik bij een engels zadel prima, als ik een eigen paard zou hebben en een engels zadel zou ik dat wel kopen. Wel een die er een beetje mooi uitziet, dus niet die lelijke elastiek dingen. Je hebt ze namelijk ook waarbij je bijna niet ziet dat het veiligheidsbeugels zijn.
Maar ik rijd western en vind dat sowieso niet zo nodig. Als ik blijf haken in de beugel, vliegt m'n laars namelijk gewoon uit. Heb het wel eens gehad. Paard stond vanuit galop opeens stil met klein sprongetje opzi terwijl ik het niet zag aankomen. Ik vloog dus over/langs paards nek, maar laars bleef in beugel hangen. Wat resulteerde dat ik opeens op sokken op het gras stond terwijl m'n laars een (paar) meter verderop lag :+ Veiligheidsbeugels zijn dus niet eens nodig.

Wel zorg ik dat ik ALTIJD m'n telefoon bij me heb met beltegoed. Die heb ik dan gewoon in m'n jaszak/ broezak, niet in zadeltas dus. Zodat dat als er iets gebeurt, ik iemand kan bereiken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:42

Ik lees allemaal dingen voor op en om het paard of ruiter.
Wat ik mis is maatregelen treffen om te voorkomen dat het mis gaat. Bijvoorbeeld een frisse pony even 10 minuten longeren voordat het kind er op gaat. Voldoende werk kunnen geven aan de pony (bijvoorbeeld een ervaren ruiter er twee a drie keer per week mee aan het werk zetten). Voldoende afwisseling en buitenlucht voor het dier. Niet een jonge pony combineren met een onervaren kind etc.

Kortom; risico's zoveel mogelijk uitsluiten of minimaliseren. En dan aanvullen met BP, cap, korfjes, bokbandje etc.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:42

even mijn eerste bericht en dat van Ikke lezen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:44

Duidelijk overheen gelezen dus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:46

Bij ons op de manege was een bp verplicht met springen. Je went er wel aan.
Voor de gewone lessen raadde de instructrice een bp voor kinderen juist af. Kinderen zijn flexibel en een bp kan bij een val juist voor verwondingen zorgen. Voor de oudere, strammere ruiters kan het wel goed werken.
Ik heb zelf altijd correcte rijkleding aan, geen losse haren en geen sjaaltjes (al heel vaak gezien! ) geen open jas of iets om je middel geknoopt, en ook geen vlecht tot op je kont als je zo lang haar hebt. Met buitenrijden heb ik een cap op.
In de bak niet meer, maar rij alleen op mijn eigen vertrouwde paard en meer dan een klein sprongetje doe ik ook niet. In springlessen had ik wel altijd een bp aan en op buitenrit altijd een telefoont mee.

Rien10: klopt, maar als je op een manege lest op hun paarden hrb je daar geen zicht op en geen zeggenschap over.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:46

ikke schreef:
Lielle schreef:

Als het de originele Sprengers zijn, zit daar inderdaad een (motor)fietsketting in.
Een hele grote waarschuwing op deze beugels: als je hiermee gaat rijden is daarna de rest voor de mindere goden

Rijden die zo fijn dan? Wat merk je precies hiermee? Ik rij nu met dubbel asymmetrisch.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:48

Cap: altijd.

Veiligheidsbeugels: wel bij mijn eigen pony, heb ik eerst bij het beleren er aangehangen en later er nooit afgehaald.

Bodyprotector: alleen bij het crossen.

Voor kinderen die beginnen vind ik goed schoeisel, veiligheidsbeugels en een cap het mimimale.
Bodyprotector wel met springlessen/parcour springen en crossen. Met gewoon lessen of dressuur afhankelijk van de pony. Is het 'gewoon' een manegepony die braaf is dan zou ik het niet nodig vinden, bij een frisse pony wel een fijn idee.

Bodyprotector is qua pasvorm als je de juiste maat hebt echt geen onding. Hij is alleen wel vreselijk warm in de zomer maar goed, Safety first.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:53

ikke schreef:
@Blijheid: wat zijn dat voor beugels, dat ook je riem vlak ligt?

Er zit een gedraaide ophanging aan, net zoals bij IJslanderbeugels :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:54

Starbreeze; die sprenger beugels zijn iets elastischer, ze veren voelbaar mee met je benen. Omdat ze flexibel zijn kunnen ze ook iets mee naar voren buigen. Ik gebruik deze zelf ook en merk dat ik mijn been veel rechter leg omdat de beugel iets mee veert. Als je altijd vanuit je beugels rijdt ipv uit je benen heb je bij deze beugels wel een hoop minder steun viel mij op. Heeft me een stuk beter in het zadel gezet, rij nu meer vanuit mij zit ipv uit mijn beugel.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:55

Die elastiekjes knallen er heel vaak af :j
Rij op een manege en de kleinere pony's hebben allemaal veiligheidsbeugels, elke les vallen er wel een paar af. Gelukkig het paard dat ik berijd niet.

Edit: bodyprotector is ook verplicht onder de 18, daarna mag je het zelf weten maar met springen/crossen is het verplicht.
Ik vind het maar een naar ding en rij liever zonder maar ik snap het ook wel dat het veiliger is.
Laatst bijgewerkt door plantje01 op 25-02-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt