Dressuurwedstrijd met springzadel rijden,kan dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:47

Het was een colsecontact springzadel en das een beetje te vergelijken met een pannekoek voor op een shetlander Knipoog Maar had toen toch nog winstgereden...

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:05

ik rijd nu ook met een veelzijdigheids zadel, is wel iets anders dan een springzadel maar toch. Ik vind de mijne het allerlekkerste zitten(ja oke tegen al die Hulsebossen kan ie niet op Tong uitsteken ) Ik zit heel vast in dat zadel, ik rijd een ander paard en die heeft een dressuurzadel, maar daar zit ik lang niet zo lekker in als in de mijne!
Ik vind het ook niet raar staan hoor

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:27

Ik heb het dressuurboekje niet bij mij, maar volgens mij staat er toch echt dat je een dressuurgericht harnachement moet hebben.
Een springzadel is dat niet echt. Knipoog
In de B vind ik het nog kunnen, daarboven niet.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:38

Fitzroy schreef:
Ik heb het dressuurboekje niet bij mij, maar volgens mij staat er toch echt dat je een dressuurgericht harnachement moet hebben.
Een springzadel is dat niet echt. Knipoog
In de B vind ik het nog kunnen, daarboven niet.

Ik heb het nooit zien staan Bloos!
Ik ben niet zo rijk dat ik op dat moment een dressuurzadel kon kopen, en ik reed toch maar L (met springzadel) en eigenlijk vond ik het nog wel fijn rijden!

Wat ik echt minder vind kunnen, is springen met een dressuurzadel Scheve mond Dat zit beroerd en ziet er ook beroerd uit
(alhoewel er vast wel weer mensen zijn die het fijn vinden zitten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:47

Klopt niet fitz.
De voorkeur gaat uit naar dressuur, maar echt niet verplicht, als het maar engels is.
Zal het zo wel f opzoeken.

Citaat:
Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van
onderhoud verkerend engels (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toege-staan.
Op internationale wedstrijden is het gebruik van een dressuurzadel verplicht.Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik van een dekje/bontje o.i.d. over het
zadel is niet toegestaan.

Internationaal dus wel, maar dat is voor de meeste bokkers nog niet van toepassing Lachen

En fitz wat doe jij als jury dan als ik bij jou in de ring met mijn springzadel kom?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:59

Of het mag of niet is eigelijk minder belangrijk dan wat het beste is...

Een springzadel is gemaakt om optimale stevigheid en balans te geven. Een veelzijdigheidszadel is zo gemaakt dat je alles er een beetje mee kan, en een dressuurzadel is zo gemaakt dat je netjes en stil zou moeten kunnen blijven zitten.

Met dressuurzadel is het dus makkelijker en ook beter (gewichtverdeling is beter op de rug ed) dressuren dan met een springzadel.

Het is natuurlijk wel even wennen, van SZ naar DZ, maar met een paar weken ben je daar wel doorheen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:01

En als je voor je eigen veiligheid een springzadel op hebt liggen?
Moet je dan maar thuis blijven?
Dan leertje paard zich nooit normaal gedragen op concours.

En je moet je maar meteen elite gedragen door een 2e zadel te bekostigen omdat je voor de fun wedstrijden rijd?

En de hulpen zijn op een springzadel prima te geven.
En door de dikke kuitwrongen aan mijn springzadel moet ik verplicht kleine hulpen geven, want zoals sommige wijken of appuyeren met hun benen bijna in de flanken lukt dan echt niet.
Gelukkig maar, want dat vind ik geen gezicht.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:56

Ik zou er zelf geen problemen mee hebben om iemand dressuur te zien rijden met een springzadel. Zoals RK zagt: niet iedereen heeft geld genoeg om twee zadels aan te schaffen. Als je Z rijdt kan ik me voorstellen dat het een minder gezicht is, maar aan de andere kant: het gaat er toch om HOE je rijd, en niet hoe je zadel er bij ligt????
Ik heb persoonlijk een enorme hekel aan kakmadammen die met het duurste van het duurste rijden maar het eigenlijk niet eens kunnen...
Dan zie ik liever een eenvoudigere combinatie met een springzadel die een nette en goed verzorgde proef rijdt.

Dus: geen problemen mee!!