Hoe komt dit ooit goed, trailerladen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:28

Ik ga het morgen eerst een x zelf proberen helemaal alleen, ik heb de hele middag de tijd en ik ga het leuk maken voor haar :D ik ga ervoor!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:29

spatter schreef:
Probleem zit bij jou en zolang jij geen vertrouwen hebt in jezelf maak je je paard onzeker dus ga zelf op training om zelfverzekerder te worden en begin dan pas weer iets met dieren te doen.

Dit is vragen om ongelukken.
Iedereen met een beetje verstand ziet al mijlen ver aankomen dat dit fout gaat en je alleen maar steeds verder in de ellende komt met je paard, tot er weer wat lompe mensen komen om het even op te lossen en jij weer met jezelf overhoop ergens in een hoekje gaat zitten.

En zo cirkel je steeds verder de verkeerde kant op.

Sorry dat ik het zo cru zeg maar een paard opleiden is geen kinderspel en als je dat niet beheerst moet je er niet aan beginnen.

Je hebt gelijk, maar zoals ik al zei gaat het rijden nu super en er is vertrouwen alleen zij vind de trailer eng. Maarja als jij ergens geslagen bent kom je er ook niet graag dus ik Snap dat

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:30

Hou een mobieltje bij de hand voor het geval het helemaal mis gaat en jij of paard gewond raakt.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:31

Eenkennig of niet. Ik denk toch dat professionele hulp op zijn plaats is. Je geeft zelf aan dat je niet weet hoe je het aan moet pakken!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:32

M'n paard is biet zo erg, ze vind het alleen eng. Ze raakte denk ik in paniek door het touw in haar mond want toen begon het achteruit lopen en stijgeren. Dus ik ga het gwn zoals ik net al zei leuk maken lekkr eten geven en go :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:32

Vertrouwen bouw je op naast het paard, niet er op.

Je paard vertrouwt je pas als je hem aan de hand kan laten doen wat je wil, of dat nu op de trailer is, over/door een sloot of weet ik wat, te paard is een heel ander verhaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:33

Het zou me verbazen als je haar zo de trailer in krijgt. Maar als je het zo gaat doen, let goed op je eigen veiligheid. Zorg ervoor dat je een vluchtroute hebt, dus laat de voorbalk erin zitten en doe het kleine deurtje van het slot.

Voor het paard: zorg ervoor dat je goed aan de kant zit, met je buik richting de voorkant of eventueel de zijkant van de trailer, maak jezelf klein en kijk het paard niet aan.

Ik denk dat je in veel te grote stappen denkt. Begin eens met snuffelen aan de trailer, dan klep open, opnieuw snuffelen aan de zijkant van de trailer, dan snuffelen aan de klep, dan één voetje op de klep, dan twee voetjes op de klep, dan met 2 voetjes een pasje verder op de klep, etc. etc.

En tussen iedere stap weer een tijdje afstand nemen, even een paar minuten wandelen. Iedere stap meerdere malen uitvoeren, vanaf links en vanaf rechts, tussen het herhalen van een stap enkele passen afstand nemen van de trailer voordat je het opnieuw vraagt. Alle goede pogingen belonen, mislukte pogingen niet straffen. Zorg dat je het paard naar binnen uitnodigd, dus als hij in de ankers gaat, goed aan de zijkant blijven staan, rustig ademen, met je lichaam naar de voorkant van de trailer blijven staan, dus niet naar het paard omdraaien.

Als je in het midden van de trailer gaat staan zeg je eigenlijk tegen je paard: je mag er niet in! Omdat hij dat dan braaf doet, hij blijft buiten staan.
Dan ga je trekken, paard is van nature tegen de druk in dus zeg je opnieuw: je mag er niet in!
Doordat hij niet komt draai je je lichaam naar hem toe terwijl je trekt, dus roep je ondertussen: je mag er niet in!
En als hij er dan nog niet in gaat, maak je jezelf groot: "JE MAG ER NIET IN!"

en dan raar kijken dat het paard er niet in gaat.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:35

Mizora schreef:
Het zou me verbazen als je haar zo de trailer in krijgt. Maar als je het zo gaat doen, let goed op je eigen veiligheid. Zorg ervoor dat je een vluchtroute hebt, dus laat de voorbalk erin zitten en doe het kleine deurtje van het slot.

Voor het paard: zorg ervoor dat je goed aan de kant zit, met je buik richting de voorkant of eventueel de zijkant van de trailer, maak jezelf klein en kijk het paard niet aan.

Ik denk dat je in veel te grote stappen denkt. Begin eens met snuffelen aan de trailer, dan klep open, opnieuw snuffelen aan de zijkant van de trailer, dan snuffelen aan de klep, dan één voetje op de klep, dan twee voetjes op de klep, dan met 2 voetjes een pasje verder op de klep, etc. etc.

En tussen iedere stap weer een tijdje afstand nemen, even een paar minuten wandelen. Iedere stap meerdere malen uitvoeren, vanaf links en vanaf rechts, tussen het herhalen van een stap enkele passen afstand nemen van de trailer voordat je het opnieuw vraagt. Alle goede pogingen belonen, mislukte pogingen niet straffen. Zorg dat je het paard naar binnen uitnodigd, dus als hij in de ankers gaat, goed aan de zijkant blijven staan, rustig ademen, met je lichaam naar de voorkant van de trailer blijven staan, dus niet naar het paard omdraaien.

Als je in het midden van de trailer gaat staan zeg je eigenlijk tegen je paard: je mag er niet in! Omdat hij dat dan braaf doet, hij blijft buiten staan.
Dan ga je trekken, paard is van nature tegen de druk in dus zeg je opnieuw: je mag er niet in!
Doordat hij niet komt draai je je lichaam naar hem toe terwijl je trekt, dus roep je ondertussen: je mag er niet in!
En als hij er dan nog niet in gaat, maak je jezelf groot: "JE MAG ER NIET IN!"

en dan raar kijken dat het paard er niet in gaat.

Dit is een goeie dankjewel, dus ik blijf ernaast staan en niet ervoor? Daar kan namelijk ook al een fout zitten want ik loop altijd voor haar

Mizora

Re: Hoe komt dit ooit goed, trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:35

Je moet schuin voor haar staan, maar je moet je lichaam niet naar haar toe draaien.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:37

Als het echt zo is mis gegaan als TS beweert zou ik hem de eerste keer oefenen geen eens op de trailer willen hebben, die vraag is al veels te groot.
Begin met er om heen lopen en dan over de klep en weer door lopen.

Want als je vraagt om op de trailer te gaan moet je dat ook doorzetten en ik vrees dat dat niet gaat lukken en dan heeft het paard weer geleerd dat trailer laden een probleem is .

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:38

spatter schreef:
Als het echt zo is mis gegaan als TS beweert zou ik hem de eerste keer oefenen geen eens op de trailer willen hebben, die vraag is al veels te groot.
Begin met er om heen lopen en dan over de klep en weer door lopen.

Want als je vraagt om op de trailer te gaan moet je dat ook doorzetten en ik vrees dat dat niet gaat lukken en dan heeft het paard weer geleerd dat trailer laden een probleem is .

Is ook niet gelijk de bedoeling, als ze ruikt en 1 stapje richting trailer doet vind ik het goed

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:38

Mizora schreef:
Je moet schuin voor haar staan, maar je moet je lichaam niet naar haar toe draaien.

Dus gwn het gedrag negeren zodat ze nieuwschierig word als ik het goed begrijp

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:42

Afbeelding

Hier roep je dus eigenlijk heel hard: je mag er niet in!
En daar geeft dit paard dan ook braaf gehoor aan.

Afbeelding
In deze positie geef je het paard leiding en geef je hem de ruimte om de trailer in te gaan.

Hier geeft Annemarie een clinic van trailer laden, ik heb de video zelf niet gekeken maar ik heb wel cursussen bij haar gevolgd:

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:14

Mizora schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
In deze positie geef je het paard leiding en geef je hem de ruimte om de trailer in te gaan.

Hier geeft Annemarie een clinic van trailer laden, ik heb de video zelf niet gekeken maar ik heb wel cursussen bij haar gevolgd:
[ Video ]

Dankjwel!! Ik heb net in de stal geoefend. Helelmaal de hoek in Okal is dat niet leuk, en de eerste paar meren wilde ze niet en op een gegeven moment snapte ze het en ging het heel goed!!

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:17

Francieen schreef:
Mizora schreef:
Mond kapot door het touw dat door de mond gehaald is om hem de trailer in te krijgen. Niet doordat jij met rijden te ruw bent.

Ja, dat kan gewoon 's avonds. Het liefst in de bak of paddock, maar anders in het gangpad of op het erf. In de box is te klein. Overigens is het laten bewegen wel iets waar je je eerst in moet inlezen. Dat betekent niet gewoon in de rondte jagen. Het gaat om het stappen aan de hand waarbij je het paard achteruit stuurt wanneer hij met zijn neus voorbij je schouder komt door je om te draaien en op de juiste manier druk te leveren. Het is iets dat je moet leren. Vandaar ook die cursus.

De mond was Niet kapot, ik ben heel zuinig op mijn paardje en heb daarna alles gecontroleerd. Ik zal zo eens wat gaan proberen :)

ahum >;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:17

Ik zou je (nogmaals) aanraden het niet in de box te oefenen. Een box is een te beperkte ruimte voor oefeningen. Ook is helemaal de hoek in niet de gedachte. Je bent het paard dan eigenlijk klem aan het zetten en dat is voor een vluchtdier niet tof.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:20

Mizora schreef:
Ik zou je (nogmaals) aanraden het niet in de box te oefenen. Een box is een te beperkte ruimte voor oefeningen. Ook is helemaal de hoek in niet de gedachte. Je bent het paard dan eigenlijk klem aan het zetten en dat is voor een vluchtdier niet tof.

Ik bedoel : ik wil vooruit, paard mee. Achteruit, paardje achteruit. Dat deed ze goed

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:22

Loraine1985 schreef:
Francieen schreef:

Mond kapot door het touw dat door de mond gehaald is om hem de trailer in te krijgen. Niet doordat jij met rijden te ruw bent.

Ja, dat kan gewoon 's avonds. Het liefst in de bak of paddock, maar anders in het gangpad of op het erf. In de box is te klein. Overigens is het laten bewegen wel iets waar je je eerst in moet inlezen. Dat betekent niet gewoon in de rondte jagen. Het gaat om het stappen aan de hand waarbij je het paard achteruit stuurt wanneer hij met zijn neus voorbij je schouder komt door je om te draaien en op de juiste manier druk te leveren. Het is iets dat je moet leren. Vandaar ook die cursus.

De mond was Niet kapot, ik ben heel zuinig op mijn paardje en heb daarna alles gecontroleerd. Ik zal zo eens wat gaan proberen :)

ahum >;)[/quote]

Ja ik ben zuinig op d'r waarom wil ik iets anders proberen?

lot68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:23

kijk eens op deze site: http://www.clickercoachconrad.nl/
Kan hem echt aanraden. Hij heeft al meerdere bange, angstige of moeilijke paarden de trailer opgekregen. Hij leert je zelf ook door middel van clickeren op een andere manier met je paard om te gaan.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:23

Francieen schreef:
Mizora schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Video ]

Dankjwel!! Ik heb net in de stal geoefend. Helelmaal de hoek in Okal is dat niet leuk, en de eerste paar meren wilde ze niet en op een gegeven moment snapte ze het en ging het heel goed!!

Er wordt je vertelt dit niet in de box te doen....wat doe je in de box. Je zegt dat je zuinig op haar bent en laat dr zo behandelen. Arm paard.

krijg de indruk dat je nog bar weinig weet van het omgaan met paarden. Neem advies ter harte en huur een prof in.

Horseloverl

Re: Hoe komt dit ooit goed, trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:25

Ik heb geen verstand ik weet het ik ben een aardappel

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:25

lot68 schreef:
kijk eens op deze site: http://www.clickercoachconrad.nl/
Kan hem echt aanraden. Hij heeft al meerdere bange, angstige of moeilijke paarden de trailer opgekregen. Hij leert je zelf ook door middel van clickeren op een andere manier met je paard om te gaan.

Dankje!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:29

Francieen schreef:
Mizora schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Video ]

Er wordt je vertelt dit niet in de box te doen....wat doe je in de box. Je zegt dat je zuinig op haar bent en laat dr zo behandelen. Arm paard.

krijg de indruk dat je nog bar weinig weet van het omgaan met paarden. Neem advies ter harte en huur een prof in.[/quote]

Kom je helpen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:32

Francieen schreef:
Ik heb geen verstand ik weet het ik ben een aardappel

Nee, je bent iemand die nog heel veel moet leren.

Ik draai ondertussen al best een tijdje mee in de paarden, het is een deel van mijn studie en ik verdiep me dagelijks verder. Ook ik heb nog veel te leren, ondanks dat ik dagelijks paardenboeken lees, via het internet me verdiep in verschillende methodes en op cursussen ga. (op het moment staat de teller van paardenboeken op 97 in bezit)

Wat je hier doet is handig, je vraagt om tips. Maar het is wel belangrijk dat je goed leest wat er staat en dat je ook in de praktijk om hulp vraagt. Vanaf het internet en van boeken kan je maar in een bepaalde mate leren. Zelfs als je daar echt goede spullen van gebruikt, incl. filmpjes en de juiste methodes, blijft er een stuk dat je fysiek uitgelegd moet krijgen en waarbij iemand je kan helpen om te zeggen wat je beter anders kan doen. Want je ziet je eigen fouten niet altijd.

Mijn paard heeft ook een trailerlaadprobleem. Hij loopt er prima op, maar hij loopt er ook weer heel hard af. IK krijg hem nog niet voor langere tijd stilstaand op de trailer, als ik hem aan Annemarie geef, staat hij binnen 5 minuten stil op de trailer. Dat betekent dat ik fouten maak en dat hij daarom nog niet goed laadt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:34

Er zijn heel veel professionals die jou wel kunnen helpen.
Toen mijn paard een tijd geleden lastig was met laden heb ik er iemand bij gehad die Parelli had gedaan en een cursus bij Eddy Modde (http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/)
Op zijn site staan wel meer mensen die zijn cursus hebben gevolgd.

Ik kan nu mijn paard in mijn eentje in de trailer laden. Heb lang touw, sta naast de trailer en wijs zo dat hij erop stapt en dan kan ik zelf de stang erachter doen. Geen stress... geen gedoe... super makkelijk.

Dus doe niet eigenwijs... zoek hulp... en leer.