ik ga ervoor! Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
spatter schreef:Probleem zit bij jou en zolang jij geen vertrouwen hebt in jezelf maak je je paard onzeker dus ga zelf op training om zelfverzekerder te worden en begin dan pas weer iets met dieren te doen.
Dit is vragen om ongelukken.
Iedereen met een beetje verstand ziet al mijlen ver aankomen dat dit fout gaat en je alleen maar steeds verder in de ellende komt met je paard, tot er weer wat lompe mensen komen om het even op te lossen en jij weer met jezelf overhoop ergens in een hoekje gaat zitten.
En zo cirkel je steeds verder de verkeerde kant op.
Sorry dat ik het zo cru zeg maar een paard opleiden is geen kinderspel en als je dat niet beheerst moet je er niet aan beginnen.
Mizora schreef:Het zou me verbazen als je haar zo de trailer in krijgt. Maar als je het zo gaat doen, let goed op je eigen veiligheid. Zorg ervoor dat je een vluchtroute hebt, dus laat de voorbalk erin zitten en doe het kleine deurtje van het slot.
Voor het paard: zorg ervoor dat je goed aan de kant zit, met je buik richting de voorkant of eventueel de zijkant van de trailer, maak jezelf klein en kijk het paard niet aan.
Ik denk dat je in veel te grote stappen denkt. Begin eens met snuffelen aan de trailer, dan klep open, opnieuw snuffelen aan de zijkant van de trailer, dan snuffelen aan de klep, dan één voetje op de klep, dan twee voetjes op de klep, dan met 2 voetjes een pasje verder op de klep, etc. etc.
En tussen iedere stap weer een tijdje afstand nemen, even een paar minuten wandelen. Iedere stap meerdere malen uitvoeren, vanaf links en vanaf rechts, tussen het herhalen van een stap enkele passen afstand nemen van de trailer voordat je het opnieuw vraagt. Alle goede pogingen belonen, mislukte pogingen niet straffen. Zorg dat je het paard naar binnen uitnodigd, dus als hij in de ankers gaat, goed aan de zijkant blijven staan, rustig ademen, met je lichaam naar de voorkant van de trailer blijven staan, dus niet naar het paard omdraaien.
Als je in het midden van de trailer gaat staan zeg je eigenlijk tegen je paard: je mag er niet in! Omdat hij dat dan braaf doet, hij blijft buiten staan.
Dan ga je trekken, paard is van nature tegen de druk in dus zeg je opnieuw: je mag er niet in!
Doordat hij niet komt draai je je lichaam naar hem toe terwijl je trekt, dus roep je ondertussen: je mag er niet in!
En als hij er dan nog niet in gaat, maak je jezelf groot: "JE MAG ER NIET IN!"
en dan raar kijken dat het paard er niet in gaat.
spatter schreef:Als het echt zo is mis gegaan als TS beweert zou ik hem de eerste keer oefenen geen eens op de trailer willen hebben, die vraag is al veels te groot.
Begin met er om heen lopen en dan over de klep en weer door lopen.
Want als je vraagt om op de trailer te gaan moet je dat ook doorzetten en ik vrees dat dat niet gaat lukken en dan heeft het paard weer geleerd dat trailer laden een probleem is .

Mizora schreef:[ Afbeelding ]
Hier roep je dus eigenlijk heel hard: je mag er niet in!
En daar geeft dit paard dan ook braaf gehoor aan.
[ Afbeelding ]
In deze positie geef je het paard leiding en geef je hem de ruimte om de trailer in te gaan.
Hier geeft Annemarie een clinic van trailer laden, ik heb de video zelf niet gekeken maar ik heb wel cursussen bij haar gevolgd:
[ Video ]
Francieen schreef:Mizora schreef:Mond kapot door het touw dat door de mond gehaald is om hem de trailer in te krijgen. Niet doordat jij met rijden te ruw bent.
Ja, dat kan gewoon 's avonds. Het liefst in de bak of paddock, maar anders in het gangpad of op het erf. In de box is te klein. Overigens is het laten bewegen wel iets waar je je eerst in moet inlezen. Dat betekent niet gewoon in de rondte jagen. Het gaat om het stappen aan de hand waarbij je het paard achteruit stuurt wanneer hij met zijn neus voorbij je schouder komt door je om te draaien en op de juiste manier druk te leveren. Het is iets dat je moet leren. Vandaar ook die cursus.
De mond was Niet kapot, ik ben heel zuinig op mijn paardje en heb daarna alles gecontroleerd. Ik zal zo eens wat gaan proberen
Mizora schreef:Ik zou je (nogmaals) aanraden het niet in de box te oefenen. Een box is een te beperkte ruimte voor oefeningen. Ook is helemaal de hoek in niet de gedachte. Je bent het paard dan eigenlijk klem aan het zetten en dat is voor een vluchtdier niet tof.
Loraine1985 schreef:Francieen schreef:
Mond kapot door het touw dat door de mond gehaald is om hem de trailer in te krijgen. Niet doordat jij met rijden te ruw bent.
Ja, dat kan gewoon 's avonds. Het liefst in de bak of paddock, maar anders in het gangpad of op het erf. In de box is te klein. Overigens is het laten bewegen wel iets waar je je eerst in moet inlezen. Dat betekent niet gewoon in de rondte jagen. Het gaat om het stappen aan de hand waarbij je het paard achteruit stuurt wanneer hij met zijn neus voorbij je schouder komt door je om te draaien en op de juiste manier druk te leveren. Het is iets dat je moet leren. Vandaar ook die cursus.
De mond was Niet kapot, ik ben heel zuinig op mijn paardje en heb daarna alles gecontroleerd. Ik zal zo eens wat gaan proberen
[/quote]Francieen schreef:Mizora schreef:[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
In deze positie geef je het paard leiding en geef je hem de ruimte om de trailer in te gaan.
Hier geeft Annemarie een clinic van trailer laden, ik heb de video zelf niet gekeken maar ik heb wel cursussen bij haar gevolgd:
[ Video ]
Dankjwel!! Ik heb net in de stal geoefend. Helelmaal de hoek in Okal is dat niet leuk, en de eerste paar meren wilde ze niet en op een gegeven moment snapte ze het en ging het heel goed!!
lot68 schreef:kijk eens op deze site: http://www.clickercoachconrad.nl/
Kan hem echt aanraden. Hij heeft al meerdere bange, angstige of moeilijke paarden de trailer opgekregen. Hij leert je zelf ook door middel van clickeren op een andere manier met je paard om te gaan.
Francieen schreef:Mizora schreef:[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Video ]
Dankjwel!! Ik heb net in de stal geoefend. Helelmaal de hoek in Okal is dat niet leuk, en de eerste paar meren wilde ze niet en op een gegeven moment snapte ze het en ging het heel goed!!
Francieen schreef:Ik heb geen verstand ik weet het ik ben een aardappel