Naast ac-lijn, corrigeren of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Naast ac-lijn, corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:50

Er is ook niet echt een duidelijk antwoord op te geven, want het punt wordt voor een groot gedeelte door het algemene beeld bepaald.
Een combinatie die mooi in de aanleuning met veel impuls een super strakke rechte lijn net naast de ac lijn maakt haalt nog een 7.
Een combinatie die de hoek om komt gesloft en niet stil is in de aanleuning maar wel recht over de middellijn rijdt haalt maar een 6je.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:52

Ik heb dit afgelopen weekend niet gecorrigeerd.
Ik zag dat ik te laat was bij A, en ik had mijn paard netjes recht fijn lopen met gelijke druk op beide teugels.
Door te gaan corrigeren was ik bang dat het rommelig zou worden.
Het werd een 6 met: "Naast de AC lijn." op het protocol.
De rest van de proef waren bijna allemaal zevens.
Ik denk dat ik hiervoor ook een 7 had gehad als ik niet naast de AC lijn had gereden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:54

Myca schreef:
Ik heb dit afgelopen weekend niet gecorrigeerd.
Ik zag dat ik te laat was bij A, en ik had mijn paard netjes recht fijn lopen met gelijke druk op beide teugels.
Door te gaan corrigeren was ik bang dat het rommelig zou worden.
Het werd een 6 met: "Naast de AC lijn." op het protocol.
De rest van de proef waren bijna allemaal zevens.
Ik denk dat ik hiervoor ook een 7 had gehad als ik niet naast de AC lijn had gereden.

En misschien een lager punt als je slingerend/rommelig had gecorrigeerd.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:02

Gewoon thuis oefenen op wendingen,....dan weet je precies wat je doet... En mocht je dan es te vroeg of te laat afwenden in een proef, zou ik altijd corrigeren...maar wel met de gedachte dat t mn eigen schuld is..en niet die van t paard.

Kwestie van oefenen op juiste manier in training...dan moet t goed komen.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:39

Tsja de meningen blijven verdeeld.
Inmiddels aan verschillende juryleden gevraagd hoe zij het willen zien en zij zeiden allemaal: corrigeren.

Vervolgens lees ik via FB een artikel uit Bit met tips voor een goede B proef en wat staat er in de laatste alinea? Niet corrigeren, een rechte lijn is beter :?

Citaat:
Don’ts:

• Bijsturen als je naast de AC-lijn zit, het is namelijk netter om deze lijn dan gewoon recht te volgen in plaats van een scheve lijn maken om dit te corrigeren.

Bron:
http://www.bitmagazine.nl/artikelen/dos ... oef/31700/

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:58

Nou, juryleden op bokt verzamelen, dan kunnen we kijken wat de voorkeur heeft.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:42

Ik denk dat de voorkeur van juryleden uit gaat naar corrigeren. Rijtechnisch zou de lijn niet uit moeten maken maar de rechtgesteldheid, aanleuning etc van het paard. Een perfect gereden volte maar een meter na de letter zou imo meer punten moeten kregen dan een matig gereden volte precies op de letter. Maar dat is niet zoals de dressuur tegenwoordig werkt, helaas.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:50

Ik verbeter het altijd door heel langzaam te wijken zegmaar valt voor mijn gevoel het minst op en heb er nog nooit commentaar over gehad

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:48

Nirvana_ schreef:
Ik denk dat de voorkeur van juryleden uit gaat naar corrigeren. Rijtechnisch zou de lijn niet uit moeten maken maar de rechtgesteldheid, aanleuning etc van het paard. Een perfect gereden volte maar een meter na de letter zou imo meer punten moeten kregen dan een matig gereden volte precies op de letter. Maar dat is niet zoals de dressuur tegenwoordig werkt, helaas.

ik heb wel eens me volte te klein gereden ( dus kwam ik niet mooi uit op X wel mooie ronde volte)
en kreeg ik toch echt een 5 met commetaar volte te klein.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:10

JenniferU schreef:
Nirvana_ schreef:

ik heb wel eens me volte te klein gereden ( dus kwam ik niet mooi uit op X wel mooie ronde volte)
en kreeg ik toch echt een 5 met commetaar volte te klein.

Precies. Een punt aftrek voor het niet rijden op de letter, oke.. Maar als de rest prima in orde was zou je imo best een 6 of 7 mogen krijgen. En dan mag degene die de volte wel mooi op X maakt maar waar het paard compleet over de schouder wegdondert een 4 krijgen :+

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:15

Ik probeer altijd nog te verbeteren maar vooral proberen naar de C te kijken. Vaak wend je hierdoor precies in het midden af! Ik denk dat een jury liever ziet dat iemand zijn fout doorheeft en verbeterd dan gewoon net doen alsof er niks aan de hand is, maarja ik ben geen jury :+

nesimepelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:55

mijn instructeurs zeggen (schreeuwen) dat ik altijd moet herstellen hoe fout of hoe dichtbij het is want dan ziet de jury dat je de fout door hebt, wat al meerdere mensen hebben gezegd, en dan krijg je toch nog punten omdat je het hebt hersteld en de ac lijn is zo lang dat die twee pasjes makkelijk kunnen

achtbaan_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:27

ik schrijf vaak bij dressuurwedstrijden en de meeste jury's vinden het beter als je jezelf corrigeert en daarna weer mooi rechtuit rijd