Wat houd jij bij? (logboek)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Re: Wat houd jij bij? (logboek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:12

Ik houd een soort logboekje bij van de clickertraining die ik met Zohra doe. Altijd handig om terug te kunnen lezen wat je in vorige sessies hebt gedaan, en hoe ze erop reageerde. Ook zet ik daarbij waar ik in de volgende sessie met haar aan ga werken.
Ik heb ook inderdaad een aantal doelen per maand voor mezelf gesteld (dan en dan gaan we proberen naast de fiets mee te lopen, dan en dan proberen een zadel erop te leggen, etc.), wat toch wel fijn is als een soort rode draad. Anders denk ik dat ik heel snel door de bomen het bos niet meer zie. :)

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:42

Ik werk gewoon met een agenda. Al een paar jaar en het werkt ideaal. Daar zet ik alles per dag in: het soort training die dag, wijzigingen in voer, afspraken smid, osteo etc. hoe energiek ze was, wat goed ging en minder goed enz., Wedstrijden zet ik er ook in en inschrijfdata's. Ook heb ik gewoon een trainingsschema wat ik er naast houdt. Die heb ik aan mn zadelkast geplakt.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:46

Ik houd voor mijn eigen pony een blog bij, post voornamelijk pas als ik foto's heb. (http://chipdeshetlander.weebly.com/) Maar ponylief is een shetlander, dus is niet echt relevant voor dit topic.

Op stal hebben wij een agenda zodat er te zien is wie mest, voert, water bijvult etc.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:52

Ik hou een logboekje bij in een Wordbestandje. Ben ooit begonnen met een boekje in mijn zadelkast, daarna Evernote, maar omdat ik vaak 's avonds nog wel even op de laptop zit werkt Word het beste.
Ik hou bij: datum, training (type, beschrijving, tijd), doel training, wat kan volgende keer beter en bijzonderheden (daar schrijf ik bv weertype, voeding en ander opvallende zaken bij). Best leuk om te zien wat je nu eigenlijk doet (en waarom) en welke externe factoren (bv weer of mensen die aanwezig zijn) invloed hebben op je training.

sanne9393

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:16

Klinkt goed! Blijf even meelezen..
lijkt me ook wel een idee om de trainingen bij te houden!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:04

Op mijn blog heb ik twee keer een post geschreven over het bijhouden van een trainingsdagboek. Een is wel heel makkelijk:
1 Ridiculously Easy (and Rewarding) Thing to Do For the New Year

De andere post heet:
4 Easy ways to keep a training journal

Blijf me volgen want ik kan er een boek over schrijven. Ik hou van trainingsdagboeken: zo waardevol en inspirerend. Je denkt al snel dat je het onthoudt, maar als je het opschrijft leer je dat je eigenlijk bar weinig onthoudt. :o Helemaal als je dagelijks naar je paard gaat.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:07

Ik ben ook maar van plan een boekje bij te houden binnenkort. Eerste paard zit er aan te komen en wil weten wat ik heb gedaan, m'n uitgaven, aangeschafte spullen, etc. Is ook fijner, dan weet ik precies wanneer ze ontwormt, bekapt, nieuw dekje, vooruitgang onder het zadel... en al die dingen. :)

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:11

Ik heb een schriftje waar ik iedere dag inschrijf wat ik gedaan heb en hoe het gegaan is. Wat minder ging en wat goed ging, en hoe mijn paard was. Verder zet ik er ook in hoe het weer was :+ Ik vind het altijd leuk om te vergelijken met een jaar eerder haha.

In mijn kast heb ik een A4 per paard hangen met de data wanneer er wie langs is geweest, zoals DA, hoefsmid, tandarts, wormenkuren, entingen (eigenlijk overbodig maar goed), osteopaat/masseuse etc.

Ooit ben ik begonnen met een excelsheet van al mijn uitgave maar daar ben ik heel snel weer mee gestopt, het is beter om dat bedrag niet te weten. :$

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 13:38

Inmiddels heb ik het inspiratieboek gemaakt. Iedereen bedankt voor de reacties! Was heel zinvol :)

Voor een impressie kun je hier kijken: Inspiratieboek

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:55

Leuk idee! Ik hou zelf altijd wat aandacht puntjes bij wat ik wil verbeteren aanleren. Misschien leuk om een foto te plaatsen? :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:26

Ik houd de gezondheidsgegevens bij en die heb ik ook in een boek gepakt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-09-15 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reclame maken eruit gehaald

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:58

Ik schreef eerder de clickertraining met hond/hamster in een schriftje maar op een gegeven moment had ik geen zin meer om dat met de hand op te schrijven.
Dus nu houd ik een word document bij voor GW en TT vorderingen. En gezondheid houd ik ook bij. In de zin van als me iets raars opvalt schrijf ik dat op en kijk of het verbetert.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:25

Wilawander schreef:
Ik houd de gezondheidsgegevens bij en die heb ik ook in een boek gepakt.

Heel vreemd dat dit verwijderd word maar goed...... voor wie het zien wil. In mijn onderschrift de links grasparkieten boeken en dan boeken over paarden.

Equestrainee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:42

ja Wilawander,
Volgens de moderator mocht ik de vraag niet stellen.
Deze zou suggestief zijn en naar mijn "dienst" verwijzen.
Sorry daarvoor.
Ik ben gewoon nieuwsgierig welke logboeken er gebruikt worden, zowel offline als online
In overleg met de moderator heb ik een topic geopend.
deze kun je hieronder vinden.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:32

Ik heb een agenda waar ik alles in zet wat ik gedaan heb en wat ik bijv de volgende dat wil doen.
Werkt super! En het is ook leuk om een keer terug te lezen :D :o

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:44

Ik houd sinds ik Larissa (mijn nu 5 jarige welsh merrie) heb een boekje bij. Elke dag dat ik bij haar was schrijf ik erin wat ik met haar heb gedaan. Ik heb haar zelf beleerd, en alles staat erin: hoe braaf ze was op het begin, hoe ze uiteindelijk begon uit te proberen, onze dieptepunten, maar ook onze hoogtepunten en mooie momenten. Toen ze zo aan het uitproberen was, wist ik niet of het ooit nog wel eens goed zou gaan (ik was heeeeeel erg onzeker). Nu is het erg mooi om terug te kijken op wat we samen hebben bereikt :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:18

Houden mensen ook bij wat ze willen bereiken? Daar is een logboek ook uitermate geschikt voor en kun je je langetermijndoelen opsplitsen naar korte termijndoelen. In je logboek kun je dan de vorderingen of leermomenten noemen wat helpt sneller te leren en trainen omdat je niet telkens dezelfde fouten hoeft te maken. :)

Ik werk heel veel met doelen en dat bevalt me. Als ik nu mijn logboeken van jaren geleden lees zie ik dat ik alleen opschreef wat ik gedaan had en wanneer de hoefsmid/wormkuur geweest waren. Niet zo effectief als een logboek kan zijn.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:28

Ik houd ook al een paar jaar een soort van trainingsboek bij op endomondo.com.

Eigenlijk ben ik per toeval hiermee begonnen. Ik gebruikte de app altijd al om buitenritten mee te tracken. Na een tijdje schreef ik er telkens bij hoe het rijden ging.
Na het rijden in de bak stap ik altijd nog even een rondje in het bos uit, dan schrijf ik er na die tijd ook bij waarmee we in de bak aan de slag zijn geweest, hoe het ging, en waar we de volgende keer op moeten letten of mee aan de slag moeten. Na een les schrijf ik altijd de belangrijkste werkpunten op.

Ik vind het vooral leuk om terug te lezen, vooral als ik verslagjes teruglees van een paar jaar geleden. Zo leuk om te zien hoe we samen vooruit zijn gegaan.

Equestrainee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:00

Bedankt voor jullie reacties.
Leuk om te lezen dat het loggen bijdraagt aan bewuster rijden.
Vinden jullie het fijn als een trainer mee kan kijken in je (online) log? En bijv commentaar zou kunnen geven? (lees: advies)