Oud paard verjaagt jaarling

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meliszakyraa

Re: Oud paard verjaagt jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:31

ik heb een merrie van 1 juli 2013 ze staat ook altijd met een kudde samen.
Ze staat nu met een andere merrie die is ongeveer half jaartje oud.
Ik kan haar altijd uit de wei halen ookal staan er dan nog 8 andere paarden bij.
In het begin voerde ik de mijne altijd bij, ik wilde dat ze rustig kon eten dus hield de andere paarden op afstand.
Soms worden ze weggejaagd maar dat is geen rede dat je je hengst dan niet meer kunt 'vangen' als er nog andere jongere paarden bijstaan.
Hij zal het toch moeten leren alleen maar ook met meerdere paarden omzich heen.
Je hebt meer profijt van als ze dadelijk ouder zijn.
Altijd de baas blijven.

:)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:34

Meis weer een topic.....de oorzaak snap je toch zelf ook wel, lees je in in paardengedrag!

Mijn mening: Je had beter een hobbelpaard kunnen aanschaffen, want je hebt echt 0 kennis van zaken...zoveel topics met onkunde en onwetendheid :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:34

listiglistje schreef:
Meis weer een topic.....de oorzaak snap je toch zelf ook wel, lees je in in paardengedrag!

Mijn mening: Je had beter een hobbelpaard kunnen aanschaffen, want je hebt echt 0 kennis van zaken...zoveel topics met onkunde en onwetendheid :o

Dit dus

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:23

Ga grondwerklessen nemen. Niet alleen met je jonkie maar ook met die haf. Zolang jij van hem geen respect kan opeisen kan jij ook je jonkie niet tegen hem beschermen, en dat is wel je taak als leider zodra jij hem leidt. Waarom zou hij anders naar je toe gaan?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:31

Dit gaat nog een (groot) probleem worden

Deze haf is gewoon de baas over jou ''veulen'' en toont zeer normaal kudde gedrag :j
Alleen jij bent in dit geval fout jij staat niet boven aan in de rang als mens zijnde

Als ik mijn paarden weg jaag moeten ze ook per direct weg gaan of dit nu paard A,B of C is 2 of 22 of 33 jaar oud ze hebben gewoon naar mij te luisteren hengst,merrie of ruin maakt geen drol uit

Dus lees je in in paarden gedrag en anders zou ik als de wiede weer de dierenarts bellen en een afspraak maken voor een castratie want als nu al een haflinger ruin over je heen loopt gaat die hengst dat over een tijdje zeer zeker doen
Niet iedereen is ervoor geschikt om met hengsten te werken en in dit opzicht jij dus ook niet...\

Verder ga ik mee in eerder omschreven dingen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:45

JIJ hoort de beslissen wie er in jouw persoonlijke ruimte mag komen, niet het paard. Als je een zweep nodig hebt dien je die dus altijd bij je te hebben. Weglopen om hem te halen is nutteloos, dan ben je te laat met corrigeren.
Paard dat dreigt hoort niet zo dicht bij je te mogen komen dat hij je raken kan. Als hij met dezelfde uitdrukking terug komt ben je niet zeker genoeg geweest om hem te laten nadenken over een andere manier om wel bij je te mogen zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:57

.....en als de haf de kuddeleider is, is het zijn taak om jou te screenen.
Ook al vind jij dat je hoger in rang bent: je bent er niet de hele dag, de haf wel.
En is het van jou beleefd gedrag om hem eerst te begroeten. (Uiteraard kun je de haf uitdagen door onbeleefd te zijn - maar dan heb je je te verhouden tot een boze kuddeleider.)
Mijn gok is dat de dieren weinig snappen van jouw gedrag.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:06

listiglistje schreef:

_/-\o_

Kom op, je hebt elke week wel een topic met nieuw drama, zie je nu echt niet dat dit de hele verkeerde kant op gaat? Iedereen geeft goedbedoelde adviezen maar jij wilt het allemaal toch niet horen of hebt er wel een weerwoord op.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:13

Kan je trouwens niet gewoon een advertentie plaatsen op de bokt markt of marktplaats dat je plek hebt voor een jong paard/pony tot 3 jaar oud? Genoeg mensen die een plekje zoeken voor een jong paard in een weide. En daar zitten ze meestal ook graag even voor in de auto.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:17

Belgie is hier niet zover vandaan en wij hebben plek over en hier staan de paarden zoveel mogelijk in het land en hebben zeer veel ervaring met paarden en hengsten

Maar als ts nergens voor open staat tja...

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:30

Een paard moet net als een mens de taal leren.. Dus Harley moet ook paardentaal leren...
Hij heeft een tijdje alleen gestaan zoals ik begrijp dus hij moet nog een hoop paardentaal leren.. Paarden leren van elkaar en als hij niet genoeg respect naar jou oudere ruinen toont brengen zij hem dit bij.. Dit gaat eerst op een wat hardere manier en zodra Harley respect gaat tonen word dit steeds minder.

Omdat jou ruinen hem nu moeten opvoeden willen ze respect van Harley,.. Dus als zei komen moet hij aan de kant , de oudste zijn immers de baas .
Dus als Harley bij jou staat en je ruin komt gaat Harley weg wat heel goed is en hoort! Voor jou lijkt dit zielig maar zo gaat dat bij paarden.

Eigenlijk hoor jij boven je ruinen te staan dus ipv dat jou haflinger jou wegjaagt hoort hij ook respect voor jou te hebben en dus niet met zijn oren plat in zijn nek jou weg te jagen maar op gepaste afstand van jou te wachten tot jij hem bij je roept.
Voor een paard gaan staan en boos kijken en stampvoeten dat snapt hij niet ...
Paarden praten met hun oren, neus, hoofd en lichaamshouding.. Wij kijken boos met ons gezicht , wij hebben geen oren die we plat in onze nek kunnen leggen dus jou boos kijken maakt geen indruk op je paard.

Google eens op grondwerk les en kijk of er iemand in jou buurt les geeft zodat iemand jou kan helpen, een hengst voed je niet zo even op, zeker niet als hij straks 3 is zal zijn karakter veranderen, het is belangrijk dat hij het nu goed leert, als je zegt dat hij respect voor je heeft kon je het zeker aan je haflinger geleerd hebben en omdat je zelf aangeeft dat hij het zelfs niet heeft zou ik een paar keer les nemen! Hier word je zelf alleen maar wijzer van en heb je een hoop profijt bij met de opvoeding van je hengst!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 07:07

Als eerste is het niet mijn haflinger. Daarnaast is de haflinger niet de kudde leider, dat is de fjord. De fjord komt echter pas wanneer de haf en Harley te lang bij mij blijven staan.
De haf is niet altijd zo "agressief" maar in de winter toch wel vaker. Want op de foto's kun je ook zien dat de haflinger daar wel gewoon bij mij blijft staan zonder me te verjagen.

Grondwerklessen ben ik al een poosje aan het zoeken maar vind in de buurt van de paarden niks. Heb geen trailer. Kan wel ene huren maar dan moet ik alle 3 de paarden meenemen. De fjord kan niet meer zonder de haflinger. Ze gaan dan beiden liggen roepen. De fjord gaat zich opjagen en blijft aan de draad heen en weer lopen. Lijkt me niet gezond voor een paard van +35 jaar

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 07:16

Moet eerlijk zijn dat je het niet zo goed voor elkaar hebt. Je hebt al heel wat problemen ondervonden. Wel goed dat je om advies vraagt, maar zoveel? Het toont onkunde. Wat wil je uiteindelijk doen met Harley? Het is een kleine pony..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 07:32

Harley zal op de leeftijd van 3 en half / 4 jaar beleerd worden. Hiervoor ga ik de hulp vragen van iemand in de buurt. Via kapaza heb ik al meerdere mensen gevonden die zich aanbieden daarvoor en die in de buurt zitten.
Als hij beleerd is ga ik de beste zadelmaker van België laten komen Marc villeyn is dat geloof ik. Om een gepast zadel te hebben.

Daarnaast twijfel ik nog of ik hem ook voor de kar wil beleren.
Harley zal een kleine D pony worden. Ideale grootte voor mij.
Ben een tengere vrouw van 1m60 en 53 kg met korte benen. Mijn zusje is even groot maar heeft langere benen.

Ik doe niet aan wedstrijden maar rijd recreatief in bossen en over straat.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 07:54

Ik heb altijd geleerd dat de dominante paarden boven jong grut staat en altijd gehoord dat t nooit goed is om de kudde uit elkaar te trekken door er 1 weg te halen en later weer erbij te voegen.

Voor wat ik weer moet er dan telkens opnieuw de hiërarchie bepaald worden.

Ik ken stallen waar je paard overdags buiten staat en niet de wei uit mag. Pas als ze savonda binnen komen kun je gaan rijden (om dit soort dingen te voorkomen) Alles er uit. Alles er in. Geen gedoe tussendoor.

Don't shoot the messenger ik denk alleen maar mee :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 10:04

S_en_Z schreef:
Ik heb altijd geleerd dat de dominante paarden boven jong grut staat en altijd gehoord dat t nooit goed is om de kudde uit elkaar te trekken door er 1 weg te halen en later weer erbij te voegen.

Voor wat ik weer moet er dan telkens opnieuw de hiërarchie bepaald worden.

Ik ken stallen waar je paard overdags buiten staat en niet de wei uit mag. Pas als ze savonda binnen komen kun je gaan rijden (om dit soort dingen te voorkomen) Alles er uit. Alles er in. Geen gedoe tussendoor.

Don't shoot the messenger ik denk alleen maar mee :)

Over dat eerste dat wist ik al wel. Daarom ben ik van mening dat ik Harley niet meer wil weghalen. In mijn buurt ken ik ook geen goede stallen. En zeker nu ook het rhino virus de ronde doet. De manege in alken wat voor mij 10 min rijden is, is door dat virus gesloten omdat er een paard gestorven is daaraan.

Ik wil nu zeker niet dat mijn paard met veel vreemde paarden in contact komt.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:03

Ben het niet helemaal eens met het kudde verhaal. Een jong paard moet ook leren om uit de groep te zijn, en ook dat misschien één van zijn vriendjes even weg is. Dit gaat tenslotte later ook zo. Juist door hem daar op jonge leeftijd aan te wennen voorkom je problemen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:42

silversomali schreef:
Ben het niet helemaal eens met het kudde verhaal. Een jong paard moet ook leren om uit de groep te zijn, en ook dat misschien één van zijn vriendjes even weg is. Dit gaat tenslotte later ook zo. Juist door hem daar op jonge leeftijd aan te wennen voorkom je problemen.

Weet niet of je op mij doelde. Hier worden de kuddes uit elkaar getrokken en zijn ze ook "alleen". Tot ze weer de wei op
mogen.

En een paard alleen nemen kun je ook doen door de anderen ook apart te zetten. ipv ruzie maken om hetzelfde stukje. (Denk aan uurtje in schuilstal zetten ipv op de wei. En dan tegelijk weer de wei op als je klaar bent)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:52

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Je moet je paard toch uit de groep kunnen halen om buiten te rijden/wandelen, poetsen e.d.?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:56

Dat wij dat als mens willen en dat veel dieren t redelijk toestaan betekent niet dat t voor een paard "normaal" instinctief gedrag is.

Als ik mn paard uit de groep haalde bleef ze daarna binnen tot de volgende dag dat ze weer met zn allen in 1x naar buiten gingen.

Zo beperk je t territoriale gedrag van 3x per dag naar 1x per dag/week.

Maar ik probeer niemand van mijn mening te overtuigen hoor. Vertel alleen hoe ik t zie :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:57

Een stomp verkopen dat vind je zielig en een zweep ligt er niet, die neem je dan toch mee als je naar de paarden gaat. Het jonge paard verkopen, probleem opgelost dit gaat fout.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:12

marleen_usar schreef:
Een stomp verkopen dat vind je zielig en een zweep ligt er niet, die neem je dan toch mee als je naar de paarden gaat. Het jonge paard verkopen, probleem opgelost dit gaat fout.

Aan voorgaande reacties heb ik veel meer dan aan deze hoor.
Probeer Astra maar eens een stomp te verkopen als hij met zijn kont naar je toe staat. Gegarandeerd krijg je dan een schop. En de zweep heb ik niet bij als ik gewoon even dag wil zeggen tegen de paarden of de wei in kom om de Wei of schuilstal uit te mesten

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:40

S_en_Z schreef:
Dat wij dat als mens willen en dat veel dieren t redelijk toestaan betekent niet dat t voor een paard "normaal" instinctief gedrag is.

Als ik mn paard uit de groep haalde bleef ze daarna binnen tot de volgende dag dat ze weer met zn allen in 1x naar buiten gingen.

Zo beperk je t territoriale gedrag van 3x per dag naar 1x per dag/week.

Maar ik probeer niemand van mijn mening te overtuigen hoor. Vertel alleen hoe ik t zie :)

Ah oke. Maar dat is in veel gevallen niet haalbaar. Als ik 's ochtends naar stal ga ga ik niet mijn paard tot de volgende dag binnen laten staan. De kudde moet er gewoon aan wennen dat er af en toe eentje weg gaat en enkele uurtjes later weer terug. Begrijp dat dat misschien tegen het instinct gaat, maar dat is met rijden ook zo ;)

TS, je moet het paard voor zijn. Tegen de tijd dat hij met zijn kont naar je toe staat ben je al veel te laat. Mocht je niet in de gelegenheid zijn om grondwerkles te nemen, kijk dan in ieder geval wat filmpjes over leiderschap op youtube oid

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:49

Dan moet je zelf wat consequenter zijn en wel altijd een zweep gaan meenemen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:31

Zweep kan je daar toch achterlaten.