paardenvrachtwagen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:14

denice schreef:
Daar dachten we ook aan, maar we wonen echt centrum denhaag dus bijna niet te parkeren, het is hier altijd al een gevecht..

Laat je die pick-up op stal staan en voor in de stad koop je het allergoedkoopste koekblik wat je vinden kunt?

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:06


ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:41

Rex_Rolfo schreef:
bumblebijtje schreef:
Hoe moeilijk is het eigenlijk om je c te halen in nl. En wat zijn daarvan de kosten waar je rekening mee moet houden....

ikke @ [TAO] 2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

:D :D

Ik heb deze week besloten te gaan kijken of het de moeite waard is om de 608 weer op de weg te krijgen. Ik heb intussen ook wat info over succesvolle motorwissels (richting 110 - 120pk) en als ik dat voor elkaar krijg, is die oude 608 eigenlijk een prima ding.

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Re: paardenvrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:12

Past er niet een moderne common rail zespits diesel in die Volvo van je? PK'tje of 150-180 minimaal :D

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:18

Rex_Rolfo schreef:
Past er niet een moderne common rail zespits diesel in die Volvo van je? PK'tje of 150-180 minimaal :D

Nee joh, ik heb maar zo'n 4-pitter Düsseldorfer 3,7ltr 80pk. OM314 blok. Mercedes dus :D
Maar de 4-pitter uit z'n opvolger schijnt wel te passen en dan ga je richting 110 - 120pk en dat is voor een bak van 5600kg TMM wel voldoende.

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:48

Mijn motor met een TMM van rond de 400 kg heeft 110-120 pk. Dat is voldoende, maar meer is niet erg hoor }>

Vond zo in de gauwigheid alleen een Volvo FL 608. Even bij de moffen oosterburen spieken naar die andere dan. Was even lastig googelen want dan komen vooral speculaties over een opvolger van de Peugeot 607 boven drijven.

[/off-topic ;) ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:56


Dannon

Berichten: 391
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:03

Even een gedachte:

Ik overweeg ook een B paardenvrachtwagen vanwege het mennen. *MAAR!* Daar is het idee om paard in de bus te hebben staan... en de menwagen er achter op een aanhanger er achter. :)

Ik heb namelijk mijn e-bewijs. Geen zin om met een grote pickup/bus te moeten rijden met daar de menwagen in, en dan de trailer er nog achter. Duur, groot, etc.

Terwijl je nu als je niet gaat mennen gewoon met je paard op pad kan alsnog. En een normale aanhanger een stuk lichter en goedkoper is dan een hele trailer. Of nu ja, mn menwagen kan ik alsnog gewoon in mn 1.5 paards trailer er achter hangen :P Menwagen op een aanhanger is ook een stuk lichter om ergens achter te hebben, dan een volle paardentrailer of koetstrailer.

Misschien ben ik gek hoor... maar dit is de oplossing waar ik voor ga. Zodra ik gespaard heb :')

EDIT: Oh ja. En inderdaad, gewicht is bij die b-busjes het grootste probleem. Maar zodra je de menwagen er achter hangt, gaat dat op het gewicht van trekken... en houd je het laadvermogen van je busje om veilig je paard mee te nemen. :)

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:08

Dannon schreef:
Even een gedachte:

Ik overweeg ook een B paardenvrachtwagen vanwege het mennen. *MAAR!* Daar is het idee om paard in de bus te hebben staan... en de menwagen er achter op een aanhanger er achter. :)

Ik heb namelijk mijn e-bewijs. Geen zin om met een grote pickup/bus te moeten rijden met daar de menwagen in, en dan de trailer er nog achter. Duur, groot, etc.

Terwijl je nu als je niet gaat mennen gewoon met je paard op pad kan alsnog. En een normale aanhanger een stuk lichter en goedkoper is dan een hele trailer. Of nu ja, mn menwagen kan ik alsnog gewoon in mn 1.5 paards trailer er achter hangen :P Menwagen op een aanhanger is ook een stuk lichter om ergens achter te hebben, dan een volle paardentrailer of koetstrailer.

Misschien ben ik gek hoor... maar dit is de oplossing waar ik voor ga. Zodra ik gespaard heb :')

EDIT: Oh ja. En inderdaad, gewicht is bij die b-busjes het grootste probleem. Maar zodra je de menwagen er achter hangt, gaat dat op het gewicht van trekken... en houd je het laadvermogen van je busje om veilig je paard mee te nemen. :)

Je hebt maar 1100kg netto laadvermogen. Zelfs zonder menwagen moet je een niet al te groot paard hebben, anders komt het niet uit. ALLES wat je meeneemt, stop je in die bus. Weeg je tuig, hooinet, volle brandstoftank, paard en jezelf eens; ik denk dat je gaat schrikken waar je uit komt.
Leer mij paardenvolk kennen, die pleuren alles maar in hun auto, alsof er geen max laadvermogen bestaat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 60202
Geregistreerd: 24-02-04

Re: paardenvrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:14

Het voordeel aan een C rijbewijs is niet alleen dat een vrachtwagen volgens mij veel makkelijker is met de paarden (ruimte) maar dat het ook leuk op je cv staat. Het halen vond ik niet zo heel makkelijk maar je kan beter je C halen en dat je daadwerkeliijk leert rijden met zo'n ding, dan een B vrachtwagen nemen en er maar van uit gaan dat het goed komt imo.

Dannon

Berichten: 391
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:15

ikke schreef:
Dannon schreef:
...

Je hebt maar 1100kg netto laadvermogen. Zelfs zonder menwagen moet je een niet al te groot paard hebben, anders komt het niet uit. ALLES wat je meeneemt, stop je in die bus. Weeg je tuig, hooinet, volle brandstoftank, paard en jezelf eens; ik denk dat je gaat schrikken waar je uit komt.
Leer mij paardenvolk kennen, die pleuren alles maar in hun auto, alsof er geen max laadvermogen bestaat.


Ja, okay, je moet nog steeds nadenken :P Bedoeling hier is om met een D-pony op pad te gaan, wat natuurlijk al scheelt. En met een trailer er achter is het prachtig wat je /daar/ allemaal in kan vervoeren alsnog... droog en wel :)

Maar okay, dat ben ik. Ik ben misschien geen typisch paardenvolk xD

BigOne
Berichten: 42555
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paardenvrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:56

Als je wekelijks meerdere keren op pad gaat met twee paarden is een vrachtwagentje misschien aantrekkelijk. Maar in jouw situatie zou ik een degelijke trekauto en een tweepaardstrailer met een voorstuk voor je menwagen nemen. De trekauto hoeft echt geen lompe te zijn. Verdiep je er even in en dan loop je echt wel tegen iets aan dat binnen je budget past.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:31

denice schreef:
Daar dachten we ook aan, maar we wonen echt centrum denhaag dus bijna niet te parkeren, het is hier altijd al een gevecht..

http://www.bokt.nl/markt/ad/327558/ivec ... -apk-nieuw
Met deze maak je nog een schijn van kans. Wel op de weegbrug zetten voor aankoop want de wagen is niet omgekeurd volgens de RDW. Bak mag wel 3 ton aan de haak hebben, volgens diezelfde RDW!!

speurneusc

Berichten: 5911
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:06


ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:55

speurneusc schreef:
http://link.marktplaats.nl/m902017490 trailer erachter en klaar, evt dagelijks gebruik ook nog te doen als je de menwagen kan stallen

Importbak, diesel, dus geen gebruik van de overgangsregeling. Even goed nakijken op technische staat!
Wordt waarschijnlijk aangeboden vanwege het vervallen van de old-timer regeling. Check kenteken even op http://www.rdw.nl
De turbo-versie (deze dus) heeft wel wat power al houdt het nog steeds niet over.

Ayasha
Blogger

Berichten: 60202
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:57

ikke schreef:
speurneusc schreef:
http://link.marktplaats.nl/m902017490 trailer erachter en klaar, evt dagelijks gebruik ook nog te doen als je de menwagen kan stallen

Importbak, diesel, dus geen gebruik van de overgangsregeling. Even goed nakijken op technische staat!
Wordt waarschijnlijk aangeboden vanwege het vervallen van de old-timer regeling. Check kenteken even op http://www.rdw.nl
De tubro-versie (deze dus) heeft wel wat power al houdt het nog steeds niet over.

Lijkt me hoogstongemakkelijk dat ding... Dan moet je dus steeds eerst de trailer af hangen om aan de menwagen te komen..

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:10

Ayasha schreef:
ikke schreef:
Importbak, diesel, dus geen gebruik van de overgangsregeling. Even goed nakijken op technische staat!
Wordt waarschijnlijk aangeboden vanwege het vervallen van de old-timer regeling. Check kenteken even op http://www.rdw.nl
De tubro-versie (deze dus) heeft wel wat power al houdt het nog steeds niet over.

Lijkt me hoogstongemakkelijk dat ding... Dan moet je dus steeds eerst de trailer af hangen om aan de menwagen te komen..

Vanaf de zijkant laden en lossen :)*

edit: heb kenteken gecheckt. Wagen is inderdaad van net voor de afschaffing en deze verkoper heeft 'm eind 2013 gekocht.
LET OP!!! De wagen mag maar 600kg trekken!! Een geremd trekgewicht is niet geregistreerd!! Die wagen mag dus helemaal geen trailer trekken!!
Check dus even bij de RDW of je dat er nog bij kunt krijgen en maak het tot een koopontbindende voorwaarde als het toch niet lukt!!

bumblebijtje

Berichten: 187
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: steenbergen

Re: paardenvrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:46

Ik zit er ook over te denken om een B vrachtwagentje te nemen.
Die nieuwe lijken toch wel een 1000 kilo te kunnen vervoeren. en ik kan de tussen schotten eruit halen of laten halen die heb ik toch niet elke keer nodig paardje is groot van zichzelf....
dat zal geen 500 kilo schelen maar wss wel net genoeg voor zadel om mee te mogen.

En kan ik ook met paardlief naar het bos toe oid.
dilemma wat ik er nog bij heb is het C-rijbewijs daarvan snap ik nu nog weinig.
want dat moet je elke 5 jaar opnieuw halen? dat lijtk me dan wel weer een beetje een euh duure hobby alleen omdt ik in mn wagentje paardlief wil vervoeren....

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:57

bumblebijtje schreef:
het C-rijbewijs daarvan snap ik nu nog weinig.
want dat moet je elke 5 jaar opnieuw halen?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -ce-en-c1e

Elke 5 jaar verlengen, itt de 10 jaar van een A of B rijbewijs. Verschil is wel dat voor de C rijbewijzen (dus ook C1) bij elke verlenging een medische keuring nodig is.

bumblebijtje

Berichten: 187
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: steenbergen

Re: paardenvrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:39

en das dan elke 5 jaar die 2 theorie examens en praktijkexamen of alleen tehorie en de medische keuring?

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Re: paardenvrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:56

Dat kan je het beste op bovengenoemde site opzoeken, dan zit je bij de bron. Zover ik weet hoef je voor het verlengen van C1 net als bij verlengen van A en/of B geen theorie of praktijkexamen te doen. Dat is dacht ik alleen als je met de zware vragwaggels wilt rijden (chauffeursdiploma enz nodig)

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:35

Rex_Rolfo schreef:
Dat kan je het beste op bovengenoemde site opzoeken, dan zit je bij de bron. Zover ik weet hoef je voor het verlengen van C1 net als bij verlengen van A en/of B geen theorie of praktijkexamen te doen. Dat is dacht ik alleen als je met de zware vragwaggels wilt rijden (chauffeursdiploma enz nodig)

En dat dan alleen als je dat NIET voor prive (non-commercieel) vervoer doet.

Voor zover ik weet moet je wel je chauffeursdiploma hebben boven 7500kg TMM maar hoef je als particulier niet de verplichte jaarlijkse opleidingsuren te doen.
En denk erom, als iemand een bijdrage betaald om mee te mogen rijden, kan dat al als commercieel vervoer gezien worden! Let dus goed op wat je doet!

bumblebijtje

Berichten: 187
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:38

nou ok ik geef toe paard weegt echt wel 1000 kilo + maar ik hoop toch echt wel dat het heel hndeltje onder de 7500 kilo moet kunnen blijven........ of is da naif gedacht.

geen idee op vrachtwagen rijden is een ding je diploma/rijbewijs er voor halen is weer iets heeeeel anders.
maakt het dus wel vrij lastig als ej er geld voor vraagt om ergens heen te rijden voor een ander......

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:28

bumblebijtje schreef:
nou ok ik geef toe paard weegt echt wel 1000 kilo + maar ik hoop toch echt wel dat het heel hndeltje onder de 7500 kilo moet kunnen blijven........ of is da naif gedacht.

geen idee op vrachtwagen rijden is een ding je diploma/rijbewijs er voor halen is weer iets heeeeel anders.
maakt het dus wel vrij lastig als ej er geld voor vraagt om ergens heen te rijden voor een ander......

Ik heb 1800kg laadvermogen op 5600kg TMM. Beetje kritisch naar de auto kijken haalt daar nog zo'n 400kg vanaf (auto is nogal lomp opgebouwd). Zou dus probleemloos moeten kunnen.

Ik vraag nooit geld van meerijders. Ik laat ze een tank brandstof afrekenen, het eten en drinken voor onderweg betalen of zoiets. Beetje creatief invullen.
Het staat zo ook in verzekeringspolissen: het vervoer van goederen voor derden als vriendendienst. Dat mag namelijk wel, ook van de wetgever.

truselientje
Berichten: 966
Geregistreerd: 23-12-07

Re: paardenvrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:09

Wij zijn overgestapt van een B-rijbewijs wagen naar een echte vrachtwagen. Eerst de vrachtwagen gekocht en daarna gekeken naar het rijbewijs (mijn man had wel alles). Ik heb nu een vrachtwagen tot 9000 kg en heb daarvoor mijn C-rijbewijs gehaald. Ik heb geen chauffeursdiploma nodig en geen code 95 regeltjes dus. Ik moet elke 5 jaar verlengen; enige wat ik dan moet doen, is mij medisch laten keuren en indien alles goed is, wordt mijn rijbewijs weer 5 jaar verlengd.
Waar dat idee weg komt dat je opnieuw je theorie moet halen? Daar hebben ze het af en toe wel over, maar dit is niet doorgevoerd.
Het chauffeursdiploma is alleen nodig als je als beroepschauffeur aan de slag gaat. Als je dat hebt, moet je ook elke 5 jaar voldoen aan de code 95 en dus een aantal uren bijscholing volgen. Totaal onnodig als je je eigen ponys wilt vervoeren.

Ik had met mijn b-bakje weinig laadvermogen, echter wel genoeg voor die ene A-welsh die er in stond. Maar achteraf had ik veel eerder een vrachtwagen willen hebben, nooit geen gedoe met laadvermogen en een heel groot verschil in wegenbelasting.