Sensibel paard raakt erg in paniek met vaststaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:18

MelissaV schreef:
Toothless schreef:
Die van mij is ook als de dood om vast te staan, mijn oplossing: Kruiwagen met hooi erin, onder de paal zetten bij de poetsplaats, touw om de paal heen en klaar is kees! Sommige paardjes kunnen er gewoon niet tegen om vast te staan.

Als ze omkoopbaar is met eten zal het haar ook wel gerust stellen denk ik, zo is het bij mijn verzorgpony ook. Ik heb gewoon een kruiwagen vol met hooi eronder gezet, kon een halfuur wegblijven en hij stond nogsteeds gezellig te eten!

Daar ben ik niet voor, wat als je een keer geen hooi voor handen hebt. Dan heb je een gigantisch probleem. Als je je paard leert wijken voor druk en ze bindt met een aussie tie ring kan ieder paard leren vast staan. Het is een kwestie van tijd en geduld

Wat een handig systeem!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:21

Citaat:
Daar ben ik niet voor, wat als je een keer geen hooi voor handen hebt. Dan heb je een gigantisch probleem. Als je je paard leert wijken voor druk en ze bindt met een aussie tie ring kan ieder paard leren vast staan. Het is een kwestie van tijd en geduld

Citaat:
Wat een handig systeem!

Heel handig systeem. Die van mij was ook zo'n panisch geval, op de poetsplaats liep ze achteruit en zodra er druk kwam gaf ze 1 harde snok en trok alles kapot. Sinds we wat grondwerk hebben gedaan en ze wat meer gewend is aan druk achter de oren en daar op heeft leren reageren op een positieve manier, kan ze gewoon gebonden staan. En dat is precies wat deze aussie tie ring ook leert aan je paard.
https://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE even een filmpje er bij gezet :)

Eilatan

Re: Sensibel paard raakt erg in paniek met vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:39

Ik zou inderdaad er wel aan werken, paard wijkt dus gewoon niet voor druk (achter de oren).

Al die halfbakken systemen van los 'vast' maken wordt het paard alleen maar constant beloont voor het slechte gedrag? Als ik panikeer: dan gaat druk weg. Nee fout! Druk zou alleen weg moeten gaan als ze rustig staan!

Moet ergens of in 't begin al helemaal verkeerd aangepakt zijn of het dier heeft een trauma, want je kan een veulen al leren wijken voor druk op een hele natuurlijke en speelse manier....

Maar goed, het moet ook voorzichtig aangepakt worden, want je wilt idd niet dat het dier zich bezeerd. Maar ga niet half vast zetten of gewoon vast zetten zolang je weet dat het dier zich losrukt, daarmee leert hij alleen maar averechts..

Finleyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:19

Ik had een paniek haak gekocht en haar daar aan vastgezet en die ging helemaal niet open
Toen ze ging hangen en stijgeren. ik kon haar nog maar net optijd los maken,maar ik durf haar gewoon Niet meer Vast te zetten aan iets omdat ik bang ben dat het dan helemaal mis gaat met alle gevolgen van dien
Als ik al iets bij haar uit de buurt ben om een borstel te pakken uit de kast. dan raakt ze helemaal in Paniek dan wil ze altijd mee lopen en dan is het ook goed en dan gaat dat paniekerige weg
Ik heb niet de mogelijkheid om haar aan twee touwen vast te zetten wij hebben alleen ringen aan de Muur zitten om de paarden aan vast te zetten

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:31

Finleyz schreef:
Ik had een paniek haak gekocht en haar daar aan vastgezet en die ging helemaal niet open
Toen ze ging hangen en stijgeren. ik kon haar nog maar net optijd los maken,maar ik durf haar gewoon Niet meer Vast te zetten aan iets omdat ik bang ben dat het dan helemaal mis gaat met alle gevolgen van dien
Als ik al iets bij haar uit de buurt ben om een borstel te pakken uit de kast. dan raakt ze helemaal in Paniek dan wil ze altijd mee lopen en dan is het ook goed en dan gaat dat paniekerige weg
Ik heb niet de mogelijkheid om haar aan twee touwen vast te zetten wij hebben alleen ringen aan de Muur zitten om de paarden aan vast te zetten

Daarom is een aussie tie ring nou zo handig, ze kunnen er niet hard in hangen dus ze kunnen ook niks in hun lijf kapot trekken. Bekijk de filmpjes maar eens op youtube.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:34

Mijn paard raakt in paniek als ze het idee heeft dat ze vast zit als er iets gebeurt. Ik heb een soort bandje van klittenband waar ik haar aan vast zet. Als ze schrikt, schiet het los. Het gaat bij haar puur om het idee dat ze los moet kunnen komen en het probleem is hiermee opgelost. Ze maakt er geen misbruik van en staat nu braaf vast. Ik laat haar overigens ook vaak los staan. Bij de hoefsmid staat ze bijvoorbeeld altijd los omdat ze anders in de stress raakt. Misschien werkt dat ook voor jou? Los staan kan je overigens oefenen door je paard heel consequent op zijn plek terug te zetten als hij wegloopt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:45

Die van mij houdt gewoon niet van vaststaan. Dan gaat ze draaien, klieren en maakt het touw los. Daar waar het niet anders ging deed ik een longeerlijn aan het halster en die dan door de ring. Zelf het uiteinde vasthouden en wanneer nodig laten vieren. Waar ik nu sta kan ze perfect losstaan en dat doet ze ook braaf. Heb nog wel eens geprobeerd om haar vast te zetten en dan wordt ze gelijk onrustig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:47

MelissaV schreef:
Finleyz schreef:

Daarom is een aussie tie ring nou zo handig, ze kunnen er niet hard in hangen dus ze kunnen ook niks in hun lijf kapot trekken. Bekijk de filmpjes maar eens op youtube.

Ik vind misschien niet de juiste filmpjes maar in die wat ik vind kan ik niet precies ontdekken hoe het voorkomt dat ze gaan hangen?

Heb hier een neuroot die buiten niet graag vast staat. Zo lang ik er bij ben geen probleem maar oh wee als ik "uit het zicht" ga voor 3 seconden. Ook als ie schrikt of zijn hoofd omhoog gooit en de druk voelt panikeert ie (hij's beetje overgevoelig.)
Hij kan thans in principe wel vast staan want in de trailer of als ik er bij ben doet ie niet moeilijk. :+ Nu kan ie ook perfect los "stilstaan" dus meestal "parkeer" ik hem gewoon -omdat ik te lui ben om een touw te pakken :o - maar toch ben ik wel benieuwd naar de werking als ik hem zo het hangen kan af leren. :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:51

Als je echt niets wilt proberen met het vastzetten, zul je aan de slag moeten gaan met het los stilstaan. Oftewel, heel consequent elke keer dat ze aan de wandel gaat, haar weer net zoveel stapjes achteruit laten gaan. En een stilstaan commando, als ho, eraan koppelen. Ik zou beginnen met dit in de bak oefenen. Haar laten staan, steeds wat verder weg lopen (voor als je op de poetsplaats borstels oid moet pakken), en als ze aan de wandel gaat direct 'ho' zeggen, als ze stilstaat gelijk belonen. En iets als terug/back leren, dat ze ook weer op de plek komt te staan waar ze hoort te staan. Dit zal natuurlijk niet gelijk soepel gaan, maar als je het vaak genoeg herhaalt zal ze het vanzelf wel begrijpen. :)

Mijn verzorgpony kan ook niet vaststaan, en staat dus altijd los met het halstertouw over haar hals heen. Af en toe zet ze ook weleens wat stapjes, of als ik te lang uit het zicht blijf gaat ze weleens aan de wandel, dan zeg ik 'ho' en leid ik haar terug naar waar ze stond. Werkt prima.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:54

Goof schreef:
suggie schreef:
Mijn vorige stalhouder heeft vroeger bij een paard wat dat probleem ook had, dat paard met een koeienband en een dik sisal touw aan een dikke boom vastgezet. Zei dat ze een medaille zou krijgen als ze los kwam. Ze heeft 1 keer gehangen, daarna nooit meer. Van daaruit gaan leren om ook het halster vast te zetten. Probleem opgelost.

Als je paard nou loopt te galbakken kan ik er nog inkomen dat je dit verzint, maar dan alsnog vind ik het echt heel paardonvriendelijk en cru.

Ik had er ook 1 die bij druk achter de oren compleet in paniek raakte, die kon dus ook niet vaststaan. Ik sloeg het touw meestal om een paal zonder het vast te knopen. Ze kon het dan alsnog lostrekken, maar dan bleef ze braaf op haar plek staan.

Zo gebeurde het vroeger heel erg vaak. Ook met zadel er op vastknopen aan een zware paal.

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:07

Wat gebeurt er als je eerst het touw vast maakt (zonder dat het aan het halster zit) pas daarna je paard eraan vast zet? (Desnoods eerst touw los door de ring en dan vastklikken aan het halster).

Kijk overigens goed uit. 3 weken geleden heb ik heel veel mazzel gehad. Ik had m'n paard vastgezet aan een vaste ketting aan de muur. Stom. Doe ik normaal nooit, maar ik moest even ergens anders poetsen omdat de gang te druk was. Paard schrikt van de hagel op het dak, en gaat vol hangen in het halster. Ik sta d'r naast en het halster breekt. Daardoor is ze met haar hoofd tegen dat van mij geslagen en ben ik keihard met m'n gezicht op een betonnen muur geklapt en kon ik met zo'n mooie gele wagen naar het ziekenhuis. -O- 2 weken met een hersenschudding en een kapotte neus thuis gezeten en nu kan ik maar een paar uurtjes per dag werken en paardrijden heb ik al ruim 3 weken niet gedaan.

Dus wat je ook doet: pas op jezelf en je paard. Dat is belangrijker dan vaststaand kunnen poetsen. Als dat niet lukt zijn er zat andere opties, zoals leren stilstaan, een langer halstertouw zodat je de achterhand kan poetsen als je haar vast hebt (bedrijfjes die touwhalsters maken, maken vaak halstertouwen en je zal daar misschien wel een extra lange kunnen bestellen) of poetsen in een box. Overigens zijn er ook veiligheidshalsters die breken als een paard gaat hangen: http://www.reitsportpferdundspass.com/nl/Veiligheidshalster. En we hebben iemand op stal die de paarden met een halsband vastzet. Geen idee of ieder paard dat accepteert, maar als je paard bang is voor de druk achter haar oren werkt het misschien. (Hoewel hangen in een halsband me net zo gevaarlijk lijkt als in een halster).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:13

suggie schreef:
Mijn vorige stalhouder heeft vroeger bij een paard wat dat probleem ook had, dat paard met een koeienband en een dik sisal touw aan een dikke boom vastgezet. Zei dat ze een medaille zou krijgen als ze los kwam. Ze heeft 1 keer gehangen, daarna nooit meer. Van daaruit gaan leren om ook het halster vast te zetten. Probleem opgelost.

:o wat een nare methode.
Als een paard ECHT in paniek raakt, dan houden ze geen rekening meer met hun eigen veiligheid en kan je paard dus letterlijk zijn nek breken bij zoiets.
Dit zijn dingen die je moet oplossen vanuit vertrouwen, niet vanuit angst en dwang, al helemaal niet met een heel sensibel paard.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:24

Die van mij heb ik het geleerd door haar niet met haar neus naar de muur te zetten maar met de kont. Naar achter trekken werkt niet want daar staat dan de muur. Naar voren voelt ze druk van het halstertouw en als het gied is snapt ze dat van aan de hand wandelen.
Langzaam eens samen met haar een uur voor een muur gestaan (kletsen met stalgenoot) en haar zelf vast gehouden terwijl ik met de ring speel.
Inmiddels staat ze overal zonde problemen.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:31

Hier hebben we voor de jonge paarden ook zo'n dik onbreekbaar halster. In de meeste gevallen trekken ze hier 1x hard aan, zien dat het geen zin heeft, en proberen het dan ook nooit meer...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:43

Finleyz schreef:
De mijne is ook doodsbang met vaststaan en onzeker met vaststaan ik heb al veel geprobeerd maar ik zie geen mogelijkheden meer om er iets aan te kunnen veranderen
Ik wil haar best los laten staan die doe ik ook al omdat ze niet vast kan staan. alleen dat heen en weer lopen daar zou ik wel een oplossing voor willen. hoe span je dat touw precies voor de borst.

In welke omgeving woon je?
Hoe wordt het paard gehouden?
Hoe wordt het paard gevoerd en waar komt dat voer vandaan?
Hoe goed is je paard feitelijk opgevoed?

Je kunt altijd nog aan symptoombestrijding doen, maar ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat hier meer aan ten grondslag ligt.....

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:08

Een paard kan je ook goed leren stil te staan. Ik zet mijn paarden ook nooit vast met poetsen en opzadelen.

Als je haar op de plek hebt gezet waar je bv wil poetsen en ze loopt weg zeg je streng bv nee en zet haar weer terug. Dat herhaal je elke keer dat ze weg loopt. Blijft ze weglopen zal je duidelijker en strenger moeten worden. Ze hebben dan vrij snel door dat het niet de bedoeling is dat ze weglopen en blijven gewoon staan.

Ben ik klaar en wil ik dat ze juist meelopen geef ik dat ook duidelijk aan.

lot68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:12

ik heb ook wel eens gezien dat mensen een elastiek halstertouw hiervoor gebruikten. Kunnen ze wel gaan hangen, maar het touw geeft dan mee. Misschien is dat iets?

lot68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:14

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:19

Had dit precies zo met mijn jonge paard. Was kijkerig, vlug en sensibel. Resultaat met vastzetten: kop omhoog, oh ik voel wat, paniek, hangen, pang... en dat keer op keer, tot ze gewoon panisch werd zodra je het touw ergens omheen legde om vast te maken.
Heb haar dus geleerd om los te staan in de gang. Daar kwam de ontspanning in terug; ondanks dat ze kijkerig bleef, kwam er geen paniek meer en kon ze gewoon lekker stil blijven staan. En zelf was ik ook weer ontspannen en niet in afwachting tot het mis ging (dat gebeurt onbewust toch). Een jaar of twee later (had er zelf niet zoveel behoefte aan omdat het los goed ging maar toch handig om weer een keer te proberen) weer rustig op gebouwd met los touw door de ring vasthouden, hele losse knoop en na wat oefenen kon ze gewon vast staan en het touw 'tegenkomen' zonder in paniek te raken.
Mijn tip voor nu? Vergeet al die tips en manieren om haar vast te kunnen zetten (halsters, knopen etc), koop en lang touw (desnoods zelf vlechten van touw van de gamma of een longeerlijn door midden knippen), beloon haar bij het stil staan. Leg het touw over haar nek en als je aan de achterkant wil poetsen en bang bent er niet meer op tijd bij te kunnen, pak het dan in je hand en houdt het gewoon losjes vast. Daarna weer leren vast staan is in mijn ogen makkelijker en minder stressvol voor beiden dan nu per sé vast willen zetten.
Ik hoop dat je wat met de tips kan, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:26

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:21

Onze pony heeft de eerste twee jaar gewoon niet vast gestaan. Touw door een ring heen, los laten hangen. Of over de deur van de stal heen, los laten hangen. Ho, stilstaan. 100 keer herhalen. Dat werkte goed.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:31

De aussi tie ring is ideaal, ik vond hem alleen heel duur voor wat het was. Heb het nagemaakt van een simpel bitje
Heb hem nu los staan, 100 keer terug zetten en belonen zo stil staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:39

ik heb alleen de OP gelezen hoor, maar ik heb precies hetzelfde met mijn paard.

Ik los het op door haar een bak hooi voor d'r neus te zetten, meestal is ze hier wel druk mee en blijft netjes staan :D
Verder haal ik het halstertouw door een ring (of wikkel het touw een keer om de spijl van bv haar stal) en houd het uiteinde zelf vast. Je kunt dan meegeven als ze er aan trekt. (misschien zou een touw van elastiek dan ook een oplossing zijn maar dat weet ik niet, geen ervaring mee).

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:41

De mijne heb ik door die reden een jaar lang niet vasgezet, wel halster om en een pluk hooi erbij. in de loop van het jaar kreeg ze vertrouwen in mij en raakte ze bekent met haar omgeving waardoor ze vanzelf al een stuk kalmer werd. Op een gegeven moment heb ik haar vast kunnen zetten. Ze paniekte dan nog wel in het begin, maar ik kon haar gerust stellen doordat ze me vertrouwde. Nu begrijpt ze het vaststaan. Ze kan nog wel een schrikken en gaan hangen, maar "wijkt uiteindelijk voor de druk"

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:41

edit: Nevermind, TS is permanent geband :+