Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Aa63 schreef:Een terugkoopregeling houdt in dat de vorige eigenaar van het paard, het paard terug wil en kan kopen als de huidige eigenaar niet meer met het paard door wil of kan gaan. Dit kan alle redenen hebben, van medisch tot financieel.
Roxx schreef:Zo'n regeling stelt helemaal niets voor. Stel dat ik een paard koop met zo'n eerste recht van koop voor de huidige verkoper. Vervolgens wil ik volgend jaar van het paard af, maar ik wil eigenlijk niet dat hij naar de vorige eigenaar terug gaat. Dan vraag ik gewoon een idioot hoge prijs. Dan heeft die eerste eigenaar helemaal niets aan dat eerste recht van koop. Het heeft volgens mij dus helemaal geen zin om hier afspraken over te maken. Je kunt alleen vragen of ze jou zouden willen bellen als ze hem willen verkopen.
Eirikur schreef:Beiden zijn in dit soort situaties dus afhankelijk van elkaars welwillendheid, contractueel vastgelegde afspraken hieromtrent hebben geen juridische basis en worden derhalve door een rechter zonder pardon van tafel geveegd, als één van beiden op het moment suprème toch niet wil.
PureSylk schreef:Eirikur schreef:Beiden zijn in dit soort situaties dus afhankelijk van elkaars welwillendheid, contractueel vastgelegde afspraken hieromtrent hebben geen juridische basis en worden derhalve door een rechter zonder pardon van tafel geveegd, als één van beiden op het moment suprème toch niet wil.
Ik lees dit vaker hier op bokt, maar sprak laatst een advocaat in dierenrecht die me vertelde dat zo'n contract gewoon rechtsgeldig is en dus wél stand houdt voor de rechter.
Maar waarom iedereen dan altijd lijkt te denken dat dat niet zo is?
Roxx schreef:Vastleggen tegen een vaste prijs werkt ook niet. Je weet immers nooit wat het paard dan waard is? Stel dat je afspreekt dat die vaste prijs 5000 euro is. Vervolgens rij ik dat paard naar z'n grootje. Moet de vorige eigenaar er dan 5000 voor betalen? Of ik rij het paard juist naar de top. Moet ik hem dan voor 5000 aan de vorige eigenaar verkopen?