Ik durf de stal niet in

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kever

Re: Ik durf de stal niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:40

Is het geen optie dit met je instructrice te bespreken? Wellicht kan die jou wat begeleiden in hoe om te gaan met gedrag van paarden en geeft dat je wat meer zekerheid.

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 23:08

Hallo iedereen ik heb vandaag weer gereden en ik moest op een hele lieve wel hele grote ruin. Deze is gelukkig heel rustig in de stal dus ik heb hem geaaid met het halster erbij en met iemand erbij zelf geborsteld. Later liep ik met mijn paard door de stal naar de bak toe en hij schrok van een hele grote speelbal die daar nog lag. Hij sprong omhoog en k zei rustig maar er is niks. Maar hij weigerde om verder te gaan en ook de andere paarden werden bang en gingen allemaal springen. Op een gegeven moment rende die keihard van me weg en hield ik de teugels niet meer. Durfde toen ook niet meer naar m toe :( maar daarna gelukkig wel fijn gereden

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:43

Ik zie dit bij 'nieuwe' ruiters bij ons op de manege ook heel vaak :j Het enige dat hiertegen helpt is uren maken. Gewoon weer proberen, elke week opnieuw. Het is fijn als er dan iemand bij is die bijvoorbeeld buiten de stal blijft wachten en toekijkt en als het nodig is echt kan helpen.
Wat wij vaak doen met klanten die angstig zijn, is ze een paar weken lang op hetzelfde paard zetten. Dit hoeft dan niet eens het makkelijkste en het rustigste paard te zijn, het gaat erom dat je leert waar het dier op reageert en wat jij hiermee kunt doen. Misschien een idee dus om te vragen of je een paar keer achter elkaar op dezelfde kunt rijden?

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 16:25

Annetje schreef:
Ik zie dit bij 'nieuwe' ruiters bij ons op de manege ook heel vaak :j Het enige dat hiertegen helpt is uren maken. Gewoon weer proberen, elke week opnieuw. Het is fijn als er dan iemand bij is die bijvoorbeeld buiten de stal blijft wachten en toekijkt en als het nodig is echt kan helpen.
Wat wij vaak doen met klanten die angstig zijn, is ze een paar weken lang op hetzelfde paard zetten. Dit hoeft dan niet eens het makkelijkste en het rustigste paard te zijn, het gaat erom dat je leert waar het dier op reageert en wat jij hiermee kunt doen. Misschien een idee dus om te vragen of je een paar keer achter elkaar op dezelfde kunt rijden?

Hallo iedereen inmiddels weer een paar weken verder en het gaat heel goed! Sinds ik dit topic geopend heb ben ik er echt mee aan de slag gegaan, de eerste paar keren met iemand erbij, en ik kan nu bijna alles zelf zonder dat ik heel bang ben! Wat ik gedaan heb is het paard naar me toe laten komen als ik bij de deur van de stal sta en hem even aan het halster laten ruiken en dan gewoon omdoen! Daarna maak ik het halster vast met een touw en dan begin ik lekker met poetsen. Het enige waar ik nog moeite mee heb is het hoofdstel omdoen als een paard heel druk is maar dat heeft meer met handigheid te maken.
Ook heb ik veel filmpjes op youtube gekeken over paardengedrag en veel gelezen over welke signalen ik op moet letten.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:30

Wat super TS! Goed bezig! :)
Op deze manier wordt het steeds makkelijker en vertrouwder, dat hoofdstel komt ook wel goed. :j

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:31

wauw wat goed! super dat je er zelf zo fanatiek mee bezig bent! gaat hoe vaker je het doet steeds gemakkelijker! over een jaartje help je misschien zelf wel met andere ruiters die tegen de zelfde problemen aanlopen!
ga zo door!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:43

Fijn dat het beter gaat! Goed bezig hoor! :)

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:01

diamantjeq,
Bij deze manege is mijn oudste dochter jaren geleden voor het eerst begonnen met rijden. Wij zijn hier weggegaan om de situatie die jij beschrijft. Het is jammer dat er een aantal paarden zijn die niet gemakkelijk te zadelen zijn en dat hiervoor iets te weinig aandacht is.
Ik zou proberen om de eerst volgende keren advies/hulp te hebben, in ieder geval uitleg wat het paard bedoeld met zijn/haar houding.
Ik zou ook eens kijken bij maneges in de omgeving, soms lijken ze duurder maar wanneer de begeleiding beter is en de paarden minder moeilijk is dat ook wat waard.
Vergeet niet paardrijden is je hobby en moet gewoon leuk zijn en jij betaald hun geld en zij mogen wel zorgen voor juiste begeleiding en zorgen dat jij je angst op een goede manier overwint. Succes.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:34

Bij schoteroog hoef je weinig hulp te verwachten helaas. Ik heb hier 12 jaar gestaan en ben nu redelijk blij dat ik er weg ben. Paarden zijn daar vaak erg jong en niet goed opgevoed. Ze kopen van alles helaas. Eerder stonden er nog veel meer paarden waar je niet zomaar bij in de box kon lopen. Ook toen was er weinig hulp. Ik zou ergens anders gaan kijken of hulp vragen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:31

Super dat het al beter gaat! Ik herken het heel erg, had er vroeger ook ontzettend last van. Voornamelijk in stallen door de kleine ruimte en bij grotere paarden (nog steeds heb ik liever pony's haha), dat maakte me af en toe zo ontzettend onzeker! Dus je hoeft je er zeker niet voor te schamen of iets, gewoon aangeven, en blijven doen. Dat laatste helpt het beste, hoe vaker je het doet, hoe normaler en vanzelfsprekender het wordt. :) En geduldig en voorzichtig zijn is alleen maar goed, je bent er niet alleen voor jezelf maar ook voor het paard (ik las dat je noemde dat sommige zo snel en resoluut waren). Blijf zo door gaan. +:)+

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:36

Het is vervelend dat een manege paarden heeft die zo doen met opzadelen, hier kan ik ze bij wijze van alleen laten staan. De helft hoef je niet eens vast te houden als je het zadel erop gooit.

Ik denk dat je moet beginnen bij brave paarden, die niet lipflapperen, schrapen, schudden en weet ik wat.
Als je ooit in de buurt bent van Westerbork mag je best eens mee met mij, je kan opbouwen van klein naar groot :D

Vraag hulp, je bent echt niet de eerste die zoiets engs vind en hulp vragen is niet raar. Die vraag krijg ik geregeld, en ik heb er nooit raar bij gekeken.

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:21

lin_ schreef:
Bij schoteroog hoef je weinig hulp te verwachten helaas. Ik heb hier 12 jaar gestaan en ben nu redelijk blij dat ik er weg ben. Paarden zijn daar vaak erg jong en niet goed opgevoed. Ze kopen van alles helaas. Eerder stonden er nog veel meer paarden waar je niet zomaar bij in de box kon lopen. Ook toen was er weinig hulp. Ik zou ergens anders gaan kijken of hulp vragen.

er zijn op zich in de stallen altijd wel mensen die even erbij willen staan, maar wat je zegt dat herken ik wel. Bepaald stalgedrag waar gewoon eigenlijk niks mee gedaan wordt (lijkt het), ik had van de week een paard wat extreem op het zadel reageerde, ik kwam met het zadel bij de box en gelijk de oren in de nek,kont naar me toedraaien en proberen te springen in de stal, het paard nam ook een dreigende houding aan en probeerde te happen, toen heeft de instructrice mij wel geholpen omdat het in m'n 1tje gewoon echt niet lukte, maar dit was wel een oudere merrie van 20 jaar. Ik had wel gezien dat zij eigenlijk niet fijn vind als iemand haar vasthoud terwijl ik zadel, als ik nu afzadel gaat ze ook keihard in de stal bijten.

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:23

prugelpiet schreef:
Het is vervelend dat een manege paarden heeft die zo doen met opzadelen, hier kan ik ze bij wijze van alleen laten staan. De helft hoef je niet eens vast te houden als je het zadel erop gooit.

Ik denk dat je moet beginnen bij brave paarden, die niet lipflapperen, schrapen, schudden en weet ik wat.
Als je ooit in de buurt bent van Westerbork mag je best eens mee met mij, je kan opbouwen van klein naar groot :D

Vraag hulp, je bent echt niet de eerste die zoiets engs vind en hulp vragen is niet raar. Die vraag krijg ik geregeld, en ik heb er nooit raar bij gekeken.

er zijn wel een aantal hele moeilijke manegepaarden jaa met het zadelen, op de rustige paarden lukt het mij allemaal wel zelf, maar met de moeilijke paarden vind ik het eng, ze gooien hun hoofd omhoog en proberen te bijten, eigenlijk amper te zadelen als beginner.

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:23

lin_ schreef:

Waar rijd jij nu dan trouwens? Nog tips voor goede maneges in de omgeving?

x_annelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:27

Wat vervelend! Ik vind het op zich al raar dat ze iemand die net weer begint te rijden op zo'n paard neerzetten :? , mag je zelf kiezen op welke je rijd of wordt dat door de instructrice/instructeur bepaalt?
Als het laatste het geval is, dan zou ik gewoon vragen of je op een ervaren oudere pony/paard mag. deze hebben al veel meegemaakt en zullen ook niet vaak naar iemand toehappen. Hierdoor stijgt je zelfvertrouwen en ben je al een heel stap verder!

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:30

x_annelies schreef:
Wat vervelend! Ik vind het op zich al raar dat ze iemand die net weer begint te rijden op zo'n paard neerzetten :? , mag je zelf kiezen op welke je rijd of wordt dat door de instructrice/instructeur bepaalt?
Als het laatste het geval is, dan zou ik gewoon vragen of je op een ervaren oudere pony/paard mag. deze hebben al veel meegemaakt en zullen ook niet vaak naar iemand toehappen. Hierdoor stijgt je zelfvertrouwen en ben je al een heel stap verder!

Het paard waar ik op reed is 20 jaar dus wel ervaren maar ze was ook wat heftiger vanwege hengstigheid zei ze, maar ze vindt het zadelen nooit leuk eigenlijk. Het rijden ging trouwens wel beter hoor, ze gaat er niet vandoor ofzo, wel erg boos als je dicht bij andere paarden in de bak rijdt (oren plat gooien en willen galopperen, maar is snel verholpen met wat extra druk op de teugels), maar instructrice zei dat dat ook met hengstigheid te maken kan hebben.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:49

Volgens mij heb ik hem nog niet gezien, ik gooi vaak een halstertouw om de hals heen (als een soort lus). Als ze dan wegdraaien van je in stal kan je ze net wat makkelijker terugdraaien zonder direct het hoofd aan te moeten sturen. ongeacht welke stal, ik neem tegenwoordig altijd een touwtje mee.

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:50

_Yasmine_ schreef:
Volgens mij heb ik hem nog niet gezien, ik gooi vaak een halstertouw om de hals heen (als een soort lus). Als ze dan wegdraaien van je in stal kan je ze net wat makkelijker terugdraaien zonder direct het hoofd aan te moeten sturen. ongeacht welke stal, ik neem tegenwoordig altijd een touwtje mee.

Goeie tip er liggen daar genoeg halstertouwen dus dat kan ik ook nog proberen,

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:06

Ts, ik woon niet ver van Haarlem en heb een heel verschrikkelijk lieve knuffelmerrie :) als je wilt ben je welkom om met haar wat te oefenen en als je vragen hebt over gedrag kan ik die ook voor je beantwoorden.

Ik lees dat het inmiddels al beter gaat maar mocht je er behoefte aan hebben; Let me know :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:28

Lief van je Amyz!!

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:36

Het was zeker kim? die merrie van 20 :) (die is altijd hengstig nl) Ik heb mijn eigen paard staan. Ik zou als ik zelf de keuze heb ook nooit op schoteroog les gaan rijden. Je kan ook bij spaarnwoude kijken, vosse in de stad, je hebt nog de groene heuvel in spaarnwoude en heel veel meer zijn er geloof ik niet in de buurt. Mijn pony staat in halfweg ik wil je ook altijd helpen als je er behoefte aan hebt :)

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 11:49

lin_ schreef:
Het was zeker kim? die merrie van 20 :) (die is altijd hengstig nl) Ik heb mijn eigen paard staan. Ik zou als ik zelf de keuze heb ook nooit op schoteroog les gaan rijden. Je kan ook bij spaarnwoude kijken, vosse in de stad, je hebt nog de groene heuvel in spaarnwoude en heel veel meer zijn er geloof ik niet in de buurt. Mijn pony staat in halfweg ik wil je ook altijd helpen als je er behoefte aan hebt :)

Haha nee geen Kim maar Roxette die ken je misschien ook wel, bedankt voor je tips voor maneges, ik ga het nog even aankijken want heb ook nog een kwartaalkaart namelijk.

diamantjeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 11:50

amyz schreef:
Ts, ik woon niet ver van Haarlem en heb een heel verschrikkelijk lieve knuffelmerrie :) als je wilt ben je welkom om met haar wat te oefenen en als je vragen hebt over gedrag kan ik die ook voor je beantwoorden.

Ik lees dat het inmiddels al beter gaat maar mocht je er behoefte aan hebben; Let me know :D

hartstikke bedankt voor je aanbod hoor !

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:09

Manege Kennemergaarde, achter station Santpoort Noord. Mijn oudste is begonnen bij Schoteroog, na een jaar de overstap gemaakt naar Kennemergaarde en hier hebben wij allemaal, man, zoon, twee dochters en ik leren rijden.
Zo wie zo geven ze op een andere manier les, veel rustiger, minder stress, wij vinden het daar een prettige sfeer, klein. Ga gewoon eens kijken.
Wij hebben inmiddels twee paardjes en rijden daar niet meer. Ook bij mij ben je welkom om het een en ander uit te proberen. Bij mij op stal zijn ook twee mensen die les kunnen geven en ervaring hebben met angstige ruiters en daar begeleiding in kunnen bieden. Dus als je de behoefte hebt pb maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:21

Ik lees dat het al beter gaat! Maar ook ik heb een groot (bijna 1,75) en lief paard staan waar je best een keertje langs mag komen als je wilt!
Merrie die duidelijk aangeeft wat ze wil, dus veel te zien en lezen aan lichaamstaal! :)
(Gestald in de buurt van [plaats])