Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
maar daarna gelukkig wel fijn gereden
Het enige dat hiertegen helpt is uren maken. Gewoon weer proberen, elke week opnieuw. Het is fijn als er dan iemand bij is die bijvoorbeeld buiten de stal blijft wachten en toekijkt en als het nodig is echt kan helpen.Annetje schreef:Ik zie dit bij 'nieuwe' ruiters bij ons op de manege ook heel vaakHet enige dat hiertegen helpt is uren maken. Gewoon weer proberen, elke week opnieuw. Het is fijn als er dan iemand bij is die bijvoorbeeld buiten de stal blijft wachten en toekijkt en als het nodig is echt kan helpen.
Wat wij vaak doen met klanten die angstig zijn, is ze een paar weken lang op hetzelfde paard zetten. Dit hoeft dan niet eens het makkelijkste en het rustigste paard te zijn, het gaat erom dat je leert waar het dier op reageert en wat jij hiermee kunt doen. Misschien een idee dus om te vragen of je een paar keer achter elkaar op dezelfde kunt rijden?

En geduldig en voorzichtig zijn is alleen maar goed, je bent er niet alleen voor jezelf maar ook voor het paard (ik las dat je noemde dat sommige zo snel en resoluut waren). Blijf zo door gaan. 
lin_ schreef:Bij schoteroog hoef je weinig hulp te verwachten helaas. Ik heb hier 12 jaar gestaan en ben nu redelijk blij dat ik er weg ben. Paarden zijn daar vaak erg jong en niet goed opgevoed. Ze kopen van alles helaas. Eerder stonden er nog veel meer paarden waar je niet zomaar bij in de box kon lopen. Ook toen was er weinig hulp. Ik zou ergens anders gaan kijken of hulp vragen.
prugelpiet schreef:Het is vervelend dat een manege paarden heeft die zo doen met opzadelen, hier kan ik ze bij wijze van alleen laten staan. De helft hoef je niet eens vast te houden als je het zadel erop gooit.
Ik denk dat je moet beginnen bij brave paarden, die niet lipflapperen, schrapen, schudden en weet ik wat.
Als je ooit in de buurt bent van Westerbork mag je best eens mee met mij, je kan opbouwen van klein naar groot
Vraag hulp, je bent echt niet de eerste die zoiets engs vind en hulp vragen is niet raar. Die vraag krijg ik geregeld, en ik heb er nooit raar bij gekeken.
lin_ schreef:Bij schoteroog hoef je weinig hulp te verwachten helaas. Ik heb hier 12 jaar gestaan en ben nu redelijk blij dat ik er weg ben. Paarden zijn daar vaak erg jong en niet goed opgevoed. Ze kopen van alles helaas. Eerder stonden er nog veel meer paarden waar je niet zomaar bij in de box kon lopen. Ook toen was er weinig hulp. Ik zou ergens anders gaan kijken of hulp vragen.
, mag je zelf kiezen op welke je rijd of wordt dat door de instructrice/instructeur bepaalt?x_annelies schreef:Wat vervelend! Ik vind het op zich al raar dat ze iemand die net weer begint te rijden op zo'n paard neerzetten, mag je zelf kiezen op welke je rijd of wordt dat door de instructrice/instructeur bepaalt?
Als het laatste het geval is, dan zou ik gewoon vragen of je op een ervaren oudere pony/paard mag. deze hebben al veel meegemaakt en zullen ook niet vaak naar iemand toehappen. Hierdoor stijgt je zelfvertrouwen en ben je al een heel stap verder!
_Yasmine_ schreef:Volgens mij heb ik hem nog niet gezien, ik gooi vaak een halstertouw om de hals heen (als een soort lus). Als ze dan wegdraaien van je in stal kan je ze net wat makkelijker terugdraaien zonder direct het hoofd aan te moeten sturen. ongeacht welke stal, ik neem tegenwoordig altijd een touwtje mee.
als je wilt ben je welkom om met haar wat te oefenen en als je vragen hebt over gedrag kan ik die ook voor je beantwoorden.
(die is altijd hengstig nl) Ik heb mijn eigen paard staan. Ik zou als ik zelf de keuze heb ook nooit op schoteroog les gaan rijden. Je kan ook bij spaarnwoude kijken, vosse in de stad, je hebt nog de groene heuvel in spaarnwoude en heel veel meer zijn er geloof ik niet in de buurt. Mijn pony staat in halfweg ik wil je ook altijd helpen als je er behoefte aan hebt
lin_ schreef:Het was zeker kim? die merrie van 20(die is altijd hengstig nl) Ik heb mijn eigen paard staan. Ik zou als ik zelf de keuze heb ook nooit op schoteroog les gaan rijden. Je kan ook bij spaarnwoude kijken, vosse in de stad, je hebt nog de groene heuvel in spaarnwoude en heel veel meer zijn er geloof ik niet in de buurt. Mijn pony staat in halfweg ik wil je ook altijd helpen als je er behoefte aan hebt
amyz schreef:Ts, ik woon niet ver van Haarlem en heb een heel verschrikkelijk lieve knuffelmerrieals je wilt ben je welkom om met haar wat te oefenen en als je vragen hebt over gedrag kan ik die ook voor je beantwoorden.
Ik lees dat het inmiddels al beter gaat maar mocht je er behoefte aan hebben; Let me know