Ik heb haar gisteravond gereden nadat ze een halve dag in de wei heeft gestaan en ze liep zoals verwacht echt heerlijk. Ze was uiteraard niet ineens recht maar ze was erg werkwillig en deed gewoon wat ik van haar vroeg zonder overal op te reageren. Ze waren aan het boren en zagen in de kantine naast de bak en daar liep ze gewoon langs alsof het niks was (terwijl ze bv eergisteren recht overeind kwam op die plek).
Ik heb gepraat met wat eigenaren van de ruinen en gisteren hebben zij ook gezien dat mijn merrie een stuk gelukkiger en fijner is als ze gewoon buiten staat (en inderdaad is het voor sommige mensen ook niet fijn om met haar in de bak te rijden als ze zo fris is)
Ik heb iemand gevonden met wie ze eventueel alleen mag staan, met die ruin kan ze het altijd goed vinden dus we gaan kijken of we samen een stukje af kunnen zetten en ook zij kaart het nog even aan op stal. Verder is ze tot mijn grote verbazing vandaag gewoon weer buiten gezet en ze stond uiteraard vanmorgen alweer bij de ruinen. Het is nu wel rustig in de koppel, ze staat gewoon alleen te grazen en loopt weg als de ruinen om haar heen draaien en willen 'vechten' om haar. Zodra zij wegloopt stoppen de ruinen eigenlijk ook dus dat scheelt.
Als ik haar zo bekijk denk ik inderdaad dat ze het gewoon niet naar haar zin heeft in de merrie koppel en daarom naar de buren vlucht. In het voorjaar komt er weer een nieuwe merrie bij dus misschien dat we het dan nog een keer kunnen proberen in de merrie wei. Ik kan haar natuurlijk wel met hele hoge draden en een flinke klap stroom in de merrie wei houden maar als ze daar echt niet wil staan is dat ook zielig. Ik hoop er dus vooral op dat zij en die ene ruin samen kunnen staan en dat ze dan ook 'vrijwillig' binnen de draden blijft.
Uiteraard willen we wel allemaal dat er weer stroom op de draden komt want feitelijk gezien kunnen ze natuurlijk allemaal de wei uit als ze willen en dat is gewoon gevaarlijk. Ik ga opzoek naar die paalverlengers want dat is wel een goed idee, dan kan ik de huidige palen gebruiken om haar en de ruin eerst een tijdje wel samen afgezonderd te zetten want het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze dit gedrag afleert en dat ze niet te pas en te onpas besluit om maar van wei te verhuizen. Als ze straks hengstig is en de jonge hengsten staan weer achter haar wei dan kan ik het natuurlijk niet hebben dat ze besluit om maar bij de hengsten te gaan staan
.