Wedstrijden en lidmaatschap rijvereniging

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Re: Wedstrijden en lidmaatschap rijvereniging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:33

Is het nou trouwens zo dat als ik bij een rv in GLD aangesloten ben, ik alle selectie en kampioenschappen in eigen regio mag rijden? Hoe werkt dit precies, geen ervaring mee. :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:37

Voor kampioenschappen moet je eerst in je eigen kring rijden (de kring waaronder jouw rijvereniging valt), de zg kringkampioenschappen, de besten mogen door naar de regio (gelderse kampioenschappen in jouw geval) en daar de besten weer van mogen naar de nationale kampioenschappen (Hippiade).

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:38

Ok. Niet dat ik dat perse ambieer, maar...je weet het nooit! ;)
Wat bedoel je met in eigen kring rijden? Waar en hoe gebeurt dat dat?

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:39

Daantjuh88 schreef:
De meeste verenigingen ben je lid zonder lidmaatschap kosten van de KNHS. Die rekening komt jaarlijks bij de vereniging en dat word dan door gefactureerd. Ik zelf ben gewoon lid bij een rijvereniging en ga wekelijks naar de lessen. Ik heb altijd zoiets, als iedereen bij een vereniging op papier gaat worden er straks geen concoursen meer georganiseerd, omdat ze te weinig vrijwilligers hebben en de papieren verenigingen niks organiseren. En het is een stukje gezelligheid natuurlijk!

Klopt helemaal, ze mogen die papieren verenigingen van mij afschaffen. Gewoon verplichten om minimaal 1 wedstrijd per jaar te organiseren. Lekker gemakkelijk om dat aan anderen over te laten en zelf niets te organiseren.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:17

Die papieren verenigingen organiseren wel wedstrijden hoor, maar ze zitten vaak in bij een manege en hebben die die kosten en werk al niet. Vaak een kleine vaste ploeg met mensen die alles draaien.

Maar ik ben het met jullie eens hoor, wedstrijdruiters willen fantastisch georganiseerde wedstrijden op superbodem met mooie prijzen en als je een keer vraagt om de handen uit de mouwen te steken zijn ze niet thuis.
Men vergeet daarbij dat zonder die handen uit de mouwen er echt geen wedstrijden georganiseerd kunnen worden.

@TS een regio (meestal provincie) is geografisch opgedeeld in kringen, binnen de kring worden wedstrijden op elkaar afgestemd zodat de wedstrijd kalender evenwichtig gevuld wordt en er niet het ene weekend 5 wedstrijden zijn en het volgende niets.
Zoek anders even op de regiosite die ik al eerder hebt genoemd (paardensportgelderland) naar de kringen bij jouw in de buurt, op de kringsite staat een overzicht met alle verengingen, de meeste hebben wel een site.
Zo kan je de leukste vereniging uitzoeken.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 22:19

Ah duidelijk IngvdH, dank je wel, ik ga die website even bekijken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:33

Daantjuh88 schreef:
De meeste verenigingen ben je lid zonder lidmaatschap kosten van de KNHS. Die rekening komt jaarlijks bij de vereniging en dat word dan door gefactureerd. Ik zelf ben gewoon lid bij een rijvereniging en ga wekelijks naar de lessen. Ik heb altijd zoiets, als iedereen bij een vereniging op papier gaat worden er straks geen concoursen meer georganiseerd, omdat ze te weinig vrijwilligers hebben en de papieren verenigingen niks organiseren. En het is een stukje gezelligheid natuurlijk!

Jammere alleen is dat veel verenigingen ook behoorlijke eisen hebben van "hun vrijwilligers". In mijn omgeving zie je heel veel dat er verplichte diensten zijn (schrijven, bar of werkdagen) en de lidmaatschappen ook nog niet eens goedkoop zijn. Als zware dyslect die ook niet terug kan tellen heb ik gewoon niks te zoeken achter de schrijftafel of bij de bar. En in combinatie met school en werk ben ik al lang blij dat ik af en toe een vrij weekend heb om zelf te starten.
Ik denk dat als ze daar losser mee worden (ipv boetes uitdelen omdat je een verplichte dienst niet kan draaien) ze ook meer vrijwilligers houden.

@TS, hou er rekening mee, mocht je toch een keer van vereniging willen overstappen dat je wel op tijd afmeld. Meeste verenigingen hier hanteren november als afmeld maand. Als je daarna afmeld en aanmeld bij andere vereniging kan je dubbele rekening verwachten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:48

@ miss_lizje, heel vaak mag je zelf werkzaamheden kiezen, er is altijd wel iets dat je zou kunnen doen, wij gaan meestal met leden in gesprek die het niet zien zitten en vinden dan vaak iets waar we als club wel behoefte aan hebben en waar het lid ook voldoening uit haalt.

Boetes zijn leuk, maar als iedereen die boete betaald zijn er alsnog geen vrijwilligers. Ik stel dan altijd voor om te gaan schoonmaken, twee keer per jaar een maandagavond een uurtje aan de gang en je bent klaar, koppie koffie na afloop en het is nog gezellig ook.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:10

Nou bij mijn vorige vereniging was die boete dus 300,-! Oftewel 6 diensten van een halve dag à 50,-. Wordt een duur lidmaatschap zo.

Aangezien ik maar weinig start en de balans een beetje zoek was zo heb ik er voor gekozen over te stappen naar een andere vereniging. Hier kon ik 3 diensten gelijk afkopen voor 30,-. De diensten zijn hier overigens niet zo lang dus er zijn genoeg vrijwilligers.

Ben al blij dat man en kind het goed vinden dat ik af en toe op wedstrijd ga, als daar nog tig vrijwilligersdiensten bijkomen voel ik me helemaal bezwaard.

Ik ben lid bij een vereniging in de buurt, heb ook de sleutel van de rijhal dus kan er evt. ook nog gaan oefenen oid.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:27

Ik vind 6 diensten ook belachelijk veel en die boete is al helemaal absurd :x . Dat kan je eigenlijk geen vrijwilligers meer noemen dan.
Jou bezwaar gevoel herken ik ook, alleen heb ik dan nog geen man en kinderen, maar school, werk en een vriend die niet zo veel met paarden heeft helaas.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:29

TS, als je in de regio Arnhem zit, dan toch inderdaad, is hier al eens eerder genoemd, aan RV Bahr denken. Ben ik zelf ook lid van, is een papieren vereniging inderdaad, valt onder Kring de Oude Ijssel. Selectiewedstrijden worden dus gehouden in een gebied ruwweg tussen Steenderen, Dinxperlo en Westervoort.

En tja.. als je gaat starten, en het gaat fijn, dan wil je waarschijnlijk toch wel snel óók selectiewedstrijden rijden...

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 23:32

Punz, ben jij lid bij hen ja? Klopt het dat het nog 20 euro is?
Dinxperlo en Steenderen zijn niet echt dichtbij vind ik. Westervoort weer wel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:40

Ja, ben zelf lid van Bahr.
Dinxperlo en Steenderen zijn dan wel zo ongeveer de verste hoeken, van jou uit gezien denk ik dan (als Westervoort dichtbij is). Ik betaal iets van 70 euro geloof ik ( weet het niet meer precies, volgens mij idd iets van 50 euro voor het KNHS en dan 20 euro voor de vereniging.),
Die 70 (?) euro is dan inclusief lidmaatschap KNHS, Paard en sport enz enz.. Alleen startkaart moet je dan nog zelf betalen bij de KNHS.

Maar misschien is het handiger om eerst te kijken in welke kring jij woont, en dan kijken of er binnen deze kring niet gewoon voordelige papieren verenigingen zijn, of verenigingen waar je alleen startkaartlid kunt zijn.

Edit, even link toegevoegd:
http://www.paardensportgelderland.nl/kringen

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 23:42

Ik PB je even...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:43

Prima

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:55

Ik ben lid van Stroe. Een papieren vereniging in de regio Lunteren/Nunspeet etc. Als je wilt kan ik morgen even kijken welk bedrag op de factuur van 2015 staat.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 23:59

Maar dat is nog een behoorlijk eind van Arnhem, toch Fredt (Nunspeet met name)? Hoe heet de vereniging? Is er een website?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:20

Valt mee hoor. Het valt onder kring Zuid West Veluwe.
Zie hier de indoorplanning van deze kring: http://www.kringzwveluwe.nl/pdf/wedstri ... indoor.pdf
Kootwijk, Lunteren, Arnhem, Heelsum, Ermelo en Bennekom staan hier onder andere op.

De outdoor kalender staat er ook al op in Excel. Zie website: http://www.kringzwveluwe.nl/index.html

De rijvereniging heet LR Stroe e.o. De gegevens kan je wel terugvinden op de website van de kring.
Ik heb de factuur even niet bij de hand, maar ik geloof dat ik rond de 60 euro per jaar kwijt ben.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 09:31

Dank je voor je bericht!
Ik neig ernaar om binnen de kring Oude Ijssel te kijken naar een vereniging. In Zevenaar en Groessen worden heel regelmatig wedstrijden georganiseerd en dat zijn wel fijne plekken om te rijden in elk geval!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:37

Britt1 schreef:
Dank je voor je bericht!
Ik neig ernaar om binnen de kring Oude Ijssel te kijken naar een vereniging. In Zevenaar en Groessen worden heel regelmatig wedstrijden georganiseerd en dat zijn wel fijne plekken om te rijden in elk geval!

Als hier selectie wedstrijden worden gehouden dan is dat zeker iets om mee te nemen in je beslissing! Maar als dit maar gewone wedstrijden zijn kan je hier natuurlijk altijd rijden, waar je ook lid wordt!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 09:38

Hier worden ook selectie- en regiokampioenschappen georganiseerd en ook veel activiteiten voor leden (clinics e.d.), ook leuk meegenomen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:04

miss_lizje schreef:
Daantjuh88 schreef:

Jammere alleen is dat veel verenigingen ook behoorlijke eisen hebben van "hun vrijwilligers". In mijn omgeving zie je heel veel dat er verplichte diensten zijn (schrijven, bar of werkdagen) en de lidmaatschappen ook nog niet eens goedkoop zijn. Als zware dyslect die ook niet terug kan tellen heb ik gewoon niks te zoeken achter de schrijftafel of bij de bar. En in combinatie met school en werk ben ik al lang blij dat ik af en toe een vrij weekend heb om zelf te starten.
Ik denk dat als ze daar losser mee worden (ipv boetes uitdelen omdat je een verplichte dienst niet kan draaien) ze ook meer vrijwilligers houden.

@TS, hou er rekening mee, mocht je toch een keer van vereniging willen overstappen dat je wel op tijd afmeld. Meeste verenigingen hier hanteren november als afmeld maand. Als je daarna afmeld en aanmeld bij andere vereniging kan je dubbele rekening verwachten.

En door mensen zoals jij is het zo dat het bij veel verenigingen steeds om dezelfde vrijwilligers draait. Denk je dat die niet eens een dagje vrij willen hebben. Zonder die boetes komen er juist minder vrijwilligers. En er zijn genoeg klussen die je dan nog wel kunt doen. Wat dacht je van parkeerwacht of ringmeester. Vind het maar heel gemakkelijk dat je, doordat je niet goed in cijfers bent dan maar nergens mee wilt helpen. Ook ik ben niet super met cijfers. Maar ik help wel, als ze me vragen. Ze organiseren die wedstrijden ook voor hun eigen leden. Dus ook voor jouw. Daar mag wel wat tegenover staan.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 10:08

Het punt waar sommigen tegenaan lopen mbt papieren verenigingen is duidelijk. Ik denk dat ieder voor zich moet en kan bepalen wat hij of zij kan bijdragen aan vrijwilligerschap binnen een vereniging. Bij een vereniging op papier betekent het niet automatisch dat je nooit je aandeel hebt in helpende zaken, dat is slechts een invulling van anderen.

Wat betreft mijn oorspronkelijke vraag, ven ik in elk geval al een stuk wijzer geworden! :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:05

Aanvullend op TS:
papieren lid zijn wil inderdaad niet zeggen dat je niet actief bent als vrijwilliger in de sport......
Ben bestuurslid van een stamboek, organiseer jaarlijks een concours, werk mee tijdens de hengstenkeuring, merrie keuring, ben niet te beroerd om bij te springen bij een concours waar ik geen lid ben van de vereniging, maar wel de genen die organiseren goed ken.

Wil ivm werk alleen wél vrij zijn om te kiezen waar en wanneer ik wat wil/kan doen, wil geen verplichte verenigingsles enz enz..

Kortom: leven en laten leven, en niet te snel conclusies trekken. En hier gewoon weer ontopic!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 11:12

Ik heb inmiddels gemaild naar Bahr, Punz! Ben benieuwd! De website van kring Oude Ijssel ziet er ook overzichtelijk en goed uit, dat spreekt me ook wel aan.