Help! De staart van mijn paard wordt opgegeten!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Help! De staart van mijn paard wordt opgegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:18

joehoe.... als een bandage helpt...kan een staartzak toch ook? Staat die van mij altijd mee.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:57

ElCamino schreef:
joehoe.... als een bandage helpt...kan een staartzak toch ook? Staat die van mij altijd mee.

Altijd, elke dag? En wat voor staartzak heb je dan? zo een die je erin kunt vlechten?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:04

Ja inderdaad.... heeft ie altijd in. Gebeurt niks mee hoor.
Elke dag haal ik hem eruit, borstel het licht door ( nóg een voordeel is geen klitten en geen vieze staart)
En na het rijden weer in.
Alleen in de zomer staat ie zonder vanwege de vliegen, maar een andere staat ook in de zomer ermee, die slaat gewoon met zijn vlecht de vliegen weg
Ik vind het super,

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:09

Hebben ze mineralenblok tot hun beschikking?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:12

mocht je toch nog sambal willen proberen: neem de groene (surinaamse) sambal. Schijnt (ik kan al niet tegen de zachtste rode) nog veeeel scherper te zijn dan de rode varianten.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:13

Ik gebruik ook een staartzak. Bij de mijne wordt de staart dan wel niet opgegeten door anderen, maar hij zwiept er veel te hard mee naar de vliegen waardoor zijn staart echt gewoonweg heel dun wordt.. Misschien helpt het in dit geval voor de staartenvreter. Staartzakken is in de westernsport heel gewoon, ik heb de mijne dan ook uit een westernwinkel. Zijn gewoon voor dagelijks gebruik. Ik heb er 1 waarbij ik de staart vlecht, zak eromheen en dan boven in je vlecht onder de staartwortel, knoop je de zak door de vlecht heen vast.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:14

Het kan ook heel goed van het spelen komen. Houdt ook de staartwortel even goed in de gaten, mijn paard heeft hele nare wonden gehad nadat weidegenootje aan de staat ging trekken tijdens het spelen. Heb het wel bij meerdere jonge hengsten gezien als manier van spelen..
Die eerder genoemde spray hielp hier uitstekend, dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:15

Ik had met de veulens een antibijtpray van Grand National op basis van cajennepeper, die werkte super. Ook als de paarden 24/7 buiten liepen.

Wel goed opletten met sprayen dat je de lucht niet inademt, altijd buiten op spuiten! Anders wordt je gek van de prikkels in neus en ogen.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:28

ElCamino schreef:
Ja inderdaad.... heeft ie altijd in. Gebeurt niks mee hoor.
Elke dag haal ik hem eruit, borstel het licht door ( nóg een voordeel is geen klitten en geen vieze staart)
En na het rijden weer in.
Alleen in de zomer staat ie zonder vanwege de vliegen, maar een andere staat ook in de zomer ermee, die slaat gewoon met zijn vlecht de vliegen weg
Ik vind het super,

Ik denk dat dit toch de beste oplossing is. Van al die troep in zijn staart wordt het ook niet beter, bovendien is het niet om aan te zien zo. Wat zijn de kosten van zo'n zak?

Barvrouwke schreef:
Hebben ze mineralenblok tot hun beschikking?

Niet in de paddock, wel in stal. Allebei..

MightyMike schreef:
Ik gebruik ook een staartzak. Bij de mijne wordt de staart dan wel niet opgegeten door anderen, maar hij zwiept er veel te hard mee naar de vliegen waardoor zijn staart echt gewoonweg heel dun wordt.. Misschien helpt het in dit geval voor de staartenvreter. Staartzakken is in de westernsport heel gewoon, ik heb de mijne dan ook uit een westernwinkel. Zijn gewoon voor dagelijks gebruik. Ik heb er 1 waarbij ik de staart vlecht, zak eromheen en dan boven in je vlecht onder de staartwortel, knoop je de zak door de vlecht heen vast.

Het enige wat ik mij afvraag: breekt het haar niet af door de zak? En laten jullie hem er snachts ook om zitten?

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:38

RianneH schreef:
Het kan ook heel goed van het spelen komen. Houdt ook de staartwortel even goed in de gaten, mijn paard heeft hele nare wonden gehad nadat weidegenootje aan de staat ging trekken tijdens het spelen. Heb het wel bij meerdere jonge hengsten gezien als manier van spelen..
Die eerder genoemde spray hielp hier uitstekend, dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

Ze spelen ook ruig, dat klopt. Maar helaas gebeurt het als mijn paard staat te slapen/dutten.. Het andere paard begint dan onderaan te knabbelen. De staart van mijn paard is ook al flink uitgedund, gelukkig had hij een prachtige dikke staart, dus heeft hij nog wat over!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:52

Afbeelding

Misschien niet de duidelijkste foto, maar die van mij staat nu in de winter maanden ook met een staartzak. Heb er een zelf gemaakt van een 'thermo legging'. Zolang de stof niet té dik of te zwaar is en snel droogt is het prima. Bovenin gaatje erin en met een schoenveter eraan kan je hem door de vlecht lussen om vast te maken.
Lycra materiaal wordt ook veel gebruikt voor staartzakken.

Ze zijn overigens zo voor 10/15,- te koop. In de western is het heel gebruikelijk, maar begint ook steeds bekender en normaler te worden in de dressuur. (Ookal wordt ik nog elke week door voorbijgangers gevraagd waarom me paard zijn staart in een sok zit :') )

Ik haal hem er 1x in de 1 of 2 weken uit. Borstel de staart door, ff insprayen en weer invlechten.
Gebruik het nu vooral voor de blub, hij kreeg mega dreadlocks die ik er amper uit kreeg en ben nogal zunig op elk staart haartje.
Zomers zwiept hij te veel en dan vind ik elke dag de zak ergens in de wei.. Gelukkig gaat zomers zijn staart ook niet zo erg in de klit O:)

Ik ken zelfs iemand die van echte sokken minie zakjes maakte en zo de gevlochten manen van zijn merrie beschermde tegen het geknabbel van haar veulen :Y)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:57

Het haar breekt zeker niet af, daar gebruik ik hem juist voor zeg maar. Hier zit hij er dag en nacht in, ik borstel zijn staart uit wanneer we rijden en na het rijden gaat hij weer in.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:03

van dat koeien anti bijt spul in zijn staart wrijven

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:55

Wat een handig topic, ik haal het even omhoog! Heb een jaarling die de staartaanzet van mijn ruin kaalvreet en zo'n staartzak is dus geen oplossing, want hij bijt alleen bovenaan alle haren weg...

Aan de oorzaak wordt gewerkt, maar in de tussentijd wil ik werken met hertshoornolie. Dat ga ik zo bestellen en als tussenoplossing cross ik na mijn werk langs de Welkoop om PBH-spray te halen.

Blijft die spray met een regenbui wel zitten, of spoelt die eruit? Van de olie heb ik gehoord dat die regenbestendig is, maar die zal ik via een webshop moeten bestellen denk ik...

TS hoe is het inmiddels bij jou, al een definitieve oplossing gevonden?

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:08

Hoi Sonja,

Ik heb het probleem opgelost door mijn paard met een staartzak om in de paddock te zetten. De PBH-Spray spoelde er bij ons uit, tenminste, het paard vrat er na een bui gewoon doorheen, hoewel het nog steeds stonk.

Je hebt ook van die staartwortelbeschermers, misschien is dat iets?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:43

De olie werkt hier wel goed, maar ik zit toch aan een staartzak te denken voor de bescherming. Vind het niet zo prettig om die olie in de aangedane huid te smeren...

Heeft er iemand een tip voor een zak die met name de staartwortel goed beschermt?

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:13