Misschien als extra ‘hart onder de riem’ dat je vooral niet moet opgeven.

Ik ga met de anderen mee dat grondwerk heel belangrijk is. Voordat ik met die lessen begon probeerde ik haar gewoon mee te trekken en dat werkte alleen maar averechts. De lessen hebben me veel inzichten gegeven en daarna ging het steeds een stukje beter. Als ik ga stil staan dan doet zij het ook en blijft ze netjes uit mijn ruimte. Op de terugweg moet ik goed opletten dat ze uit mijn ruimte blijft en mijn tempo aanhoudt, zoals iemand anders ook al zei want het tempo ligt dan opeens een stuk hoger.
Belonen met voedsel (gras, snoepjes) kan bij het ene paard goed helpen en bij het andere niet. De mijne maakt er al snel misbruik van, maar met een commando eraan vast (voor het grazen) en de juiste timing (voor de snoepjes) kan het best heel goed werken in combinatie met de grondwerkoefeningen.
Wat ik nog wel een goede tip vindt van Nikass is om opgezadeld te gaan wandelen, dat ga ik ook maar eens proberen. En ook een hele goede van de andere bokkers is om op je ademhaling & mindset te letten. Ik merkte dat ik zelf ook gespannen werd zodra we gingen oefenen. Dat merkte mijn pony meteen en dan ging het ook voor geen meter.
Uiteindelijk moet je een lange adem hebben om dit op te lossen, maar ik ben er van overtuigd dat het moet kunnen.
. Dat laatste filmpje van je is erg herkenbaar, zo sta ik ook regelmatig op de weg. Altijd lekker met die auto's die er dan langs moeten en je paard wilt niet meewerken!