buurman onderhoud bomen niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:50

Mioux schreef:
Je bent wel verplicht ze te onderhouden als ze over een andermans perceel komen. Ook als er veel overlast van is kan je dit wel aankaarten...

Bij de gemeente is het altijd lastiger...

Maar ze komen niet over het perceel heen van de TS.Het zijn takken die weg gewaaid zijn.
Laatst bijgewerkt door gohya op 15-01-15 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Re: buurman onderhoud bomen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:51

Maar daarom kan je dus wel iemand verplichten, zodra ze erover hangen, dus dat je het niet kan verplichten klopt niet.

Overlast ervan, aantoonbaar, kan je ook stappen mee ondernemen, zeker als je aan kan tonen je dit meerdere keren gemeld te hebben bij je buurman...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:52

gohya schreef:
Volgens mij ben je niet verplicht om je bomen te onderhouden,mits ze geen gevaar opleveren.
Mijn weiland ligt ook vaak vol takken en soms vallen er halve bomen op mijn omheining.De bomen zijn eigendom v.d. Gemeente,nou die kan je dus echt niet verplichten om die bomen allemaal te snoeien.
De gemeente blaast zelfs meerdere malen alle bladeren van het fietspad wat er langs loopt,zo mijn weiland in.En dat zijn heel veel bladeren hoor.

Als het van de gemeente is zou ik er zelf met een kettingzaag doorgaan, daar is toch geen haan die ernaar kraait.
En die bladeren zou ik foto's van maken en doorsturen, dat kunnen ze niet zomaar doen :n

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:53

gohya schreef:
Volgens mij ben je niet verplicht om je bomen te onderhouden,mits ze geen gevaar opleveren.
Mijn weiland ligt ook vaak vol takken en soms vallen er halve bomen op mijn omheining.De bomen zijn eigendom v.d. Gemeente,nou die kan je dus echt niet verplichten om die bomen allemaal te snoeien.
De gemeente blaast zelfs meerdere malen alle bladeren van het fietspad wat er langs loopt,zo mijn weiland in.En dat zijn heel veel bladeren hoor.

Maar jullie zitten tegen het "bos" aan..

En een boete of niet, als ik meerdere keren gevraagd heb of hij de boel een keer wil snoeien en hij doet het niet zonder geldige reden, dan zou ik toch echt zelf beginnen.
Zijn bomen "beschadigen" ook mijn hooi..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:53

Lezen Anneliesdj, het hele topic

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:55

Ja als de takken over jou perceel hangt,moeten ze idd. gesnoeid worden.
Maar die takken komen in haar weiland door die harde wind.

Anneliesdj ik vind het ook heel aso van de gemeente om al dat blad in mijn weiland te blazen.
We hebben die man al aangesproken,maar die zegt: tja opdracht v.d. gemeente.
Er ligt echt heel veel blad op hopen in een lange rij op mijn weiland,en het is nog Eikenblad ook nog.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:55

Ik zou een bladblazer aanschaffen en alles terug blazen haha, maar zo ben ik dan...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:56

mrie schreef:
Lezen Anneliesdj, het hele topic

Nutteloze post, ik heb alles gelezen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:00

gohya schreef:
Ja als de takken over jou perceel hangt,moeten ze idd. gesnoeid worden.
Maar die takken komen in haar weiland door die harde wind.

Anneliesdj ik vind het ook heel aso van de gemeente om al dat blad in mijn weiland te blazen.
We hebben die man al aangesproken,maar die zegt: tja opdracht v.d. gemeente.
Er ligt echt heel veel blad op hopen in een lange rij op mijn weiland,en het is nog Eikenblad ook nog.

Die kerel die dat doet is van groenvoorziening, die heeft gewoon geen zin het op te vegen.
Ik zou er foto's van maken en die doorsturen met daarbij het verhaal dat je paarden hebt en dat eikenblad gevaarlijk is, daar moeten ze wel iets mee doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:06

Ik zei ook tegen die man,ik snap dat het blad van het fietspad af moet,het is glad met die bladeren,maar je kan toch ook met een bladzuiger de bladeren opzuigen i.p.v. weg blazen?
Het enige wat die steeds zei:opdracht v.d. gemeente en die voer ik uit.

Ik zal idd foto's maken van al dat blad en een klacht indienen.

@palousa_boy wij zitten ver van het bos af hoor,er staan gewoon heel veel bomen rondom het weiland.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:12

gohya schreef:
soms vallen er halve bomen op mijn omheining.

dit hoort de gemeente te vergoeden

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:26

Ik vertel hier de NL regelgeving dus voor iemand uit belgie je kan ernaar kijken, ik weet niet welke documenten daar allemaal zijn en of ze hetzelfde heten.

Stap 1 is kijk in de APV van de gemeente wat er staat over overlast van groen in het buitengebied. Ik ga ervan uit dat de percelen niet binnen de bebouwde kom liggen.

Helaas staan de bomen echt aan de andere kant van een gracht en dus ver genoeg van de erfgrens dus formeel hoeft hij waarschijnlijk niets.

gohya schreef:

Je kan wel de kosten om het hek te vervangen bij de gemeente neerleggen. Ze hebben namelijk wel een onderhoudsplicht aan de bomen maar vaak wegen de kosten van de schade betalen (minime kans, lage kosten) versus onderhoud (structureel, hoge kosten) dat ze kiezen voor de schade betalen.

Voor de bladeren liefst een foto maken dat de aannemer van de gemeente de bladeren in de wei blaast en zsm naar de gemeente sturen. Je moet bewijzen dat hun het doen en dan kan de gemeente er wat mee. De medewerker handelt presies zoals is verteld ook met het antwoordt naar jou. Hij mag niet in discussie hij heeft alleen de opdracht gegekregen.

myk_en_shant schreef:
Van wie is die gracht particulier of van de gemeente. Hier in Nederland moeten de sloten en waters de oevers elk jaar onderhouden worden.

Particulieren moeten dit voor 1 november gedaan hebben. Doen ze dit niet voor de uiterste datum zonder uitstel aanvraag kunnen ze een boete krijgen van het waterschap.

Gemeentes krijgen een langere tijd om dit te doen, zij moeten volgens mij voor januari of februari gedaan hebben. Pin mij er niet op vast weet dit niet zeker.

Ik weet niet hoe dit in België geregeld is, als dit gelijk is kun je hem /gemeente erop aanspreken.
Betreft de bomen is bij de gemeente vragen of zij hier wat mee kunnen.

De gemeente krijgt helaas niet meer tijd en hoort ook gewoon op de schouwdatum klaar te zijn, wel wordt vaak al van tevoren een uitstel aangevraagd.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:34

Afbeelding
dit is een foto van een week geleden, ben benieuwd hoe hij er nu bij ligt. Vandaag is de wind hier goed zijn best aan het doen.
Door de aarde die er ligt kan je zien hoeveel takken er liggen. Dit is zo over de hele weide. Op het gras zie je niet op de foto.
Het zijn de bomen ja dit zijn bomen... aan de linkerkant. Ze lijken meer op struiken ondertussen en zijn hoger dan je op de foto kan zien. Onder de struiken zit dus normaal de gracht die 2m breed is.

Gohya ook niet leuk zeg, zeker als het de gemeente zelf is.

Ik ga er echt niet zelf aan beginnen zonder toestemming.

jolien_m nog geen 80m van de wei ligt een beschermd bos waar de vogels hun kunnen uitleven. ;)

Deze takken vinden de paarden echt niet lekker zijn ook oude afgebroken takken... Ik vind het ook onveilig om ze nu op de wei te laten, ze kunnen verstrikt geraken. Ik heb eentje die graag eens gek doet en niet kijkt waar hij loopt.

Ga eerst komende dagen eens bij de gemeente gaan horen, maar die hebben ook zo leuke uren voor de werkende mensen :+

De takken vliegen dit jaar terug op zijn veld, vorig jaar in maart op het einde van de winter want anders blijf ik takken oprapen. Heb ik 5 aanhangers weggevoerd naar containerpark, gelukkig was dit kosteloos.

Alvast bedankt iedereen om mee te denken :) .

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:35

Maar lang niet alle sloten zijn schouwsloten!

Ik zou gewoon zelf verantwoordelijkheid nemen en geen drukte maken.
Dit noem ik geen overlast maar samenleven. :)
Maar mijn intentie lijkt niet aan te sluiten....
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 15-01-15 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:36

Maar de takken komen toch op je perceel ? Als ik het zo bekijk ? Of is het niet aan de linkerkant de bomen van de buurman? Hier kan je zeker wel over klagen bij de gemeente ! Ze komen nu circa 40 cm over jouw perceel als ik het zo zie :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:39

als ik de foto zie kan je hier wel wat mee, alleen dan moet je goed de APV lezen. Deze kan je vaak al op de website van de gemeente vinden.

Je kan ook je foto en verhaal sturen per mail aan de juridische afdeling van de gemeente. Omdat het namelijk prive <-> prive is mag de gemeente zich distantiëren van de zaak want hun hebben geen belang.

Mocht dit zo zijn moet je in de wetboeken gaan kijken hoe dit aan te pakken. Voor dat kan je dan beter naar het juridisch loket.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:49

Ja het zijn de bomen aan de linkerkant, ze hangen idd stukje over.
Ik was zo gefocused op de takken op de wei... :o
Laatst bijgewerkt door cha_mira op 15-01-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:51

Dan kan je als het goed is,ook in belgie, klacht indienen bij de gemeente.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:58

Josien: jij vind 5!!!! Aanhangers takken van je weiland rapen nog uitleven? Ik had ze al lang stuk voor stuk omgezaagd geloof ik!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:22

Gillbo schreef:
gohya schreef:
soms vallen er halve bomen op mijn omheining.

dit hoort de gemeente te vergoeden

Ow dat wist ik dus niet.Door storm en bliksem inslag zijn er al verschillende halve bomen op mijn omheining terecht gekomen. Ik ruim dat zelf altijd gelijk op,ik zaag de omgevallen boom in stukken en gooi dat over de omheining heen op gemeente grond.
Ik kan daar niet mee wachten,want die bomen zijn de Robinia [valse Acaccia] en die zijn zeer giftig voor paarden.Er heeft toen 1 van mijn paarden al aardig wat blad op gegeten van die giftige boom,omdat ik niet sneller die boom kon opruimen.Ik heb er zelfs nog een filmpje van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:08

cha_mira schreef:

Daarom buurman een briefje sturen dat hij zijn bomen moet snoeien omdat je het anders zelf gaat doen, ze komen royaal over de erfgrens dus daar heb je alle recht toe.

Ik zie alleen niet hoe daar ook nog een sloot van 2meter tussen moet zitten, voor mijn gevoel staan de bomen 50cm naast je afrastering.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:17

moonfish13 schreef:
Josien: jij vind 5!!!! Aanhangers takken van je weiland rapen nog uitleven? Ik had ze al lang stuk voor stuk omgezaagd geloof ik!

Ja! ik zie het blijkbaar anders en hecht er aan dat ook bomen hun ruimte mogen innemen. Mijn eigen bomen hier laten ook veel vallen. Heeft niet met onderhoud te maken en is heel gewoon.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 16:06

anneliesdj schreef:
cha_mira schreef:

Daarom buurman een briefje sturen dat hij zijn bomen moet snoeien omdat je het anders zelf gaat doen, ze komen royaal over de erfgrens dus daar heb je alle recht toe.

Ik zie alleen niet hoe daar ook nog een sloot van 2meter tussen moet zitten, voor mijn gevoel staan de bomen 50cm naast je afrastering.

Ja vanop de foto lijkt het zo, maar de bomen hun takken komen nu zo ver. Ik zal proberen betere foto's te trekken.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 17:50

Wou even laten weten nadat ik nog 1x was gaan vragen + aangetekend schrijven. Gebeurde er niets. Naar gemeente gegaan,ze horen ze inderdaad te onderhouden. Wilgenbomen moeten blijkbaar om de zoveel jaar geknot worden... Gemeente heeft ze aangesproken en vandaag zijn ze gestart. Héél blij!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:51

Super TS. Hopelijk ben je nu snel van de overlast af.