Ik vertel hier de NL regelgeving dus voor iemand uit belgie je kan ernaar kijken, ik weet niet welke documenten daar allemaal zijn en of ze hetzelfde heten.
Stap 1 is kijk in de APV van de gemeente wat er staat over overlast van groen in het buitengebied. Ik ga ervan uit dat de percelen niet binnen de bebouwde kom liggen.
Helaas staan de bomen echt aan de andere kant van een gracht en dus ver genoeg van de erfgrens dus formeel hoeft hij waarschijnlijk niets.
gohya schreef:Volgens mij ben je niet verplicht om je bomen te onderhouden,mits ze geen gevaar opleveren.
Mijn weiland ligt ook vaak vol takken en soms vallen er halve bomen op mijn omheining.De bomen zijn eigendom v.d. Gemeente,nou die kan je dus echt niet verplichten om die bomen allemaal te snoeien.
De gemeente blaast zelfs meerdere malen alle bladeren van het fietspad wat er langs loopt,zo mijn weiland in.En dat zijn heel veel bladeren hoor.
Je kan wel de kosten om het hek te vervangen bij de gemeente neerleggen. Ze hebben namelijk wel een onderhoudsplicht aan de bomen maar vaak wegen de kosten van de schade betalen (minime kans, lage kosten) versus onderhoud (structureel, hoge kosten) dat ze kiezen voor de schade betalen.
Voor de bladeren liefst een foto maken dat de aannemer van de gemeente de bladeren in de wei blaast en zsm naar de gemeente sturen. Je moet bewijzen dat hun het doen en dan kan de gemeente er wat mee. De medewerker handelt presies zoals is verteld ook met het antwoordt naar jou. Hij mag niet in discussie hij heeft alleen de opdracht gegekregen.
myk_en_shant schreef:Van wie is die gracht particulier of van de gemeente. Hier in Nederland moeten de sloten en waters de oevers elk jaar onderhouden worden.
Particulieren moeten dit voor 1 november gedaan hebben. Doen ze dit niet voor de uiterste datum zonder uitstel aanvraag kunnen ze een boete krijgen van het waterschap.
Gemeentes krijgen een langere tijd om dit te doen, zij moeten volgens mij voor januari of februari gedaan hebben. Pin mij er niet op vast weet dit niet zeker.
Ik weet niet hoe dit in België geregeld is, als dit gelijk is kun je hem /gemeente erop aanspreken.
Betreft de bomen is bij de gemeente vragen of zij hier wat mee kunnen.
De gemeente krijgt helaas niet meer tijd en hoort ook gewoon op de schouwdatum klaar te zijn, wel wordt vaak al van tevoren een uitstel aangevraagd.