Claireh schreef:Dank je voor je antwoord Superwoman.
Wat raad jij mij aan? Na de zomer gaan leasen of volgend jaar en tot die tijd lessen?
Ik sta open voor alle adviezen!
zonder iets gezien te hebben kan ik daar geen advies over geven. Ook weet ik niet hoe goed (of slecht) je instructeur is en hoe snel je alles op pakt.
Ook het leasepaard is van belang, zo is een te moeilijk paard (uitdaging) niet goed als leerpaard. Hier zal je eerder foute dingen (houding/hulpen) van gaan doen. Het paard leert sneller dan de ruiter, dus loop je steeds achter de feiten aan en ga je overleven ipv correcte hulpen leren.
Na jaren een verzorgpony te hebben gehad, waar ik alles mee mocht doen, viel een eigen paard me toch wat tegen. Dacht dat ik het meeste wel wist door mijn eerdere ervaringen. Ik had namelijk onwijs veel vrijheid gehad met die pony's.
Ik raad je aan om ook eens naar andere lessen te gaan kijken/rijden en clinics te gaan bezoeken.
De tijd die je er voor wil nemen is namelijk best kort.
Hoe meer contacten in de paardenwereld en hoe meer kennis je hebt, des te minder kans dat je veel leergeld kwijt bent bij je eerste paard.
leergeld = je fouten die geld kosten en met een eigen paard zullen die voor 99% echt nog wel komen. dit kan bestaan uit bijv een verkeerd paard kopen - al dan niet opgelicht, verkeerde spullen zoals zadel kopen, hoefsmeden en dierenartsen en ook instructeurs die je totaal de verkeerde kant op sturen door hun onkunde. (zo heb ik iemand weggestuurd die mijn paard wou kopen.de eerste x zonder instructeur ging het prima. Daarna met "instructeur" die mijn lieve (ex)paard kapot zou laten rijden)