paard gekocht en nu niet zeker of die gechipt is...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: paard gekocht en nu niet zeker of die gechipt is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:49

Paard is van voor juli 2009 en hoeft dus niet verplicht gechipt te zijn. Alles er na moet gechipt worden. Grote kans dat er dus geen chip in zit. Dus aan jou de keuze of je het wil of niet.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:59

palousa_boy schreef:
Als je echt iets uit Frankrijk wilt hebben kunnen we misschien wel een beetje helpen, maar weet nog niet hoe dat werkt hier kwa paspoort aanvraag.

Chippen is heel simpel, je belt de dierenarts voor een chip, hij duwd dat ding er in, sticker op je papier en klaar ;)

Registreren is ook handig :j

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:07

aikon schreef:
Paard is van voor juli 2009 en hoeft dus niet verplicht gechipt te zijn. Alles er na moet gechipt worden. Grote kans dat er dus geen chip in zit. Dus aan jou de keuze of je het wil of niet.

Ik dacht dat chippen gewoon verplicht was, maar bovenstaande is inderdaad waar. Wat dan wel raar is dat ieder paard een paspoort moet hebben met daarin het chipnummer vermeld....

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:31

Ik weet niet beter dan dat alle paarden gechipt moeten zijn tegenwoordig..
Of ze nu van voor of na 2009 zijn.
Alle paarden die na 2009 gechipt worden en als ze dan ouder zijn dan een half jaar krijgen automatisch in het paspoort vermeld dat ze niet voor menselijke consumptie geslacht mogen worden.
Dit moet ondertekent worden door de eigenaar de paspoortverstrekker en door je dierenarts.
Volgens mij is het appaloosa stamboek idd het goedkoopst ik geloof dat ik 30 euro heb betaald en daar zaten de voorrij kosten bij in.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:33

pizza64 schreef:
aikon schreef:

Ik dacht dat chippen gewoon verplicht was, maar bovenstaande is inderdaad waar. Wat dan wel raar is dat ieder paard een paspoort moet hebben met daarin het chipnummer vermeld....

Ik weet niet beter dan dat alle paarden gechipt moeten zijn tegenwoordig..
Of ze nu van voor of na 2009 zijn.
Alle paarden die na 2009 gechipt worden en als ze dan ouder zijn dan een half jaar krijgen automatisch in het paspoort vermeld dat ze niet voor menselijke consumptie geslacht mogen worden.
Dit moet ondertekent worden door de eigenaar, de paspoortverstrekker, en door je dierenarts.
Volgens mij is het appaloosa stamboek idd het goedkoopst ik geloof dat ik 30 euro heb betaald en daar zaten de voorrij kosten bij in.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:40

Sorry..twee keer :=

JeaDH

Re: paard gekocht en nu niet zeker of die gechipt is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:35

Chippen paard
Chippen van je paard is verplicht voor elk paard en elke pony of ezel die na 1 juli 2009 in de EU geboren is. Doordat paarden gechipt worden, zijn gestolen paarden beter op te sporen en is fraude plegen moeilijk. Op die manier blijft het paard bekent bij het stamboek en behoudt zo zijn stamboekidentiteit. Ook is de chip bruikbaar bij:

ziektebestrijding
controle op wedstrijden
garantie veilig voedsel
De microchip wordt aan de linkerkant in de hals gespoten. De dierenarts kan dit doen. Omdat je naast een chip ook een paardenpaspoort nodig hebt, kun je het beste bekijken of je het paspoort ook bij je dierenarts kunt aanvragen. Is dit niet het geval dan is het verstandiger om de chip en het paspoort tegelijkertijd bij een erkende paardenarts te regelen. Dat scheelt in de kosten

Net als bij honden en katten is elke chip uniek. Ook bij paarden is een chipscanner nodig om de code af te lezen. Daarvan voelt het paard niets. Het plaatsen van de chip doet het paard geen pijn. Het paard voelt alleen een kleine prik.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:39

Bedenk wel even dat niet alle chiplezers alle chips kunnen lezen. Als je een erkend DA neemt, zal die ook en goede chiplezer hebben. Pas dan weet je zeker dat je paard straks geen twee chips heeft.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:17

friesam schreef:
annebe schreef:
NRPS stamboek is het goedkoopst, betaal je 40,- voor paspoort en chip.

Chippen die ook zonder arabisch bloed?

Hier chipt iemand voor het tinkerstamboek ook erg voordelig. Maar omdat het een koudbloed van een ander ras is heb ik liever geen tinkerpaspoort. Voordat mensen denken dat het een uit de kluiten gewassen witte tinker is.

ja hier een konik x paint gewoon een papier geen bezwaar of wat ook!