Wat doe je met een paard met singelnijd als..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:46

veel te grote singel , en 1 gaatje vastdoen , snoepje geven . 2e gaatje , snoepje geven , enz. enz. iemand hier pas ook een pony met hele erge singelnijt , zijn nu sinds een week ook zo bezig en het werkt al best goed.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:54

Mijn vroegere lesgeefster gaf es aan iemand de tip om het paard een paar dagen met een elastische singel om te laten staan, zo went ze aan dat gevoel en zal ze er mss minder op reageren. Het meisje heeft dit gedaan, en het maakte idd veel verschil bij haar.

Heb je trouwens al een singel met elastiek geprobeerd? Daar reageert de mijne fijn op. Ik had er vroeger één met elastiek langs één kant, en het verschil was immens als ik de kant zonder elastiek probeerde, direct veel chagrijniger.

Ik heb hier dat aansingelen op allerlei manieren proberen te verbeteren: zodra ze braaf is een voedselbeloning, ook singel voor het vastmaken paar keer wat aanspannen (met de hand, zonder vastmaken) tegen haar buik en weer weg, in een vast ritme, alsof het een soort "massage" is (heb ik es gezien op een dvd van Parelli), en dat helpt bij haar wel, daarbij ontspant ze intussen.

Wat ik ook deed (en nog vaak doe) om het verleden wat te doen "vergeten": gewoon langs de andere kant aansingelen. De meeste paarden associëren aansingelen met linkerkant, en als je dan aan de rechterkant gaat friemelen, hebben ze het vaak niet direct door.

Dus ik zou zeggen: dekensingeltje erop langs rechterkant, en haar daar dagje mee laten rondlopen, dan zie je wel verder (natuurlijk opletten dat de sluiting nergens kan irriteren als ze gaat liggen/rollen.

Edit: dat van die ademhaling kan ook wel helpen, ik merk dat de mijne vriendelijker is als ik... een liedje zing. Ofwel heeft ze het om te bijten te druk met zich een breuk te lachen :)

litilaura

Re: Wat doe je met een paard met singelnijd als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:58

Bedankt voor alle tips en eigen ervaringen aan dit topic heb ik echt wat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:03

Straffen doe ik eigenlijk niet. Altans, ze mag wel boos kijken, maar als ze dreigt mij te happen, dan komt er wel een 'eh!' wat meestal genoeg is.

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:11

Singel met stiek hielp bij mijn paard heel goed en stapje voor stapje aansingelen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:14

Rustig afwachten, het duurt vaak een poosje voor de associatie zadel = pijn weggevaagd is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:21

Paard heeft gewoon associatie singel-pijn gemaakt/geleerd. Tijd geven en rustig aan singelen. Pony gereden vroeger met erge singelnijd, daar hielp het bij heel rustig gaatje per gaatje aan te singelen. Soms kunnen de eerste ribben nog een keer vast zitten wat gevoeligheid in dat gebied geeft.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:23

litilaura schreef:
Zouden jullie alleen goed gedrag belonen of ook slecht gedrag afstraffen. Want stel ze heeft maagzweren of iets anders pijnlijks. Dan lijkt het mij niet redelijk om haar af te straffen omdat ze pijn heeft.

Straffen is toch nooit een goed reactie? Of het nu in het lijf of tussen de oren (ook lijf) zit, ze houdt er niet van. Wil je zelf gestraft worden voor angst, pijn of weerzin tegen iets? En wat leer je daarvan?
Zonder zadel rijden en het probleem niet opzoeken?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:27

Iljaa1 schreef:
Edit* het gedrag dat ze vertoond zullen de meeste afschrijven als merrie gedrag. Ze is een merrie

Mijn merrie doet dit niet :D geen merriegedrag ![/quote]
Ieder paard is anders he, zo ook iedere merrie. Dat jou merrie dat niet doet hoeft niet te beteken dat elke merrie niet zo doet.

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:31

Ik heb een superflexibele singel gekocht, geeft bij mijn paard een wereld van verschil!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:31

Ik denk dat het wel degelijk merrie gedrag is ;)
Mijn merrie had het ook, maar dat is opgelost. Probleem waarom merries veel vaker singelnijd krijgen is omdat mensen er ook op gaan rijden als ze hengstig zijn. Ze houden vaak niet rekening met dat merries dan óók pijn in hun rug en buik hebben, net als wij als we ongesteld zijn.
Als je dat niet weet en aansingelt zoals je normaal doet, kan dat nog wel eens (extra) ongemakkelijk zijn en kunnen merries singelnijd krijgen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:34

Ik zou toch even met de da overleggen of die denkt dat er kans op maagzweren is. Het is zo'n ontzettend vervelende aandoening wat ook vrij lastig te ontdekken is. Maar als het aan de hand is, is het wel nodig om te behandelen. Succes ts en mijn complimenten dat je dit zo goed uitzoekt!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:37

ElineCath schreef:
Ik zou toch even met de da overleggen of die denkt dat er kans op maagzweren is. Het is zo'n ontzettend vervelende aandoening wat ook vrij lastig te ontdekken is. Maar als het aan de hand is, is het wel nodig om te behandelen. Succes ts en mijn complimenten dat je dit zo goed uitzoekt!

Helemaal mee eens! In ieder geval uit laten sluiten dan. Ieder paard heeft ook weer andere symptomen of helemaal niet.. Dus laten na kijken zou ik adviseren!

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 08:29

Bedankt morgen komt sws de dierenarts/osteopaat dus ik zal maagzweren voorleggen.

Iemand die de optie zonder zadel rijden opperde dat lijkt me niet de oplossing. Paard is pas 10 dus om nou pakweg 15 jaar met je zitbeen in haar rug te drukken kan ook niet goed zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:41

Ehh, dat hoeft ook niet voor eeuwig zonder zadel! Alleen om de associatie weg te laten vloeien.
Maar natuurlijk eerst lichamelijke pijn uitsluiten voor zover mogelijk.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:23

Ik heb ook een merrie met enorme singel-nijd/dwang. Het is zelfs zo erg dat, wanneer ze vast staat, ze gaat hangen en trekken net zo lang totdat ze los is om dan vervolgens achterover te klappen. Levensgevaarlijk dus. Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar niet iets gevonden wat ook echt aansloeg. Ik laat haar lopen, dus eerst hoofdstel om, dan dekje+zadel erop en lopen maar. Op deze manier kan zij haar spanning goed kwijt en ik kan gewoon aansingelen. Kost misschien wel iets meer moeite (soms stapt ze aardig door namelijk ;) ) maar ik heb nu een blije pony die ik moeiteloos kan aansingelen en die haar spanning er ook niet meer onder het rijden hoeft uit te gooien. :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:24

Het sleutelwoord is afleiding.

Ze moet het vastmaken van de singel weer gaan associeren met positieve dingen. Dit kan heeeeel lang duren.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 11:16

Update*

Dierenarts is net geweest. De rug is in die 2 maanden rust erg verbetert. Ze heeft opnieuw een osteopatische behandeling gehad en dat ging een stuk beter dan de vorige keer. Er is bloed afgenomen en daarbij wordt getest op leverwaarden, heel uitgebreid onderzoek op de nieren, en getest op ontstekingen en dus ook maagzweren. Ook krijgt ze een lijnzaadkuur boor eventuele maagzweren, en afhankelijk van de resultaten van het lab misschien poeder voor de maag.

Deze week houden we nogsteeds rust met rijden, en als het lukt te zadelen en dus singelen gaan we volgende week 10 minuutjes erop.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:46

Naar mijn mening kun je niet uit het bloed halen of je paard een maagzweer heeft. Was bij de mijne ook niet zo. Alleen een opmerking bij mijn paard was dat er een acute infectie aanwezig was maar dit hoefde niets met die maagzweer te maken hebben zei mijn da.
Wel super dat je het van alle kanten aanpakt!!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:53

Wat is gedachte achter het lijnzaad geven voor de maag? Dacht dat dat alleen voor darmen was en tegen zand etc?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:00

Ik heb aan de dierenarts gevraagd of kijken in de maag niet beter was. En. Zij vond het in deze situatie beter om eerst bloedonderzoeken te doen. Ook haar voerbeleid wordt aangepast zodat ze 24/7 hooi heeft door een hooinet.

De gedachte is dat het geweekte lijnzaad de slijmlaag in de maag en het eerste gedeelte van de darmen goed doet.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:02

Ben benieuwd of er iets uit de onderzoeken komt, succes!

Melayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:20

Ik zou het juist niet oplossen met een losse singel of iets dergelijks, begin eerst helemaal bij het begin. Haal het probleem eerst even weg, en ga gewoon met je handen aan de slag. Hier een link naar een filmpje wat wat ik bedoel redelijk goed uitlegt. Hij spreekt Engels, hopelijk is dat geen probleem. Het is overigens ook gewoon goed te zien wat hij bedoelt. Zo gauw je de juiste reactie krijgt (in dit geval - géén reactie meer) haal je de druk weg. Even kroelen of iets dergelijks, en herhalen. Voor zo lang als moet.
https://www.youtube.com/watch?v=ClJYuuiEa7Q
Mocht er iets lichamelijks aan de hand zijn, dan heb ik niks gezegd ;)
Veel succes!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:39

FRA singel!

De oplossing en mijn mening is, dat eigenlijk ieder paard gereden zou moeten worden met zo'n singel.
Met deze singel kan het paard blijven ademen en zijn buik en rugspieren gebruiken zonder dat het gaat knellen.

Ik had ze al jaren voor mijn paard maar toen we een D-pony inleerde met een gewone singel en tuig, flipte ze helemaal.
Heel even aangekeken en toen een Fra singel gepakt en ze reageerde gelijk stukken beter.
Haar eigen maat singel gekocht en probleem was voor altijd opgelost.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:49

Herkenbaar.
Mijn merrie was voordat ze in mijn bezit kwam beleerd voor de wagen, alleen niemand wist dat ze drachtig was. Wel dat ze steeds bozer werd bij aansingelen. Dus toen maar snel, ruk, vast

Gevolg een flinke singel nijd.
Zelfs met borstelen vond ze het niet leuk als je aan haar buik kwam. Kruissingels van de deken vastmaken was ook het ontwijken van achterbenen en tanden.

Ik heb het altijd gewoon rustig aan gedaan en belonen als ze het goed deed. Kruissingels gaat allemaal prima nu.
Zadelsingel en longeersingel blijft een gevoelig punt.
Al is dit al een heel eind verbeterd, met dank aan wat lekkers.
Iedere keer als ze een brave reactie gaf, wat lekkers.
Kijk helemaal weg gaan doet het niet, maar het is al een heel stuk verbeterd door de jaren heen.