Paard leren te blijven staan met open staldeur

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:34

heb de één geleerd/ander leert met touw op de grond hangen en commando blijf moeten ze op hun plek blijven staan. dus ook met open deur. Mijn jonge probeert dat nog altijd even uit, omdat het hoogst interessant is.
Maar gebruik de techniek die ook wordt gebruikt in het boek: How to create the perfect riding horse - P. Wood (heb m volgens mij ook al wel in het Nederlands zien liggen). Maar daar wordt het paard bij elke beweging weer terug gezet op de plaats waar hij hoort te staan (dus al is het maar éen voet).
Ergens wel logisch dus ik ga voor trial en error. Ik laat dus ook gewoon de deur van de stal openstaan (scheelt wel dat ik een stallengebouw voor mezelf heb en ik de deur vaak gesloten heb en ze dus niet verder kunnen dan het gangentje). Ik laat ze de fout maken dat ze door de deur willen zodat ik ze terug kan zetten op de plaats.

edit: wel even uitleg dat ik in een redelijk unieke situatie nu zit met een eigen stalgebouw waarbij ik de aanwezige stallen heb opengezet en de paarden via de achterkant zelf in en uit naar de wei kunnen. Ik heb de helft van de gang afgesloten wat mijn stuk is met nog één deur die dus wel eens open staat als ik aan het poetsen ben. Het is hun enige moment dat ze even moeten luisteren en stil staan. Maar staat je paard al voor langere tijd op stal is het natuurlijk wel de kat op het spek binden ;)
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 09-01-15 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mika2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:48

ik heb mijn paard sws nooit vaak op stal staan maar als ze op stal staat dan doe ik altijd de deur gewoon dicht want ik vertrouw haar daar niet op en ik vind het niet slim als de deur open staat omdat je nooit weet wat er kan gebeuren ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:01

Toydoll schreef:
gewoon consequent zijn, werkt prima. Elke keer als ie de stal uit gaat dood leuk weer terug zetten (of achteruit, of als ie dat niet doet gewoon letterlijk terug zetten), deur weer open en op een halve meter afstand ofzo wachten. Gaat dat goed? metertje verder gaan staan.

Gaat dat ook goed? ook nog pluk hooi buiten de stal leggen als extra 'lokker'.

Ze kunnen het heus leren hoor, hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Mijn hengstje loopt eigenlijk altijd los, die blijft gewoon staan als ik wacht zeg hoor. Al is 't midden in de bak.

Zou alleen wel altijd alleen maar dit soort dingen uithalen op een afgesloten erf.

Precies dit. Fijn toch, dat je zelf makkelijk zadel etc kan pakken die net buiten stal staan.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:16

Waarom wil je dat je paard leren?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 14:55

Wauw wat een reacties al, hier kan ik zeker mee aan de slag :).

ladypaard schreef:
heb de één geleerd/ander leert met touw op de grond hangen en commando blijf moeten ze op hun plek blijven staan. dus ook met open deur. Mijn jonge probeert dat nog altijd even uit, omdat het hoogst interessant is.
Maar gebruik de techniek die ook wordt gebruikt in het boek: How to create the perfect riding horse - P. Wood (heb m volgens mij ook al wel in het Nederlands zien liggen). Maar daar wordt het paard bij elke beweging weer terug gezet op de plaats waar hij hoort te staan (dus al is het maar éen voet).
Ergens wel logisch dus ik ga voor trial en error. Ik laat dus ook gewoon de deur van de stal openstaan (scheelt wel dat ik een stallengebouw voor mezelf heb en ik de deur vaak gesloten heb en ze dus niet verder kunnen dan het gangentje). Ik laat ze de fout maken dat ze door de deur willen zodat ik ze terug kan zetten op de plaats.

edit: wel even uitleg dat ik in een redelijk unieke situatie nu zit met een eigen stalgebouw waarbij ik de aanwezige stallen heb opengezet en de paarden via de achterkant zelf in en uit naar de wei kunnen. Ik heb de helft van de gang afgesloten wat mijn stuk is met nog één deur die dus wel eens open staat als ik aan het poetsen ben. Het is hun enige moment dat ze even moeten luisteren en stil staan. Maar staat je paard al voor langere tijd op stal is het natuurlijk wel de kat op het spek binden ;)

Dank voor de uitgebreide uitleg :). Hier kunnen ze nergens anders heen dan het terrein op, paarden staan aan huis. Wanneer de ander wel met dichte deur staat gaat ze ook niet ver weg overigens.

R12312 schreef:
Waarom wil je dat je paard leren?

Momenteel probeert ze erg uit en sneakt ze bij de kleinste kans de stal uit ook als ik er bij in sta. Dat ze even wacht als ik twee stappen naar de kast loop en weer terug is gewoon een must.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:55

Het is heel simpel: elke stap die ze over de grens zet weer terugzetten.

Maar dan moet je paard natuurlijk wel luisteren, dus als ze ook nog eens doodleuk door je heen loopt zou ik eerst maar eens beginnen met de basis.
Ho = ho.
Elke stap die je teveel zet, zet je weer terug.
Heel duidelijk en logisch.
Als je paard er uit loopt, betekent dat dat jij te laat bent.

ElinaSK

Re: Paard leren te blijven staan met open staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:22

Ik wilde even laten weten dat er inmiddels wat vooruitgang in zit we zijn er nog niet , maar ze loopt minder snel weg wanneer er niks te eten is en is ook makkelijker te corrigeren :j