Hoe nog beter om te gaan met snel schrikkend paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe nog beter om te gaan met snel schrikkend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:22

Denice heb je mijn filmpje al gezien? Ben benieuwd wat je ervan vind, ik denk dat je het je echt kan helpen namelijk.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:49

Gezien, daar kan ik zeker wel wat mee. Ik heb er wel een vraagje over: hoe zie je dit in de praktijk wanneer hij vluchten wil? Waar hoop je op? Dat hij de druk voelt en toegeeft? Want dat zie ik niet echt gebeuren in een spannende situatie...

evahorz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:50

Hoi!
Je kan schriktraining op het terrein doen. Met paraplu's en dat soort dingen. Probeerdan dat iemand wat dichter langs hem fietst en probeer dat ook met suto's enzo.
Verder weet ik niet echt...
Wel als ie schrikt.
1. Praat normaal tegen hem. Zeg lieve woorden om hem te kalmeren. Als ie je stem herkent wordt ie soms wel rustiger.
2.loop rondjes. Zoek meteen een plek waar je rustig rondjes kan stappen. Doe dit zo lang todat ie rustig is. Meestal helpt dat.

Hipelijk heb je hier wat aan

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:57

Magnesium werkt wel degelijk,zou het zeker gaan voeren ik voer het mijn hittepetit ook, en kan echt verschil merken.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:05

Wat ik zelf altijd heel belangrijk vind is met het paard wat grondwerk in een besloten ring te doen om het leiderschap te bepalen. Het weg rennen klinkt voor mij een beetje als het wegnemen van jou leiderschap.

Hierbij kun je denken aan dat hij tegenover jou stilstaat en op jou commando netjes achteruit loopt (dit kan lichte druk op de neus of borst zijn of alleen al zelf een stap naar voren zetten). Daarnaast met het wandelen moet het paard naast me lopen in die zin dat het hoofd naast me loopt en niet de schouderpartij. Als hij mij voorbij wilt lopen laat ik hem een rondje om me heen draaien waarbij ik zijn achterhand streng wegstuur. Als hij deze voor me weg draait accepteert hij mijn leiderschap. Die doe je niet door te slaan ect maar gewoon door een verzekerde houding aan te nemen met brede stoere schouders. De bedoeling hiervan is dat hij met het hoofd/voorhand bij jou wilt blijven en zo zijn achterlijf wegdraait.

Dit is een goeie basis om mee verder te werken aan het wandelen naast je.

Schriktraining is heel effectief en grondwerk zeker ook! Dit is de basis van je vertrouwen. het is de bedoeling dat het dier jou vertrouwd en als hij dus bang is, dat hij jou leiderschap opzoekt en niet zelf het heft in handen neemt en er vandoor gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:19

Het is vooral oefening, maar 1 ding is echt belangrijk: Hij mag echt niet loskomen!
Nog afgezien van het gevaar ben je er dan niet meer voor hem en is hij op zichzelf aangewezen zodat het evenement als 'gevaarlijk' geregistreerd wordt in het hoofd. Hoe vaker je moet los laten hoe 'enger' het wordt.
Je zult dus in dit geval echt iets moeten gebruiken waarmee je tot hem doordringt op dat moment.
Of dat een scherper bit is, een longeerlijn onder de kin door of een hengtenketting is dan minder relevant en dat is echt niet zielig. Hem in zijn eentje laten tobben met een baasje 100 meter verderop is zieliger.
Tot je zeker weet dat je niet meer los hoeft te laten in geval van schrik vooral op veilig terrein vergelijkbare situaties opzoeken.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:26

Ik lees ook mee met dit topic.
Ik heb nu sinds een halfjaartje een Sydney x Elcaro
Voor de kenners zijn deze nakomelingen ook vaak sensibel in gedrag.

Elke kleine verandering vind mijn paard eng, naar de longeerbak lopen is altijd nog heeeeel spannend.
Inmiddels is de binnenbak niet zo heel erg eng meer. Behalve toen de kerstversiering kwam natuurlijk :')

Buitenritten ga ik in de zomer proberen, toen ik hem net had een klein stukje van het erf geweest, ik erop mijn vriend hem aan de longeerlijn, hij sprong al met 4 benen in de lucht na het zien van een kat maar voor de rest ging het acceptabel.

Alleen buitenrijden is denk ik niet een doel wat we gaan behalen, al blijven we proberen.
Eerst maar eens met andere paarden samen.

In tegenstelling tot dat is meneer op de wedstrijden best braaf tot nu toe zolang hij maar andere paarden kan blijven zien.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 20:53

Sizzle schreef:
Het is vooral oefening, maar 1 ding is echt belangrijk: Hij mag echt niet loskomen!
Nog afgezien van het gevaar ben je er dan niet meer voor hem en is hij op zichzelf aangewezen zodat het evenement als 'gevaarlijk' geregistreerd wordt in het hoofd. Hoe vaker je moet los laten hoe 'enger' het wordt.
Je zult dus in dit geval echt iets moeten gebruiken waarmee je tot hem doordringt op dat moment.
Of dat een scherper bit is, een longeerlijn onder de kin door of een hengtenketting is dan minder relevant en dat is echt niet zielig. Hem in zijn eentje laten tobben met een baasje 100 meter verderop is zieliger.
Tot je zeker weet dat je niet meer los hoeft te laten in geval van schrik vooral op veilig terrein vergelijkbare situaties opzoeken.

Dankjewel, hier heb ik echt wat aan. Wat is een fijn bit om mee te lopen? Je hebt helemaal gelijk hoor, blinde paniek is het echt en ik kan hem gewoonweg niet houden, al probeer ik wanhopig vast te houden haha..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:57

Ik hou zelf niet van een bit om te wandelen omdat ik de mond graag gevoelig wil houden.
Ik gebruik bij onzekere situatie altijd een ketting (maar dat is schelden op bokt). Ik heb er in mijn leven nog nooit 1 losgelaten buiten. Ik heb er ook altijdd longeerlijn bij voor extra lengte en ben steeds bezig met de aandacht erbij houden bij jonge paarden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 20:58

Nicolle89 schreef:
Wat ik zelf altijd heel belangrijk vind is met het paard wat grondwerk in een besloten ring te doen om het leiderschap te bepalen. Het weg rennen klinkt voor mij een beetje als het wegnemen van jou leiderschap.

Hierbij kun je denken aan dat hij tegenover jou stilstaat en op jou commando netjes achteruit loopt (dit kan lichte druk op de neus of borst zijn of alleen al zelf een stap naar voren zetten). Daarnaast met het wandelen moet het paard naast me lopen in die zin dat het hoofd naast me loopt en niet de schouderpartij. Als hij mij voorbij wilt lopen laat ik hem een rondje om me heen draaien waarbij ik zijn achterhand streng wegstuur. Als hij deze voor me weg draait accepteert hij mijn leiderschap. Die doe je niet door te slaan ect maar gewoon door een verzekerde houding aan te nemen met brede stoere schouders. De bedoeling hiervan is dat hij met het hoofd/voorhand bij jou wilt blijven en zo zijn achterlijf wegdraait.

Schriktraining is heel effectief en grondwerk zeker ook! Dit is de basis van je vertrouwen. het is de bedoeling dat het dier jou vertrouwd en als hij dus bang is, dat hij jou leiderschap opzoekt en niet zelf het heft in handen neemt en er vandoor gaan.

Klopt. Dit paard ziet mij zeker als leider en vrijwel altijd zal hij wijken, opzij gaan, terug gaan of stilstaan als ik dit wil. Begrijp goed, dit is blinde paniek en geen respectloos gedrag. Hij is bij mij vanaf jaarling en ik ken hem door en door. Dat hij tijdens het bang zijn niet meer op mij Let is dus zeker iets dat veranderen moet, maar dat het in de basis niet goed is denk ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat ik op zo'n moment onbewust onzeker word en hem niet genoeg vertrouwen geef.

Bedankt voor je tijd om de reactie op te schrijven!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:00

Sizzle schreef:
Ik hou zelf niet van een bit om te wandelen omdat ik de mond graag gevoelig wil houden.
Ik gebruik bij onzekere situatie altijd een ketting (maar dat is schelden op bokt). Ik heb er in mijn leven nog nooit 1 losgelaten buiten. Ik heb er ook altijdd longeerlijn bij voor extra lengte en ben steeds bezig met de aandacht erbij houden bij jonge paarden.

Ik gebruik het liefst de meest effectieve methode en als dat een ketting is dan is dat prima. Heb je een foto of voorbeeld van hoe dat in elkaar zit? Aandacht erbij houden is een ding waar ik momenteel heel actief mee bezig ben, onder de man heeft hij er ook een handje van overal naar te kijken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:09

Ik heb er ook zo een. Nu 17 jaar oud en nooit is het minder geworden. Bij sommige paarden is ermee om leren gaan het enige wat je kan doen, het leren voorkomen.

Stel je weet dat er iets aan komt waar hij van kan schrikken, meteen je paard naar het 'probleem' toe draaien. Dat maakt het vluchten minder.
Ook gebruik ik vaak het wijken voor druk. Zowel onder het zadel als aan de hand. Als ik al een beetje spanning op voelt komen, dan vraag ik hem naar beneden. Zo houd je zijn aandacht erbij, en ontspannen ze meer. Je moet het ook echt doen als je al een beetje spanning op voelt komen, want als ze echt heel gespannen zijn, reageren ze er vaak niet meer op nee.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:12

Dank voor je reactie! Ik wil zeker echte problemen voorkomen. Ik kan de komende periode in ieder geval weer even vooruit met oefenen, proberen en opzoeken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:20

Ik zou hem in ieder geval niet voor de wagen willen in het verkeer, als hij zo kan gaan rennen.

De mijne heeft dat soort grapjes in het verleden gehad onder het zadel, aanleunings probleem.
(de jouwe is nog erg jong he, dus zal nog veel moeten leren)
Pas toen het onder het zadel helemaal weg was heb ik hem laten beleren voor voor de wagen, omdat de schade die je dan kan veroorzaken zeker op de weg, toch een vaak in een heel andere dimensie is dan onder het zadel / aan de hand.

Troost voor jou, bij de mijne is het dus weggegaan, ik ben beter gaan rijden, we zijn elkaar beter gaan begrijpen. Maar ik geef toe dat het probleem dat ze als ze zich afsluiten onbereikbaar zijn wel heel lastig is, heeft hij nu ook nog wel dat je soms lastig door kan komen als hij vind dat er iets is, maar is dus echt vele malen verbeterd.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:26

Ik ga ook absoluut niet alleen de weg op. Ik rijd samen met een zeer ervaren instructeur en dan alleen op zondagochtend voor tien uur, dan is het nog leuk. Fijn te lezen dat het over gaat. Ik heb zeker hoop hoor!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:29

denice schreef:
Gezien, daar kan ik zeker wel wat mee. Ik heb er wel een vraagje over: hoe zie je dit in de praktijk wanneer hij vluchten wil? Waar hoop je op? Dat hij de druk voelt en toegeeft? Want dat zie ik niet echt gebeuren in een spannende situatie...

Met deze methode kun je de paniek voor zijn. Natuurlijk zal het paard niet nageven als hij in paniek is. Wel kun je het voor zijn, als je paard nog bereikbaar is waardoor hij dus nooit tot paniektoestand komt!

En ik denk dat wel iets waard is om te onderzoeken. Want volgens jou luistert je paard normaal gesproken perfect en zit de basis goed, behalve bij blinde paniek. Maar er zit een hoop tussen een ontspannen paard en een paard met blinde paniek.
Leer dus de eerste signalen te herkennen en je paard dan al te kalmeren.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:36

Sassol schreef:
denice schreef:

Met deze methode kun je de paniek voor zijn. Natuurlijk zal het paard niet nageven als hij in paniek is. Wel kun je het voor zijn, als je paard nog bereikbaar is waardoor hij dus nooit tot paniektoestand komt!

En ik denk dat wel iets waard is om te onderzoeken. Want volgens jou luistert je paard normaal gesproken perfect en zit de basis goed, behalve bij blinde paniek. Maar er zit een hoop tussen een ontspannen paard en een paard met blinde paniek.
Leer dus de eerste signalen te herkennen en je paard dan al te kalmeren.

Je hebt helemaal gelijk en dat is precies waar ik nu mee aan de slag wil. Denk ook dat dit een gebied is waar voor ons veel winst te behalen is en kan veel met deze concrete tips, super!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:04

Ik kan me daar enkel bij aansluiten. Het herkennen is het belangrijkste. Dan kun je nog ingrijpen.
Denk er om dat een correctie middel (wat je ook kiest) enkel werkt als je het goed getimed en kortdurend in zet. Als je er steeds druk op hebt is de werking verloren. Is het paard eenmaal gaan rennen ben je ook te laat. Oefen dit ook.
Het allerbelangrijkste is uiteindelij dat je paard leert dat als het bij jou blijft er niets gebeurt.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:05

denice schreef:
Nicolle89 schreef:

Klopt. Dit paard ziet mij zeker als leider en vrijwel altijd zal hij wijken, opzij gaan, terug gaan of stilstaan als ik dit wil. Begrijp goed, dit is blinde paniek en geen respectloos gedrag. Hij is bij mij vanaf jaarling en ik ken hem door en door. Dat hij tijdens het bang zijn niet meer op mij Let is dus zeker iets dat veranderen moet, maar dat het in de basis niet goed is denk ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat ik op zo'n moment onbewust onzeker word en hem niet genoeg vertrouwen geef.

Bedankt voor je tijd om de reactie op te schrijven!

Dankjewel voor je uitleg! Ik denk dat het dan voornamelijk inderdaad met de leeftijd (puber) te maken heeft en dan heb je een wat lastiger dier die zich op zon moment gewoon helemaal afsluit. Sommige paarden hebben dat. Ik vind het zelf dan ook heel moeilijk hoor. Ik bedoel niet standaard lastiger hoor. Maar in zulke situaties ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:08

denice schreef:

De bedoeling van deze methode is, dat een paard in zijn algeheel een ontspannen mindset krijgt. Dus dan zal het er vandoor gaan waarschijnlijk niet eens meer in zitten. Klinkt te mooi om waar te zijn, maar dat is het niet :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:15

Ha Jolien, ik zet deze gewoon op mijn verlanglijst, ga er hard mee aan de slag en hoop dat ik die fase snel bereiken zal. Heb ook wel zin om eens deze dingen te doen in de bak en op staat. Ik heb hoop en houd jullie op de hoogte en zal vast nog wat vragen spammen hier. Dit is waarom ik ook al weer bokt-gek ben!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:21

Ik ben erg benieuwd hoe je paard reageert op het wijken voor druk van joolien! Die van mij raakt er niet helemaal ontspannen van (maar dat is ie sowieso alleen maar op super hete zomerdagen :+), maar in situaties dat ik het nodig heb, houdt het vaak wel dat beetje spanning tegen waardoor hij gaat steigeren of gek doen!

Soofje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:46

Ik zou eigenlijk een filmpje moeten zien hoe jij rijdt.
9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter. Heb je wel eens geprobeerd om niet te reageren op zijn schrik reactie? Hiervoor moet je wel zeker zijn van je zit en dit in een bak oefenen!! Het kan namelijk zijn dat als jij daar niet op reageert je paard denkt van goh er is eigenlijk niks aan de hand. Sommige paarden zijn zo sensibel dat ze al spanning opbouwen als jij al denkt dat hij ergens van gaat schrikken of dat je iets gespannen erop zit.

De methode van Joolien is oke voor als je paard spanning opbouwt. Maar dit is niet nodig als je die spanning voorkomt. Probeer het bij het probleem aan te pakken. Dan hoef je ook niks op te lossen.

Kijk de filmpjes van Tristan Tucker eens. Zijn methode spreekt mij zeer aan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:51

Ik heb geen tips voor je helaas maar wel een ervaring..

Mijn merrie wordt dit jaar 6, heb haar dan 3 jaar.
Ze is altijd erg schrikkerig geweest, maar t wordt eigenlijk steeds minder :)

Hoe ze eerder vreselijk kon schrikken en paniekerig doen van een witte steen :+ kijkt ze nu veel korter naar die enge dingen.
Ze lijkt er minder om te geven en raakt eigenlijk niet meer in paniek.

Lijkt wel een beetje volwassen te worden :)
Ik hoop voor je de je paard dit ook gaat afbouwen naarmate hij ouder en ervarener wordt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:54

Soofje95 schreef:
Ik zou eigenlijk een filmpje moeten zien hoe jij rijdt.
9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter. Heb je wel eens geprobeerd om niet te reageren op zijn schrik reactie? Hiervoor moet je wel zeker zijn van je zit en dit in een bak oefenen!! Het kan namelijk zijn dat als jij daar niet op reageert je paard denkt van goh er is eigenlijk niks aan de hand. Sommige paarden zijn zo sensibel dat ze al spanning opbouwen als jij al denkt dat hij ergens van gaat schrikken of dat je iets gespannen erop zit.

De methode van Joolien is oke voor als je paard spanning opbouwt. Maar dit is niet nodig als je die spanning voorkomt. Probeer het bij het probleem aan te pakken. Dan hoef je ook niks op te lossen.

Kijk de filmpjes van Tristan Tucker eens. Zijn methode spreekt mij zeer aan.

Als je mijn filmpjes heb gezien, zul je zien dat ik een deel van Tristan zijn methode gebruik ;)