Bucas of Horseware? En welke? En welke liner? En ... ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:57

Smartex Rain Big Neck is dan een optie, met de Multi Underblanket Big Neck.
Mijn ervaring is wel dat mensen over het algemeen te snel een Big Neck aanschaffen die dan vervolgens op of zelfs achter de schoft gaat trekken omdat dit model te ruim is en daardoor gaat hij juist nog strakker trekken. Bucas sluit hoog en dat is voor de meeste mensen even wennen. Op sommige paarden past het ook niet mooi. hetzelfde geldt voor Horseware, maar Horseware heeft wel een makkelijkere pasvorm dan Bucas.

Saayer

Re: Bucas of Horseware? En welke? En welke liner? En ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:23

De nieuwe bucas big neck is helemaal niet zo groot.. In ieder geval een stuk krapper dan de oudere variant. Maar het ligt helemaal aan je paard! Ik ken ook IJslanders die de gewone bucas passen terwijl ze ouderwets gefokt zijn (klein en breed).

Waarom wil je een bucas of horseware eigenlijk? Er zijn nog veel meer merken dekens, wat betaalbaarder en toch goede kwaliteit :) als je paard geen sloper is (zoals de mijne) zou je daar ook nog naar kunnen kijken ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:36

Wellicht licht het prijsverschil van de Rambo aan de pasvorm en het feit dat er geen naden in zitten. Het is eigenlijk 1 groot stuk stof wat in model is gebracht. De paarden hier passen ze perfect, maar dat zegt niet zo heel veel - heel ander paard dan een IJslander :+

Succes met je keuze!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:11

Ik zou je keuze ook laten afhangen van hoe de kudde is en rangorde van je paard. Ik ben begonnen met rambo en liners, toen ben ik eens 1200d amigo's gaan proberen en die heeft dezelfde gebruikerssporen als de rambo. Onze kudde ruinen spelen veel, mijn ruin staat onderaan in de kudde, maar amigo met liners gaat prima en bespaart me dus een hoop geld.
Mijn 'oudste' amigo is deze winter zijn 3e seizoen in gegaan.
Wat me daarnaast tegen viel van Rambo, mijn deken is bij het afgelopen jaar door gaan lekken bij een heftige regendag. Die is zijn 4e seizoen in gegaan, maar voor die prijs/kwaliteit zou hij droog moeten blijven.

Pasvorm van horseware vind ik beter dan bucas. Na het rollen zie ik menig bucas deken scheef blijven liggen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:26

Een kennis met een IJslander gebruikt alleen maar horseware op haar paard. De pasvorm van bucas is bij de hals veel te krap.
De kwaliteit van de amigo en rhino dekens is ook erg goed en werkt goed met het linersysteem.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:41

Ik heb mijn bucas smartex rain net verkocht. Het was een bigneck en dat verbaasde mij enorm! De borst
Zat enorm krap. Zo groot was die neck niet. Bovendien drukte het enorm op zijn schoft als hij zijn hoofd naar beneden deed. Dit was het nieuwe model.

Hh thor met een klein halsje lag mijn paard ook erg goed.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:12

Ik zou absoluut voor de Bucas gaan en dan uit jouw lijstje opties de rain met beide select stay-dry onderdekens en ik heb zelf ook altijd een hals op. Zou je het eerst van iemand kunnen passen? Als het niet goed zit is het namelijk ook maar zonde van het geld. Bij ons staat heel de stal (geen iele paarden) met Bucas, al past het soms dus niet. Bij mijn fjord zit Horseware veel te strak op de schouder waardoor de deken open staat en lijkt het of ze wordt opgehangen bij de hals aanzet, van Bucas heeft ze gewoon de normale uitvoering op in een maat te groot. Dat past vooraan precies en ondanks dat ze wat te lang zijn blijft het gewoon goed liggen.

Als Bucas niet zou passen zou ik voor Rambo gaan. Amigo is toch wel een stuk mindere kwaliteit en ademt ook minder.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:18

Ik heb alleen maar Bucas dekens, 2 paarden hebben een Rain en Extra, de andere heeft een Select deken met de Stay Dray onderdekens. Dekens blijven goed liggen en blijven mooi heel.

Amigo heb ik hele slechte ervaring mee, al binnen 2 dagen een winkelhaak erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:03

Ik heb een rhino, prima deken houdt het goed vol.
Vorig jaar een bucas erbij gekocht, die ondanks de big neck geen fijne pasvorm had.

Nu een amigo bravo besteld, hoop dat die dan toch wel lang meegaat....

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 10:07

@ Saayer: Ze staat in een kudde waar een paar slopers tussen staan :P Daarnaast durft ze zelf al eens de hooligan te gaan uithangen waardoor ik vrees dat de meeste andere merken het niet lang gaan uithouden.

Ik heb ondertussen een winkel in de buurt gevonden die de beide merken verkoopt. Ga daar eens langsgaan voor informatie, maar momenteel heb ik nog steeds de voorkeur voor Bucas door die stay-dry functie. Moest die niet passen, is het geen weggesmeten geld want dan kan ik gewoon omruilen voor een Horseware (winkel doet helemaal niet moeilijk over passen en omwisselen wanneer niet goed).

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:56

Mylady_E schreef:
@ Moos99: Howla, ik ben niet van plan om de Rain én de Medium én de Extra te kopen :P Zal dan eerder enkel de Rain worden, aangevuld met Liners van verschillende diktes naargelang het weer.
Big Neck heb ik ook al aan gedacht, maar ik wil toch zowieso eerst kunnen passen.

Momenteel twijfel ik nog tussen de Smartex Rain en de Rambo / Rhino.
Zouden de Stay-Dry liners ook onder Horseware dekens gaan? En zouden ze dan hun eigenschap bewaren? Want die vind ik wel heel interessant ...
En hoe groot is juist het kwaliteitsverschil tussen een Rambo en een Rhino (omdat de prijs toch serieus verschilt)?

Dat bedoel ik ook niet, ik leg ze simpel allemaal uit. Ik bedoel meer dat er wordt gesproken over extra onderdekens enzo, terwijl zowel de medium als de extra warm genoeg zijn om zo goed als iedere Nederlandse winter fatsoenlijk door te komen. Boven de 10 graden kan er gewoon een regendekentje op, eventueel met fleecevoering. (vind ik).

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:19

Verklaar me voor gek :+ maar ik denk niet dat welke deken dan ook van +12 tot -10 kan (of welke graden dan ook). Leuke verkoop praat naar mijn inzien, de voering blijft hetzelfde. En ik weet zeker dat mijn paard bij +12 toch echt staat te zweten onder zo'n deken, hoe goed die ook ademt.
Harry's horse hoor ik veel goede verhalen over qua pasvorm, maar hoe die zich verder houd in een kudde weet ik niet.
Zelf vind ik het prettig om 1 goede regendeken te hebben en er liners onder te doen als het kouder word. Dan kan je aanpassen op het weer, en zo koud zijn de winters hier vaak niet :) voor echt koude dagen heb ik een dikke winterdeken.
Succes met passen! Hoop dat je eruit komt ;)

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:29

Rhino en rambo, bucas past echt helemaal niet bij mijn IJslanders. De ene is niet heel breed gebouwd maar wel heel gespierd en de andere heeft een echte hengstehals.
Ik zou zeker voor rambo gaan, als dat te duur is zeker rhino. Amigo heb ik geen goede ervaringen mee.
Laatste tijd heb ik nog betere ervaring met rhino.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:33

Rambo Horseware!

Ik wilde heel grag de bucas, maar de pasvorm was het echt absoluut niet voor mijn paard :n
Toen de rambo gepast en die zat als gegoten.
Nu nog steeds, na het rollen, stapmolen, in de paddock met zijn vriendje. Deken blijft gewoon super liggen, schuift niet naar achter en geeft geen drukplekken op de schoft.
Ik stem voor!

Daarnaast heb ik al van meerder gehoord dat de paardjes het toch vaak koud hebben onder de bucas deken ondanks dat ze aangeven dat de deken bruikbaar is bij -15 graden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:38

Ik heb voor mijn rijpaard een rambo en een bucas deken en qua pasvorm (ook een flinke nek) zit de rambo deken (heb een WUG/halve hals) veel beter.

De bucas is fijn omdat je die op een nog nat/klam paard kan gooien maar de pasvorm is absoluut niet vergelijkbaar.

Beide dekens zijn nu zo'n 7 jaar oud en geen problemen met scheuren enz.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:43

Ik heb de Amigo Bravo 100gr gekocht. Daarnaast dan 100gram liner en 200gram liner.
Totaal 215euro.
Dit was de goedkoopste combi die ik kon vinden die voldeed aan mijn eisen.
Ben er heel erg tevreden over.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:03

Saayer schreef:
Verklaar me voor gek :+ maar ik denk niet dat welke deken dan ook van +12 tot -10 kan (of welke graden dan ook). Leuke verkoop praat naar mijn inzien, de voering blijft hetzelfde. En ik weet zeker dat mijn paard bij +12 toch echt staat te zweten onder zo'n deken, hoe goed die ook ademt.
Harry's horse hoor ik veel goede verhalen over qua pasvorm, maar hoe die zich verder houd in een kudde weet ik niet.
Zelf vind ik het prettig om 1 goede regendeken te hebben en er liners onder te doen als het kouder word. Dan kan je aanpassen op het weer, en zo koud zijn de winters hier vaak niet :) voor echt koude dagen heb ik een dikke winterdeken.

Nee hoor, ze kunnen die deken echt op hebben! Mijn geschoren fjord had het op van af 13 graden tot -7 en denk maar niet dat hij stond te zweten of te rillen. Hij had de smartex all in one op. Kouder ging vast ook goed maar dat weet ik niet omdat ik het niet meer heb.

Ts, je komt er vast en zeker wel uit!! Veel succes! (en vergeet niet een laken over je paardje te leggen bij het passen ;) anders heb je kans dat er haren in de deken komt. als het terug moet kan dat problemen geven)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:47

Saayer schreef:

Het verschilt uiteraard per paard, maar mijn ervaring is dat ze tot de 10-12 graden het nog prima doen. De deken ademt. Zo zijn er veel meer ervaringen te lezen waarin dit gewoon goed gaat.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:52

Mijn verzorgpaard (KWPN ruin, 19 jaar) staat met een Horseware Rhino deken, 200 grams. Ondanks dat hij niet een al te dikke wintervacht aanmaakt, 24 uur buiten staat en al best oud is heeft hij het niet koud. Wij hebben geen liner eronder.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:57

Moos99 schreef:
Saayer schreef:

Het verschilt uiteraard per paard, maar mijn ervaring is dat ze tot de 10-12 graden het nog prima doen. De deken ademt. Zo zijn er veel meer ervaringen te lezen waarin dit gewoon goed gaat.

Klopt, kan prima :j Ik verwissel ze al eerder, maar heb vaak zat gehad dat het toch veel warmer of kouder werd dan gedacht en dan zo snel als kon naar mijn paard ging en dat de deken toch nog prima was.

Maar, zoals Bucas er zelf al (heel klein) bij zet verschilt het per situatie. Heb je een volledig geschoren koukleum in de storm buiten staan met -8 zal die het echt wel te koud hebben. Heb je er een die het snel warm heeft met een dik pak haar zal die echt wel staan te zweten met 10 graden en volle zon.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:25

hoi hoi ik heb een vraagje:

ik heb een bucas power light met losse hals maar die lekt door met de hevige regen van vd week.... niet doorlekken maar hals is meer vochtig.
nu heb ik een bucas freedom extra full neck besteld en binnen maar twijfel toch...

de bucas freedom is 800D rib stof door de fullneck lekt hij in iedergeval niet door
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6527/57107

maar ik kan natuurlijk ook een onderdeken voor onder me power bestellen en de full neck retourzenden....
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 7810/57267

van de huidige power deken krijgt hij toch weer kale plekken op de borst daarom ook niet de stay dry variant
de freedom heeft een gladde voering en daar krijgt hij geen kale plekken van.
en onder alleen de power heeft hij het toch koud....( als het rond het vriespunt komt)

wat is jullie advies?
aangezien de freedom behoorlijk minder sterk is dan de power maar weer het voordeel heb dat hij een vaste hals heeft.
alle dekens van horseware zijn in iedergeval geen optie.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:57

Hier de Rambo Duo met liners bij een tinker.. heerlijk en wil nooit meer wat anders!!
Mooie deken, goede pasvorm en makkelijk met de liners en deken ademt super, dus ineens iets warmer.. dan trekt het vocht erdoor heen en heb je geen nat paard onder de deken

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:43

Hier ervaring met zowel Horseware als Bucas (en nog een resem andere merken).

Bucas was veel te krap van pasvorm voor mijn paard, hij kreeg er lelijke schuurplekken van (was een Bucas Smartex). En het deken was voor een arabier, geen supersmalle maar nu ook niet bepaald een brede.

Horseware (Rambo duo) bevalt wel, geen schuurplekken, mooie pasvorm en uitstekend waterdicht. De deken gaat inmiddels zijn vijfde winter in en is nog steeds perfect waterdicht (en ik laat hem elk jaar reinigen). Ook een heel fijn systeem met de liners, naarmate mijn paard ouder wordt, is het een grotere koukleum en met de liners kan je echt aanpassen qua dikte en hoef je niet steeds nieuwe dekens bij te kopen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:16

Hoeveel grams liners zouden jullie erbij kopen voor een bucas power light... 100 200 of 300 grams? Hij heeft het nu redelijk warm en is geschoren..maar voor als t vriest wil ik wat extra.

Zat zelf aan de 200 te denken..
de liners voelen alleen zo heel dun aan? ( vandaag een 200 grams maat 190 gepast v stalgenoot)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:32

Liners lijken dun, maar geven veel warmte af

Ik heb zelf 2x 100 en 1x 200.. wil nog een 200 erbij en een 300 met 300 hals, zodat je kunt wisselen en ze kunt wassen