En met een paard die een jaar geleden nog röntgenologisch is gekeurd? Laten jullie dan alles weer opnieuw op de foto zetten?
Gewoon vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Joosiien schreef:En wat doen jullie met een paard die recent klinisch is goedgekeurd (bijv. een paar weken geleden)?
En met een paard die een jaar geleden nog röntgenologisch is gekeurd? Laten jullie dan alles weer opnieuw op de foto zetten?
Joosiien schreef:En wat doen jullie met een paard die recent klinisch is goedgekeurd (bijv. een paar weken geleden)?
friesiszwart schreef:Een keuringsrapport van een eerdere datum is eveneens een momentopname. Bij aankoop zou ik dat rapport niet mee laten wegen.
Babootje schreef:martine0503 schreef:Ik heb mijn paard alleen klinisch gekeurd. Zou het een paard boven de 8.000/10.000 zijn dan zou ik ook foto's maken. Beetje afhankelijk dus ook van de prijs en ook hoeveel belang je erbij hecht. Vaak genoeg gezien dan een paard met een bemerking gezonder door het leven gaat dan een paard zonder enige bemerking. Wil overigens niet zeggen dat ik het onzin vind.
Ik laat inmiddels altijd op de foto zetten. Of ie nu duur is of goedkoop. Kan heel goed dat een paard met een bemerking er nooit wat aan krijgt, maar dat wil ik dan graag van tevoren weten. Zodat niet, als je het paard hebt opgeleerd, er tijd, geld en energie ingestoken hebt, moet constateren dat hij iets heeft waardoor hij onbruikbaar is en dat dat iets is wat je van tevoren had kunnen weten.
Juist in de lagere prijsklasse worden heel veel paarden aangeboden met gebreken en is het risico dat je dus een paard aankoopt die wat heeft groot. Zeker als een paard in die prijsklasse een beetje leuk kan lopen, dan moet je helemaal op je quivive zijn.
Percy schreef:Dit vind ik inderdaad een lastige vraag. Ken een paardenarts hier in België die maar weinig paarden goedkeurt. Er hoeft maar een chipje te zitten op een plaats waar het geen kwaad kan en hij keurt het dier af terwijl een andere veearts datzelfde paard gewoon zou goedkeuren.
Deze paardenarts heeft recent drie paarden afgekeurd (waarvan er overigens één niet eens behoorlijk door de buigproef heen kwam dus zeer terecht). De koper had afgesproken dat het bij afkeuren kosten verkoper was maar ik ken meerdere mensen die geen paard verkopen als deze dierenarts gaat keuren.
Dat vind ik nu juist zo lastig aan zo'n röntgenologische keuring. Wat de één als geen probleem ziet keurt de ander af. Dan zit je als verkoper met een paard met een bemerking die je ook nog geld gekost heeft en waar het paard nooit last van gaat krijgen.
Je kan wel zeggen dat elke chip er één te veel is maar er zijn maar heel weinig paarden van drie jaar en ouder die geen enkele chip en enkel eentjes hebben. Heb ze hier wel maar morgen kan dat anders zijn door een klein ongelukje.