Paard kopen particulier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:05

En wat doen jullie met een paard die recent klinisch is goedgekeurd (bijv. een paar weken geleden)?
En met een paard die een jaar geleden nog röntgenologisch is gekeurd? Laten jullie dan alles weer opnieuw op de foto zetten?
Gewoon vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid. :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:19

Joosiien schreef:
En wat doen jullie met een paard die recent klinisch is goedgekeurd (bijv. een paar weken geleden)?
En met een paard die een jaar geleden nog röntgenologisch is gekeurd? Laten jullie dan alles weer opnieuw op de foto zetten?

Ik heb zelf altijd alleen klinisch laten keuren en ben deze situatie nog niet tegengekomen. Maar mocht die zich ooit voordoen zal ik hem alsnog bij een zelf gekozen DA laten keuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:25

Joosiien schreef:

Een klinische keuring zou ik altijd overdoen.
Foto's van een jaar geleden vind ik nog recent. Wel afhankelijk van hoe oud het paard is. Zijn de foto's van een jong nog ongereden paard, zou ik ze wel over laten nemen omdat er in 1 jaar tijd onder belasting wel e.e.a. kan veranderen. Is het paard wat ouder en al wat langer gereden, dan kun je denk ik wel volstaan met een paar controlefoto's van de gebieden waar misschien nog wat risico zat, maar waarmee ze wel door de keuring zijn (er is niet 1 paard wat helemaal niks heeft hoor).

friesiszwart

Re: Paard kopen particulier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:51

Een keuringsrapport van een eerdere datum is eveneens een momentopname. Bij aankoop zou ik dat rapport niet mee laten wegen.

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:01

Een klinische keuring zou ik zelf betalen ook bij afkeur, maar als het om een duurder paard gaat zou ik overleggen dat bij afkeur de kosten voor de verkoper zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:29

friesiszwart schreef:
Een keuringsrapport van een eerdere datum is eveneens een momentopname. Bij aankoop zou ik dat rapport niet mee laten wegen.

Foto's van een gereden paard van een jaar geleden veranderen echt niet zoveel, tenzij er bijvoorbeeld een risico is op hko klasse 2 twijfel geval waarbij het paard toen wel met door de keuring was gekomen. Dat soort foto's zou ik dan even overdoen. Wil niet zeggen dat dan alle foto's over moeten.
Een klinische keuring is in dat opzicht belangrijker.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:30

De jonge paarden worden op 2,5-3 jarige leeftijd gekeurd en de verkoop "ingegooid". Als kopers dan zelf opnieuw willen keuren zijn de kosten voor hun.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:38

Babootje schreef:
martine0503 schreef:
Ik heb mijn paard alleen klinisch gekeurd. Zou het een paard boven de 8.000/10.000 zijn dan zou ik ook foto's maken. Beetje afhankelijk dus ook van de prijs en ook hoeveel belang je erbij hecht. Vaak genoeg gezien dan een paard met een bemerking gezonder door het leven gaat dan een paard zonder enige bemerking. Wil overigens niet zeggen dat ik het onzin vind.

Ik laat inmiddels altijd op de foto zetten. Of ie nu duur is of goedkoop. Kan heel goed dat een paard met een bemerking er nooit wat aan krijgt, maar dat wil ik dan graag van tevoren weten. Zodat niet, als je het paard hebt opgeleerd, er tijd, geld en energie ingestoken hebt, moet constateren dat hij iets heeft waardoor hij onbruikbaar is en dat dat iets is wat je van tevoren had kunnen weten.
Juist in de lagere prijsklasse worden heel veel paarden aangeboden met gebreken en is het risico dat je dus een paard aankoopt die wat heeft groot. Zeker als een paard in die prijsklasse een beetje leuk kan lopen, dan moet je helemaal op je quivive zijn.

Een paard die goed kan lopen, maar voor een schijntje te koop staat? Dan gaan alle alarmbellen bij mij af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:27

Gini schreef:
De jonge paarden worden op 2,5-3 jarige leeftijd gekeurd en de verkoop "ingegooid". Als kopers dan zelf opnieuw willen keuren zijn de kosten voor hun.

Wiens jonge paarden?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:41

Dit vind ik inderdaad een lastige vraag. Ken een paardenarts hier in België die maar weinig paarden goedkeurt. Er hoeft maar een chipje te zitten op een plaats waar het geen kwaad kan en hij keurt het dier af terwijl een andere veearts datzelfde paard gewoon zou goedkeuren.

Deze paardenarts heeft recent drie paarden afgekeurd (waarvan er overigens één niet eens behoorlijk door de buigproef heen kwam dus zeer terecht). De koper had afgesproken dat het bij afkeuren kosten verkoper was maar ik ken meerdere mensen die geen paard verkopen als deze dierenarts gaat keuren.

Dat vind ik nu juist zo lastig aan zo'n röntgenologische keuring. Wat de één als geen probleem ziet keurt de ander af. Dan zit je als verkoper met een paard met een bemerking die je ook nog geld gekost heeft en waar het paard nooit last van gaat krijgen.

Je kan wel zeggen dat elke chip er één te veel is maar er zijn maar heel weinig paarden van drie jaar en ouder die geen enkele chip en enkel eentjes hebben. Heb ze hier wel maar morgen kan dat anders zijn door een klein ongelukje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:55

Percy schreef:
Dit vind ik inderdaad een lastige vraag. Ken een paardenarts hier in België die maar weinig paarden goedkeurt. Er hoeft maar een chipje te zitten op een plaats waar het geen kwaad kan en hij keurt het dier af terwijl een andere veearts datzelfde paard gewoon zou goedkeuren.

Deze paardenarts heeft recent drie paarden afgekeurd (waarvan er overigens één niet eens behoorlijk door de buigproef heen kwam dus zeer terecht). De koper had afgesproken dat het bij afkeuren kosten verkoper was maar ik ken meerdere mensen die geen paard verkopen als deze dierenarts gaat keuren.

Dat vind ik nu juist zo lastig aan zo'n röntgenologische keuring. Wat de één als geen probleem ziet keurt de ander af. Dan zit je als verkoper met een paard met een bemerking die je ook nog geld gekost heeft en waar het paard nooit last van gaat krijgen.

Je kan wel zeggen dat elke chip er één te veel is maar er zijn maar heel weinig paarden van drie jaar en ouder die geen enkele chip en enkel eentjes hebben. Heb ze hier wel maar morgen kan dat anders zijn door een klein ongelukje.

Het ligt eraan of de arts keurt voor de verzekering. Bij een chip - ook een chip op een bereikbare plaats - sluit de verzekering dat been gewoon uit; niet het hele been, maar wel mogelijke problemen als gevolg van de chip. De arts kan dus niet anders dan - voor de verzekering - een negatief aankoopadvies geven.
Dat wil niet zeggen dat je dat paard dan niet zou moeten kopen, want mogelijk krijgt ie er nooit wat aan en je kunt natuurlijk altijd opereren. Zo'n chip kan dan een reden zijn om af te dingen op de aankoopprijs.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:15

Babootje schreef:
Gini schreef:

Wiens jonge paarden?

Onze. Zie nu dat het inderdaad wat raar staat. ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:24

Dat is wel zo Babootje, verzekeraars willen liever alles uitsluiten om eens te moeten vergoeden. Ik heb het over pure keuringen van sportpaarden.

Als je het hebt over sportpaarden met potentie interesseert niemand zich meer over een eventueel chipje. Heb er één staan die bij de laatste keuring geen chip had maar zonder dat te weten hebben we dat paard meerdere keren goed kunnen verkopen, ook naar Amerika.

Ik vind ook een röntgenologische keuring daarom niet alles zeggend. Ook dan gaat het om de interpretatie van de keuringsarts.