Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Doubtless schreef:Jeetje, ik schrik er echt een beetje van dat mensen aanraden dit onder begeleiding op te lossen en grondwerklessen te gaan nemen. Het paard vertikt 't om door een plas te lopen, that's it. Nog niet zo heel lang geleden had de meerderheid waarschijnlijk geroepen dat 'ie een schop onder z'n reet nodig heeft & klaar. Lijkt mij dan ook een prima oplossing.
Klokjes schreef:Is het niet een idee om een instructeur te laten komen om je te begeleiden? Dit valt onder grondwerk en communicatie en hoeft niet per se `natural` te zijn, maar daar kun je gewoon les in krijgen. Ik heb afgelopen week ook een soortgelijk probleem opgelost met begeleiding. De tips waar ik wat aan heb gehad waren; een goede voorbereiding, loop recht erop af in een constant tempo (bij een kleine vertraging direct meevragen met stem en een klein rukje aan het touw en direct weer los). Loop zelf rechtop en zelfverzekerd (dus ook niet zelf voorzichtiger gaan lopen omdat je natte sokken krijgt). Heb er vertrouwen in dat het lukt!
Mocht de voorbereiding toch niet optimaal zijn en er (dreigt) een staking... korte rukjes aan het touw, niet vasthouden, maar explosief en dan direct zacht. Dat los-vast-los-vast-los-vast motiveert meer om naar voren te komen dan alleen vast want dan gaan de meeste alleen maar tegen hangen. Natuurlijk ook met je stem begeleiden.
Lukt het! Beloon ook op de juiste manier -iets lekkers-hapje gras-rust-kriebel op een favoriet plekje- jij weet waar je je paard het beste mee beloond.
Dit waren tips waar ik iets aan had, misschien kun jij er iets mee? Het was voor mij het geld van de les dubbel en dwars waard.
Ga ook oefenen met water op andere plekken en ook in de zomer, maak er een spelletje van. Succes!
. Ik heb er zeker wat aan!Ineke2 schreef:Heb je een lange leadrope + touwhalster?
Je kunt ook grondwerk doen in de wei. Niet direct naar de plas, eerst orde op zaken stellen dat ze op lichte druk van jou zijwaarts en achterwaarts gaat en weer voorwaarts. Zijwaarts ook met haar hele lichaam óf alleen de voorhand / achterhand. Net wat jij wil. En niet toestaan als je jullie zijwaarts gaan dat ze zijwaarts én een stapje voorwaarts doet. Dat vraag je dan namelijk niet en daar begint het consequent zijn.
Als dat vlekkeloos gaat dan kun je richting plas gaan en je probleem sneller oplossen.
Wat doet ze trouwens met rijden als jullue door een plas moeten? Of met wandelen buiten?
Je kunt straks met mooier weer ook expres gaan oefenen met water zodat het de volgende winter niet zo'n heisa meer is.
. Dankjewel!danamuts schreef:hoe krijgt je stalhouder dit voor elkaar? Neem aan dat hij/zij niet 2x per dag een paar uut gaat klooien om jouw paard in of uit de wei te krijgen?
Misschien kun je eens met hem/haar kijken waar je pony op reageert?
Nhmeisje schreef:Misschien haar hoofdstel meteen indoen, dan heb je meestal ook al wat meer te vertellen en een lange zweep om haar even aan te tikken dat ze gewoon door moet lopen, ook door de plas. Maar als ze eenmaal heeft geleerd om het niet te doen dan is het lastig om het weer opnieuw aan te leren, maar wel mogelijk. Heb zelf ook een eigenwijze haflinger![]()
en natural horsemanship is juist goed voor eigenwijze paarden. Ligt eraan van wie je les krijgt en hoe je het doet. Want de kunst is om de hulpen zo klein mogelijk te geven, maar zo groot als het moet. Als mijn haf tijdens de jojo game niet achteruit wilt wiebel ik steeds harder met de carrot stick en daarna krijgt hij er een ' pets' mee en dan meteen belonen, als hij een pasje achteruit doet. Nu hoef ik alleen nog maar mijn hand omhoog te doen en hij stapt al voor mij aan de kant. Heb trouwens les van Humphrey dirks, zeker een aanrader! Al doe je 1 keer per maand even een lesje, je leert dan al heel veel over leiderschap en wederzijds respect.
. Maar dankjewel voor je antwoord
.guusjew schreef:Kan je er niet op gaan zitten sorry dit klinkt misschien dom maar je zecht dat ze wel naar je luistert als je erop zit dus misschien lukt dat wel
.Doubtless schreef:Jeetje, ik schrik er echt een beetje van dat mensen aanraden dit onder begeleiding op te lossen en grondwerklessen te gaan nemen. Het paard vertikt 't om door een plas te lopen, that's it. Nog niet zo heel lang geleden had de meerderheid waarschijnlijk geroepen dat 'ie een schop onder z'n reet nodig heeft & klaar. Lijkt mij dan ook een prima oplossing.
._Cindy schreef:Het probleem is niet dat het paard het vertikt om door de plas te lopen. Probleem is dat het paard zichzelf als de baas ziet vanaf de grond!! Als je dat zelf niet kunt oplossen is een les in grondwerk helemaal geen gek idee. Grondwerk is namelijk de basis voor de omgang met je paard en zelfs uit het land halen is eigenlijk ook grondwerk. Als je eenmaal investeert in een paar grondwerk lessen lost dit probleem zich wel op en voorkom je ook een hoop andere problemen.
Elodie schreef:Doubtless schreef:Jeetje, ik schrik er echt een beetje van dat mensen aanraden dit onder begeleiding op te lossen en grondwerklessen te gaan nemen. Het paard vertikt 't om door een plas te lopen, that's it. Nog niet zo heel lang geleden had de meerderheid waarschijnlijk geroepen dat 'ie een schop onder z'n reet nodig heeft & klaar. Lijkt mij dan ook een prima oplossing.
Ik ga hier in mee, kan je niet dr hoofdstel in doen, erop gaan zitten en zo door de plas?
(Omdat je zegt dat je meer de baas bent tijdens het rijden
overigens is respect wel heel belangrijk,
Ik raad je wel aan om iets van grondwerk te doen!
Doubtless schreef:Jeetje, ik schrik er echt een beetje van dat mensen aanraden dit onder begeleiding op te lossen en grondwerklessen te gaan nemen. Het paard vertikt 't om door een plas te lopen, that's it. Nog niet zo heel lang geleden had de meerderheid waarschijnlijk geroepen dat 'ie een schop onder z'n reet nodig heeft & klaar. Lijkt mij dan ook een prima oplossing.
danamuts schreef:hoe groot is de afstand tussen het hek en de plaats waar je paard niet verder gaat? Is het een optie om een longeerlijn aan het halster te doen, dan om het (open) hek en jij het uiteinde vasthoud? En dan inderdaad met een zweep naar voren drijven terwijl je langs hem staat. Dit kunstje moet hij toch heel snel afleren want dit is voor niemand fijn!
. 
Siersma schreef:Kun je niet een tegelpad aanleggen voor in de wei? Ik heb dit ook gedaan omdat die van mij ook altijd vooraan staat en dus in de prut. Ik kwam er niet meer door met MN kruiwagen zo diep was het, echt prut en geen water. Ik heb een pad gemaakt van grindtegels , pad is net zo breed als de breedte van de tegel. Werk voor mij prima, ik hoef niet meer door de prut en MN hafprinses gphoeft ook niet meer door de prut.
.Doubtless schreef:Een longeerzweep meenemen.
Elodie schreef:Ik weet niet of dit mogelijk is maar ik zeg het toch
Als ik het goed begrijp is de -in en uitgang van de wei, gewoon draad, de andere paardeb kunnen dus meelopen als het lind te ver/lang open is, is het niet een idee om voor de opening een stukje te maken waar de andere paarden niet bij kunnen, jij hebt dan ook de tijd om dr rustig uit de wei te halen en dus een stuk minder stress dat een van de andere paarden meeloopt snap je?
. Ik zal anders kijken of ik nog een foto kan vinden van hoe het er uit ziet. Elinex304 schreef:danamuts schreef:hoe groot is de afstand tussen het hek en de plaats waar je paard niet verder gaat? Is het een optie om een longeerlijn aan het halster te doen, dan om het (open) hek en jij het uiteinde vasthoud? En dan inderdaad met een zweep naar voren drijven terwijl je langs hem staat. Dit kunstje moet hij toch heel snel afleren want dit is voor niemand fijn!
Ik denk wel ruim 3/4/5 meter. Dan zou dat inderdaad een optie zijn. Maar dan is de kans heel groot dat alle andere paarden er uit rennen. Dankjewel.
. Dankjewel! Ineke2 schreef:Je kunt opzich wel grondwerken met een longeerlijn, alleen is dat eigenlijk een te licht en te lang touw.
Denk er trouwens aan om als je werkt met een touw ( of longeerlijn) om handschoenen aan te doen... Als ze het touw door je handen heen trekken ben je niet blij.
. Klokjes schreef:Ik bedoel een rukje (vast) naar voren, dus dezelfde kant op als waar hij heen moet. Grappig dat zoveel mensen verbaast zijn over het inschakelen van begeleiding. Ik ben dan weer zeer verbaast dat mensen aanraden geweld en dwang te gaan gebruiken. Ik leer met mijn grondwerklessen juist hoe ik assertiever moet zijn naar mijn paard op een manier die hij begrijpt. We krijgen hulp om een betere communicatie tot stand te brengen. Lijkt me niks verkeerds aan en heel zinvol voor TS. Mijn paard loopt nu makkelijker door poortjes, modder en plassen wat voorheen strubbelingen opleverde. Ik ben blij dat ik dit op kon lossen door kordater en assertiever te zijn al had een flinke trap misschien ook wel geholpen (net waar jij je prettig bij voelt). Geweld begint waar kennis ophoud...