Wat doe ik verkeerd ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:48

Chiave schreef:
Na 8 maanden testen ze nog steeds uit, weet ik uit ervaring.

Oke daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat dit geen uittesten is, omdat het nu pas begint. Niet meteen al.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 14:31

hooiveld schreef:
Chiave schreef:
Na 8 maanden testen ze nog steeds uit, weet ik uit ervaring.

Oke daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat dit geen uittesten is, omdat het nu pas begint. Niet meteen al.

Ik denk ook idd dat het geen uittesten meer is, dat hebben we inmiddels al gehad ;)
Ik denk dat het echt aan mijn lichaamstaal ligt en dat ze zich verveelt :)

NoorW

Re: Wat doe ik verkeerd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:39

Deze gedragdsverandering zou inderdaad kunnen komen door verveling. Zeker shetlanders zijn vaak leergierige ponys die ook weer snel uitgekeken raken op iets. Als ik jou was zou ik de dingetjes waar je mee bezig was even laten voor wat het is, en met iets nieuws starten. Dat kan van alles zijn, je kunt zoveel doen zonder te rijden. Wat ik je echt kan aanraden is te kijken naar de Seven Games van Parelli, op internet is daar al een hoop over te vinden. Die vinden paarden vaak leuk om te leren, en je hebt daar al een beetje een start mee gemaakt door te oefenen met wijken voor druk enz. Sowieso zijn de Seven Games een goede basis voor al het grondwerk dat je met je paard kan doen. Als je vragen hebt, kan je me altijd een pb'tje sturen :)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:08

NoorW schreef:
Deze gedragdsverandering zou inderdaad kunnen komen door verveling. Zeker shetlanders zijn vaak leergierige ponys die ook weer snel uitgekeken raken op iets. Als ik jou was zou ik de dingetjes waar je mee bezig was even laten voor wat het is, en met iets nieuws starten. Dat kan van alles zijn, je kunt zoveel doen zonder te rijden. Wat ik je echt kan aanraden is te kijken naar de Seven Games van Parelli, op internet is daar al een hoop over te vinden. Die vinden paarden vaak leuk om te leren, en je hebt daar al een beetje een start mee gemaakt door te oefenen met wijken voor druk enz. Sowieso zijn de Seven Games een goede basis voor al het grondwerk dat je met je paard kan doen. Als je vragen hebt, kan je me altijd een pb'tje sturen :)

Ik heb al wel eens meer gehoord van Parelli en wilde er ook mee beginnen. Ik heb wel eens een oefeningetje gedaan maar niet alles helemaal goed afgerond.. Ik denk dat ik even opnieuw ga beginnen, gewoon vanaf Level 1 en zo verder, bedankt :)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 16:22

Ik ben er vandaag geweest en besloot een keertje te proberen zonder voedselbeloningen :)
In het begin negeerde Caatje me gewoon, normaal krijgt ze altijd een snee brood of wortel ofzo, nu niks.
Maar toen ik haar even gepushed had om mee te werken ging het super !
Ze reageerde goed op de druk en mijn stem. Ook mijn lichaamstaal is verbeterd (maar nog niet perfect).
Ik ga denk ik door met dit soort trainingen, we vinden het allebei een stuk leuker :)
Iedereen bedankt voor jullie reacties, het heeft me erg geholpen :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:24

Super! En nu lekker veel afwisselen, trainingen kort houden en lekker actief. Veel plezier met haar verder :)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 21:31

Borisje schreef:
Super! En nu lekker veel afwisselen, trainingen kort houden en lekker actief. Veel plezier met haar verder :)

Dankjewel :D
Ben nog steeds opzoek naar iets wat er echt leuk vind om te doen, maar we gaan al vooruit :)

Annatje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:33

je zou hem nog leker veel kunnen knuffelen en hem goed belonen je kan met hem balkjes lopen uiteindelijk overgaan naar springen misschien verveeld ze zich omdat ze alleen is (het licht er aan waar ze staat als ze bij andere pony's/paarden staat klopt dat laatste niet)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:58

Annatje04 schreef:
je zou hem nog leker veel kunnen knuffelen en hem goed belonen je kan met hem balkjes lopen uiteindelijk overgaan naar springen misschien verveeld ze zich omdat ze alleen is (het licht er aan waar ze staat als ze bij andere pony's/paarden staat klopt dat laatste niet)

Ze staat met 2 andere shetlanders :)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 15:03

Ik hoop dat iemand dit nog ziet, anders heeft het niet echt veel nut :')
Ik wil misschien een longeersingel en goedpassend dekje (misschien later ook peeskappen) aanschaffen, maar daar hebben ze geen longeercirkel of bak, alleen maar wei, dus ik kan het alleen daar doen.
Maar nu twijfel ik echt heel erg of ik dat nu wel moet kopen, want ik wil het alleen kopen als Caatje het leuk vind en ze er iets aan heeft (afvallen/spieren kweken :) ). Dus.. Denken jullie dat dit het moment is om die spullen aan te schaffen, of moet ik nog even wachten ?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:48

Je zou dit soort spullen misschien even kunnen lenen?

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 17:13

hooiveld schreef:
Je zou dit soort spullen misschien even kunnen lenen?

Ja, maar waar haal ik die spullen vandaan ;)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:07

Ehm... In principe kun je dit bij alle paardenwinkels halen. Ik denk dat je wel goed moet nadenken of je het koopt. het is niet je eigen pony. Mocht ze een keertje weggaan dan heb jij alleen spullen. Is het niet wat om aan de eigenaar te vragen wat hij vindt? Misschien wil hij het kopen. Of jullie samen?

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:28

hooiveld schreef:
Ehm... In principe kun je dit bij alle paardenwinkels halen. Ik denk dat je wel goed moet nadenken of je het koopt. het is niet je eigen pony. Mocht ze een keertje weggaan dan heb jij alleen spullen. Is het niet wat om aan de eigenaar te vragen wat hij vindt? Misschien wil hij het kopen. Of jullie samen?

Ik ga sowieso vragen of het wel mag (al weet ik 99% zeker dat ze het goed vind ;) ), ik zal dan met haar er ook overleggen.
Ik was er vandaag weer en het ging echt goed, dus ik denk dat Caatje het ook leuk zal vinden :)
Ze hebben dekjes, dus dat is geen probleen.
Ik zat ook te denken over zo'n soort touw die over je paard zijn rug gaat, door de voorbenen door en aan het halster/hoofdstel.(weet niet hoe het heet..).
Maar ik ga er eerst even zelf over nadenken en dan overleggen met de eigenaar, bedankt!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:43

Waarom heeft Caatje peeskappen nodig? Longeren met hulpteugels kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld tegen problemen aanloopt. Bijvoorbeeld je wil dat je paard meer gaat buigen of je wilt meer verzameling. Belangrijk is wanneer je met hulpteugels gaat werken dat je weet hoe je ze moet afstellen en hoe je er mee moet omgaan. Ik denk ik jouw geval dat je lekker door moet gaan met longeren zonder extra dingen er aan te hangen.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 10:12

Happie schreef:
Waarom heeft Caatje peeskappen nodig? Longeren met hulpteugels kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld tegen problemen aanloopt. Bijvoorbeeld je wil dat je paard meer gaat buigen of je wilt meer verzameling. Belangrijk is wanneer je met hulpteugels gaat werken dat je weet hoe je ze moet afstellen en hoe je er mee moet omgaan. Ik denk ik jouw geval dat je lekker door moet gaan met longeren zonder extra dingen er aan te hangen.

Misschien is dat wel het beste inderdaad..
Maar ik wil haar meer bewust laten worden van haar lichaam, niet dat ze gewoon rondjes rent zegmaar.
Ik denk dat ik er even mee wacht idd, want nu gaat het al veel beter dan een paar weken geleden en is het alleen met een (touw)halster, leadrope en soms een kort zweepje.
Dankje voor je reactie!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:33

Longeren zonder hulpmiddelen is veel meer dan alleen maar rondjes rennen. Je kunt aan de slag gaan met tempo wisselingen in stap, draf en galop. Probeer eens of je in de stap kunt schakelen tussen langzaam en iets harder. Je kunt ook halt houden oefenen aan de longeerlijn. Door je lichaam te draaien voor de drijflijn. Je schouders zijn dan voor de pony haar schouder.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 16:40

Happie schreef:
Longeren zonder hulpmiddelen is veel meer dan alleen maar rondjes rennen. Je kunt aan de slag gaan met tempo wisselingen in stap, draf en galop. Probeer eens of je in de stap kunt schakelen tussen langzaam en iets harder. Je kunt ook halt houden oefenen aan de longeerlijn. Door je lichaam te draaien voor de drijflijn. Je schouders zijn dan voor de pony haar schouder.

Ik ben nu vooral bezig met mijn stem, als ik hooo zeg gaat ze stappen en als ik drrraf zeg en klik met mijn tong gaat ze draven.
Het gaat echt de goede kant op, ze draaft veel beheerster en rustiger en soms loopt ze met haar neus bijna op de grond (mij is verteld dat ze dan ontspannen loopt).
Haar laten verzamelen en halthouden wordt een grote klus, maar dat gaat zeker lukken.

Shloepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:44

Hallo,

Ik doe ongeveer al 1 jaar paardrijden. Ik ken het paarden gedrag niet zo goed. Maar elke keer als ik paardrij op een bepaald paard, ras is tinker. Dan kan hij met sommige momenten heel raar doen. Als ik wil dat hij stapt dan doet ie niets of als ik aan het lichtrijden ben dat kan hij plots stoppen en blijven staan ik mag dan alles doen wat ik wil hij blijft staan. Als de leerkracht dan komt met zijn zweep dan reageert ie wel.
Maar doe ik nu eigenlijk iets verkeerd? De leerkracht zegt continu dat hij ziet wanneer het paard ga stilstaan. Ik wil zo graag kunnen paardrijden! :)

YB_VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:18

Enthaustiast zijn werkt heel erg goed! Gewoon een enthousiaste stem gebruiken en goed belonen als ze het goed doet! Ook een knuffel tussendoor kan helpen en even kriebelen. Ook is vrijheidsdressuur misschien iets :) Succes!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:29

@Shloepke je kunt het beste een nieuw topic aanmaken met je vraag. Nu stel je een vraag in een topic wat heel ergens anders over gaat.

@DxFellow Als ze met haar neus over de grond loopt zou dat er inderdaad op kunnen wijzen dat ze goed over haar rug loopt. Je bent in elk geval goed bezig :D

Shloepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:03

Dank je wel, topic is aangemaakt

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 19:45

Happie schreef:
@DxFellow Als ze met haar neus over de grond loopt zou dat er inderdaad op kunnen wijzen dat ze goed over haar rug loopt. Je bent in elk geval goed bezig :D

Okee, dankjewel :)