jaarling aanschaffen, verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:07

hwn schreef:
Nou, ik vind de meeste reacties toch wat overdreven! TS heeft het over 3 à 4x per week met haar paardje bezig zijn (poetsen, wandelen, grondwerk). Als je je jaarling nu 1x per week poetst, 1x per week een stukje de weg op gaat aan de hand, en 1x per week wat ravot in de piste (eventueel een zeil of wat obstakels zetten zodat ze aan alles wennen), denk ik niet dat je het dier verknoeit. Hier kwamen mijn jonge dieren altijd van dag 1 dagelijks in de hand (daarom niet altijd halsteren, maar toch dagelijks contact), en ze zijn allemaal uitgegroeid tot brave, vriendelijke, werkwillige en goudeerlijke paarden.

Dus ik zou zeggen TS: als het gevoel goed zit, paardje en prijs zijn correct, en je hebt idd voldoende begeleiding, dan zou ik nog es gaan kijken en het zeker overwegen (of wat langer bedenktijd vragen?).

Helemaal mee eens, dagelijks contact met mijn jaarling vond die van mij juist fijn.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:10

CoRiNa1983 schreef:
hwn schreef:
Nou, ik vind de meeste reacties toch wat overdreven! TS heeft het over 3 à 4x per week met haar paardje bezig zijn (poetsen, wandelen, grondwerk). Als je je jaarling nu 1x per week poetst, 1x per week een stukje de weg op gaat aan de hand, en 1x per week wat ravot in de piste (eventueel een zeil of wat obstakels zetten zodat ze aan alles wennen), denk ik niet dat je het dier verknoeit. Hier kwamen mijn jonge dieren altijd van dag 1 dagelijks in de hand (daarom niet altijd halsteren, maar toch dagelijks contact), en ze zijn allemaal uitgegroeid tot brave, vriendelijke, werkwillige en goudeerlijke paarden.

Dus ik zou zeggen TS: als het gevoel goed zit, paardje en prijs zijn correct, en je hebt idd voldoende begeleiding, dan zou ik nog es gaan kijken en het zeker overwegen (of wat langer bedenktijd vragen?).

Helemaal mee eens, dagelijks contact met mijn jaarling vond die van mij juist fijn.

Mijn veulen vindt het ook fijn als ze me ziet en komt gelijk bij me staan maar de mens kan een jaarling niet bieden wat hij ECHT nodig heeft. De discussie gaat niet over het wel of niet ''fijn'' vinden. Trouwens hoe weet je nu zeker dat hij het fijn vindt, mss omdat je iets lekkers meeneemt niet omdat ze ''blij '' zijn om je te zien.

Lynn_FDA

Re: jaarling aanschaffen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 13:56

Dankjewel voor de reactie

Even een kleine update
Ik ben aan het kijken naar opfok adressen in de buurt. Heb er nog geen gevonden maar dat komt wel goed.
Wat ik bedoelde met ' grondwerk enzo' was aan de hand stappen, voetjes geven, spelen, spelenderwijs wat te doen

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:08

Weet iemand nog een opfok omgv Tilburg?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:39

Je kunt nu ook niet overal meer terecht, de meeste groepen zijn al gevormd.
Daarom krijg je misschien weinig reacties. Misschien kun je kijken of er een plek is waar je tot het voorjaar in een gemengde kudde kunt staan, dan kan hij in het voorjaar in een weidegroep. Wel net zo veilig denk ik... Is hij al geruind?

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 19:41

hij is al geruind, heeft u misschien een voorbeeld van een stal. een gemengde kudde heeft eigenlijk ook voor mij wel een kleine voorkeur :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:52

:) Helaas, je ziet dat ik niet echt in de buurt woon... zoeken is vaak vooral veel rondvragen!
Ik wens je veel succes. En neem vooral de tijd, veel verkopers stellen zogenaamd een ultimatum, maar denk je echt dat het beestje een dag later niet meer te koop is? En als je deze dan mist, dan heeft het zo moeten zijn en ga je verder zoeken... ik denk nl. dat ongeveer de helft van alle jaarlingen die er op deze aardkloot rondlopen wel te koop is. De meeste mensen zetten ze echter niet te koop omdat er bijna geen vraag is - dus als je echt gaat zoeken is er vast ergens anders ook een hele leuke!