Vraag over aansprakelijkheid.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JvdHNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:48

U geeft aan: Ik ben de eigenaar dat meisje die de klap gaf is gelijk de laan uitgestuurd bij ons. Het meisje die de tik gaf was 9 jaar oud ze rijdt altijd als een bezetene zodoende was mijn pony altijd klets nat en ook maar ook om meerdere reden heb ik haar weggestuurd.

Als hoofdregel geldt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door zijn paard aangerichte schade.
Is een slachtoffer minderjarig, dan zal dat – ook afhankelijk van de omstandigheden – al snel op 100% van de totale letselschade uitkomen.
Echter een kind van 9 jaar zat zonder of vrijwel geen toezicht/begeleiding op uw paard/pony en veroorzaakt schade aan derden terwijl u wist dat dit meisje vaak als een bezetene op uw pony reed. De verantwoordelijkheid ligt in deze volledig bij U.
De ouders van het slachtoffer zouden er goed aan doen u per direct 100% aansprakelijk te stellen voor alle veroorzaakte schade als letselschade en eventueel toekomstige schade denk aan deels invaliditeit.

Anoniem

Re: Vraag over aansprakelijkheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:49

Ik vind het ook ronduit onverantwoordelijk dat je dat kind dan zomaar zonder fatsoenlijk toezicht zo laat rijden, wetende dat ze "als een bezetene rijdt".

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:13

het meisje was dan wel negen jaar maar het blijft een hele domme actie om een ander paard te slaan zonder een goede reden {:)-:(

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 19:13

Ik heb een goede verzekering en dat meisje die als een bezetene reed.
Knalde wel hard tegen mijn paard aan dat ook nog eens.
En dat ze als een bezetene reed hebben we al vaak genoeg gezegd kunnen toch niet aan het zeggen blijven.
En daarbij ik reed in de bak ernaast alleen waren ze niet aan het rijden.
Mocht er wat van komen dan stel ik die ouders van dat meisje aansprakelijk een vriend is advocaat zal het ook aan hem voor leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:16

Als je het enkele keren hebt gezegd en er veranderde niets, had je strenger in moeten grijpen. Vanaf een paard kun je ook niets uithalen als er wat mis gaat. Denk dat als de tegenpartij een beetje een degelijke advocaat tegenover zetten dat jij nog wel eens alsnog aansprakelijk gesteld kan worden. 

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:44

het is erg genoeg dat het is gebeurd, laten we nu niet verwijten gaan rond slingeren.
Toch heb ik wel een vraag het slaande meisje weten haar ouders het al en wat zeggen die er dan van?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:50

Wat vooral een vraag is bij mij je schrijft dat het een aantal maanden geleden gebeurt is. Dan is er toch al iets geregeld over de aansprakelijkheid ? Zoals je nu schrijft is er nog niets mee gedaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:03

Het lijkt me wel dat je zelf nogal risico's neemt door zulke jonge meiden op je paardjes te laten rijden zonder fatsoenlijk toezicht / mogelijkheid om in te grijpen. En dat je daarbij ook heel goed weet dat minstens 1 van hen zeer onverantwoordelijk rondrijdt en haar keer op keer weer op laat stappen...dan neem je bewuste risico's.

Aan de andere kant nemen de ouders van die meiden hetzellfde risico, die zijn zich er neem ik aan ook van bewust hoe het er bij jullie aan toe gaat, of gaan die er vanuit dat de meiden daar onder jullie toezicht vallen en hebben ze geen idee dat ze zonder begeleiding rond crossen?

Als de ouders dit wel weten dan moeten ze eigenlijk ook niet gaan zeuren als het fout gaat en dan ineens de schuld bij jou leggen, stukje eigen verantwoordelijkheid speelt ook mee :(:)

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:52

Loveskary schreef:
Ik heb een goede verzekering en dat meisje die als een bezetene reed.
Knalde wel hard tegen mijn paard aan dat ook nog eens.
En dat ze als een bezetene reed hebben we al vaak genoeg gezegd kunnen toch niet aan het zeggen blijven.
En daarbij ik reed in de bak ernaast alleen waren ze niet aan het rijden.
Mocht er wat van komen dan stel ik die ouders van dat meisje aansprakelijk een vriend is advocaat zal het ook aan hem voor leggen.

Naar mijn idee is de eigenaar van het paard altijd verantwoordelijk, en kun je dus niet zomaar aansprakelijkheid op de ouders afschuiven. Dat is gewoon een risico dat je neemt met verzorgsters.