beoordelingen van tegenwoordig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:42

Marusch25 schreef:
Nou mijn paard kan het wel aan hoor. Het gaat mij om het verschil in beoordeling. Wat bij de een een 8 is voor het ontspannen en in aanleuning gaande paard omdat je mooi lengte in de hals laat zien krijg je bij de ander in een vergelijkbare proef een 6 en dat moet niet kunnen. Ondanks de verbeter punten die je natuurlijk altijd houdt

Dan moet je je vooral vasthouden aan jouw bevindingen en niet naar de jury luisteren. Je hoort steeds hetzelfde begrijp ik, waarom zou je er naar gaan luisteren als je zelf de wijsheid in pacht hebt.

FennaK

Re: beoordelingen van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:51

Ik ben het zeker met je eens! Heb erg veel moeite gehad met de overgang van L2 naar M1.

Ik reed in de L2 vaak 1e prijzen en dik in de 190 punten toen ging ik over naar het M1 en eerste tijd alleen maar in de 160 punten gereden... zooo dat viel ontzettend tegen zeg.. Zelf ook een heel normaal paard wat niet hele spetterende beweging heeft en als je dan tegen paarden moet die dat wel hebben is dat wel vrij frustrerend. Ze willen dan toch zien dat het paard veel meer gaat dragen van achter en meer de kanteling in het bekken maakt..

Ik heb uiteindelijk 1,5 jaar in het M1 gezeten en nu laatst M2 gestart en direct een winstpunt behaald.

Ik heb de overgang van het L2 naar het M1 dus erg groot en frustrerend gevonden maar uiteindelijk om toch maar door te blijven gaan en door te blijven trainen toch verder gekomen en we groeien nog steeds! :-)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:56

Marusch25 schreef:
.....
Gedragenheid moet al op en top zijn........alsjeblieft zeg het is M1, daarnaast heb ik een paard van knap aan 1.80. Deze vind verzameling nog net iets moeilijker dan een klein damespaardje van 1.60. maar daar houd ook geen hond rekening mee....

Het feit blijft wel dat het dier het dus niet optimaal laat zien. De oorzaak is duidelijk te verklaren en totaal legaal, maar dat veranderd niet veel aan het gevolg en het cijfer wat daar aan hangt. Dat kan nu eenmaal het nadeel van een groot paard zijn. Dat een damespaardje hogere cijfers krijgt komt dan ook omdat die hier minder moeite mee heeft, de oefening beter uitvoert en dus automatisch een hoger cijfer krijgt. Heel frustrerend, maar wel gewoon terecht.

Bovendien ga je het ook niet makkelijker krijgen als je die M1 doorvliegt, met de nodige cadeau punten, om vervolgens in de M2 te komen... Bij Z wordt het makkelijker met zo'n grote.

Maar weet niet hoe oud je paard is, maar die joekels hebben gewoon meer tijd nodig.

Maar veel verschil kan soms idd frustrerend zijn. Eigenlijk zou het niet moeten kunnen, maar het blijft gewoon jurysport.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:22

Dat een groot paard meer tijd nodig heeft om aan te sterken voor o.a. de verzameling ben ik helemaal met je eens.
Ik heb zelf ook een groot paard namelijk dus veel ervaring ermee.

Daarom rijd ik zelf eigenlijk ook altijd de klasse uit tot maximale winstpuntenstand of in de buurt daarvan en ik overhaast dus niks en ik neem overal goed de tijd voor.
Ik ga pas over naar een volgende klasse op wedstrijd als mijn paard in training al weer minimaal een klasse hoger is.

Neem zelf je tijd en gun je paard de tijd om zich te ontwikkelen en alles te leren. Door te snel naar een andere klasse te willen kun je wel eens vastlopen.

Zoveel mensen willen snel snel als ze genoeg wp hebben over naar een andere klasse.
Bv wijken nog niet goed oh gewoon vlug bij magere 10 wp over naar het m1.
Daar ook maar magere wp halen omdat paard gewoon de kracht mist en de oefeningen niet goed beheerst maar zich gepasseerd voelen door de concurrenten die het wel goed doen en dan snel ook doorgaan naar het M2 terwijl paard nog niet eens sb kent of lb.

En dan lopen ze uiteindelijk helemaal vast in de M2 met een paard wat niet fatsoenlijk kan lopen en niet fatsoenlijk getraind is en dan het zelf niet snappen hoe dat kan dat ze nooit een wp rijden.

Ik zeg niet dat dat bij jouzelf het geval is maar ik heb het vaak genoeg gezien.

Dus mijn advies voor jou: lekker de tijd nemen :) Wedstrijden rijden moet leuk zijn en geen moetje om perse wp te moeten scoren.

Die komen echt wel als je training thuis ook goed voor elkaar is. :)

Wat zegt je instructrice over je rijden en je protocollen die je van je proeven ontvangt?
Heb je je ook al eens laten filmen? is wel fijn als je gevoel veel verschilt met de punten die je krijgt.

Ik ben het zelf bijna altijd eens met de punten die ik krijg. Die enkele keer dat ik het niet eens ben met mijn punten vergeet ik dan gewoon :)

Geef het de tijd, durf kritisch naar jezelf en je paard te kijken daar kun je alleen maar van leren.

En verder vooral genieten: wedstrijd rijden is leuk en moet geen bron van frustatie zijn :D