Winter en je paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Winter en je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:25

Nou de komende week komt er geen vorst aan hoor en ook geen witte kerst dus dat spul mag lekker wegblijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:31

Sneeuw en vorst vind ik wel lekker juist, maar die regen die nu al 1,5 week aanhoud, daar heb ik nu al weer genoeg van... -O- Alles is alweer zo zeik nat!! Ik heb wel een fijne droge paddock voor ze, maar wat rijden betreft staat de boel nu min of meer stil. Ik heb geen bak, de wei is doorweekt en ik het donker kan ik het bos ook niet in.

We hebben nog mazzel, dat besef ik wel.. Het is tenslotte al december. Maar het blijft toch elke keer opnieuw wennen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:32

Ik hoop stiekem ook dat het nog even flink gaat vriezen. Heb de afgelopen weken al 3 muggen doodgemaakt :+
Paardenvriend staat inmiddels al 3 weken stil, omdat ik zelf maar niet opknap. Het krachtvoer is sterk teruggeschroefd, dus hij speelt lekker en is prima te handhaven. Wat ik doe met m? Niks...een beetje poetsen, aaien en wortels brengen :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:47

Als het nú gaat vriezen word het 1 schaatsbaan overal... Dus nee eerst alles graag een beetje opdrogen.
Onze rijbak was na een nachtje droog weer, weer top te rijden dus vind het prima :D

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:51

Lisaapee schreef:
Sneeuw wel ja. Maar laat het a.u.b. 2 weken even hard vriezen ;) Hier in Friesland gaan hele weilanden stuk door een te veel aan muizen...

Dit ja! Even 2 weken vriezen, en niet te zachtjes. Anders hebben we volgend jaar nog grotere plaag aan insecten :(

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:58

Mijn Shetlander blijft dan gewoon lekker staan. We doen dan gewoon de kleinere dingen van het grondwerk en de kleinere kunstjes VD.
KWPN'er die ik rijd kan ik meestal wel rijden. Na 2 dagen rijden is de bak nog goed te rijden, de derde keer is het echt een zwembad. Na een nachtje droog weer is de bak weer top te rijden. Als het bevroren is ga ik sowieso niet rijden. Als we hem daarvoor nog even slepen kun je wel goed rijden. Verder ga ik dan gewoon wat langer poetsen en een beetje knuffelen.
Beide paarden staan overigens 24/7 buiten :)

Annetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:32

Rondje aan de hand stappen. Of met lange lijnen/teugels.

IngeCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:36

Het zand in onze rijbak bevriest eigenlijk nooit echt, dus ik kan altijd gewoon lekker blijven rijden. Alleen heb ik met dit koude weer nooit echt zin om te rijden, dus doe ik grondwerk of evt een buitenritje/wandelen in de plaats.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:37

Sleeën met (de helft van) het dubbelspan, wandelen met ze of foto's maken... heeel veeel foto's maken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 18:09

Haha leukk! Ik hou van foto's maken van mijn pony haha

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:28

Pfff nou lag er maar sneeuw! Met deze natte bende kan ik ook niets! De bak is al weken zeiknat en glad.. En dat is de enige plek met verlichting (helaas heb ik alleen tijd als het donker is)..
Denk dat het nog wel maanden duurt voor de bak droog is.. Als ik twee keer per week kan rijden is het veel nu. En dan nog alleen maar buiten rijden en niet in de bak trainen.. Ik haat de winter :+

Maarja nu sneeuw is helemaal niets, dan wordt het een nog grotere bende..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:03

Suus19 zit er geen drainage in de bak?
Waarschijnlijk gaat het alleen maar meer regenen de komende jaren... Lijkt mij dan dus wel handig :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:58

Bij ons is het ook heel nat. Ik zet mn paard op de trailer en ben met 5 minuten bij de manege. Voorheen deed ik altijd gewoon wat rustiger aan, maar beest heeft bijna een jaar rust gehad dus ik wil nu echt even doortrainen en dit gaat makkelijker dan verwacht dus die houden we er in.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 10:52

Ineke2 schreef:
Suus19 zit er geen drainage in de bak?
Waarschijnlijk gaat het alleen maar meer regenen de komende jaren... Lijkt mij dan dus wel handig :)

Nee helaas. Het is gewoon omgewoelde grond (we zitten op zandgrond), maar dat was te zwaar, dus toen is er leem doorheen gemengd.. Vreselijk glad dus als het nat wordt.
Jammer genoeg wordt het ieder jaar erger, toen we hier net stonden was er gewoon jaarrond goed te rijden. Maar voor de rest is het super geregeld hier dus vind het geen reden om weg te gaan.
Mijn paarden staan er gewoon in pension, dus ik ga geen drainage regelen. Staan ook maar weinig paarden dus de eigenaren vinden het niet lucratief om de bak goed te maken.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:40

Hier in het zuiden wordt het zondag snachts -12 geeft mijn weer app aan! Mijn paarden liggen onder de dekens en de ene heeft een bucas tot -20, maar mijn andere heeft alleen een 300 grams deken, dat is vrees is niet warm genoeg. Ze staan 24/7 buiten, hebben wel een lekker grote inloop loods, maar staan natuurlijk altijd buiten :D

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:44

Wij hebben ook een buitenbak. Zodra het land bevroren is, gaan de paarden de weilanden weer in en is het niet erg om een dagje niet te rijden. Ik stap en draaf dan in de bak, ga wandelen en ik wil vrijheidsdressuur weer op gaan pakken en we rijden naar een binnebak.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:45

ik hoop dat het eerst gaat drogen dan heel hard gaat vriezen :D
brokkelt de bak vanzelf wel zacht :*

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 07:40

Mijn wens is uitgekomen! Nu kan ik met mijn merrie die ik voor de wagen aan het beleren ben oefenen voor de slee! Jeeeeeeeej! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

*grijpt slee en gaat naar stal.* :):)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:14

Ik ben jaloers! ik vind sneeuw juist echt heel leuk. Twee winters geleden heb ik ook gewoon de ijzers eronder vandaan gehaald en ben ik lekker door de sneeuw gaan rijden. Heerlijk. Hier is het nu nat, natter, natst....Regen regen regen en ohja...ook heel veel wind :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:23

De pony's geef ik gewoon beweging in de binnenbak, met de welsh A doe ik grondwerk, vd of als het sneeuwt kunnen we gaan sleeën.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:35

Paard heeft vakantie met bevroren bakbodem en sneeuw. In principe staat hij overdag gewoon op de wei. Als hij een dag binnen blijft ivm sneeuw wil ik hem wel even losgooien in de silo, zodat hij wat energie kwijt kan.

DeniseBirnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:13

Bak zo glad mogelijk slepen voordat het gaat vriezen, dan kan je nog ff blijven rijden. Anders gewoon lekker wandelen :D