Ervaringen Bucas Smartex Rain

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:40

KarinvdM schreef:
Evelyne79 schreef:
Waarom pak je dan niet de Bucas Smartex medium blue?
deze is ook waterdicht, fleecegevoerd, vochtafvoerend en te gebruiken van +12 tot -10
Ik heb m voor het tweede seizoen op mijn bijrijdpaard ( grote tinker) liggen, erg tevreden over

Ik wil graag een Big Neck uitvoerig. :)

Daar heb je ook een versie van :D
http://www.agradi.nl/bucas-smartex-extr ... 25-168.htm

Nies_

Re: Ervaringen Bucas Smartex Rain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:44

Dat is de extra. De medium is er niet in big neck. Volgens de site van Bucas zelf..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:55

klopt, maar die kan ook voor de koudere temperaturen, dan zit je niet met de twijfel rond het vriespunt ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:59

Evelyne79 schreef:
klopt, maar die kan ook voor de koudere temperaturen, dan zit je niet met de twijfel rond het vriespunt ;)
Paarden hebben het eerder te warm onder onze goedbedoelde dekens dan koud. Dus om er voor het gemak maar "even" een extra op te gooien :n De vorige winter stond mijn paard geregeld te zweten onder een 100 grams, omdat het meer ruim boven het vriespunt was, dan daaronder.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 11:25

Evelyne79 schreef:

Ik heb al wel een dikke deken. Ik zoek een tussen-deken, ongeveer 200 grams.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:34

Je kan bij de Buccas heel simpel de liners van de Rambo eronder maken, doe ik ook en werkt prima en zit goed, de liners van Rambo zijn stukken goedkioper dat de onderdekens van Buccas en makkelijker te wassen, zo kan je je smartex rain heel simpel geschikt maken voor de hele winter

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:58

Mijn paard heeft vorige winter de hele winter onder de bucas smartex rain gestaan. Staat 12 uren buiten maar mocht wel tot eind november haar wintervacht laten groeien, pas toen ze af viel om warm te blijven ben ik de deken gaan gebruiken. Die van Nouvel ;)

Is heel goed bevallen en hield haar goed warm. We hebben niet een echt zware winter gehad, maar soms was het toch aardig koud, dus heeft ze hem goed kunnen testen. Maar, ze had wel al wat vacht. Geschoren paarden of met een dunne vacht zou ik er niet onder 0 in zetten. Verder altijd een droog paard onder de deken en de pasvorm past wel, itt die horseware dekens.

Denk alleen dat als je een 200 grams winterdeken zoekt je daar net niet aan komt met de rain, ik zie het altijd als 100 grams.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:33

Ik vind de Smartex Rain een prima deken. Toch even wat warmer dan een 0 grams deken, perfect waterdicht en een fijne pasvorm. Ik gebruik hem voornamelijk om op en af te bouwen, bijvoorbeeld tegen de lente. Al vond ik de dekens met de oude borstsluiting 10 keer prettiger!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:07

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:11

Big Neck scheelt echt wel hoor, heb de Big Necks voor mijn fjord en de normale voor mijn New Forest, pas voor de grap die big neck op mijn new forest gelegd nou die verzoop erin _O-

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:21

Ik rij een flinke tinker, 1.64 groot, breed en die past de gewone perfect, vandaar dat ik geen idee heb hoeveel de big neck scheelt en hoeveel het scheelt met een tussenstuk
Heb ik wel de 205 maat voor Devon, volgens de stokmaat afmeting zou die de 185 moeten hebben :D
een luxepaard van 1.64 of Devon van 1.64 dat scheelt dus nog wel in bouw, haha

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:24

Ik vind het een super deken, gebruik hem het hele jaar rond op mijn ongeschoren buiten shetten.
Zomers alleen om ze netjes te houden voor wedstrijd. Nu ook als ik ze in het zweet gereden heb en het guur weer is.

Materiaal is geweldig, pasvorm matig (buiken steken uit), maar dat kan ook komen omdat ik een tussenmaatje nodig heb eigenlijk. Heb een wat krappe met borst verbreder. En een deken die 3 maten groter geweest is en ingekort is aan de achter kant. Die 2e is duidelijk het fijnst omdat hij naar beneden net wat langer is.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:37

De fleece in de Bucas dekens is vergelijkbaar met zo'n 150 gram vulling qua warmte. Doordat de deken goed ademt en toch ook veel wind tegenhoudt en de fleece temperatuurregulerend werkt is de deken geschikt voor een behoorlijk grote temperatuurrange.

Neem je een Medium deken (die inderdaad niet in Big Neck versie bestaat), dan heb je dus 150 grams voering + fleece à ongeveer 150 gram is ongeveer 300 gram.

Er zijn Select Liners die onder de Bucas dekens kunnen (onder alle Turnout dekens behalve onder de Freedoms), zowel met gladde als met fleece voering, maar deze bestaan niet in de Big Neck uitvoering.
Wel bestaat de Multi Underblanket in Big Neck uitvoering. Dit is een onderdeken met 150 grams voering + fleece = ongeveer 300 grams.

De Smartex en Power dekens zijn beide even sterk, want allebei van ballistic nylon. Het grote verschil is dat de Power dekens een aluminium coating hebben; dezelfde als die gebruikt wordt voor bijvoorbeeld mensen die onderkoeld of in shock zijn. Omdat deze coating ook temperatuurregulerend werkt zijn de Power dekens geschikt voor een nog grotere temperatuurrange dan de Smartex dekens.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:45

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:59

@karin;
Bij mij wordt de smartex net wat te weinig voor onder de tien graden.
Vind t ook echt heeeeeel jammer dat er geen big neck uitvoering vd medium smartex is.
De smartex extra is weer te dik.
Heb dus zitten zoeken naar een oplossing daartussen en ik wil nu de power turnout light bestellen. Die is wel in big neck en ong 250 gram.
Wil wel heel graag bij bucas blijven gezien ik t echt ideaal vind dat ze zo goed ademen en je ze ook op kunt leggen als ze beetje klam zijn.

@horseware; thanks voor de tip vd onderdeken.
Waar kun je deze kopen?
Ben m nog niet eerder ergens tegen gekomen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:20

marjotje82 schreef:
@karin;
Bij mij wordt de smartex net wat te weinig voor onder de tien graden.
Vind t ook echt heeeeeel jammer dat er geen big neck uitvoering vd medium smartex is.
De smartex extra is weer te dik.
Heb dus zitten zoeken naar een oplossing daartussen en ik wil nu de power turnout light bestellen. Die is wel in big neck en ong 250 gram.
Wil wel heel graag bij bucas blijven gezien ik t echt ideaal vind dat ze zo goed ademen en je ze ook op kunt leggen als ze beetje klam zijn.

@horseware; thanks voor de tip vd onderdeken.
Waar kun je deze kopen?
Ben m nog niet eerder ergens tegen gekomen.

Deze onderdeken is bij ons te koop op www.bucaspaardendekens.nl
Deze onderdeken samen met de Smartex Turnout Rain geeft alleen helaas wel dezelfde isolerende waarde als een Smartex Turnout Extra.

Ik heb al bij Bucas aangegeven dat er behoefte is aan een Smartex Turnout Medium in Big Neck uitvoering. Ik zal dit nogmaals aankaarten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:44

En vliegendekens?

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:56

Bedankt voor je bericht horseware!
Ja precies daarom dacht ik de turnout light als tussendoor ipv de medium smartex.

Dat zou mooi zijn idd als er een big neck medium zou kunnen komen :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:12

KarinvdM schreef:
En vliegendekens?

Vliegendekens komen er komend voorjaar voor het eerst ook in Big Neck uitvoering :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:14

marjotje82 schreef:
Bedankt voor je bericht horseware!
Ja precies daarom dacht ik de turnout light als tussendoor ipv de medium smartex.

Dat zou mooi zijn idd als er een big neck medium zou kunnen komen :)

De Smartex Turnout Rain en Power Turnout Light hebben precies dezelfde voering. Alleen door de aluminium coating van de Power Turnout Light kan je deze ook bij wat lagere, maar ook bij wat hogere temperaturen gebruiken. Als je deze deken aanschaft kan je je Smartex Turnout Rain dus in principe verkopen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:37

Horseware schreef:
Vliegendekens komen er komend voorjaar voor het eerst ook in Big Neck uitvoering :)

Grapjas... Ik heb net een gewone met korting op korting besteld bij Agradi... :D

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:50

Mm ja dan weet ik t ook niet meer haha...
Nu zit ik met n fleece deken eronder das ook n beetje armoedig.
Dan ist wachten op de medium smartex :D

Ah wat goed vliegendeken in big neck

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:10

Rain + 150 grams onderdeken en extra is absoluut niet hetzelfde. Ik heb heel de smartex serie met onderdeken en alle mogelijke combinaties uitgetest, behalve de extra met onderdeken, daar is het nog niet.koud genoeg voor geweest. De shamrock power heb overigens wel overal onder gehad, gaat ook prima (wellicht ook nog een optie onder de rain?). Doordat het allemaal goed ademt en warmte geeft komt het minder nauw welke combinatie je maakt, maar dat het hetzelfde is, is zeker niet waar.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:55

Nies_ schreef:
Rain + 150 grams onderdeken en extra is absoluut niet hetzelfde. Ik heb heel de smartex serie met onderdeken en alle mogelijke combinaties uitgetest, behalve de extra met onderdeken, daar is het nog niet.koud genoeg voor geweest. De shamrock power heb overigens wel overal onder gehad, gaat ook prima (wellicht ook nog een optie onder de rain?). Doordat het allemaal goed ademt en warmte geeft komt het minder nauw welke combinatie je maakt, maar dat het hetzelfde is, is zeker niet waar.

Natuurlijk is het niet precies hetzelfde, maar de combi rain : 150 grams onderdeken en smartex extra hebben wel beide dezelfde isolerende waardes (in gram uitgedrukt 450)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 01:43

Niet dus, maar weet je? Als jij mensen graag verkeerd voorlicht moet je dat vooral blijven doen.