angst onder het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Re: angst onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:43

Ik snap je anoek30b, Bart kan ook regelmatig schrikken (gelukkig weet ik dat hij meestal niet gaat rennen en zo wel heb ik hem wel na een paar stappen weer tot stilstand) maar op een 1 of andere manier is die spanning er inderdaad. Ik wens je wel veel succes met je wedstrijd :).

Vandaag heb ik weer voor de eerste keer in de bak gereden in plaats van in de paddock. Ging best goed! Hij schrok wel 1 keer maar dat was voor mij meer een bevestiging dat ik heus wel blijf zitten in plaats van dat mijn angst er erger van werd. Verder gewoon wat rondjes gestapt en wat gedraaft (zonder dat hij bokte, daar hadden we even problemen mee namelijk.) En mijn angst is echt al veel minder dan het was. Het is er nog wel, maar echt stukken minder.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:08

ik longeer paard voor dat ik er op stap, of ik gooi haar even los in de bak en laat haar flink draven en galloperen.
Voordeel is dat de ergste energie eraf is, ze al opgewarmd is waardoor ik, als ik er op stap, ook gelijk kan beginnen zonder eerst in te stappen. Gewoon gelijk aan het werk, dan hebben ze ook geen tijd om fratsen uit te halen!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 17:34

max66 schreef:
ik longeer paard voor dat ik er op stap, of ik gooi haar even los in de bak en laat haar flink draven en galloperen.
Voordeel is dat de ergste energie eraf is, ze al opgewarmd is waardoor ik, als ik er op stap, ook gelijk kan beginnen zonder eerst in te stappen. Gewoon gelijk aan het werk, dan hebben ze ook geen tijd om fratsen uit te halen!

Energie vind ik echt niet erg hoor. Juist fijn. Mijn angst zit gewoon puur psychisch en heeft niet zo veel met wat mijn paard wel of niet doet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:48

Meschien eens met iemand gaan praten? Ouders, huisarts? Veel succes

Mcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:22

sowieso is het van je af praten altijd goed! ik ben misschien wat minder ervaren maar als ik een tip mag geven voor dat koude weer: zorg dat je zelf goed opgewarmd bent, doe desnoods een kleine warming up voor jezelf zodat je niet koud en gespannen maar gewoon warm en zo ontspannen mogelijk! dat scheelt vaak bij mij al de helft van de stress!!

heel veel sterkte! en als je iets van je af moet praten gewoon een PBtje mag altijd!!!

grtz :o :D

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 18:39

@Cas123 ik zit zoiezo al bij een psychiater voor andere dingen en daar heb ik het inderdaad ook al eens over gehad :).

@Mcootje Bedankt!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:52

Super!! Heb je les? Anders kun je daar je probleem neer leggen succes

Mcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:15

ilangok schreef:
@Cas123 ik zit zoiezo al bij een psychiater voor andere dingen en daar heb ik het inderdaad ook al eens over gehad :).

@Mcootje Bedankt!

geen dank graag gedaan!!! ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:15

ilangok schreef:
max66 schreef:

Energie vind ik echt niet erg hoor. Juist fijn. Mijn angst zit gewoon puur psychisch en heeft niet zo veel met wat mijn paard wel of niet doet.

Ow, omdat je zegt dat je angst is ontstaan door "op hol slaande" paarden ging ik er vanuit dat je bang was voor "frisse" (energieke) paarden in de winterdag...

Waar ben je dan wel bang voor?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:25

@Cas123 ik heb geen les, maar de laatste weken gaat het me zelf ook heel goed af met het over mijn angst heen komen.

@max66 ik ben op een 1 of andere manier gewoon bang als ik op een paard zit, vooral in snellere gangen. Het kan maar zo'n braaf paard zijn maar alsnog is er gewoon een bepaalde spanning/angst. Wat gelukkig wel steeds beter wordt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:43

behalve in de zomer dan, schrijf je... Das apart!

Mcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:13

dat staat beschreven in haar topic ;) het feit dat de paarden op die stal veel op hol sloegen doordat ze in de winter alsmaar binnen gehouden werden... heeft er voor gezorgd dat ze in de winter periode angstig is om op een paard te stappen wat goed begrijpbaar is dat vergt tijd en oefening maar zoals ik het hoor gaat dat al een hele goeie kant op!

mag je trots op wezen!!!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:31

Mcootje schreef:
dat staat beschreven in haar topic ;) het feit dat de paarden op die stal veel op hol sloegen doordat ze in de winter alsmaar binnen gehouden werden... heeft er voor gezorgd dat ze in de winter periode angstig is om op een paard te stappen wat goed begrijpbaar is dat vergt tijd en oefening maar zoals ik het hoor gaat dat al een hele goeie kant op!

mag je trots op wezen!!!

Precies! En bedankt. :)

Mcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:00

ilangok schreef:
Mcootje schreef:

mag je trots op wezen!!!

Precies! En bedankt. :)

Graag gedaan! en wat ik zeg een kleine warm up voor jezelf zodat je elf lekker opgewarmd en soepel in het zadel zit gaat denk ik wel helpen!:)

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:34

Hey!
jammer van je angst, ik heb dit zelf nooit gehad ofzo maar hier heb je een paar tips.

- Doe alsof je totaal niet angstig ben, dit is inderdaad lastig, maar dan voelt Bart dat ook niet aan , en loopt hij er waarschijnlijk langs alsof het niks is.
- Stap er niet af, dan weet hij dat je het eng vind.
- Praat vooral met hem als hij wel schrikt denk aan ; Er is niks aan de hand, je hoeft niet bang te zijn, braaf, juist, goedzo en als hij wel schrikt zet hem op de volte en rij er voorbij alsof er niks gebeurd is.

Is erg lastig maar het helpt wel!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:38

Zag dat je het tot nu toe redt zonder les..

mocht je les willen nemen, zou ik centered riding adviseren. Die hebben ontspanning centraal staan. Ben zelf nu ook angstig en gister centered riding les gehad en merkte toen al dat ik al minder angstig werd. Ook omdat ik bezig ben in mijn hoofd. Wat ik van mezelf merk, is dat ik het paard afleid door figuren te rijden, maar dat ikzelf tijd heb om enge dingen te zoeken. Dus de kunst is jezelf afleiden. En heel bewust zijn van je ademhaling.

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:35

hier precies hetzelfde probleem helaas.. met mijn eerste eigen pony klikte het totaal niet en na een paar keer er tussenuit sprinten vind ik het eng om weer echt te rijden en zit ik er met angst op

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 21:16

Nog bedankt voor de tips allemaal!

Vandaag schrok Bart weer van geen idee wat en maakte wat vreemde bewegingen (gelukkig stopte hij weer snel ;p). Weer ben ik er helemaal niet banger op geworden en zelfs wat zekerder. Ik merk wel echt dat het steeds meer de goede kant op gaat en ik steeds meer durf.

Gaat nogsteeds de goede kant op dus. :)

Mcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:24

ilangok schreef:
Nog bedankt voor de tips allemaal!

Vandaag schrok Bart weer van geen idee wat en maakte wat vreemde bewegingen (gelukkig stopte hij weer snel ;p). Weer ben ik er helemaal niet banger op geworden en zelfs wat zekerder. Ik merk wel echt dat het steeds meer de goede kant op gaat en ik steeds meer durf.

Gaat nogsteeds de goede kant op dus. :)

trots op je!!!