Paard wilt geen kus op de neus, wat is de oorzaak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Paard wilt geen kus op de neus, wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:31

Mijn ene verzorgpaard wil niks van affectie weten... en de ander kruipt het liefst op schoot... in 10 jaar tijd bij geen van beide ooit verandert :n

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:32

Just_Sannee schreef:
Ik hou ook van zoenen op paardenneuzen.
Mijn shetlander denkt daar anders over, als je hem een kus wilt geven ergens bij z'n hoofd, kan je rekenen op een bloedneus, letterlijk :Y)
Zijn al wat verzorgstertjes achter gekomen ondanks waarschuwingen :')

M'n Fries daarentegen vind het allemaal wel prima. Maar genieten er van doet ze nou ook weer niet :+

Haha god, bij mij andersom. Shets houden van kusjes, paard moet er niks van weten blijkbaar.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:33

SindyKaya schreef:
TS het valt me echt op dat je heel veel topics maakt :+

Heb pas een nieuw paard, brengt veel vragen in me op. Vandaar.

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:36

Mijn paard heeft zo haar periodes.

De ene keer mag ik knuffelen zolang ik wil en dan komt ze ook echt bij mij tegen me buik aanhangen en der oogjes dicht en de andere keer stapt ze naar achter of gooit ze inderdaad der kop omhoog. Het is maar net in welke bui ze zit... net zoals mensen die hebben ook niet altijd evenzin om lief te moeten doen en te moeten knuffelen. Maar ik snap dat het moeilijk is maar ze houd heus wel van je hoor! tenminste ik weet dat het bij die van mij wel zo is dus ik heb er minder moeite mee hihi. :o

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:41

xElmoni schreef:
Mijn paard heeft zo haar periodes.

De ene keer mag ik knuffelen zolang ik wil en dan komt ze ook echt bij mij tegen me buik aanhangen en der oogjes dicht en de andere keer stapt ze naar achter of gooit ze inderdaad der kop omhoog. Het is maar net in welke bui ze zit... net zoals mensen die hebben ook niet altijd evenzin om lief te moeten doen en te moeten knuffelen. Maar ik snap dat het moeilijk is maar ze houd heus wel van je hoor! tenminste ik weet dat het bij die van mij wel zo is dus ik heb er minder moeite mee hihi. :o

Haha dankjewel voor je reactie! Ik snap inderdaad wel dat ze er afentoe geen zin in heeft haha. Ga de tips die ik op dit topic heb gehad zeker proberen.

Annetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:23

Waarom zou je per se moeten kussen?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:32

Mijn pony heeft geen keuze!
Die houd ik gewoon in de houdgreep en zoenen maar! Had ze maar niet zo vreselijk schattig moeten zijn ~~}>

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 21:06

Nassie schreef:
Die houd ik gewoon in de houdgreep en zoenen maar! Had ze maar niet zo vreselijk schattig moeten zijn ~~}>

Oeeeh jouw reactie bevalt me wel haha. Al ga ik haar echt niet in de houdgreep houden :p

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:08

Ik krijg ook een kopstoot als ik de mijne probeert te kussen. Hij kust wel voor een snoepje, maar dat is uiteraard wel wat anders. Het is verder ook alles behalve een knuffelkont (borstelen tel ik niet mee), bij sommigen zit het gewoon niet in de aard, dat moet je accepteren. Maar hij is al 10 jaar zo en het is nooit veranderd.

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:51

Nassie schreef:

HAHAHA die vind ik echt geweldig :') :j

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:56

Mijn paard moest er in het begin ook niets van hebben. Ze was een beetje kopschuw en vond het spannend als ik zo dichtbij kwam. Het kan best dat het met vertrouwen te maken heeft. Inmiddels kan ik vrij makkelijk haar hoofd aanraken en vindt ze het ook niet meer spannend als ik haar een kusje geef. Maar dat heeft vooral met voer te maken :P (ik heb haar kusje aangeleerd)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:59

Ik denk dat dit meer met karakter te maken heeft dan met vertrouwen
Met mijn vorige pony had ik goede band maar hield gewoon niet zo aandacht
Mijn huidige paard was vanaf dag 1 al een dikke knuffelbeer :D

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:02

Ik denk dat je het niet te persoonlijk moet opvatten :')
Ik geef mijn paarden ook vaak een kus op hun neus hoor, de ene wat vaker dan de ander want de ander kan je ook nog wel een druk terug geven dan haha. Mijn ene vindt het ook heel fijn als ik in zn neusgaten blaas, dan blaast hij terug en lijkt hij ineens heel ontspannen.

Mijn shet hengstveulen kan echter weer heel heftig reageren op blazen of een kusje. Die probeert dan direct je neus eraf te bijten, ik denk dat hij dat ervaart alsof ik naar hem hap ofzo. Dus pas wel altijd op dat je geen hap terug krijgt van je paard.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:02

Gewoon aanleren met brokjes. ..mijn paard zoent all the time met me. ....en soms hou ik mezelf even voor de gek...dat het echte liefde is :D

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:05

OneAndOnlyx schreef:
KoudbloedKim schreef:
De neus van een paard is inderdaad heel gevoelig, daar kan het aan liggen. :j

Verder is er niks mis met een kus op de neus hoor! (als je paard het leuk vindt)
Ik doe dat ook regelmatig. :))

Fijn dat iemand ook toegeeft dat ie het doet. Ik voelde me al zo raar haha. Ik dacht dat er inderdaad wel meer mensen waren die dit deden/doen.

Nee hoor ik kroel regelmatig met mijn paard, inclusief kusopdeneus <3 je hebt je paard drie weekjes, geef het tijd. Vertrouwen komt vanzelf

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:07

xElmoni schreef:
Nassie schreef:

HAHAHA die vind ik echt geweldig :') :j

*\o/* hahahaha

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:12

Mijn paard en ik zoenen heel graag samen, soms gaat het zelfs iets verder als een zoentje...
http://i57.tinypic.com/inh1qc.jpg
hahaha, grapje uiteraard, was een ongelukje :P

nee even serieus, mijn paard is ook niet zo van zomaar kusjes.. ik heb hem wel met vrijheidsdressuur het kusje aangeleerd, dus daar krijgt ie een snoepje voor terug, dus als ik een kusje vraag geeft ie zelf wel een dikke lebber weg, maar andersom... nee liever niet :+ :')

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:15

Oh dat doe ik ook hoor, m'n paard kusjes geven op z'n neus.
En ik weet wel dat paarden geen affectie tonen door kusjes te geven, toch hoop ik dat hij de intentie voelt waarmee ik het doe voor m'n eigen plezier.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:21

Ik ben ook gek op kusjes geven, helaas onze ruin denkt daar anders over. Hij kust alleen maar als hij het wil (en dan het liefste na water gedronken te hebben, of als er wortel of appelmoes op de lippen zit)

We doen hem meer plezier met lekker even op de bips of staartwortel te krabben. Hij bied ook vaker de bips aan om daar gekriebeld te worden. Het lipje en koppie die hij dan trekt is nog leuker dan een "natte" zoen te krijgen :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:24

Voorop gesteld niet elk paard vind het prettig als je aan hun neus komt. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Mijn oude Paintmerrie mocht je op geen enkele manier aan de neus komen, maar die had een witte neus die nogal snel verbrande. Ze was daar dus gewoon extra gevoelig en bang dat het zeer ging doen. En jou paard kent je natuurlijk nog lang niet goed genoeg om je daarin al te vertrouwen.

Goed dat gezegd, ja daarin ben ik nog steeds penny :D Me likes kissing horses :P
En de mijne kunnen het ook heel erg goed. ze hebben dat afgekeken van mijn oude merrie Daisy, die het zelf ooit van een pony die naast haar in pension stond heeft afgekeken. En ondertussen gaat het kussen met de zwarte al veel verder dan dit. Zij vind het geweldig om me een lebber te geven :')
Maar zoals iemand dus al schreef dit zijn eigenlijk aangeleerde trucjes. Je zult je paard de tijd moeten geven aan je te wennen en je te leren kennen. Dit soort dingen gaat niet van vandaag op morgen.

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:33

TS;
Wat is er mis met je paard gewoon respecteren? Ze geeft aan het niet fijn te vinden. Waarom dan toch doordrammen?? Je paard is een paard... en in essentie geen knuffeldier ( geen enkel dier overigens, tenzij van pluche.....)

Probeer gewoon uit te vinden wat ze wel plezierig vind. Kriebelen op de schoft, op of naast haar staartwortel, op haar wang... Dan doe je iets wat voor haar ook plezierig en leuk is, en gaat ze jou ook associëren met iets leuks en plezierigs, ipv met "dat mens dat steeds iets vervelends doet". Steeds iets blijven doen wat ze overduidelijk niet leuk vind lijkt míj niet bevorderlijk voor jullie contact.... En wáárom zou je haar dwingen tot iets wat ze overduidelijk zelf níet leuk vind...

Een vent zou het bij jou niet hoeven doen........................

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:49

Moeilijk hé? Luisteren naar je paard :+

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:58

OneAndOnlyx schreef:
Hoihoi!

Ik heb inmiddels 3 weken mijn liefste Vera, en nu vroeg ik me af of ze het waardeerde als ik haar een kus op de neus gaf. Nu is het zo dat ze elke keer als ik het probeer ze haar neus wegdraait of haar kop omhoog gooit.

Heeft dit een reden? Is er meer vertrouwen nodig? Ik kan haar kaak bijv wel kussen en voorzichtig dichtbij komen maar bij haar neus wilt ze echt niet.

Wie kan mij helpen?

Wij zijn roofdieren, zij prooidieren. Wat denk je dat je paard denkt als jij met je mond naar zijn neus gaat?
Je kunt dit wel oefenen. Eerst maar eens even heel zacht aan kunnen raken, en zodra je paard ontspant je hand weghalen. Wachten totdat hij gaat kauwen en weer opnieuw. Zo kun je dit steeds langer uitbreiden, je gezicht dichterbij brengen idem. En als jij dan graag wilt kussen, dan kan dat, bereid je paard alleen goed voor, zodat hij je vertrouwt met alles bij zijn hoofd. (oh het is een zij, sorry :)
Of je paard er echt blij van wordt? Dat denk ik niet, maar ze kan het wel leren accepteren en er verder niet om geven. Jong geleerd, oud gedaan, kijk maar eens in mijn onderschrift link:)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:05

Het kan ook nog beter gaan na een tijdje als ze wat meer aan je gewend is, de pony van m'n moeder moest in het begin ook niks weten van knuffelen en kreeg je bijna niet te pakken, nu duwt ze zelf haar hoofd tussen je arm als het te lang duurt en komt keihard aan gegaloppeerd als je komt. Dus geef het in elk geval ook wat tijd :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:56

heel raar hoe hier gereageerd word.
ik kus mijn paard ook altijd op zn neus, ik heb er 2, waarvan er 1 ontzettend graag knuffels krijgt en vooral kusjes op dr neus wel heel fijn vind. Quinto de andere gooit ook zn hoofd weg en wilt t ook liever niet, maar aaien achter zn oor vind ie bvb heerlijk. probeer een andere manier om je liefde te laten blijken wat hij ook lekker/leuk vind :)