Paard wil niet naar de straat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:26

Ik lees tussen de regels door dat jij heel weinig geduld hebt. En dat is juist waar het fout gaat. Zonder boos te worden toch volhouden. Wil ze niet meer lopen? Zet dan maar constante druk op je lijn, en dan niet harder gaan trekken, sleuren, boos worden, nog harder trekken, maar gewoon constant druk houden. Verder rustig blijven en net zolang wachten totdat het paard toegeeft. Als het paard voorwaarts gaat even ontspannen, dat is de beloning op zich. En vaak herhalen als het paard het weer doet. Niet boos worden, heb geduld.
Dit zal werken voor je trailer, voor je paadje, etc.

En als je niet geloofd in grondwerk moet je het ook niet doen, want je moet namelijk wel weten waar je mee bezig bent en hoe je dat moet doen, niet 5 tellen iets proberen, oh lukt niet, volgende.

Geduld is een schone zaak. en blijf in het hier en nu, dan raak je niet gefrustreerd dat ze het eerst wel deed e nu niet, het gaat erom dat het nu goed komt.
En over geduld gesproken, ja, soms sta je misschien ergens 10 minuten.

cissy

Re: Paard wil niet naar de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:00

Eens met Drifter en Joolien!

-If you take the time it takes, it takes less time.
- If your horse does not do what you want, you asked the wrong question or you asked the question wrong.

Wat uitspraken van Parelli die van toepassing zijn.
Als jij ongeduldig bent ga je het niet redden. Prooidieren (paarden dus) hebben meer geduld dan roofdieren (jij dus) dus je moet gewoon de tijd nemen en niet gefrustreerd raken.
Realiseer je dat jij aan je paard moet zien duidelijk te maken wat je wilt. Je paard spreekt geen NL en is ook een andere diersoort dan jij bent. Kun jij aan bijv een vriendin duidelijk maken dat je naar de bios wilt maar je mag niet praten of iets opschrijven? Dat zal niet meevallen toch? Zo moet je dus ook dingen aan je paard kunnen duidelijk maken terwijl je niet kunt praten want hij verstaat je niet.
Daarvoor is grondwerk zo handig, je leert je paard dmv lichaamstaal te begrijpen wat je wilt. Ze gebruiken nl zelf onderling ook lichaamstaal.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:23

Maar wat moet ik dan afwisselen?
Vandaag heb ik haar wat anders laten doen dan gister..

Ik snap t echt wel maar mijn geduld is echt langzaam op aan t raken want ik sta daar geen 10 minuten als ik jou advies opvolg maar gwn echt uren ALS ik volhoud..
Zij geeft gewoon niet op.

Ik heb idd met constante druk op het touw gewerkt, maar dan gaat ze alleen maar achteruitlopen.. Ook als het echt heel licht is, probleem is ook niet dat ze niet weet wat ik maar juist wel weet wat ik wil en daar heeft zij gewoon geen zin in.

En wat ook zo grappig is, als ik haar opzadel en alles omdoe enz loop ze wel gewoon mee.. :')

Ik weet niet waar jullie wonen maar ik zou jullie van harte eillen uitnodigen want schijnbaar krijg ik t dit keer niet opgelost

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:46

Misschien gewoon is naar haar in de wei of stal maar best in de wei en er gewoon gaan in zitten zonder te werken dit hoort ook bij afwisseling :D
succes

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:10

Dat is iderdaad wel een leuke. Als ze weer op de paddock kan ga ik het zeker ens doen. (Wei is heeel nat atm)

Ik heb trouwens ook John Erb een mail gestuurt voor se gene die hem kennen.
Het verhaal uitgelegt en dat we er samen aan willen werken.

Ook voor mijn geduld.. Gaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:26

Waar woon je? Misschien kan ik je een keer helpen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:19

Ik open dit topic, en in de reclame blokje staat deze link:
http://dressuurnatuurlijk.nl/programma- ... loswerken/

Je zegt zelf nu, dat zij op het moment dat ze mee moet lopen door heeft dat ze iets moet doen. Afwisseling is niet alleen dat je iets anders doet, maar kan ook simpel zijn dat je haar naar de bak brengt of paddock of wei en dat ze zelf even gek mag doen, zonder dat jij in de bak, paddock of wei aanwezig bent.

Ik doe het regelmatig dat ik heen ga om te voeren, hem even lekker loslaat in de bak, ondertussen zijn stal op strooi en hem dan weer ophaal, paard heeft even lekker gerold en uit zijn plaat kunnen gaan. en klaar.

Ik ken John Erb niet, maar vindt het wel heel goed van je dat je er aan wil werken!