Scheren en verdoven: Hoe zit dat met aansprakelijkheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:26

Zo een verdovingspasta werkt ook goed.
Zou dat de volgende keer gewoon doen

Ben benieuwd hoe zo een man aan een injectie komt....?

Kan je daar zo makkelijk aankomen?
Schade is dan denk ik voor jezelf.
Omdat je zelf hier toestemming voor hebt gegeven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:30

Nouvel schreef:
Jessix schreef:
Dat zou ik nou nooit doen. De enige die mijn paarden mag prikken is de dierenarts of ikzelf. (na instructie van de dierenarts en bij hoge uitzondering)

Er zijn middelen zoals AB e.d. die je zelf mag spuiten na overleg met de dierenarts, maar verdovingen laten ze je volgens mij nooit zelf spuiten vanwege de risico's, bepaalde andere middelen ook niet.

Of spuit jij de verdovingen ook zelf?
of moeten die met een pistool van afstand? _O-

Nogal off topic, maar mijn paarden hebben nog nooit iets anders gehad dan de jaarlijkse enting. ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Scheren en verdoven: Hoe zit dat met aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:36

Ons wordt geleerd dat je nooit zelf mag spuiten, en al helemaal niet iemand zonder medische opleiding. Ik zou ook nooit zomaar iemand in het bloed laten spuiten. Achter de ader zit de slag ader als hier in geprikt wordt en je injecteert daar iets in dan is de kans groot dat je paard geen 2 sec leeft. Im een spier of onder de huis spuiten is makkelijker en er kan dan minder gebeuren.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:45

Hoe zit dat dan met verdoving spuiten in een spier? :o

Even voor de duidelijkheid, ik spuit zelf niet en iemand zonder medische opleiding mag van mij mijn paard ook niet spuiten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:47

Lees ik hierboven ergens waarom niet eerst een praam proberen ?

Nou een paard minimaal een uur met n praam op laten staan is echt een NO GO doet zelfs een DA niet die vinden 5 min al lang ..
Dan beter verdoven , je kan domosedan ook gewoon in de nek spuiten in spier dus . Alleen duurt t dan langer voor t werkt en je hebt meer nodig ipv bv 0,5 ml heb je t dubbele nodig
Of idd een pasta , maar daar breken er best veel doorheen als ze echt bang zijn

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:01

Zinzi_jewel schreef:
Lees ik hierboven ergens waarom niet eerst een praam proberen ?

Nou een paard minimaal een uur met n praam op laten staan is echt een NO GO doet zelfs een DA niet die vinden 5 min al lang ..
Dan beter verdoven , je kan domosedan ook gewoon in de nek spuiten in spier dus . Alleen duurt t dan langer voor t werkt en je hebt meer nodig ipv bv 0,5 ml heb je t dubbele nodig
Of idd een pasta , maar daar breken er best veel doorheen als ze echt bang zijn

Heb ik niet bij stilgestaan. Een uur is inderdaad way to long

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:14

linnie050 schreef:
Zo een verdovingspasta werkt ook goed.
Zou dat de volgende keer gewoon doen

Pasta werkt bij die van ons vooral na het scheren. Die ellende gaan wij hem en onszelf niet meer aandoen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:27

_Marinke_ schreef:

Even voor de duidelijkheid, ik spuit zelf niet en iemand zonder medische opleiding mag van mij mijn paard ook niet spuiten.

Officeel mag je niet spuiten ook niet in een spier. Ik betwijfel ook op dat je verdoving kunt spuiten in een spier. Want je kunt maar een kleine hoeveelheid in een spier spuiten. Maar daar zullen ook wel weer oplossing voor zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:33

nicky_rilana schreef:
_Marinke_ schreef:

Officeel mag je niet spuiten ook niet in een spier. Ik betwijfel ook op dat je verdoving kunt spuiten in een spier. Want je kunt maar een kleine hoeveelheid in een spier spuiten. Maar daar zullen ook wel weer oplossing voor zijn.

Je kunt zeker wel in de spier verdoven. Denk maar eens aan het verdoven van wild via een blaaspijpje of geweer. Daar halen ze zelfs een olifant mee neer. (wel met een sterker middel uiteraard)

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:35

ik weet niet of je dan zelf verantwoordelijk bent maar de enige vraag die bij mij opkomt is waarom wil je in godsnaam je paard dan scheren als hij zo fel er op reageert dat je hem moet laten verdoven?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:40

Ik denk dat het gros geschoren wordt met sedatie . Het zijn en blijven wel vlucht dieren en dan afkomen met zo,n herrie ding .
En soms kom je er niet onderuit te scheren . Ik ben voor zo natuurlijke mogelijke vacht maar als je paard na 15/20 min arbeid leeg is omdat zijn vacht m in de weg zit dan of niet werken of scheren

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:48

Huh???
Ben ik nou naïef om te denken dat het gros geschoren wordt zónder sedatie?? :?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:54

Jessix schreef:
nicky_rilana schreef:

Je kunt zeker wel in de spier verdoven. Denk maar eens aan het verdoven van wild via een blaaspijpje of geweer. Daar halen ze zelfs een olifant mee neer. (wel met een sterker middel uiteraard)

Ketamine gebruiken ze voor olifanten toch? Voor mensen wordt dat ook gebruikt geloof ik. Ze gebruiken het iig als drug.

Je kan wel intramusculair injecteren en verdoven. Het duurt alleen een stuk langer voordat het werkt. Het moet immers nog naar de bloedbaan gaan.

TS; volgende keer niet meer je paard laten verdoven door een onbevoegd persoon. Je hebt geluk gehad dat het goed is gegaan. Als deze persoon IV heeft gespoten mag je ook van geluk spreken als je paard geen aderontsteking oploopt. Het is niet voor niets een handeling die alleen door bepaalde personen mag worden uitgevoerd. Heeft hij/zij IV of IM gespoten?

Even terug naar het onderwerp: ik vind dat jij geheel aansprakelijk bent. Jij geeft toestemming om jouw paard te laten prikken. Hoe het verzekeringstechnisch en juridisch in elkaar steekt weet ik niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:05

nicky_rilana schreef:
_Marinke_ schreef:

Als eigenaar mag je gewoon je eigen paard (in de spier) spuiten.

DA-en geven ook regelmatig bv AB mee aan eigenaren zodat zijzelf hun paard kunnen spuiten.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:55

Ooit gehoord dat een paard dood neer viel na verdoving. Nou dat wil ik niet op mijn geweten hebben. :n

Als ik een paard scheer die verdoofd moet worden, dan laat ik de eigenaar de da erbij halen of ze moeten zelf pasta gebruiken.

Maar het liefst scheer ik zonder verdoving en als het moet soms gebruik van een praam :o

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:07

Punz schreef:
Huh???
Ben ik nou naïef om te denken dat het gros geschoren wordt zónder sedatie?? :?

Nee niet Naief, ik scheer de meeste paarden zonder verdoving. ( maar om benen te scheren bij een paard dat niet stil staat, dat is gewoon onmogelijk, dus als mensen dan perse benen willen, en een paard dat niet stil staat, dan of praam, of pasta spuit.)

TS waar staat je paard? ik wil wel een keertje oefenen, en kijken of het haalbaar is zonder verdoving te scheren, maar ga geen kilometers er voor rijden.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:07

kaatje77 schreef:
Ooit gehoord dat een paard dood neer viel na verdoving. Nou dat wil ik niet op mijn geweten hebben. :n

Als ik een paard scheer die verdoofd moet worden, dan laat ik de eigenaar de da erbij halen of ze moeten zelf pasta gebruiken.

Maar het liefst scheer ik zonder verdoving en als het moet soms gebruik van een praam :o

een paard kan inderdaad dood gaan, maar dit komt niet door de verdoving.
Dit komt omdat er dan in het bloed wordt gespoten, en wanneer er lucht in de spuit zit en dit in het bloed komt gaat het paard inderdaad dood.

daarom is ons ook aangeraden, wanneer het paard gespoten moet worden, gewoon in de spieren te spuiten met een hogere dosis, of een dierenarts in het bloed te laten spuiten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:17

Ik moet er niet aan denken zeg. Net als Kaatje, ALS het al nodig is om te verdoven dan dient de eigenaar en/of DA daar voor te zorgen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:31

_lotteeee schreef:
kaatje77 schreef:

Dit komt omdat er dan in het bloed wordt gespoten, en wanneer er lucht in de spuit zit en dit in het bloed komt gaat het paard inderdaad dood.

daarom is ons ook aangeraden, wanneer het paard gespoten moet worden, gewoon in de spieren te spuiten met een hogere dosis, of een dierenarts in het bloed te laten spuiten.

Heb je eenig idee hoeveel lucht je moet spuiten voordat een paard daar dood aan gaat?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:21

_lotteeee schreef:
kaatje77 schreef:

Heb je eenig idee hoeveel lucht je moet spuiten voordat een paard daar dood aan gaat?[/quote]

alles is teveel. er mag helemaal niks aan lucht in het bloed komen.
De hoeveelheid maakt niet uit.
Grote bel of een mini bel, paard gaat er dood aan

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:56

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat je iemand zomaar je paard laat injecteren.

Zou het eerst is met pasta proberen en anders eerst de dierenarts laten komen.

By_Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:07

Ik lees even mee, erg benieuwd!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:04

Wij hebben haar geschoren toen ze nog in het roesje zat van de dierenarts/ tandarts :) ze zweette wel veel masr we waren net op tijd klaar. De eerste keer dat we haar scheerde was echt een ramp. Ze liep dwars door ons heen. Verdoven om te scheren doen we niet. Maar van de gelegenheid gebruik maken....dat dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:17

Is geen optie om met een tondeuze wat te oefenen tot dat het paard het scheren wel toe laat? Je hebt er jaren lang plezier van en scheelt ook hoop gedoe en kosten die je anders elke keer hebt met sederen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:41

Joram schreef:
Is geen optie om met een tondeuze wat te oefenen tot dat het paard het scheren wel toe laat? Je hebt er jaren lang plezier van en scheelt ook hoop gedoe en kosten die je anders elke keer hebt met sederen.

Geluid doet jaar niets het is het gevoel ( trillen).