Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Nouvel schreef:Jessix schreef:Dat zou ik nou nooit doen. De enige die mijn paarden mag prikken is de dierenarts of ikzelf. (na instructie van de dierenarts en bij hoge uitzondering)
Er zijn middelen zoals AB e.d. die je zelf mag spuiten na overleg met de dierenarts, maar verdovingen laten ze je volgens mij nooit zelf spuiten vanwege de risico's, bepaalde andere middelen ook niet.
Of spuit jij de verdovingen ook zelf?
of moeten die met een pistool van afstand?

Zinzi_jewel schreef:Lees ik hierboven ergens waarom niet eerst een praam proberen ?
Nou een paard minimaal een uur met n praam op laten staan is echt een NO GO doet zelfs een DA niet die vinden 5 min al lang ..
Dan beter verdoven , je kan domosedan ook gewoon in de nek spuiten in spier dus . Alleen duurt t dan langer voor t werkt en je hebt meer nodig ipv bv 0,5 ml heb je t dubbele nodig
Of idd een pasta , maar daar breken er best veel doorheen als ze echt bang zijn

_Marinke_ schreef:Hoe zit dat dan met verdoving spuiten in een spier?
Even voor de duidelijkheid, ik spuit zelf niet en iemand zonder medische opleiding mag van mij mijn paard ook niet spuiten.
nicky_rilana schreef:_Marinke_ schreef:Hoe zit dat dan met verdoving spuiten in een spier?
Even voor de duidelijkheid, ik spuit zelf niet en iemand zonder medische opleiding mag van mij mijn paard ook niet spuiten.
Officeel mag je niet spuiten ook niet in een spier. Ik betwijfel ook op dat je verdoving kunt spuiten in een spier. Want je kunt maar een kleine hoeveelheid in een spier spuiten. Maar daar zullen ook wel weer oplossing voor zijn.
Jessix schreef:nicky_rilana schreef:Officeel mag je niet spuiten ook niet in een spier. Ik betwijfel ook op dat je verdoving kunt spuiten in een spier. Want je kunt maar een kleine hoeveelheid in een spier spuiten. Maar daar zullen ook wel weer oplossing voor zijn.
Je kunt zeker wel in de spier verdoven. Denk maar eens aan het verdoven van wild via een blaaspijpje of geweer. Daar halen ze zelfs een olifant mee neer. (wel met een sterker middel uiteraard)
nicky_rilana schreef:_Marinke_ schreef:Hoe zit dat dan met verdoving spuiten in een spier?
Officeel mag je niet spuiten ook niet in een spier. Ik betwijfel ook op dat je verdoving kunt spuiten in een spier. Want je kunt maar een kleine hoeveelheid in een spier spuiten. Maar daar zullen ook wel weer oplossing voor zijn.

Punz schreef:Huh???
Ben ik nou naïef om te denken dat het gros geschoren wordt zónder sedatie??
kaatje77 schreef:Ooit gehoord dat een paard dood neer viel na verdoving. Nou dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Als ik een paard scheer die verdoofd moet worden, dan laat ik de eigenaar de da erbij halen of ze moeten zelf pasta gebruiken.
Maar het liefst scheer ik zonder verdoving en als het moet soms gebruik van een praam

_lotteeee schreef:kaatje77 schreef:Ooit gehoord dat een paard dood neer viel na verdoving. Nou dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Als ik een paard scheer die verdoofd moet worden, dan laat ik de eigenaar de da erbij halen of ze moeten zelf pasta gebruiken.
Maar het liefst scheer ik zonder verdoving en als het moet soms gebruik van een praam
een paard kan inderdaad dood gaan, maar dit komt niet door de verdoving.
Dit komt omdat er dan in het bloed wordt gespoten, en wanneer er lucht in de spuit zit en dit in het bloed komt gaat het paard inderdaad dood.
daarom is ons ook aangeraden, wanneer het paard gespoten moet worden, gewoon in de spieren te spuiten met een hogere dosis, of een dierenarts in het bloed te laten spuiten.
_lotteeee schreef:kaatje77 schreef:Ooit gehoord dat een paard dood neer viel na verdoving. Nou dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
een paard kan inderdaad dood gaan, maar dit komt niet door de verdoving.
Dit komt omdat er dan in het bloed wordt gespoten, en wanneer er lucht in de spuit zit en dit in het bloed komt gaat het paard inderdaad dood.
daarom is ons ook aangeraden, wanneer het paard gespoten moet worden, gewoon in de spieren te spuiten met een hogere dosis, of een dierenarts in het bloed te laten spuiten.
ze zweette wel veel masr we waren net op tijd klaar. De eerste keer dat we haar scheerde was echt een ramp. Ze liep dwars door ons heen. Verdoven om te scheren doen we niet. Maar van de gelegenheid gebruik maken....dat dan weer wel.