Ik snap het niet meer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:04

NataschaAFCA schreef:
Qua weglopen bij opstijgen.

Vorige eigenaar die heeft daar nooit aan gewerkt (gemerkt bij het kijken). Ze mocht van de mevrouw zo weglopen toen ze nog half zat.

Zelfde geld voor halt houden aan het halster touw, sleurde me in het begin hele terrein over maar nu stopt ze netjes als ik stop.

Dan is dat laatste toch al winst? En weglopen bij opstijgen, als ze niet weet dat ze stil moet staan, is dat een gebrek aan opvoeding en niet een teken van disrepect naar jou toe :-). Dat kun je dan juist eens rustig met haar oefenen en duidelijk en consequent zijn. Dat komt echt wel goed, ze moet alleen kunnen snappen wat jij wilt en bedoelt. Succes!

NataschaAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 15:06

beert schreef:
NataschaAFCA schreef:
Qua weglopen bij opstijgen.

Vorige eigenaar die heeft daar nooit aan gewerkt (gemerkt bij het kijken). Ze mocht van de mevrouw zo weglopen toen ze nog half zat.

Zelfde geld voor halt houden aan het halster touw, sleurde me in het begin hele terrein over maar nu stopt ze netjes als ik stop.

Dan is dat laatste toch al winst? En weglopen bij opstijgen, als ze niet weet dat ze stil moet staan, is dat een gebrek aan opvoeding en niet een teken van disrepect naar jou toe :-). Dat kun je dan juist eens rustig met haar oefenen en duidelijk en consequent zijn. Dat komt echt wel goed, ze moet alleen kunnen snappen wat jij wilt en bedoelt. Succes!

Dat is ook inderdaad een grote winst. En daar ben ik ook super blij mee.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:11

Fijn dat je dit topic gestart bent, ik heb onlangs ongeveer hetzelfde topic geopend.
En heb ondertussen al fantastische mensen op ons erf gehad die me geweldig gemotiveerd en vooruit geholpen hebben.
NH is fantastisch maar je moet idd zoals eerder gezegd correct en eerlijk optreden, niet over je heen laten walsen. Een paard heeft een correcte stabiele en vooral rustige leider nodig.

Geef het zeker veel tijd, ik spreek uit ervaring...het komt goed als je open staat voor wat hulp in de praktijk. Laat iemand aan de slag gaan met je paard en de euro zal snel vallen...ik heb met gewoon te kijken onmiddellijk mijn eigen fouten ontdekt, kleine puntjes die samen een groot probleem creëerden.

Hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes met je lieveling

NataschaAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 15:12

Toen ik 10 was mocht ik niet meer rijden op de manege. Omdat de manege instructeurs mij verplichtte tot rijden met sporen, zweep en als het paard vervelend deed moest ik maar een ruk aan de teugels geven zodat die het bit ff voelde. Nogmaals op een paard wat dat niet nodig had. Toen ik dat niet wilde doen omdat het niet nodig was mocht ik niet meer rijden.

Dat was mn laatste ervaringen met instructeurs/trices. Verder nogwel voor Groom gespeeld maar daadwerkelijk rijden nee.

terpentijn

Re: Ik snap het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:37

Ach, nou gelukkig maar dat echt niet alle instructeurs/trices zo kortzichtig zijn (een hoop wel, helaas).

Maar een stukje goede geduldige begeleiding kan jou echt wel door je dieptepunten heen helpen, hoor, misschien een Bokker die zich geroepen voelt bij jou in de buurt.

Niet de moed verliezen, ik lees dat je wel degelijk al enige winst hebt geboekt, dat mag je dan toch aan jezelf toedichten, paard deed het eerst (zoals niet stilstaan met opstappen) toch heel anders, dus luistert echt wel naar positieve en duidelijke signalen van jouw kant.

Ik ken met mijn paard Bonte Jaopie ook een redelijk drama-verleden, met name toen hij begon te "puberen" en heb meermaals gewenst dat hij in de lucht zou oplossen, of dat er iemand kwam die hem wilde kopen.
Toen eerst een periode afstand genomen, een heel zomer en winterseizoen niks gedaan, alleen eten brengen, borstel erover, verder niks.
In die tijd ben ik heel anders naar hem gaan kijken (de "moeten" stress was er af) en toen kreeg ik vanzelf weer zin ér eens iets mee te gaan doen". Vandaaraf gingen we met een hele nieuwe kijk op elkaar op weg naar waar we nu zijn.... en dat is een heel goede, vertrouwde plek samen!

Dat is fiks wat jaren geleden, hij is nu 10 jaar en m'n beste kameraad.

nicqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:53

ik begon ook te twijfelen wat ik fout deed met mijn tinker.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:11

Waar in Gelderland zit je ongeveer? Achterdoek?

NataschaAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 16:12

Omgeving Arnhem ben ik.

Wil jullie bedanken voor jullie tips en voor sommige hun verhalen. Ik ga het nog eens even goed doornemen en eraan werken. Super bedankt.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:17

Super het zal je wel lukken! Het belangrijkste is eigenlijk gewoon fun hebben, want jij blij=paard blij :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:09

Tja ons ene paard is ook n knuffelkont die altijd mee wil en de ander is op zichzelf en hoeft die aai niet zo nodig.. en is ook soms niet blij me te zien :') voelt.soms niet zo leuk. Maar ik zet door en ga met haar werken en dan is het ineens n ander paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:16

Tja, ik ken je paard niet, maar ik krijg het idee dat jij teveel MOET van jezelf en WILT van het paard voor de korte tijd dat jullie elkaar kennen.
Daarbij komt nog dat het ene paard het andere niet is en karakters verschillen en ze heel goed in de gaten hebben wanneer de omgangsmens niet goed in zijn / haar vel zit
Verder is het gewoon een paard! Vergeet dat nooit, ze reageren op wat wij doen in een kader dat bij hen past en wij kunnen daar wel een en ander aan aanpassen, maar een niet knuffel paard zal niet snel geen gigantisch knuffelpaard worden.
Verder geduld!!

Ik heb 3 paarden, die echt verschillend zijn in hun reacties en gedrag, dat is nou juist leuk.
En ja, vind het wel eens jammer dat mijn oudste merrie geen echte kroel is, maar respecteer haar daarin en we hebben het super samen (ze zal nooit wat doen en kijkt ook niet chagerijnig, maar is gewoon niet haar ding), terwijl mijn ruintje een echte knuffel is. Ze zijn gewoon verschillend.
De merrie is vergevingsgezind als je rot in je vel zit, het zwarte ruintje weet je dan helemaal op de kast te krijgen.
Dat soort dingen moet je accepteren, vooral van jezelf!! Dan kan je heerlijk genieten van je paard.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:35

He, niet opgeven hoor TS...!

Je kan zoveel meer dan je denkt... Dat weet ik zeker.

Ikzelf heb heel veel gehad aan het boek van Claus Ferdinand Hempfling "natuurlijk" paardrijden. Dat ging bij mij echt niet allemaal vanzelf, maar heb het echt bestudeerd en de oefiningen en uitleg geoefend, en, net zolang totdat het kwartje (wat al rolde) verder rolde en uiteindelijk viel.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:30

Mooi dat je een band met je paard op wilt bouwen. En zo te lezen heb je ook al mooie stappen gemaakt.

Voor jouw eigen onzekerheid en het feit dat je niet veel ervaring is het denk ik goed om begeleiding te zoeken. Van boeken en tips via internet kun je best een hoop leren maar "de kwartjes vallen" vaak toch het beste door te doen en dan evt gelijk te horen wat er goed ging en wat er anders kan.

De positieve invloed van paarden op mensen met depressie is enorm en als jij daar van groeit kunnen jullie samen groeien.
Hoe mooi is dat :)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:48

Een paard spiegelt altijd jouw gedrag.

Daar kun je heel veel aan doen, als je je maar bewust bent van wat je doet en wat je wilt veranderen.
Het is geen enkele reden om aan jezelf te gaan twijfelen.

Wat je nodig hebt, is een goede instructeur die jou met een flinke dosis enthousiasme en positieve energie op gang helpt!

Hele veel succes met je paard.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:31

Ja, daar ben ik het ook helemaal mee eens, je hebt de fantastische mogelijkheid om er begeleiding bij te krijgen, zou het doen!

Dat je paardje bij je weg loopt en op jou een niet zo vriendelijke indruk maakt, het mijne heeft me toendertijd, toen ik hem nog maar net had, heel hard gebeten.. Zo hard dat ik bijna flauwviel. Ik had helemaal geen begeleiding, maar als ik dat toen had kunnen krijgen had ik dat zeker aangegrepen...!

En bij jou is het kwartje toch ook al aan het rollen? lijkt me van wel want je bent er mee bezig..!

Heel veel succes met de mooie weg die je in gaat!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:03

Je hebt je paardje net en je houdt veel van haar en je wil van alles met 'r doen. En ik denk dat het probleem in dat laatste zit.

Paarden willen namelijk helemaal niet steeds wat doen met de wezens die bij hun groep horen. Paarden willen een balans tussen wel-doen en niet-doen. En niet-doen houdt niet in dat je paard "niets" doet terwijl jij uitmest, of dat je paard stilstaat terwijl jij d'r invlecht. Dat is allebei wel-doen.

Niet-doen houdt in dat je op een stoel in de wei gaat zitten en letterlijk niets doet en ook nergens aan denkt. Een soort mindfulness maar dan samen met je paard. Dat is ontzettend moeilijk want mensen zijn obsessieve denkers. Maar alles valt te leren, en ik weet zeker dat samen niet-doen heel bevorderlijk is voor jullie verstandhouding en voor jouw welbevinden :j

Wanneer je paard eenmaal merkt dat ze niet steeds iets hóéft zal ze ook vaker en eerder bij je komen staan om wat te lummelen (mijn merrie doet dat met d'r hoofd op mijn schoot. Vindt ze blijkbaar gezellig)