Hengstenveulen op de weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Hengstenveulen op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:03

En toch werkt het in de praktijk wel gewoon.
Sterker nog, mijn ruin werd er eerder slechter van door een ouder dier, die bleef veel te onderdanig en durfde zelfs de schuilstal niet in terwijl het een vriendelijk paard was.

MareOfThrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 01:16

Hoi hoi!

Weer een hele tijd geleden! Voor degene die interesse hebben in het vervolg van dit verhaal:

Mijn hengstje heeft tot 9 maanden bij de fokker gestaan. Tussen leeftijdsgenootjes. Merrie's en hengsten door elkaar.

We zijn na de winter verhuist naar optie 2. Ik heb mijn merrie ook meegenomen en was qua tijd/afstand makkelijker voor mij als beide paarden op 1 plek stonden.

De eerste weken stonden baby en mama op een apart stukje om kennis te maken met de groep. Daarna werd het oudste paard bij hun gezet. Na enkele weken werden alle paarden op de grote weide gegooid.

In het begin waren er inderdaad problemen met eten en onderdanigheid, maar we voerden de paarden dus op meerdere plekken in de wei. Met voldoende plaats tussen de paarden ging dit super!

Mijn veulen speelde veel met de jongere paarden die daar al stonden, maar ik zag hem ook vaak tussen de oudere staan. Knabbelen aan de schoft enzo.

Ik weet dat veel mensen zeiden om voor optie 1 te gaan... maar ben uiteindelijk wel blij met optie 2.
Mijn veulen heeft veel manieren bijgeleerd en was ook naar mij onderdanig.Hengstenmanieren heeft hij in deze gemengde groep nooit vertoond. Ik heb fijn met hem kunnen 'trainen' en hoorde heel vaak van andere mensen dat mijn veulen zo braaf was en alles zo netjes deed!

Op 2 jaar heb ik m uiteindelijk laten castreren en zijn we opnieuw verhuist! We stasn nu op een wedstrijdstal en mijn veulen is ondertussen al een half jaar zadelmak :) Mijn merrie is ondertussen met pensioen maar heb ik ook nog steeds bij me!

xLeoniee

Re: Hengstenveulen op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 01:18

Wat leuk dat je na zo'n tijd nog weer een reactie geeft!

Fijn dat optie 2 voor jullie de beste keus was :j

arablover17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:02

absoluut optie 2 zo wordt hij ''opgevoed'' door de oudere paarden :)