wanneer is iets een verborgen gebrek bij aankoop paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Re: wanneer is iets een verborgen gebrek bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:41

Ts eerst een dierenarts ernaar laten kijken.
Het is nu gissen dan weet je meer,het kan meerdere oorzaken hebben.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:34

schuren en bijten en het is begonnen in november? Dan zou ik denken aan (regen?)schurft, luizen, schimmel... niet iets dat het paard voor verkoop al had.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:08

Jennyj01 schreef:
Polly schreef:
Ik snap niet dat iemand die aangeeft geen groentje in de paarden te zijn zich laat afschepen met een verouderd keuringsrapport. Hoeveel van deze topics zijn er in de afgelopen jaren nou al voorbij gekomen en wat is elke keer weer het 'leerpunt'? ZELF laten (over)keuren!

Maar je weet niet of het verouderd is. Ligt er een beetje aan wat het dier kost en hoe oud het keuringsrapport is. Als het een week ervoor is gebeurt door een betrouwbare kliniek/arts hoeft het niet altijd over.

Je weet ook niet of het door de eigen dierenarts van de verkoper is gedaan.
Ik laat altijd mijn eigen dierenarts meekijken.
Vertrouw nooit een paardenverkoper op zn mooie blauwe ogen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:40

Daarom kun je er ook niet zomaar van uitgaan dat ts niet goed heeft gehandeld. Misschien was het keuringsrapport zeer recent en gedaan door een ts bekende dierenarts. In zo'n geval is herkeuren soms niet nodig. Ook verzekeringen accepteren een keuringsrapport van (even uit m'n hoofd) Max 30 dagen oud gewoon.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:48

Ik zou idd eerst eens uitzoeken waar de jeuk van van komt.
Zomereczeem dat kan dit jaar wel lang hebben doorgewerkt doordat de temperaturen lang vrij hoog zijn geweest , maar op dit moment zouden ze daar weinig last meer van moeten hebben( temp te laag voorde.muggen)
Verhuisstress kan... maar ook een parasiet(luizen, schimmel, schurft)
Of wat anders... dus zodra je weet wat de oorzaak is , kun je wat zinnigs zeggen over de originele vraag.
Maar eczeem dat al bestond bij de aanschaf was waarschijnlijk wel zichtbaar zijn geweest.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:43

Zitten er geen beestjes in die schuilstal, luizen of mijt of zo? Staan er nog meer paarden in die wei en hebben die nergens last van?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:45

tenzij een rapport door een eigen Da gemaakt is of een DA waar je bekend mee bent en je hebt zelf gecheckt of het rapport correct is(even bellen of het klopt dat de betreffende DA het dier gekeurt heeft em of er idd niets vreemds is gevbinden) is het altijd raadzaam om eugem DA alsnog te laten kijken
Een verzekering accepteert misschien wel een rapport dat een x dagen oud is, maar ook de verzekering word met enige regelmaat opgelicht dus dan zegt een rapport waar je zelf niet bij bent geweest nog weinig.
Nu heb ik zelf nog nooit een paard laten keuren bij aanschaf, maar ik kooo dermate jonge paarden dat buigproeven niet gewenst zijn en als ik de tekenen van eczeem mis, dan zal de Da ze zeker missen. :+
Hart, longen en gangwerk zie ik zelf ook wel of het in orde is.

Maar zaak blijft bij een eventueel verborgen gebrek, was het daadwerkelijk een verborgen gebrek, dus aanwezig bij verkoper , of is het na de verhuizing ontstaan.
Eczeem is iets wat accuut kan ontstaan, verhuisstress levert jeuk op soms maar beestjes van buitenaf ook.
Daarom is zelf keuren zo belangrijk als je naderhand iets hebt waarover twijfel kan zijn van wanneer het ontstaan is of dat het te dateren is .
Maar dan moet je nu dus wel een da er bij halen om uit te zoeken wat er echt aan scheelt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:49

Wacht even, ik zie met een klinische keuring vaak net zo veel als een DA, heb je dan verzuimd om een keuring te laten ondergaan? Lijkt mij niet. Ik heb het niet over een rontgenologische keuring, want dat kan ik niet zelf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:00

Maar jeuk is weer iets waar je geen rontgen voor nodig hebt maar in geval van aanwezigheid is de koper zijn/haar woord dat het iets is, niet genoeg.
Hoewel jeuk sowieso een lastig iets is, kan zo veel oorzaken hebben en ineens ontstaan

LordLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:13

Als een paard echt jeuk heeft, dan zie je dat, zeker als hij zich tegen de grond schuurt en zichzelf bijt. Zoals al eerder gezegd is, als een paard zo'n jeuk heeft, vind hij een manier om te schuren/van de jeuk af te komen, of hij nu buitenstaat of niet.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:42

Mijn shet staat 24/7 buiten. Hij heeft zomereczeem. Hij schuurt z'n staart door na het rollen te gaan zitten en op de grond te schuren.
Zelfs z'n manen gaan eraan. Hij verder niets om aan te schuren. Dus als pony al eczeem had kan je dat zeker zien.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:13

W_Empress schreef:
Volgens mij is dit geen verborgen gebrek. Simpel en alleen al omdat jij niet hebt voldaan aan je onderzoeks plicht, door hem niet zelf te laten keuren. Daarnaast was het in deze periode van het jaar, bij aankoop al wel zichtbaar geweest, als dit paard bij de vorige eigenaar al geschuurd had. Kun je zeggen: Hij liep altijd buiten, maar ook dan zou hij zichzelf wel gebeten hebben, zoals je zegt dat hij nu ook doet, of over de grond geschuurd hebben ofzo. Een paard met jeuk, vind altijd wel wat om aan te schuren.

Idd is het ook heel goed mogelijk dat het iets heel anders is dan ZE, dus dat zou ik inderdaad eerst eens laten vaststellen, voordat ik vroeg naar mijn kansen om het dier terug te mogen brengen. Of het wel of geen verborgen gebrek is, ligt ook aan de oorzaak van de jeuk.

allereerst ik ben geen juriste maar heb vanuit het bedrijfsleven wel vaak mijn informatie bij juristen gehaald plus een interesse..

volgens mij is de 'onderzoeksplicht' een woord waar iets te snel mee gewapperd werd.. immers hoe ver moet je gaan met dat onderzoek? exceem is iets dat je niet even op een foto ziet natuurlijk en als je 4x bent wezen kijken dan heb je je 'onderzoek' voor stal ondeugden wel ingelost (elke keer niet te merken als je er geweest bent immers).

Deze regel wordt toegepast om dingen aannemelijk te maken of juist niet (het is dus onderdeel van een optelsom)..

Ik lees hier verder heel veel
- had je
- heb je
etc..

maar weinig echt duidelijke antwoorden op haar vraag.. dus bij deze.. en nogmaals het is handig om dat bij een juridisch loket te laten staven omdat ik geen jurist ben

Dit zijn de randvoorwaarden van een 'verborgen gebrek'

1.Het gebrek er al was voor de overdracht. (dus niet op het moment van bekijken of onderzoek, maar de periode tot aan de overdracht hoort er ook bij.. dus als het dier na het onderzoek en voor de overdracht een poot breekt is dit voor de verkoper)
2.De verkoper wist van het gebrek en het niet aan u heeft gemeld.
U er alles aan heeft gedaan relevante informatie over het paard verzamelen, oftewel aan u onderzoeksplicht heeft voldaan (alle standaard onderzoeken dus.. je hoeft verder niet aan te tonen dat je tot aan de voorouders contact hebt gehad met fokkers en eigenaren.. dit gaat om 'redelijkheid).

ok.. Tot zover het verborgen gebrek..
nu naar jouw situatie:

Het magische woord verborgen gebrek valt onder de consumentenbescherming.. Deze bescherming werkt zowel bij de verkoop tussen een bedrijf en een particulier, als tussen particulieren.
ECHTER
Als het tussen particulieren is, dan is de verkopende partij beter beschermd dan in de eerste situatie, immers het is een gelegenheidsverkoop en niet een bedrijf dat zich beter moet verdiepen in regels en een bepaalde vorm van bedrijfsrisico loopt dat er eens een ondeugdelijk product is.

wat is het verschil:

Heb je het paard van een bedrijfsmatige handelaar of fokker gekocht? Dan moet de fokker/handelaar aan tonen dat hij/zij in redelijkheid niet van het gebrek op de hoogte was.. Een paard met zomer exceem dat in de winter wordt verhandeld en dus nooit een zomer bij de handelaar is geweest is zo'n voorbeeld. Als hij het paard 'zonder mankementen' heeft gekocht (dit moet hij dan dus aantonenen met een verkoopovereenkomst waarop staat dat het paard is gekocht zonder mankement als zomerexceem..we geloven hem niet op zijn mooie blauwe ogen) dan heeft de koper helaas pech.

Heb je het van een particulier gekocht.. dan ligt de bewijslast bij jouzelf.. dan moet jij dus aantonen dat de verkoper wel degelijk op de hoogte was van het mankement.. Bijvoorbeeld chronisch kreupel.. gesadeerde hoef toen jij kwam kijken en toen je m kocht toch stokkreupel.. als je daarna de hoeven nog laat doorlichten, blijken deze vrijwel hol van binnen.. DA maakt een verklaring dat dit al langer dan vandaag bestaat en dat het dier zeker x periode niet pijnvrij heeft kunnen lopen.. Daarmee kun jij dus in redelijkheid hard maken dat je belazerd bent.

De bewijslast ligt dus anders bij aanschaf van een particulier. Hetgeen bij exceem en schuren erg lastig is om aan te tonen. Immers dan zul je via via via aan verklaringen of foto's van het dier moeten gaan komen waaruit zal moeten blijken dat dit dier bij de vorige eigenaar dit vertoonde en dat de eigenaar hiervan op de hoogte was.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:13

elenaMM77, volgens mij klopt jouw punt 2 niet. De verkoper hoeft niet eens van het gebrek te weten, als een gebrek echt te antedateren is tot voor de verkoop is er sprake van een verborgen gebrek.
http://www.paardenadvocaat.nl/posts/ver ... breken-85/ geeft wat inzicht in deze moeilijke materie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:53

hoe is het inmiddels met het paard?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:06

Elena, dat is ook wat er meermaals word aangehaald, dat je als eiser moet kunnen aantonen dat het probleem al bestond bij de vorige eigenaar
dat is echt een hoofdvoorwaarde.
en daar heb je een dierenarts voor nodig, want de koper op zijn/haar blauwe ogen geloven die je net zo min als een verkoper op zijn/haar blauwe ogen vertrouwen.
.
probleem met iets als eczeem is dat het ala minute kan ontstaan... maar jeuk hoeft ook geen eczeem te zijn, Zeker in deze tijd van het jaar zijn parasieten een meer voor de hand liggende optie ...
En vlak verhuisstress niet uit of een reactie op verandering in voeding

Ben idd wel nieuwsgierig hoe het met paard en de situatie verder is.