HippoLogic schreef:Ik straf ook niet. Als jouw verzorgpaard bijt en trapt "stel je de verkeerde vraag" of "je stelt de vraag verkeerd" aan je paard waardoor hij zich verdedigen moet.
Als je je verdiept in het wezen paard en het gedrag dan is straffen niet meer nodig. Van straf leert een paard ook niets, leer hem liever het tegengestelde gedrag aan (4 benen op de grond, mond dicht etc) Of leert jouw paard wel van straf? Heb je hem maar 1 x in je leven hoeven zeggen (slaan) dat hij iets "niet" moet doen?
Je hebt er meer aan een paard te leren wat hij "wel" moet doen. En dat leer je door het belonen van (een klein stapje richting) het goede gedrag. Jouw wordt niet geleerd dat een paard (of mens) in stress niet KAN leren. Als je tot lijfstraffen moet wenden creeeren dan creeer je ook stress (het is een vluchtdier), waardoor het dier niet meer goed kan leren. Een tweede punt is dat door "nee" te zeggen je nog steeds niet naar je paard communiceert wat hij dan wel moet doen/je wel van hem verwacht.
Ik heb ervaren dat belonen van goed gedrag je veel meer oplevert en de band met je paard veel hechter wordt met gebruik van belonen ipv het gebruik van straf (of druk opvoeren/ angst creeeren door te dreigen met meer druk).
Ik begrijp wel wat je hier zegt, maar stel (dit is me al meerdere malen overkomen met het weidemaatje van m'n verzorgpaard) een paard hapt je zomaar (en ja dit is wel degelijk gebeurd, ik vroeg niks van hem ik stond niet eens bij hem in de wei), wat doe jij dan? Laat je hem dan zomaar happen? Dat werkt bij mij niet hoor, dan denkt ie dat ik dat gewoon toelaat. Ik verhef toch op z'n minst m'n stem en maak me groot, zet hem daarna een paar passen terug en beloon hem, ook wanneer hij terug lief is. Het is niet dat ik niet beloon wanneer het goed is, maar bijten, zeker als het zomaar is, dat laat je toch niet toe?!
Ik wil even zeggen dat dit mijn zicht is op de feiten, en ikzelf ben absoluut geen voorstander van onnodig straffen.
) doet zonder dat ik het vraag ga ik hem niet straffen of corigeren. Ik zal gewoon per ongeluk met mijn zweep ergens tegen gezeten hebben. Dan negeer ik dat gewoon, en desnoods draai ik mij om.
Sorry ik moest echt enorm lachen om dit, maar je hebt eigenlijk wel gelijk. Ga dit meteen eens proberen de eerstvolgende keer hij probeert te bijten, hij zal nogal opkijken.
Verzorgpaard lief wil nog wel eens vrolijk doorlopen...