Extreme verlatingsangst op (nieuwe) stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:08

Mocca schreef:
Het gaat erg goed.

Hij kwam rustig van de trailer, daarna in een paddock gezet. Eind van de middag met de rest mee naar binnen. Hij begon gelijk te eten.

Zijn nu twee dagen verder en hij is erg relaxed. Staat rustig op stal, ook als de rest nog binnen gehaald moet worden. Vandaag ook even de longeerbak in geweest. Hij houdt alles wel goed in de gaten en is soms wat onrustig, maar geen paniek meer.

Dus ben erg blij. :) Stukje van mijn paard terug! Morgen er voor het eerst weer op, maar denk dat hij zijn plekje heeft gevonden. Blij dat ik naar zijn signalen heb geluisterd.

Eind goed, al goed.

Fijn!!!

joyce B

Re: Extreme verlatingsangst op (nieuwe) stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:26

Fijn! Dat paniekerige gestress is echt niet leuk!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:48

wij hadden der ook 2 zo op stal... uit elkaar gehaald..

was geen doen anders. de een stond vooraan de andere in de achterste schuur.
even doorzetten maar daarna was het tenminste weer normaal trainen en na buiten doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:45

Wat een opluchting! Gefeliciteerd!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:41

Hier gaat de magnesium nu echt duidelijk zijn/haar werk doen *\o/* paardje is echt veel relaxter :) en die andere manier van naar buiten zetten werkt ook nog steeds. Laatste 2 dagen dus eigenlijk vrij normaal (durf het haast niet hardop te zeggen := := ).

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:47

The story continues...

Paard doet het op zich heel goed: hij eet, staat rustig in de paddock en ik kan goed met hem rijden, ook als we alleen in de bak zijn en de rest op stal is

Alleen, hij kan niet op stal zijn als de rest buiten is. Niet in zijn box, niet op de poetsplek. Hij raakt in paniek, gilt, steigert, trekt zich los. Gisteren heeft hij een uur staan roepen, draaien en dribbelen, terwijl er notabene een ander paard naast stond - hij was niet eens alleen! Maar de rest stond wel buiten.

Als hij zo in paniek is dan keert hij soort van in zichzelf, hij sluit zich af. Ik kan niet tot hem doordringen, hem niet afleiden, en dat is erg lastig.

Ik weet alleen niet waar ik nu goed aan doe. Elke keer een minuut meenemen naar stal en dit uitbreiden? Of hem op stal zetten tot hij rustig is? Dat kan in deze box weinig kwaad, behalve dat hij volledig over zijn toeren raakt.

Moet hem toch fatsoenlijk kunnen poetsen en opzadelen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:05

Das flink vervelend dit..... ik heb ooit eens op een stal gestaan daar was er ook 1 die dat deed, en het was maar niet te verhelpen, dus tja, life goes on en die lieten we maar in zn sop gaar koken.... wat moet je anders he op een gegeven moment. Lastig hoor want ik zou het bij mn eigen paard niet kunnen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:51

Pffff dat is echt heel vervelend .... Ber is in ieder geval wel rustig als ik bij haar ben, dan is ze zelfs heel kalm en lief... als ze zo hysterisch zijn als je met ze bezig bent dat is echt vreselijk :(:)

Heb je al iets kalmerends proberen te geven? Ik geef Ber dus magnesium maar als ik weet dat ik lang weg ben met een van de pony's krijgt ze die dag ook Special Calmer van Wendals. Zit valeriaan in. Werkt bij haar heel goed. Ze wordt er echt rustiger van. Anders staat ze de hele dag te ijsberen in de paddock of loopt ze steeds langs een zijde van het weiland }:0 maar met die Calmer doet ze dat nauwelijks.

OF heb je dingen geprobeerd met het voer? Staat hij bijv op kuil ipv hooi, melasse en havervrij voer etc? Bij sommige paarden werkt het ook als de radio aanstaat?

En om te oefenen zou ik wel proberen of het helpt dat je (neem er maar een paar middagen de tijd voor als dat kan) stal in gaat, even wachten, en er dus weer uit, weer naar binnen rondje door stal (kun je langs de boxen) hier en daar even stil staan en weer verder etc. Net zolang tot die giga stress eruit gaat ... zo heb ik het tenminste met Ber gedaan toen ze op stal ging (na zomer dag en nacht op de wei), in het begin was ze super gestressed in haar stal, dat werd zo beter (als haar stalmaatjes dus maar ergens in het zicht waren).

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:01

Mijn paard heeft dit dus niet met haar stalgenootje, maar met mij... En het wordt steeds erger. Eerst was het alleen maar met hoofd schudden en heen en weer lopen langs het hek als ik weg ging. Toen werd het stijgeren.. Maar nu onderneemt ze zelfs pogingen om over de omheining heen te springen, met aanloopje. Wat ik nu doe als ik weg ga is een paar boterhammen geven zodat ze even afgeleid is en dan snel weg gaan. Volgens de mensen waar ze op stal staat is dit gedrag zodra ik uit beeld ben wel gelijk weg. Maar ik vind het steeds enger om weg te gaan, omdat ze steeds wilder wordt. Ook terwijl ik er ben en even uit het zicht verdwijn reageert ze zwaar overdreven.. Ik weet echt niet wat ik hier aan moet doen..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:00

Dan beloon je haar feitelijk wel voor haar gedrag....
Is het mogelijk dat je haar mmet voer id box zet en je dan niet meer laat zien? Als ze het niet doet als ze je niet ziet is het toch klaar?
Of doet ze het ook als je haar bijv vast hebt staan en je loopt even weg?

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:44

Zet haar eigenlijk bijna nooit vast. Met borstelen etc blijft ze altijd netjes staan.. En ik zet haar ook nooit in box met deur dicht als ze wilt kan ze altijd naar buiten toe..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:37

Maar nu wil ze achter je aan en dat kan niet door het hek of de deur... hoe lang heeft ze dat al? Is er een aanleiding dat je weet dat ze het erger is gaan doen? Wanneer is ze bijv gaan steigeren?

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:36

Zo heel lang heb ik haar nog niet dus ik denk gewoon door dat we elkaar hebben leren kennen en er een band is ontstaan die er eerst niet hadden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:45

Misschien slaat het wel nergens op wat ik nu vraag, maar was hij op zijn eerste stal toevallig de groepsleider als ze buiten stonden? Het kan namelijk best zijn dat hij het idee heeft dat "zijn kudde" zonder hem naar buiten is vertrokken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:01

Wat is hier anders dan op de eerste stal waar je weg kwam, dus niet de vorige maar die daarvoor??
Jouw paard is wel een ontzettende binnenvetter als ik het zo lees, vaak paarden waar je heel weinig aan merkt, moeilijk zijn te doorgronden en inderdaad niet bereikbaar als ze de muts helemaal verkeerd hebben staan, sterkte, ik hoop dat je een oplossing vind.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:43

@yentlnienke of ze is erachter gekomen dat als ze maar raar gaat doen ze iets lekkers krijgt .... je steeds terugkomt e.d. dus met andere woorden dat ze door haar gedrag je aandacht krijgt. Dat kun een band noemen of het is een vorm van aandacht vragen die niet handig is.
Om de cirkel te doorbreken waar je nu in zit kun je vragen aan stalgenootjes of die haar in/uit de wei / paddock kunnen halen voor je, zodat ze 'afscheid' moet nemen op een andere manier. Als je dat een poosje (meestal is paar dagen al genoeg) achter elkaar doet, en daarna zo af en toe (bij wijze van verrassing ;-) ).
Als ze het gedrag niet heeft bij je stalgenoten, kun je het proberen wel weer zelf te doen. Maar dan geen aandacht geven bij ongewenst gedrag, dan echt wegblijven anders krijg je hetzelfde probleem weer.

Bij onze merrie hebben we een bepaalde volgorde aangehouden een paar dagen, nu proberen we het elke keer net even wat anders te doen en het lijkt goed te gaan. Niet al te extreem dat ze als laatste uit haar box gaat bijv. Maar nu wel niet steeds als eerste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:50

Goh, grappig een lotgenoot.

Ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Ultiem coole, ietwat brutale, dominante maar zeer vriendelijke merrie die voor de duivel niet bang is werd na een verhuizing volslagen onhandelbaar en zelfs gevaarlijk voor zichzelf en de omgeving.
Iedere dag zware verwondingen (door zichzelf veroorzaakt) en alles afgebroken wat er af te breken viel op stal en in de wei.
Ik ben als de bliksem weer verder verhuist. Gelukkig was dat toen weer direct goed.

Wat het geweest is zal ik nooit weten. Want van de practische kant gezien was het echt niet heel verschillend met de stal ervoor en de huidige stal.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:40

Mijn paard is niet de groepsleider, zeker niet. Hij is erg onderdanig en loopt direct weg als een ander paard hem lelijk aankijkt. Hij staat ergens onderaan de rangorde. Was op vorige stal ook zo overigens.

Op deze stal is er niet zoveel anders dan op de eerste stal. Zelfde soort box, zelfde ritme.

Ik denk echt dat hij een flinke deuk in z'n zelfvertrouwen heeft gekregen door de verhuizingen en dat hij weer moet leren om alleen te zijn. Hij zit zo met zichzelf in de knoei.

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:45

nee dat is het niet. want dit was de eerste keer dat ik voor weggaan iets lekkers had gegeven voor afleiding.. en dat deed ik al voor ik een poging had gedaan weg te gaan en ze dus ook niet eerst raar heeft staan doen.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:17

Zit nu ook in een soortgelijke situatie.
Pas geleden verhuist met paard en een vriendin.
Die van mij is altijd al een neuroot geweest met verhuizen, maar hangt nu dus heel erg aan dat andere paard.
In het begin als het paard wegging ging hij helemaal los in zijn stal.
Schrapen, gillen en bokken.
Heb hem geen aandacht gegeven en het enige wat hij nu nog doet na anderhalve week is een paar hinnikjes.
Maar als ik wil gaan rijden in de binnenbak dan begint weer dat gestreste gedrag.
Ik merk dat zodra hij iets eng ving dat hij dan begint te hinniken.
Het wordt toch elke keer weer minder, maar het duurt wel even.
Bijna 2 weken op zijn nieuwe stal, maar er zijn gewoon zoveel nieuwe geluiden dat hij het soms ook even niet meer weet.
In de paddock heeft hij dit ook zodra het eng is dan wordt hij weer gestrest, maar kan er wel gewoon mee werken alleen af en toe nog een hinnik.
Ik hoop dat het minder wordt, maar ik zie toch wel elke keer dat het gestreste gedrag minder wordt.

Met mijn vorige verhuizing zo'n 7 jaar geleden heeft hij bijna 5 dagen niet fatsoenlijk gegeten..
Dat was helemaal een drama. Hij is nu op stal gewoon rustig en kan hem normaal poetsen op de poetsplaats.
Het is dus bij hem echt alleen als hij iets heel erg eng vind.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:16

Dat niet eten herken ik ook van mijn paard. Die heeft met oud en nieuw ook niet gegeten en bij verhuizen ook zo'n vier dagen heel weinig.
Bij de laatste verhuizing had ze daar geen last van gelukkig.