Zomaar bij dreigend paard de stal in lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Zomaar bij dreigend paard de stal in lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:26

Dat ligt echt heel erg aan het paard, hoe deze precies dreigt enzo. Ik loop een stukje de stal in en laat de staldeur open en zie dan verder hoe het paard doet. Eventueel haal ik het de stal uit (als ik moet zadelen oid).

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:07

Mijn baas had ook zo´n paard op stal. Elke keer uitgesteld om hem weer naar zijn eigenaar te sturen tot de dag dat ik hem uit de wei haalde en hij bij binnenkomst op stal mijn finaal tegen mijn gezicht/heup had getrapt. Zelfde dag was het paard weg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:19

Ik vind het voor de klanten ook niet verantwoord als de paarden echt wat doen.
Beetje oren in de nek is niet zo'n groot probleem, maar als ze je echt aanvliegen is dat gewoon niet verantwoord.

Ik loop zelf meestal wel zo naar binnen, goed kijkend naar het gedrag van het paard als ik de box binnen stap.

1keer een foutje gemaakt en daar geniet ik al 15 jaar van. Ik trok de box open en voor ik binnen was vloog ik de box alweer uit dmv 2 achterbenen die door de deuropening naar buiten kwamen.
Een flink gekneusde heup was het resultaat, maar het had veel erger kunnen zijn.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:11

Bij zon paard ging ik de stal niet in heeft ze iets meegemaakt dat ze zo is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:31

Hangt idd erg van het paard af, maar doorgaans ga ik ook bij vreemde paarden gerust de stal in. Zolang je weet wat je doet en kleine signalen herkent kun je vaak tijdig ingrijpen. Wel zorg ik altijd dat de boxdeur voldoende open is, voor het geval dat. Tenzij het een paard is dat graag ontsnapt, dan gooi ik de deur natuurlijk niet open.

Voorbeeldje: Ik kwam destijds met een vriendin mee op een voor mij nieuwe manege. Waren mensen aan het zadelen voor volgende les. 1 vd paarden stond met kont naar de deur en oren op standje irritatie. Geen echte dreiging. Dus ik gevraagd of ik even moest helpen. Voor mij compleet vreemd paard, pak het hoofdstel, liep in een x door langs hem heen naar zijn hoofd, en kon zo zijn hoofdstel om doen zonder problemen. Typisch gevalletje van slim manegepaard ;)
Ander voorbeeldje: merrie was super leuk om te rijden en een schat op stal, behalve als ze hengstig was. Ben een half uur bezig geweest om haar uberhaupt te kunnen pakken, zonder succes. Vloog je echt aan, oren in de nek, tanden ontbloot en als dat niet hielp draaide ze nog even om voor n schop. Toen dacht mijn instructrice wel even het te doen. Zelfde probleem. Lesuur later, voor de carroussel, een van haar 'vaste' ruiters dus, kon haar zo zonder problemen pakken en poetsen.
Overigens: de echt moeilijke paarden met zadelen werden door stalpersoneel opgezadeld bij alle drie de maneges waar ik heb gewerkt.

Dus vertrouwen en respect speelt zeker een grote rol, en eigen houding daarin dus ook. En om het op te kunnen lossen zul je inderdaad moeten achterhalen waar het vandaan komt, en er dan veel tijd in moeten stoppen. Als manegeklant is dit bijna niet haalbaar.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:51

Vertrouw in jezelf.
als je dat doet krijgen veel paarden respect voor je.
jij bent de baas!