Paard gekocht, allemaal erg wazig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:32

Jeroenschot schreef:
Ja zo vinden wij het ook overkomen. Maar dan hadden ze geen akkoord moeten geven en vinden wij: ja is ja zo makkelijk kom je er niet onderuit. Ik heb idd gereden en daarop besloten ik wil hem.

Ik heb idd ook zoiets, op de keuring zal je de gebreken wel tevoorschijn komen, maar toch zit het me niet helemaal lekker. Het is een onwijs mooi dier voor een goede prijs. Ik ga morgen weer rijden en dan beslis ik inderdaad, het zal mij benieuwen..

Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring, paarden zadelmak gemaakt, reed tot kort z2 en heb meerdere paarden ingereden, ik denk dat ik wel zou kunnen zeggen dat het niet echt aan mijn rijkunsten kan liggen (al is de eerste x natuurlijk altijd wennen)

nee,dan ligt het zeker niet aan je niveau...dat zit wel goed.
Als je het paard echt wilt hebben zit er niets anders op om de mensen rechtstreeks te vragen waarom dit zo vreemd gaat.Niet door de telefoon maar face to face...dan kun je veel beter inschatten of ze staan te liegen of je gewoon de waarheid vertellen en je recht aankijken.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:33

Mijn eerste reactie is niet doen en verder zoeken naar een ander paard, maar
als je het toch door wil zetten laat dan ook meteen bloed afnemen.
Ik weet niet of het dan direct onderzocht kan worden, maar dan weet je zeker
op het paard wel of niet ergens mee in is gespoten of is gedrogeerd.
Wij hebben dat ook mee gemaakt en dat heeft ons een heleboel geld gekost, maar vooral verdriet
gebracht. Nogmaals mijn advies is niet doen ! Er zijn zoveel leuke paarden te koop ! Heel veel wijsheid !
Mag je ook zeggen waar het paard gekeurd gaat worden ?

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:35

Misschien was hij niet geblesseerd en dachten ze een andere potentiële koper te hebben, die er wellicht meer voor had betaald. Toen dat niet doorging toch maar weer naar jou gebeld???
Een goede DA trekt trouwens bloed voor de keuring.....

Jeroenschot

Re: Paard gekocht, allemaal erg wazig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:39

Wij laten hem bij de kliniek in kootwijkerbroek. Ik ga hem morgen isd gewoon recht vragen van waarom dit rare verhaal en graag even eerlijk, want als dit zo blijft hoeven we hem niet. Aan zijn reactie zal vast genoeg blijken of ze hem aan ons kwijt willen of niet

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:43

Vreemd verhaal inderdaad.
Verstandig dat je helemaal laat keuren, misschien inderdaad ook evt bloed af laten nemen?

Ik hoop voor je dat je er achter komt wat er nu precies speelt en waarom ze zo hebben gedaan en dat de keuring uitwijst wat er werkelijk aan de hand is, als er iets aan de hand is.

Succes morgen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:26

In ieder geval bij de keuring bloed laten afnemen, is vrij standaard, maar toch. Als je achteraf twijfels hebt over evt pijnstilling oid bij de keuring kan je het bloed laten onderzoeken.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:29

Bloed afnemen is niet overal standaard.
Tot nu toe heb ik maar 1x meegemaakt dat er bloed werd afgenomen.
Dat was in een kliniek in Wapenveld.
Vandaar ook mijn tip omdat te vragen.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 22:40

Gaan we zeker doen als het zover komt, dankje voor de tip!

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:41

uhmm mij was aangeraden toen ik naar mijn haflinger ging kijken om:
1. Zelf poetsen en zadelen en af en toe tegen hem aan duwen of vallen om te kijken of ie trapt of boos reageert
2. longeerlijn meenemen en hem op een gelijke betonnen/asfalt ondergrond in een kleine cirkel laten draven want dan hoor je goed of ie kreupel is ja of nee
3. drie kwartier eerder komen dan je had afgesproken zo kan je namelijk zien of ie niet al moe is gereden en/of iets ingespoten krijgt

Succes morgen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:02

ingvdh schreef:
In ieder geval bij de keuring bloed laten afnemen, is vrij standaard, maar toch. Als je achteraf twijfels hebt over evt pijnstilling oid bij de keuring kan je het bloed laten onderzoeken.

Dank u.
Terzijde, maar toch, @TS, als je over dergelijke kwaliteiten beschikt, vraag ik me af waarom je hier advies vraagt.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 23:04

Omdat ik eigenlijk nog nooit een paard voor mezelf gekocht. Ik reed gewoon alles wat me aangeboden werd, ik hier dus ook geen ervaringen mee heb..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:21

Jeroenschot schreef:
Omdat ik eigenlijk nog nooit een paard voor mezelf gekocht. Ik reed gewoon alles wat me aangeboden werd, ik hier dus ook geen ervaringen mee heb..

Ok, dan zal dat nu dan extra lastig zijn, maar nogmaals, gezien je niveau en je leeftijd, ga ik er van uit dat je figuurlijk 't klappen van de zweep zou kunnen kennen. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:27

Ik krijg ook de indruk dat de verkoper achteraf allerlei dingen gaat verzinnen om je te overtuigen van de aanschaf af te stappen, omdat ze uiteindelijk meer geld willen zien. Als je alle keuringen hebt doorlopen, ook na een eventueel aantikken nogmaals hebt laten keuren, proefgereden hebt en het allemaal ok lijkt, wat is de reden dat je nog twijfelt?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:46

lamee_akyro schreef:
1. Zelf poetsen en zadelen en af en toe tegen hem aan duwen of vallen om te kijken of ie trapt of boos reageert
2. longeerlijn meenemen en hem op een gelijke betonnen/asfalt ondergrond in een kleine cirkel laten draven want dan hoor je goed of ie kreupel is ja of nee
3. drie kwartier eerder komen dan je had afgesproken zo kan je namelijk zien of ie niet al moe is gereden en/of iets ingespoten krijgt

Succes morgen

45 minuten? Met de kans dat je alleen op stal bent. Ikzelf ben best wel zo'n op-tijd-kom-mens. Maar als derden plots 45 min te vroeg zijn, denk ik dat ik er nog niet ben.

Bovendien zegt dat longeren ook niet altijd wat. Mocht ie de hele dag op stal hebben gestaan, (niet mijn ding) kan zo'n dier zich stouter voordoen dan dat ie normaal is.

Heb ook wel eens paard vooraf gelongeerd. Die was hyper de pieper omdat de fanfare er letterlijk naast ging repeteren. Gaat je woord dat ze naar mijn zeggen best brAAF was voor haar 3 jaar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:51

lamee_akyro schreef:

Succes morgen

En als je nr. 2 bij mij zou doen. Kon je direct vertrekken. Je bent geen dierenarts die een keuring uitvoert. Dat is net zoiets als dat sommige potentiële kopers een buigproef willen doen.

@ TS Bij twijfel niet doen is altijd mijn motto geweest.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:53

FriesWytske schreef:
lamee_akyro schreef:

Succes morgen

En als je nr. 2 bij mij zou doen. Kon je direct vertrekken. Je bent geen dierenarts die een keuring uitvoert. Dat is net zoiets als dat sommige potentiële kopers een buigproef willen doen.

:j helemaal met je eens! buigproef kun je een hoop mee naar de knoppen helpen als je het niet goed doet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:55

Tja, raar, maar ook hier denk ik dat ze er spijt van hebben dat ze akkoord is gegaan met de lagere prijs dan de vraagprijs.

Ah laat ze toch lekker stikken en ga lekker op zoek naar een ander.............

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:30

FriesWytske schreef:
lamee_akyro schreef:

Succes morgen

@ TS Bij twijfel niet doen is altijd mijn motto geweest.

als je nr. 3 bij mij zou doen kon je ook meteen weer moven. Kwartiertje Te vroeg kan gebeuren, maar doelbewust 3 kwartier van tevoren mijn terrein op banjeren hoef ik niet van iemand Te pikken hoor :')

verder zou ik idd gewoon eerlijk tegen de verkopers zeggen dat je t allemaal een beetje raar vind lopen en dat je eerlijk wil weten wat er is. Doe dit face to face, Dan kan je de directe reactie peilen

WithinGirl96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:55

Succes morgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:33

Inderdaad, saddledancer.

Kan nog wel een heel 'leuk' verhaal vertellen over hoe een koper ons via het openbare internet zwart probeerde te maken, nadat het paard wat ze wilden kopen. Niet door de klinische keuring kwam

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 15:34

Nou we zijn geweest en hebben besloten hem links te laten liggen. Paard was logisch onbespierd na 2 maanden niet gereden te zijn (door dat stukje uit zijn hoef uhu) maar niet het paard dat wij hadden gekocht in eerste plaats. Hij was onwijs traag en bij verruiming vragen leek die wel kreupel. Ook leek hij vonden wij verdoofd, aan de uitdrukking in zijn ogen te zien en dat zou het slome kunnen verklaren. Wij hebben uitgelegd waarom we dit allen zo raar verhaal vonden maar dit schoot in het verkeerde keelgat, wat voor ons duidelijk genoeg was. Genoeg andere leuke paarden, alleen jammer dat mijn eerste paardenkoopervaring zo moest zijn haha! Ik denk dat het of een kwestie van weer oppakken was en niks aan de hand en een leuk paard, of een heleboel ellende op de hals gehaald en dat risico wil ik voor dat bedrag niet

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:37

Verstandig dat je ervan af ziet. Zaakje riekt aan alle kanten.
Gesedeerd zou heel goed kunnen. Dier kan gewoon stout zijn geweest.
Lekker verder kijken.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:56

FriesWytske schreef:
Inderdaad, saddledancer.

Kan nog wel een heel 'leuk' verhaal vertellen over hoe een koper ons via het openbare internet zwart probeerde te maken, nadat het paard wat ze wilden kopen. Niet door de klinische keuring kwam

oh ja altijd fijn dat soort mensen :')

topicstarter:
he bah zonde zeg, maar wel heel verstandig, op zoek naar een paard waarbij je een goed gevoel hebt :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:01

saddledancer schreef:
FriesWytske schreef:
Inderdaad, saddledancer.

oh ja altijd fijn dat soort mensen :')

topicstarter:
he bah zonde zeg, maar wel heel verstandig, op zoek naar een paard waarbij je een goed gevoel hebt :j

Tja, die hebben dus te horen gekregen dat ze er helemaal niet meer op hoefden te rekenen dat ze haar konden kopen. En heb ze toen ook verteld dat ik hun namen in mijn omgeving rond zou spreiden. En vertellen dat ze hun paard vooral niet aan die mensen moesten verkopen.
Kwam er later ook achter dat ze dit dus al vaker hadden gedaan bij andere mensen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:01

TS, ik neem aan dat dit paard nooit gekocht is door jullie maar dat jullie interesse hadden in het kopen van het paard? :P Omdat je de hele tijd zegt: "het paard dat wij hadden gekocht"
Of was er al wel betaald?

Maar jammer dat het toch niet goed voelde! Succes met het zoeken naar een geschikt paard!